a także mając na uwadze, co następuje:(1) Decyzją nr 1639/2006/WE Parlamentu Europejskiego i Rady(3) ustanowiono Program ramowy na rzecz konkurencyjności i innowacji (CIP) obejmujący różnego rodzaju środki wykonawcze realizowane przez poszczególne programy, w tym "Program na rzecz wspierania polityki w zakresie technologii informacyjnych i komunikacyjnych (TIK)", który zapewnia wsparcie na rzecz wzmocnienia rynku wewnętrznego produktów i usług z zakresu TIK, a także produktów i usług opartych na TIK oraz służy pobudzaniu innowacji poprzez zwiększenie zakresu stosowania TIK oraz inwestycji w te technologie.
(2) Rozporządzeniem (WE) nr 680/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady(4) ustanowiono ogólne zasady przyznawania pomocy finansowej Unii w dziedzinie transeuropejskich sieci transportowych i energetycznych, a także utworzono oparty na podziale ryzyka instrument gwarancji kredytowej dla projektów transportowych sieci TEN ("TEN-T").
(3) Według oceny Komisji, w ciągu następnej dekady konieczne będą bezprecedensowe inwestycje w sieci transportowe, energetyczne i teleinformatyczne w Europie, aby przyczyniać się do osiągania celów politycznych strategii Europa 2020, w szczególności celów dotyczących klimatu i przejścia do zasobooszczędnej i niskoemisyjnej gospodarki poprzez rozwijanie inteligentnej infrastruktury, zmodernizowanej i w pełni połączonej międzysystemowo, a także aby wspomagać działania zmierzające do ukończenia procesu tworzenia rynku wewnętrznego.
(4) Finansowanie na rynku kapitału dłużnego jest trudno dostępne dla projektów infrastrukturalnych w Unii. Trudności w uzyskaniu długoterminowego finansowania prywatnego lub publicznego na projekty infrastrukturalne nie powinny prowadzić do spadku wydajności systemów transportowych, telekomunikacyjnych i energetycznych ani do spowolnienia penetracji łączy szerokopasmowych. Za względu na rozdrobnienie rynków obligacji na terytorium Unii w połączeniu z nieznaną wielkością popytu oraz wielkością i złożonością projektów infrastrukturalnych, przygotowanie których wymaga dużej ilości czasu, właściwe jest, aby zająć się tą kwestią na szczeblu unijnym.
(5) Instrumenty finansowe regulowane rozporządzeniem Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(5) mogą niekiedy zwiększać efektywność wydatków budżetowych oraz prowadzić do osiągnięcia wysokich efektów mnożnikowych pod względem przyciągania finansowania z sektora prywatnego. Jest to szczególnie ważne przy trudności w dostępie do kredytów, obecnych ograniczeniach finansów publicznych oraz potrzebie ożywienia gospodarczego Europy.
(6) W swojej rezolucji z dnia 8 czerwca 2011 r. w sprawie inwestowania w przyszłość - nowe wieloletnie ramy finansowe na rzecz Europy konkurencyjnej, zrównoważonej i sprzyjającej integracji społecznej, Parlament Europejski z zadowoleniem przyjął inicjatywę w zakresie obligacji projektowych w ramach strategii Europa 2020 - mechanizmu podziału ryzyka wraz z EBI zapewniającego dodatkowe wsparcie z budżetu Unii, który ma stanowić dźwignię dla funduszy Unii i zapewnić dodatkowe zainteresowanie inwestorów prywatnych udziałem w projektach priorytetowych zgodnie z celami strategii Europa 2020. W swoich konkluzjach z dnia 12 lipca 2011 r. w sprawie Aktu o jednolitym rynku Rada przypomniała, że instrumenty finansowe należy oceniać pod względem: efektu dźwigni w porównaniu z istniejącymi instrumentami, dodatkowego ryzyka dla bilansu instytucji rządowych i samorządowych oraz możliwego wypierania instytucji prywatnych. Komunikat Komisji w sprawie etapu pilotażowego inicjatywy w zakresie obligacji projektowych w ramach strategii Europa 2020 oraz związaną z nim ocenę skutków, które opracowano na podstawie wyników konsultacji społecznych, należy postrzegać w tym właśnie kontekście.
(7) Należy uruchomić etap pilotażowy inicjatywy w zakresie obligacji projektowych w ramach strategii Europa 2020, którego celem jest pomoc w finansowaniu projektów priorytetowych i posiadających wyraźną europejską wartość dodaną oraz ułatwienie większego zaangażowania sektora prywatnego w długoterminowe finansowanie na rynku kapitałowym opłacalnych projektów w dziedzinie infrastruktury transportowej, energetycznej i TIK. Instrument ten będzie działać na rzecz projektów o zbliżonych potrzebach w zakresie finansowania, a dzięki synergii pomiędzy sektorami powinien przynosić większe korzyści pod względem wpływu na rynek, spójności, efektywności administracyjnej oraz wykorzystania zasobów. Powinien on zapewnić zainteresowanym podmiotom w obszarze infrastruktury, takim jak podmioty finansujące, organy publiczne, przedsiębiorstwa budowlane i uczestnicy rynku, spójny instrument regulowany popytem rynkowym.
(8) Podczas fazy pilotażowej inicjatywy w zakresie obligacji projektowych w ramach strategii Europa 2020 finansowanie z budżetu Unii ma być wykorzystywane wraz z finansowaniem pochodzącym z EBI w formie wspólnego instrumentu opartego na podziale ryzyka w ramach obligacji projektowych wyemitowanych przez przedsiębiorstwa odpowiedzialne za projekt. Instrument ten ma na celu zmniejszanie ryzyka obsługi długu projektu oraz ryzyka kredytowego posiadaczy obligacji do poziomu, przy którym uczestnicy rynku kapitałowego - tacy jak fundusze emerytalne, zakłady ubezpieczeń oraz inne zainteresowane podmioty - będą skłonni do inwestowania w większą liczbę infrastrukturalnych obligacji projektowych, niż byliby skłonni zainwestować bez wsparcia Unii.
(9) W związku z wieloletnim doświadczeniem EBI i ze względu na jego pozycję jako głównego podmiotu finansującego projekty infrastrukturalne, jak również jako organu finansowego UE ustanowionego na mocy Traktatu, Komisja powinna zaangażować EBI w realizację etapu pilotażowego. Główne warunki, zasady i procedury instrumentu opartego na podziale ryzyka w ramach obligacji projektowych powinny być określone w niniejszym rozporządzeniu. Szczegółowe zasady i warunki, w tym również podział ryzyka, wynagrodzenie, monitorowanie i kontrola, powinny być określone w porozumieniu o współpracy zawartym między Komisją a EBI. Komisja i EBI powinny zatwierdzić to porozumienie o współpracy zgodnie ze swoimi procedurami.
(10) Etap pilotażowy inicjatywy w zakresie obligacji projektowych w ramach strategii Europa 2020 powinien być rozpoczęty w najszybszym możliwym terminie w trakcie obowiązywania obecnych ram finansowych i bezzwłocznie wdrożony w celu stwierdzenia, czy i w jakim zakresie takie instrumenty finansowe, służące podziałowi ryzyka, wnoszą wartość dodaną w obszarze finansowania infrastruktury i rozwoju finansowania na rynku kapitału dłużnego dla projektów infrastrukturalnych.
(11) Etap pilotażowy należy sfinansować ze środków budżetowych przesuniętych w latach 2012 i 2013 z istniejących programów w obszarze transportu, energii i telekomunikacji. W tym celu powinno być możliwe przesunięcie z budżetu TEN-T na tę inicjatywę kwoty w wysokości do 200 mln EUR, z budżetu programu ramowego na rzecz konkurencyjności i innowacji - kwoty w wysokości do 20 mln EUR, zaś z budżetu TEN-Energy ("TEN-E") - kwoty w wysokości do 10 mln EUR. Dostępne środki budżetowe ograniczają zarówno zakres inicjatywy, jak i liczbę projektów, które mogą zostać objęte wsparciem.
(12) EBI powinien występować o środki budżetowe na podstawie liczby projektów, które EBI i Komisja uznają za odpowiednie, zgodne z długoterminowymi celami polityki Unii i możliwe do zrealizowania. Wszelkie takie wnioski i odpowiednie zobowiązania budżetowe powinny zostać złożone najpóźniej dnia 31 grudnia 2013 r. Ze względu na złożoność dużych projektów infrastrukturalnych, należy przewidzieć możliwość ich faktycznego zatwierdzenia przez Radę Dyrektorów EBI w późniejszym terminie, jednakże nie później niż w dniu 31 grudnia 2014 r.
(13) Ubieganie się o wsparcie oraz selekcja i wdrażanie wszystkich projektów powinny podlegać prawu Unii, w szczególności przepisom dotyczącym pomocy państwa, oraz odbywać się w sposób pozwalający uniknąć tworzenia nowych lub dodatkowych zakłóceń funkcjonowania rynku.
(14) Oprócz wymogów dotyczących sprawozdawczości, określonych w pkt 49 porozumienia międzyinstytucjonalnego z dnia 17 maja 2006 r. zawartego między Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej i należytego zarządzania finansami(6), Komisja przy wsparciu EBI powinna w okresie pilotażowym co sześć miesięcy przedkładać sprawozdanie Parlamentowi Europejskiemu i Radzie po podpisaniu umowy o współpracy i przedłożyć Parlamentowi Europejskiemu i Radzie sprawozdanie śródokresowe w drugiej połowie 2013 r. Niezależna i pełna ocena powinna być przeprowadzona w 2015 r.
(15) Na podstawie tej niezależnej i pełnej oceny Komisja powinna ocenić znaczenie inicjatywy na rzecz obligacji projektowych w ramach strategii Europa 2020, a także jej skuteczność w zwiększaniu wartości inwestycji w projekty o znaczeniu priorytetowym i w podnoszeniu efektywności wydatków Unii.
(16) Etap pilotażowy inicjatywy w zakresie obligacji projektowych w ramach strategii Europa 2020 należy uruchomić w trakcie przygotowywania instrumentu "Łącząc Europę", zaproponowanego przez Komisję. Nie narusza to decyzji dotyczących wieloletnich ram finansowych Unii na okres po 2013 r. ani decyzji dotyczących ponownego wykorzystania środków powracających z instrumentów finansowych podejmowanych w związku z negocjacjami nad wnioskiem dotyczącym rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Unii.
(17) Aby wdrożyć etap pilotażowy inicjatywy w zakresie obligacji projektowych w ramach strategii Europa 2020 należy odpowiednio zmienić decyzję nr 1639/2006/WE oraz rozporządzenie (WE) nr 680/2007.
(18) Aby zapewnić skuteczność środków przewidzianych w niniejszym rozporządzeniu, biorąc pod uwagę ograniczony czas trwania etapu pilotażowego, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie w dniu następującym po dniu jego opublikowania,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 11 lipca 2012 r.
W imieniu Parlamentu Europejskiego |
W imieniu Rady |
M. SCHULZ |
A. D. MAVROYIANNIS |
Przewodniczący |
Przewodniczący |
______(1) Dz.U. L 143 z 22.5.2012, s. 134.
(2) Stanowisko Parlamentu Europejskiego z dnia 5 lipca 2012 r. (dotychczas nieopublikowane w Dzienniku Urzędowym) i decyzja Rady z dnia 10 lipca 2012 r.
(3) Dz.U. L 310 z 9.11.2006, s. 15.
(4) Dz.U. L 162 z 22.6.2007, s. 1.
(5) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
(6) Dz.U. 139 z 14.6.2006, s. 1.