Decyzja wykonawcza 2012/756/UE w odniesieniu do środków zapobiegających wprowadzaniu do Unii i rozprzestrzenianiu się w niej Pseudomonas syringae pv. actinidiae Takikawa, Serizawa, Ichikawa, Tsuyumu i Goto

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI
z dnia 5 grudnia 2012 r.
w odniesieniu do środków zapobiegających wprowadzaniu do Unii i rozprzestrzenianiu się w niej Pseudomonas syringae pv. actinidiae Takikawa, Serizawa, Ichikawa, Tsuyumu i Goto

(notyfikowana jako dokument nr C(2012) 8816)

(2012/756/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 7 grudnia 2012 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Rady 2000/29/WE z dnia 8 maja 2000 r. w sprawie środków ochronnych przed wprowadzaniem do Wspólnoty organizmów szkodliwych dla roślin lub produktów roślinnych i przed ich rozprzestrzenianiem się we Wspólnocie(1), w szczególności jej art. 16 ust. 3 zdanie trzecie

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Włochy poinformowały Komisję, że na ich terytorium występuje nowy agresywny szczep Pseudomonas syringae pv. actinidiae Takikawa, Serizawa, Ichikawa, Tsuyumu i Goto, zwany dalej "określonym organizmem", czynnik przyczynowy raka kiwi, oraz że wprowadziły urzędowe środki, aby zapobiec dalszemu wprowadzaniu i rozprzestrzenianiu określonego organizmu na ich terytorium. Dostępne informacje świadczą również o tym, że nowy agresywny szczep określonego organizmu występuje w państwie trzecim, które prowadzi wywóz materiału rozmnożeniowego roślin kiwi, w tym pyłków, do Unii.

(2) Określony organizm nie jest wymieniony ani w załączniku I, ani w załączniku II do dyrektywy 2000/29/WE. Na podstawie wstępnej analizy zagrożenia organizmem szkodliwym, przeprowadzonej przez Komisję na podstawie oceny przygotowanej przez Europejską i Śródziemnomorską Organizację Ochrony Roślin (EPPO), wydaje się, że określony organizm powoduje szkodliwe skutki dla roślin Actinidia Lindl.

(3) Ze względu na złożoność identyfikacji taksonomicznej nowego agresywnego szczepu określonego organizmu należy przewidzieć środki mające zastosowanie do określonego organizmu jako takiego, bez ograniczania środków do danego szczepu.

(4) Należy przewidzieć środki dotyczące wprowadzania z państw trzecich do Unii roślin przeznaczonych do sadzenia Actinidia Lindl. Należy również przewidzieć środki dotyczące przemieszczania w obrębie Unii tych roślin pochodzących z Unii.

(5) Badania dotyczące obecności określonego organizmu powinny zostać przeprowadzone we wszystkich państwach członkowskich, a ich wyniki zgłoszone.

(6) Państwa członkowskie powinny w razie potrzeby dostosować swoje prawodawstwo w celu spełnienia wymogów określonych w niniejszej decyzji.

(7) Niniejszą decyzję stosuje się do dnia 31 marca 2016 r., aby dać czas na monitorowanie rozwoju sytuacji.

(8) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Zdrowia Roślin,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Środki nadzwyczajne przeciwko Pseudomonas syringae pv. actinidiae Takikawa, Serizawa, Ichikawa, Tsuyumu i Goto

Zakazuje się wprowadzania do Unii i rozprzestrzeniania w niej Pseudomonas syringae pv. actinidiae Takikawa, Serizawa, Ichikawa, Tsuyumu i Goto, zwanego dalej "określonym organizmem".

Artykuł  2

Wprowadzanie do Unii żywego pyłku i roślin przeznaczonych do sadzenia, innych niż nasiona, Actinidia Lindl.

Żywy pyłek i rośliny przeznaczone do sadzenia, inne niż nasiona, Actinidia Lindl., zwane dalej "określonymi roślinami", pochodzące z państw trzecich, można wprowadzać do Unii jedynie pod warunkiem że są one zgodne ze szczególnymi wymogami dotyczącymi wprowadzania, jak określono w załączniku I.

Artykuł  3

Przemieszczanie określonych roślin w Unii

Określone rośliny mogą być przemieszczane w obrębie Unii wyłącznie, jeśli spełniają szczególne wymagania, jak określono w załączniku II.

Artykuł  4

Badania i powiadamianie o określonym organizmie

1.
Państwa członkowskie przeprowadzają coroczne urzędowe badania dotyczące obecności określonego organizmu na określonych roślinach.

Państwa członkowskie powiadamiają o wynikach tych badań Komisję i pozostałe państwa członkowskie do dnia 31 stycznia roku następującego po roku, w którym odbyło się badanie.

2.
Każde państwo członkowskie niezwłocznie powiadamia na piśmie Komisję i pozostałe państwa członkowskie o obecności określonego organizmu w części swojego terytorium, w której nie odnotowano wcześniej obecności tego organizmu.
3.
Odpowiedzialne organy urzędowe są niezwłocznie powiadamiane o stwierdzeniu lub podejrzeniu występowania określonego organizmu na obszarze, na którym nie odnotowano wcześniej jego obecności.
Artykuł  5

Zgodność

Państwa członkowskie niezwłocznie powiadamiają Komisję o środkach wprowadzonych w celu zapewnienia zgodności z niniejszą decyzją.

Artykuł  6

Stosowanie

Niniejszą decyzję stosuje się do dnia 31 marca 2016 r.

Artykuł  7

Adresaci

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 5 grudnia 2012 r.

W imieniu Komisji

Tonio BORG

Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 169 z 10.7.2000, s. 1.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

SZCZEGÓLNE WYMOGI DOTYCZĄCE WPROWADZANIA DO UNII, O KTÓRYCH MOWA W ART. 2

Sekcja  I

Świadectwo fitosanitarne

1. Do określonych roślin pochodzących z państw trzecich dołączane jest świadectwo fitosanitarne, o którym mowa w art. 13 ust. 1 ppkt (ii) akapit pierwszy dyrektywy 2000/29/WE (zwane dalej "świadectwem") i które zawiera w rubryce "Dodatkowe oświadczenie" informacje określone w pkt 2 i 3.

2. Świadectwo zawiera informację, że spełniony jest jeden z następujących warunków:

a) określone rośliny były stale uprawiane w państwie, w którym nie odnotowuje się występowania określonego organizmu;

b) określone rośliny były stale uprawiane na obszarze wolnym od szkodników, ustanowionym w odniesieniu do określonego organizmu przez krajową organizację ochrony roślin państwa pochodzenia zgodnie z Międzynarodowym Standardem dla Środków Fitosanitarnych FAO (zwanym dalej "ISPM") nr 4(1);

c) określone rośliny zostały wyprodukowane w miejscu lub punkcie produkcji wolnym od szkodników, ustanowionym w odniesieniu do określonego organizmu przez krajową organizację ochrony roślin zgodnie z ISPM FAO nr 10(2). Określone rośliny były uprawiane w strukturze dającej pewną izolację od środowiska zewnętrznego i ochronę przed nim, które skutecznie wykluczają obecność określonego organizmu. W tym miejscu określone rośliny zostały dwukrotnie poddane urzędowej inspekcji w czasie najbardziej odpowiednim do wykrycia objawów zakażenia podczas ostatniego pełnego cyklu wegetacyjnego przed wywozem i stwierdzono, że są wolne od określonego organizmu.

Takie miejsce produkcji jest otoczone strefą o promieniu wynoszącym co najmniej 500 m, w której urzędowe kontrole przeprowadzono dwa razy w czasie najbardziej odpowiednim do wykrycia objawów zakażenia podczas ostatniego pełnego cyklu wegetacyjnego przed wywozem, a wszelkie rośliny, u których podczas przeprowadzania takich kontroli stwierdzono objawy zakażenia, i wszystkie sąsiadujące z nimi określone rośliny znajdujące się w odległości 5 m zostały natychmiast zniszczone;

d) określone rośliny zostały wyprodukowane w miejscu produkcji wolnym od szkodników, ustanowionym w odniesieniu do określonego organizmu przez krajową organizację ochrony roślin zgodnie z ISPM FAO nr 10(2).

Takie miejsce produkcji jest otoczone strefą o promieniu 4 500 m. Urzędowe kontrole, pobranie próbek oraz ich badanie przeprowadzono w miejscu produkcji dwa razy w czasie najbardziej odpowiednim do wykrycia objawów zakażenia podczas ostatniego pełnego cyklu wegetacyjnego przed wywozem. Podczas urzędowych kontroli, pobierania próbek i badań nie stwierdzono występowania określonego organizmu.

3. W przypadku gdy podaje się informacje określone w pkt 2 lit. c) lub d), świadectwo zawiera dodatkowo informację o tym, że spełniony jest jeden z następujących warunków:

a) określone rośliny pochodzą bezpośrednio od roślin macierzystych uprawianych w warunkach zgodnych z pkt 2 lit. a) lub b), lub c);

b) określone rośliny pochodzą bezpośrednio od roślin macierzystych, które wcześniej poddano indywidualnemu badaniu potwierdzającemu, że są wolne od określonego organizmu;

c) określone rośliny poddano badaniu zgodnie z planem pobierania próbek, który jest w stanie z wiarygodnością 99 % potwierdzić, że poziom obecności określonego organizmu w określonych roślinach jest niższy niż 0,1 %.

4. W przypadku gdy podaje się informację określoną w pkt 2 lit. b), świadectwo zawiera dodatkowo w rubryce "Miejsce pochodzenia" nazwę obszaru wolnego od szkodników.

Sekcja  II

Inspekcja

Określone rośliny wprowadzane do Unii, którym towarzyszy świadectwo fitosanitarne zgodne z sekcją I, są poddawane rygorystycznym inspekcjom, a następnie, w stosownych przypadkach, badane na obecność określonego organizmu w miejscu wprowadzenia lub w miejscu przeznaczenia określonym zgodnie z dyrektywą Komisji 2004/103/WE(3).

W przypadku gdy określone rośliny wprowadzane są na obszar Unii w państwie członkowskim innym niż państwo członkowskie przeznaczenia tych roślin, odpowiedzialny organ urzędowy państwa członkowskiego wprowadzenia powiadamia odpowiedzialny organ urzędowy państwa członkowskiego przeznaczenia.

______

(1) Wymogi dotyczące ustanowienia obszarów wolnych od szkodników. ISPM nr 4 (1995), FAO 2011 r.

(2) Wymogi dotyczące ustanawiania miejsc i punktów produkcji wolnych od szkodników. ISPM nr 10 (1999), FAO 2011 r.

(3) Dz.U. L 313 z 12.10.2004, s. 16.

ZAŁĄCZNIK  II

WYMOGI DOTYCZĄCE PRZEMIESZCZANIA W OBRĘBIE UNII, O KTÓRYCH MOWA W ART. 3

1. Określone rośliny mogą być przemieszczane w obrębie Unii wyłącznie, jeśli posiadają paszport roślin przygotowany i wydany zgodnie z dyrektywą Komisji 92/105/EWG(1) i spełniają wymagania określone w pkt 2.

2. Określone rośliny muszą spełniać jeden z następujących warunków:

a) określone rośliny były stale uprawiane w państwie członkowskim, w którym nie odnotowuje się występowania określonego organizmu;

b) określone rośliny były stale uprawiane w strefie chronionej uznanej w odniesieniu do określonego organizmu zgodnie z art. 2 ust. 1 lit. h) dyrektywy 2000/29/WE;

c) określone rośliny były stale uprawiane na obszarze wolnym od szkodników, ustanowionym w odniesieniu do określonego organizmu przez odpowiedzialny organ urzędowy państwa członkowskiego zgodnie z ISPM FAO nr 4(2);

d) określone rośliny zostały wyprodukowane w miejscu lub punkcie produkcji wolnym od szkodników, ustanowionym w odniesieniu do określonego organizmu przez odpowiedzialny organ urzędowy państwa członkowskiego pochodzenia zgodnie z ISPM FAO nr 10(3). Określone rośliny były uprawiane w strukturze przy pewnej izolacji od środowiska zewnętrznego i ochrony przed nim, które skutecznie wykluczają obecność określonego organizmu. W tym miejscu określone rośliny zostały dwukrotnie poddane urzędowej inspekcji w najbardziej odpowiednim czasie do wykrycia objawów zakażenia podczas ostatniego pełnego cyklu wegetacyjnego przed przemieszczeniem i stwierdzono, że są wolne od określonego organizmu.

Takie miejsce jest otoczone strefą o promieniu wynoszącym co najmniej 500 m, w której urzędowe kontrole zostały przeprowadzone dwa razy w czasie najbardziej odpowiednim do wykrycia objawów zakażenia podczas ostatniego pełnego cyklu wegetacyjnego przed przemieszczeniem, a wszelkie rośliny, u których podczas przeprowadzania takich kontroli stwierdzono objawy zakażenia, i wszystkie sąsiadujące z nimi określone rośliny znajdujące się w odległości 5 m zostały natychmiast zniszczone;

e) określone rośliny zostały wyprodukowane w miejscu produkcji wolnym od szkodników, ustanowionym w odniesieniu do określonego organizmu przez odpowiedzialny organ urzędowy państwa członkowskiego pochodzenia zgodnie z ISPM FAO nr 10(3).

Takie miejsce produkcji jest otoczone strefą o promieniu wynoszącym 500 m, zwaną dalej "strefą otaczającą". Urzędowe kontrole, pobranie próbek oraz ich badanie przeprowadzono w miejscu produkcji i w obrębie całej strefy otaczającej dwa razy w czasie najbardziej odpowiednim do wykrycia objawów zakażenia podczas ostatniego pełnego cyklu wegetacyjnego przed przemieszczeniem. Podczas urzędowych kontroli, pobierania próbek i badań nie stwierdzono występowania określonego organizmu.

Strefa otaczająca jest otoczona strefą o szerokości 4 km, w obrębie której urzędowe kontrole, pobieranie i badanie próbek przeprowadzono dwa razy w czasie najbardziej odpowiednim do wykrycia objawów zakażenia podczas ostatniego pełnego cyklu wegetacyjnego przed przemieszczeniem, a we wszystkich przypadkach, w których stwierdzono występowanie szkodliwego organizmu na określonych roślinach, podjęto środki zwalczania. Środki te obejmowały natychmiastowe zniszczenie zakażonych określonych roślin i wszystkich sąsiadujących z nimi określonych roślin znajdujących się w odległości 5 m.

3. Jeżeli spełnione są wymogi określone w pkt 2 lit. d) lub e), określone rośliny muszą spełniać dodatkowo jeden z następujących wymogów:

a) określone rośliny pochodzą bezpośrednio od roślin macierzystych uprawianych w warunkach zgodnych z pkt 2 lit. a) lub b), lub c), lub d);

b) określone rośliny pochodzą bezpośrednio od roślin macierzystych, które wcześniej poddano indywidualnemu badaniu potwierdzającemu, że są wolne od określonego organizmu;

c) określone rośliny poddano badaniu zgodnie z planem pobierania próbek, który jest w stanie z wiarygodnością 99 % potwierdzić, że poziom obecności określonego organizmu w określonych roślinach jest niższy niż 0,1 %.

4. Określone rośliny wprowadzane do Unii zgodnie z załącznikiem I z państw trzecich mogą być przemieszczane w obrębie Unii wyłącznie, jeśli posiadają paszport roślin, o którym mowa w pkt 1.

______

(1) Dz.U. L 4 z 8.1.1993, s. 22.

(2) Wymogi dotyczące ustanowienia obszarów wolnych od szkodników. ISPM nr 4 (1995), FAO 2011 r.

(3) Wymogi dotyczące ustanawiania miejsc i punktów produkcji wolnych od szkodników. ISPM nr 10 (1999), FAO 2011 r.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2012.335.49

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2012/756/UE w odniesieniu do środków zapobiegających wprowadzaniu do Unii i rozprzestrzenianiu się w niej Pseudomonas syringae pv. actinidiae Takikawa, Serizawa, Ichikawa, Tsuyumu i Goto
Data aktu: 05/12/2012
Data ogłoszenia: 07/12/2012
Data wejścia w życie: 07/12/2012