Decyzja 2012/588/UE w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy za rok budżetowy 2010

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 10 maja 2012 r.
w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy za rok budżetowy 2010

(2012/588/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 17 października 2012 r.)

PARLAMENT EUROPEJSKI,

uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy za rok budżetowy 2010,
uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy za rok budżetowy 2010, wraz z odpowiedziami Agencji(1),
uwzględniając zalecenie Rady z dnia 21 lutego 2012 r. (06083/2012 - C7-0051/2012),
uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(2), w szczególności jego art. 185,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2062/94 z dnia 18 lipca 1994 r. ustanawiające Europejską Agencję ds. Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Miejscu Pracy(3), w szczególności jego art. 14,
uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(4), w szczególności jego art. 94,
uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Zatrudnienia i Spraw Socjalnych (A7-0117/2012),
1.
udziela dyrektorowi Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy absolutorium z wykonania budżetu Agencji za rok budżetowy 2010;
2.
przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;
3.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji, wraz z rezolucją, która stanowi jej integralną część, dyrektorowi Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy, Radzie, Komisji i Trybunałowi Obrachunkowemu oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).
Martin SCHULZ Klaus WELLE
Przewodniczący Sekretarz Generalny
______

(1) Dz.U. C 366 z 15.12.2011, s. 45.

(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

(3) Dz.U. L 216 z 20.8.1994, s. 1.

(4) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO

z dnia 10 maja 2012 r.

zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy za rok budżetowy 2010

PARLAMENT EUROPEJSKI,

uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy za rok budżetowy 2010,
uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy za rok budżetowy 2010, wraz z odpowiedziami Agencji(1),
uwzględniając zalecenie Rady z dnia 21 lutego 2012 r. (06083/2012 - C7-0051/2012),
uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(2), w szczególności jego art. 185,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2062/94 z dnia 18 lipca 1994 r. ustanawiające Europejską Agencję ds. Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Miejscu Pracy(3), w szczególności jego art. 14,
uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(4), w szczególności jego art. 94,
uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Zatrudnienia i Spraw Socjalnych (A7-0117/2012),
A.
mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy stwierdził, że uzyskał wystarczającą pewność, że sprawozdania finansowe za rok budżetowy 2010 są wiarygodne, a transakcje leżące u ich podstaw są zgodne z prawem i prawidłowe;
B.
mając na uwadze, że w dniu 10 maja 2011 r. Parlament udzielił dyrektorowi Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy absolutorium z wykonania budżetu Agencji za rok budżetowy 2009(5), a w swojej rezolucji dołączonej do decyzji w sprawie absolutorium między innymi:
wezwał Agencję do ograniczenia wysokiego wskaźnika anulowania środków i do powiadomienia organu udzielającego absolutorium o podjętych działaniach,
wezwał księgowego Agencji do opisania metodologii stosowanej do zatwierdzania systemu rachunkowości Agencji; poparł pomysł zacieśniania współpracy w ramach istniejącej międzyagencyjnej sieci księgowych, aby opracować wspólne wymogi i wspólną metodologię zatwierdzania systemów rachunkowości w agencjach,
podkreślił, że przeniesienie kwoty 3.500.000 EUR (tj. 47 % zobowiązań operacyjnych Agencji) przeznaczonej na działania operacyjne opóźnia realizację działań Agencji oraz stanowi naruszenie budżetowej zasady jednoroczności, co częściowo wynika z wieloletniej natury ważnych projektów;
C.
mając na uwadze, że budżet agencji na rok 2010 wynosił 15.500.000 EUR, czyli o 3,3 % więcej niż jej budżet na rok 2009; mając na uwadze, że początkowy wkład Unii do budżetu Agencji na 2010 r. wyniósł 13.743.434 EUR w porównaniu z 13.800.000 EUR w 2009 r.(6), co stanowi spadek o 0,41 %,

Zarządzanie budżetem i finansami

1.
przypomina, że początkowy wkład Unii do budżetu Agencji na 2010 r. wyniósł 13.743.434 EUR; zauważa jednak, że do tej kwoty dodano 506.566 EUR pochodzących z odzyskania nadwyżki, co w efekcie daje całkowity wkład Unii w wysokości 14.250.000 EUR w 2010 r.;
2.
stwierdza na podstawie rocznego sprawozdania finansowego, że pierwotny budżet Agencji na rok 2010 był dwukrotnie korygowany i że dokonano przeniesień; wzywa Agencję do przedłożenia organowi udzielającemu absolutorium informacji na temat powodów tych korekt;
3.
na podstawie sprawozdania rocznego Agencji zauważa, że przyznany na rok 2010 budżet został do końca roku wykorzystany w 96,1 %;

Środki przeniesione

4.
dostrzega poprawę z biegiem lat w przenoszeniu środków przez Agencję; zauważa w szczególności, że udało się jej zmniejszyć odsetek anulowanych środków z 19 % w 2009 r. do 11 % w 2010 r.; wzywa jednak Agencję do dalszej poprawy sytuacji poprzez unikanie opóźnień w realizacji jej zadań;

Zasoby ludzkie

5.
zauważa na podstawie sprawozdania rocznego Agencji, że całkowita liczba pracowników na dzień 31 grudnia 2010 r. wynosiła 66 osób; zauważa ponadto, że w skład zespołu wchodzi 44 pracowników tymczasowych (PT), 21 pracowników kontraktowych (PK) i jedno stanowisko kontraktowe w dziale Sieci i Koordynacji finansowane w ramach programu IPAC2;
6.
wzywa Agencję do powiadomienia organu udzielającego absolutorium o podjętych przez nią działaniach służących realizacji poniższych celów określonych w rocznym programie prac:
organizacja i monitorowanie procedur selekcji PT i PK,
skuteczne i terminowe zarządzanie i administrowanie funkcjami zasobów ludzkich,
zdobycie dla Agencji niezbędnych wykwalifikowanych pracowników w celu realizacji strategii i celów Agencji w zakresie wdrożenia jej rocznych planów zarządzania;

Wyniki

7.
dostrzega na podstawie sprawozdania z działalności rocznej za 2010 r., że Agencja szczegółowo przedstawiła dane porównujące poszczególne lata, by umożliwić skuteczniejszą ocenę działań Agencji przez organ udzielający absolutorium; postrzega to jako przykład najlepszych praktyk, który inne agencje powinny naśladować;
8.
z zadowoleniem przyjmuje podjętą przez Agencję inicjatywę dotyczącą zapoczątkowania prognoz na temat wpływu na bezpieczeństwo i zdrowie innowacji technologicznych w "ekologicznych miejscach pracy" do 2020 r.; zauważa, że rozpowszechnianie wyników tych projektów wśród docelowej grupy odbiorców rozpoczęło się już na kongresie światowym i w serii seminariów; z tego względu chciałby uzyskać od Agencji informacje zwrotne dotyczące tych inicjatyw;

Audyt wewnętrzny

9.
z zadowoleniem przyjmuje inicjatywę Agencji dotyczącą automatycznego dostarczania organowi udzielającemu absolutorium sprawozdania rocznego Służby Audytu Wewnętrznego (IAS) dotyczącego audytu wewnętrznego w Agencji; uznaje ją za oznakę przejrzystości i wzorcowe zachowanie godne naśladowania przez pozostałe agencje; uważa, że sprawozdania IAS z audytu często przyczyniają się do dalszego rozwijania procesów i środków pozwalających na ograniczenie/kontrolę ryzyka Agencji;
10.
stwierdza na podstawie informacji Agencji, że IAS zbadała działania podejmowane w wyniku otwartych zaleceń z poprzednich audytów; ze szczególnym zadowoleniem przyjmuje to, że w kontekście realizacji wcześniejszych zaleceń IAS audytor wewnętrzny ocenił, że wszystkie bardzo ważne zalecenia są odpowiednio realizowane i zakończone, z wyjątkiem zalecenia dotyczącego zatwierdzenia systemów rachunkowości, którego ranga została obniżona do "ważnego" ze względu na częściową realizację; wzywa zatem Agencję do pełnej realizacji tego zalecenia, a ponadto do powiadomienia organu udzielającego absolutorium o podjętych działaniach;
11.
zauważa ponadto, że w listopadzie 2010 r. IAS przeprowadziła kontrolę strony internetowej i komunikacji zewnętrznej; zauważa w szczególności, że w wyniku tej kontroli IAS zgłosił siedem zaleceń, z których żadne nie uzyskało rangi "krytycznego", ale za "bardzo ważne" uznano dwa dotyczące:
dokumentacji umowy o gwarantowanym poziomie usług,
przyjęcia i wdrożenia polityki bezpieczeństwa;

wzywa w związku z tym Agencję do szybkiej realizacji tych dwóch zaleceń i powiadomienia organu udzielającego absolutorium o podjętych działaniach;

12.
zwraca uwagę na swoje zalecenia z poprzednich sprawozdań w sprawie absolutorium, o których mowa w załączniku do niniejszej rezolucji;
13.
jeżeli chodzi o inne uwagi dołączone do decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 10 maja 2012 r.(7) w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.

______

(1) Dz.U. C 366 z 15.12.2011, s. 45.

(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

(3) Dz.U. L 216 z 20.8.1994, s. 1.

(4) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.

(5) Dz.U. L 250 z 27.9.2011, s. 201.

(6) Dz.U. L 64 z 12.3.2010, s. 507.

(7) Teksty przyjęte, P7_TA(2012)0164. (Zob. s. 388 niniejszego Dziennika Urzędowego).

ZAŁĄCZNIK 

ZALECENIA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO Z MINIONYCH LAT

Europejska Agencja Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy 2006 2007 2008 2009
Wyniki nie dotyczy nie dotyczy - Wzywa Agencję do przeprowadzenia diachronicznej analizy operacji przeprowadzonych w roku bieżącym i latach ubiegłych.

- Gratuluje Agencji znacznego usprawnienia zarządzania finansowego na przestrzeni ostatnich trzech lat; zachęca Agencję do dalszego dążenia do zapewnienia najwyższych standardów planowania budżetowego, wykonania i kontroli.

Zwraca się do Agencji o przedstawienie - w tabeli, która zostanie załączona do przyszłego sprawozdania Trybunału Obrachunkowego - porównania działań przeprowadzonych w ciągu roku, którego dotyczy absolutorium, oraz działań przeprowadzonych w poprzednim roku budżetowym, tak aby pozwolić organowi udzielającemu absolutorium na lepszą ocenę wyników Agencji na przestrzeni dwóch lat.
Zarządzanie Agencją nie dotyczy nie dotyczy - Koszty zarządzania Agencją nie są małe (84 członków Rady Zarządzającej i 64 pracowników).
Przeniesione środki operacyjne Nie przestrzegano restrykcyjnie budżetowej zasady specyfikacji. (Dyrektor podpisał 19 decyzji na kwotę około 880.000 EUR, zatwierdzających przeniesienie środków budżetowych między artykułami w ramach danego rozdziału. Niezgodnie z rozporządzeniem finansowym Rada Zarządzająca nie uzyskała wymaganej informacji). nie dotyczy - Wzywa do dopasowania prognoz budżetowych do rzeczywistych potrzeb w interesie należytego zarządzania finansami (sytuacja stanowiła naruszenie zasady jednoroczności). - Odnotowuje fakt, że Agencja przeniosła środki w kwocie 3.500.000 EUR (tj. 47 % środków operacyjnych) w związku z działaniami operacyjnymi; podkreśla, że sytuacja ta świadczy o opóźnieniach w realizacji działań Agencji oraz stanowi naruszenie budżetowej zasady jednoroczności, co częściowo wynika z wieloletniej natury ważnych projektów.

- Wzywa Agencję do ograniczenia wysokiego wskaźnika anulowania środków i do powiadomienia organu udzielającego absolutorium o podjętych działaniach.

Procedury przetargowe nie dotyczy nie dotyczy Wzywa Agencję do rozwiązania problemu wykorzystywania umowy ramowej w sprawie udzielania zamówień publicznych powyżej jej maksymalnej wartości, żeby przyczynić się do przestrzegania europejskiego prawa budżetowego.
Europejska Agencja

Bezpieczeństwa i Zdrowia

w Pracy

2006 2007 2008 2009
Zasoby ludzkie i audyt wewnętrzny nie dotyczy nie dotyczy Wzywa Agencję do podjęcia działań celem realizacji 14 spośród 33 zaleceń sformułowanych przez Służbę Audytu Wewnętrznego; zauważa, że 6 z nich zostało uznane za bardzo ważne: dotyczące m.in. działań podjętych w związku z oczekiwaniami zainteresowanych stron oraz wdrożenia niektórych standardów kontroli wewnętrznej, czyli problemów związanych z pojedynczymi sprawami, sprawozdaniami rocznymi z kontroli wewnętrznej i rozwojem procedur kontroli wewnętrznej. - Wzywa księgowego Agencji do opisania metodologii stosowanej do zatwierdzania systemu rachunkowości Agencji; popiera pomysł zacieśniania współpracy w ramach istniejącej międzyagencyjnej sieci księgowych, aby opracować wspólne wymogi i wspólną metodologię zatwierdzania systemów rachunkowości w agencjach.

- Zachęca Agencję do przeprowadzenia przeglądu list kontrolnych w celu uwzględnienia specyfiki poszczególnych transakcji finansowych i do udostępnienia tych list personelowi.

- Wzywa Agencję do sfinalizowania swoich procedur dokumentowania.

- Zwraca się do Agencji o przedstawienie pełnej listy głównych procesów, które należy dostosować do wymaganych procedur, oraz o systematyczne uaktualnianie tej listy.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2012.286.246

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2012/588/UE w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy za rok budżetowy 2010
Data aktu: 10/05/2012
Data ogłoszenia: 17/10/2012