Decyzja wykonawcza 2012/294/UE w sprawie wkładu finansowego Unii w programy państw członkowskich na 2012 r. w dziedzinie kontroli i inspekcji rybołówstwa oraz nadzoru nad nim

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI
z dnia 25 maja 2012 r.
w sprawie wkładu finansowego Unii w programy państw członkowskich na 2012 r. w dziedzinie kontroli i inspekcji rybołówstwa oraz nadzoru nad nim

(notyfikowana jako dokument nr C(2012) 3262)

(Jedynie teksty w języku angielskim, bułgarskim, duńskim, fińskim, francuskim, greckim, hiszpańskim, litewskim, łotewskim, maltańskim, niderlandzkim, niemieckim, polskim, portugalskim, rumuńskim, słoweńskim, szwedzkim i włoskim są autentyczne)

(2012/294/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 9 czerwca 2012 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 861/2006 z dnia 22 maja 2006 r. ustanawiające wspólnotowe środki finansowe na rzecz wdrażania wspólnej polityki rybołówstwa oraz w obszarze prawa morza 1 , w szczególności jego art. 21,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 20 rozporządzenia (WE) nr 861/2006 państwa członkowskie przedłożyły Komisji swoje programy kontroli rybołówstwa na 2012 r. wraz z wnioskami o wkład finansowy Unii w wydatki, które będą ponoszone przy realizacji projektów zawartych w tych programach.

(2) Wnioski dotyczące działań wymienionych w art. 8 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 861/2006 mogą kwalifikować się do finansowania przez Unię.

(3) Wnioski o finansowanie przez Unię powinny być zgodne z zasadami określonymi w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 391/2007 2 .

(4) Należy zatem ustalić maksymalne kwoty i wysokość wkładu finansowego Unii w granicach ustanowionych w art. 15 rozporządzenia (WE) nr 861/2006 oraz określić warunki, na jakich taki wkład może być przyznawany.

(5) Zgodnie z art. 21 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 861/2006 zwrócono się do państw członkowskich o przedłożenie programów związanych z finansowaniem dotyczącym obszarów priorytetowych, które Komisja określiła w piśmie z dnia 14 października 2011 r., tj. identyfikowalności, zatwierdzania i kontroli krzyżowej danych, pomiaru mocy silnika, wyposażenia floty łodziowej w satelitarne systemy monitorowania statków (VMS) oraz elektroniczne systemy rejestrowania i przekazywania informacji (ERS).

(6) Na tej podstawie i z uwagi na ograniczenia budżetowe odrzucono wnioski o finansowanie unijne w ramach tych programów związane z działaniami niepriorytetowymi, takimi jak instalacja systemów automatycznej identyfikacji (AIS) na statkach rybackich, programy szkoleń i inicjatywy zwiększające znajomość przepisów WPRyb, a także zakup lub modernizacja statków i samolotów patrolowych wykorzystywanych w rybołówstwie.

(7) W celu stworzenia zachęty do inwestowania w ramach działań priorytetowych określonych przez Komisję oraz uwzględniając negatywny wpływ kryzysu finansowego na budżety państw członkowskich, na wydatki uwzględnione w niniejszej decyzji w sprawie finansowania związane z obszarami priorytetowymi, o których mowa powyżej, przysługiwać powinna wysoka stawka współfinansowania, mieszcząca się w granicach określonych w art. 15 rozporządzenia Rady (WE) nr 861/2006.

(8) W ramach obszarów priorytetowych określonych przez Komisję uznano, że zanim możliwe będzie przyznanie wkładu finansowego Unii, projekty państw członkowskich dotyczące identyfikowalności wymagają wprowadzenia przez państwa członkowskie globalnego i skoordynowanego podejścia. Ocenę tych projektów dotyczących identyfikowalności pod kątem wkładu Unii odłożono do czasu przyjęcia dodatkowej decyzji w sprawie finansowania, która zostanie opracowana w 2012 r.

(9) Aby kwalifikować się do objęcia wkładem finansowym, automatyczne urządzenia lokacyjne powinny spełniać wymogi określone w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) nr 404/2011 z dnia 8 kwietnia 2011 r. ustanawiającym szczegółowe przepisy wykonawcze do rozporządzenia Rady (WE) nr 1224/2009 ustanawiającego wspólnotowy system kontroli w celu zapewnienia przestrzegania przepisów wspólnej polityki rybołówstwa 3 .

(10) Aby kwalifikować się do objęcia wkładem finansowym, urządzenia elektroniczne do rejestrowania i przekazywania informacji znajdujące się na statkach rybackich powinny spełniać wymogi określone w rozporządzeniu wykonawczym (UE) nr 404/2011.

(11) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Rybołówstwa i Akwakultury,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Przedmiot

W niniejszej decyzji określa się wkład finansowy Unii na 2012 r. w wydatki poniesione przez państwa członkowskie w 2012 r. w związku z wdrażaniem systemów monitorowania i kontroli mających zastosowanie do wspólnej polityki rybołówstwa (WPRyb), o których mowa w art. 8 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 861/2006.

Artykuł  2 4

Zamknięcie zobowiązań pozostających do spłaty

Wszystkie płatności, w odniesieniu do których złożono wnioski o zwrot poniesionych wydatków, zostają zrealizowane przez dane państwo członkowskie najpóźniej do dnia 31 marca 2017 r. Płatności dokonywane przez państwa członkowskie po tym terminie nie kwalifikują się do zwrotu. Środki wspólnotowe odnoszące się do niniejszej decyzji podlegają wycofaniu najpóźniej do dnia 31 grudnia 2017 r.

Artykuł  3

Nowe technologie i sieci informatyczne

1.
Wydatki poniesione - w związku z projektami, o których mowa w załączniku I - na wdrożenie nowych technologii oraz na budowę sieci informatycznych, w celu umożliwienia skutecznego i bezpiecznego gromadzenia danych i zarządzania nimi na potrzeby monitorowania i kontrolowania działalności połowowej oraz nadzoru nad nią, jak również wydatki na weryfikację mocy silnika kwalifikują się do otrzymania wkładu finansowego w wysokości 90 % wydatków kwalifikowalnych w granicach określonych w wymienionym załączniku.
2.
Wszelkie inne wydatki poniesione w związku z projektami, o których mowa w załączniku I, kwalifikują się do otrzymania wkładu finansowego w wysokości 50 % wydatków kwalifikowalnych w granicach określonych w wymienionym załączniku.
Artykuł  4

Automatyczne urządzenia lokacyjne

1.
Wydatki poniesione w związku z projektami, o których mowa w załączniku II, na zakup i instalację na statkach rybackich automatycznych urządzeń lokacyjnych umożliwiających centrom monitorowania rybołówstwa zdalne monitorowanie statków przy wykorzystaniu satelitarnego systemu monitorowania statków (VMS) kwalifikują się do otrzymania wkładu finansowego w wysokości 90 % wydatków kwalifikowalnych w granicach określonych w wymienionym załączniku.
2.
Wkład finansowy, o którym mowa w ust. 1, jest obliczany na podstawie ceny ograniczonej do 2.500 EUR na statek.
3.
Aby kwalifikować się do otrzymania wkładu finansowego, o którym mowa w ust. 1, automatyczne urządzenia lokacyjne muszą spełniać wymogi ustanowione w rozporządzeniu (WE) nr 2244/2003.
Artykuł  5

Elektroniczne systemy rejestrowania i przekazywania informacji

Wydatki poniesione - w związku z projektami, o których mowa w załączniku III - na rozwój, zakup i instalację niezbędnych komponentów elektronicznych systemów rejestrowania i przekazywania informacji (ERS) oraz na związaną z nimi pomoc techniczną, w celu umożliwienia skutecznej i bezpiecznej wymiany danych na potrzeby monitorowania i kontrolowania działalności połowowej oraz nadzoru nad nią, kwalifikują się do otrzymania wkładu finansowego w wysokości 90 % wydatków kwalifikowalnych w granicach określonych w wymienionym załączniku.

Artykuł  6

Urządzenia elektroniczne do rejestrowania i przekazywania informacji

1.
Wydatki poniesione w związku z projektami, o których mowa w załączniku IV, na zakup i instalację na pokładzie statków rybackich urządzeń elektronicznych do rejestrowania i przekazywania informacji (urządzeń ERS) umożliwiających statkom elektroniczną rejestrację danych o połowach i przekazywanie ich do centrum monitorowania rybołówstwa kwalifikują się do otrzymania wkładu finansowego w wysokości 90 % wydatków kwalifikowalnych w granicach określonych w wymienionym załączniku.
2.
Wkład finansowy, o którym mowa w ust. 1, jest obliczany na podstawie ceny ograniczonej do 3.000 EUR na statek, nie naruszając przepisów ust. 4.
3.
Aby kwalifikować się do objęcia wkładem finansowym, urządzenia ERS muszą spełniać wymogi ustanowione w rozporządzeniu wykonawczym (UE) nr 404/2011.
4.
W przypadku urządzeń łączących w sobie funkcje ERS i VMS oraz spełniających wymogi ustanowione w rozporządzeniu wykonawczym (UE) nr 404/2011 wkład finansowy, o którym mowa w ust. 1 niniejszego artykułu, jest obliczany na podstawie ceny ograniczonej do 4.500 EUR na statek.
Artykuł  7

Projekty pilotażowe

Wydatki poniesione - w związku z projektami, o których mowa w załączniku V - na projekty pilotażowe w dziedzinie wdrażania nowych technologii w zakresie kontroli kwalifikują się do otrzymania wkładu finansowego w wysokości 50 % wydatków kwalifikowalnych w granicach określonych w wymienionym załączniku.

Artykuł  8

Adresaci

1.
Niniejsza decyzja skierowana jest do Królestwa Belgii, Republiki Bułgarskiej, Królestwa Danii, Republiki Federalnej Niemiec, Irlandii, Republiki Greckiej, Królestwa Hiszpanii, Republiki Francuskiej, Republiki Włoskiej, Republiki Cypryjskiej, Republiki Łotewskiej, Republiki Litewskiej, Republiki Malty, Królestwa Niderlandów, Rzeczypospolitej Polskiej, Republiki Portugalskiej, Rumunii, Republiki Słowenii, Republiki Fińskiej, Królestwa Szwecji oraz Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej.
2.
Poniżej przedstawiono kwoty planowanych wydatków, kwoty kwalifikowalnych części tych wydatków oraz maksymalne kwoty wkładu Unii na państwo członkowskie:
(w EUR)
Państwo członkowskie Kwota wydatków planowanych w krajowym programie kontroli rybołówstwa Kwota wydatków na projekty wybrane na podstawie niniejszej decyzji Maksymalny wkład Unii
Belgia 610 000 410 000 345 000
Bułgaria 25 565 25 565 23 009
Dania 3 462 722 2 656 563 2 350 599
Niemcy 5 971 900 181 000 162 900
Irlandia 52 370 000 270 000 163 000
Grecja 12 110 000 6 040 000 5 400 000
Hiszpania 207 080 84 200 75 780
Francja 3 550 955 2 152 500 1 937 250
Włochy 5 877 000 4 412 000 3 846 000
Cypr 65 000 65 000 38 500
Łotwa 17 856 17 856 13 400
Litwa 284 939 284 939 256 445
Malta 117 000 104 500 94 050
Niderlandy 1 709 400 1 580 000 1 422 000
Polska 2 674 000 0
Portugalia 3 379 192 539 979 485 981
Rumunia 615 000 430 000 367 000
Słowenia 204 800 185 800 145 700
Finlandia 2 500 000 1 987 500 1 584 750
Szwecja 11 463 574 242 177 195 782
Zjednoczone Królestwo 10 017 803 4 424 309 3 705 547
Ogółem 117 233 786 26 093 889 22 612 693

Sporządzono w Brukseli dnia 25 maja 2012 r.

W imieniu Komisji
Maria DAMANAKI
Członek Komisji

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

NOWE TECHNOLOGIE I SIECI INFORMATYCZNE

(w EUR)
Państwo członkowskie i kod projektu Kwota wydatków planowanych w krajowym programie kontroli rybołówstwa Kwota wydatków na projekty wybrane na podstawie niniejszej decyzji Maksymalny wkład Unii
Belgia
BE/12/02 100 000 100 000 90 000
BE/12/03 200 000 0 0
BE/12/04 30 000 30 000 27 000
BE/12/06 100 000 100 000 90 000
Razem 430 000 230 000 207 000
Bułgaria
BG/12/01 25 565 25 565 23 009
Razem 25 565 25 565 23 009
Dania
DK/12/01 335 900 335 900 302 310
DK/12/03 335 900 335 900 302 310
DK/12/04 470 259 470 259 423 233
DK/12/05 214 976 214 976 193 478
DK/12/06 268 720 268 720 241 848
DK/12/07 268 720 0 0
DK/12/08 167 950 0 0
DK/12/09 100 770 0 0
DK/12/10 8 062 8 062 7 255
DK/12/11 15 048 15 048 13 543
DK/12/12 134 360 0 0
DK/12/13 100 770 100 770 50 385
DK/12/14 201 540 201 540 181 386
DK/12/15 100 770 100 770 90 693
DK/12/17 134 360 134 360 120 924
DK/12/18 134 360 134 360 120 924
Razem 2 992 462 2 320 663 2 048 289
Niemcy
DE/12/11 310 300 310 300 0
DE/12/12 100 000 100 000 0
DE/12/13 300 000 300 000 0
DE/12/14 50 000 50 000 0
DE/12/15 290 600 290 600 0
DE/12/16 590 000 590 000 0
DE/12/17 925 000 925 000 0
DE/12/18 400 000 400 000 0
DE/12/21 1 875 000 1 875 000 0
Razem 4 840 900 4 840 900 0
Irlandia
IE/12/01 70 000 70 000 63 000
IE/12/03 200 000 200 000 100 000
IE/12/04 1 200 000 1 200 000 0
Razem 1 470 000 1 470 000 163 000
Grecja
EL/12/03 90 000 90 000 45 000
EL/12/05 2 400 000 0 0
Razem 2 490 000 90 000 45 000
Hiszpania
ES/12/01 207 080 84 200 75 780
Razem 207 080 84 200 75 780
Francja
FR/12/02 725 000 570 000 513 000
FR/12/03 293 855 185 000 166 500
FR/12/05 150 000 150 000 135 000
FR/12/06 42 000 0 0
Razem 1 210 855 905 000 814 500
Włochy
IT/12/01 700 000 700 000 630 000
IT/12/02 500 000 500 000 450 000
IT/12/03 900 000 900 000 810 000
IT/12/04 700 000 0 0
IT/12/05 900 000 900 000 810 000
IT/12/07 500 000 0 0
IT/12/08 100 000 100 000 90 000
IT/12/09 312 000 312 000 156 000
IT/12/10 135 000 0 0
IT/12/11 130 000 0 0
Razem 4 877 000 3 412 000 2 946 000
Cypr
CY/12/01 15 000 15 000 13 500
CY/12/02 50 000 50 000 25 000
Razem 65 000 65 000 38 500
Łotwa
LV/12/01 6 676 6 676 3 338
LV/12/02 11 180 11 180 10 062
Razem 17 856 17 856 13 400
Litwa
LT/12/01 237 488 237 488 213 740
LT/12/02 37 651 37 651 33 885
LT/12/03 9 800 9 800 8 820
Razem 284 939 284 939 256 445
Malta
MT/12/01 92 000 92 000 82 800
Razem 92 000 92 000 82 800
Niderlandy
NL/12/01 245 000 245 000 220 500
NL/12/02 395 000 395 000 355 500
NL/12/04 240 000 240 000 216 000
NL/12/05 85 000 0 0
Razem 965 000 880 000 792 000
Polska
PL/12/01 2 674 000 0 0
Razem 2 674 000 0 0
Portugalia
PT/12/01 90 900 90 900 81 810
PT/12/03 314 579 314 579 283 121
PT/12/06 60 000 60 000 54 000
Razem 465 479 465 479 418 931
Rumunia
RO/12/02 30 000 30 000 27 000
RO/12/03 50 000 50 000 25 000
RO/12/04 350 000 350 000 315 000
Razem 430 000 430 000 367 000
Słowenia
SI/12/01 20 000 20 000 18 000
SI/12/02 20 000 20 000 18 000
SI/12/04 40 000 40 000 36 000
SI/12/05 12 000 12 000 10 800
SI/12/06 3 000 0 0
SI/12/07 5 000 0 0
SI/12/08 1 800 1 800 900
SI/12/09 3 000 3 000 1 500
SI/12/11 49 000 49 000 24 500
SI/12/12 40 000 40 000 36 000
Razem 193 800 185 800 145 700
Finlandia
FI/12/01 400 000 400 000 360 000
FI/12/03 10 000 10 000 5 000
FI/12/05 500 000 500 000 250 000
FI/12/06 500 000 0 0
FI/12/07 400 000 400 000 360 000
FI/12/08 400 000 400 000 360 000
Razem 2 210 000 1 710 000 1 335 000
Szwecja
SE/12/01 11 177 397 11 177 397 0
SE/12/02 55 443 55 443 27 722
SE/12/03 110 887 110 887 99 798
SE/12/04 20 403 20 403 18 363
Razem 11 364 130 11 364 130 145 883
Zjednoczone Królestwo
UK/12/01 1 478 365 1 478 365 1 330 528
UK/12/41 14 215 0 0
UK/12/42 10 235 10 235 9 211
UK/12/43 8 506 8 506 4 253
UK/12/44 284 301 284 301 142 151
UK/12/46 454 881 454 881 409 393
UK/12/47 56 860 56 860 28 430
UK/12/50 9 098 0 0
UK/12/38 2 019 0 0
UK/12/39 1 700 0 0
UK/12/40 796 0 0
Razem 2 320 976 2 293 148 1 923 966
Ogółem 39 627 042 13 948 384 11 842 203

ZAŁĄCZNIK  II

AUTOMATYCZNE URZĄDZENIA LOKACYJNE

(w EUR)
Państwo członkowskie i kod projektu Kwota wydatków planowanych w krajowym programie kontroli rybołówstwa Kwota wydatków na projekty wybrane na podstawie niniejszej decyzji Maksymalny wkład Unii
Niemcy
DE/12/03 16 000 0 0
DE/12/06 4 000 0 0
DE/12/08 25 000 25 000 22 500
DE/12/09 493 500 0 0
Razem 538 500 25 000 22 500
Grecja
EL/12/08 3 250 000 3 250 000 2 925 000
Razem 3 250 000 3 250 000 2 925 000
Francja
FR/12/07 1 085 000 1 000 000 900 000
Razem 1 085 000 1 000 000 900 000
Włochy
IT/12/06

Razem

1 000 000

1 000 000

1 000 000

1 000 000

900 000

900 000

Malta
MT/12/03

Razem

25 000

25 000

12 500

12 500

11 250

11 250

Portugalia
PT/12/07 2 057 000 0 0
Razem 2 057 000 0 0
Rumunia
RO/12/01 75 000 0 0
RO/12/05 110 000 0 0
Razem 185 000 0 0
Słowenia
SI/12/03

Razem

5 000

5 000

0

0

0

0

Finlandia
FI/12/04 15 000 12 500 11 250
Razem 15 000 12 500 11 250
Zjednoczone Królestwo
UK/12/02 653 892 575 000 517 500
UK/12/03 557 230 490 000 441 000
UK/12/32 45 488 40 000 36 000
UK/12/33 309 888 272 500 245 250
UK/12/45 468 528 412 500 371 250
Razem 2 035 026 1 790 000 1 611 000
Ogółem 10 195 526 7 090 000 6 381 000

ZAŁĄCZNIK  III

ELEKTRONICZNE SYSTEMY REJESTROWANIA I PRZEKAZYWANIA INFORMACJI

(w EUR)
Państwo członkowskie i kod projektu Kwota wydatków planowanych w krajowym programie kontroli rybołówstwa Kwota wydatków na projekty wybrane na podstawie niniejszej decyzji Maksymalny wkład Unii
Belgia
BE/12/01

Razem

120 000

120 000

120 000

120 000

108 000

108 000

Dania
DK/12/02

Razem

335 900

335 900

335 900

335 900

302 310

302 310

Niemcy
DE/12/19 DE/12/20

Razem

81 000 75 000

156 000

81 000 75 000

156 000

72 900 67 500

140 400

Francja
FR/12/04

Razem

255 100

255 100

247 500

247 500

222 750

222 750

Niderlandy
NL/12/03

Razem

700 000

700 000

700 000

700 000

630 000

630 000

Portugalia
PT/12/05

Razem

74 500

74 500

74 500

74 500

67 050

67 050

Finlandia
FI/12/02

Razem

250 000

250 000

250 000

250 000

225 000

225 000

Szwecja
SE/12/05

Razem

55 443

55 443

55 443

55 443

49 899

49 899

Ogółem 1 946 943 1 939 343 1 745 409

ZAŁĄCZNIK  IV

URZĄDZENIA ELEKTRONICZNE DO REJESTROWANIA I PRZEKAZYWANIA INFORMACJI

(w EUR)
Państwo członkowskie i kod projektu Kwota wydatków planowanych w krajowym programie kontroli rybołówstwa Kwota wydatków na projekty wybrane na podstawie niniejszej decyzji Maksymalny wkład Unii
Grecja
EL/12/09 2 700 000 2 700 000 2 430 000
Razem 2 700 000 2 700 000 2 430 000
Finlandia
FI/12/09 25 000 15 000 13 500
Razem 25 000 15 000 13 500
Ogółem 2 725 000 2 715 000 2 443 500

ZAŁĄCZNIK  V

PROJEKTY PILOTAŻOWE

(w EUR)
Państwo członkowskie i kod projektu Kwota wydatków planowanych w krajowym programie kontroli rybołówstwa Kwota wydatków na projekty wybrane na podstawie niniejszej decyzji Maksymalny wkład Unii
Belgia
BE/12/05 60 000 60 000 30 000
Razem 60 000 60 000 30 000
Dania
DK/12/16 134 360 0 0
Razem 134 360 0 0
Zjednoczone Królestwo
UK/12/49 341 161 341 161 170 581
Razem 341 161 341 161 170 581
Ogółem 535 521 401 161 200 581

ZAŁĄCZNIK  VI

ODRZUCONE KWOTY ZWIĄZANE Z PROGRAMAMI SZKOLEŃ, INICJATYWAMI ZWIĘKSZAJĄCYMI ZNAJOMOŚĆ PRZEPISÓW WPRYB ORAZ ZAKUPEM LUB MODERNIZACJĄ STATKÓW I SAMOLOTÓW PATROLOWYCH

(w EUR)
Rodzaj wydatków Kwota wydatków planowanych w krajowym programie kontroli rybołówstwa Kwota wydatków na projekty wybrane na podstawie niniejszej decyzji Maksymalny wkład Unii
Programy szkoleń i wymian
Razem 825 931 0 0
Inicjatywy zwiększające znajomość przepisów WPRyb
Razem 849 713 0 0
Statki i samoloty patrolowe
Razem 60 528 109 0 0
Ogółem 62 203 753 0 0
1 Dz.U. L 160 z 14.6.2006, s. 1.
2 Dz.U. L 97 z 12.4.2007, s. 30.
3 Dz.U. L 112 z 30.4.2011, s. 1.
4 Art. 2 zmieniony przez art. 1 decyzji nr (UE) 2016/1819 z dnia 12 października 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.278.48) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 lipca 2016 r.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2012.150.86

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2012/294/UE w sprawie wkładu finansowego Unii w programy państw członkowskich na 2012 r. w dziedzinie kontroli i inspekcji rybołówstwa oraz nadzoru nad nim
Data aktu: 25/05/2012
Data ogłoszenia: 09/06/2012
Data wejścia w życie: 09/06/2012