Decyzja 2011/192/UE wykluczająca z finansowania unijnego niektóre wydatki poniesione przez Węgry w ramach programu wspierania środków przedakcesyjnych na rzecz rozwoju rolnictwa oraz obszarów wiejskich (SAPARD) w 2004 r.

DECYZJA KOMISJI
z dnia 28 marca 2011 r.
wykluczająca z finansowania unijnego niektóre wydatki poniesione przez Węgry w ramach programu wspierania środków przedakcesyjnych na rzecz rozwoju rolnictwa oraz obszarów wiejskich (SAPARD) w 2004 r.

(notyfikowana jako dokument nr C(2011) 1738)

(Jedynie tekst w języku węgierskim jest autentyczny)

(2011/192/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 29 marca 2011 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1268/1999 z dnia 21 czerwca 1999 r. w sprawie wspólnotowych środków pomocowych na rzecz działań przedakcesyjnych w dziedzinie rolnictwa oraz rozwoju obszarów wiejskich w państwach Europy Środkowej i Wschodniej ubiegających się o członkostwo w Unii Europejskiej w okresie przedakcesyjnym(1),

uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE) nr 2222/2000 z dnia 7 czerwca 2000 r. ustanawiające zasady finansowe dla stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1268/1999 w sprawie wspólnotowych środków pomocowych na rzecz działań przedakcesyjnych w dziedzinie rolnictwa i rozwoju obszarów wiejskich w państwach Europy Środkowej i Wschodniej ubiegających się o członkostwo w Unii Europejskiej w okresie przedakcesyjnym(2), w szczególności jego art. 14,

uwzględniając wieloletnią umowę finansową zawartą między Komisją Wspólnot Europejskich w imieniu Wspólnoty Europejskiej a Węgrami w dniu 15 czerwca 2001 r., w szczególności art. 12 rozdziału A załącznika do tej umowy,

po konsultacji z Komitetem ds. Funduszy Rolniczych,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1419/2004(3) przewiduje kontynuację stosowania wieloletnich umów finansowych i rocznych umów finansowych zawartych pomiędzy Komisją Europejską reprezentującą Wspólnotę Europejską, z jednej strony, a Republiką Czeską, Estonią, Litwą, Łotwą, Polską, Słowacją, Słowenią i Węgrami, z drugiej strony, oraz ustanawia określone odstępstwa od wieloletnich umów finansowych (zwanych dalej MAFA) i od rozporządzenia Rady (WE) nr 1266/1999(4) oraz rozporządzenia (WE) nr 2222/2000.

(2) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 447/2004(5) ustanawia zasady ułatwiające przejście między wsparciem na mocy rozporządzenia (WE) nr 1268/1999 a wsparciem przewidzianym w rozporządzeniach Rady (WE) nr 1257/1999(6) i (WE) nr 1260/1999(7) dla Republiki Czeskiej, Estonii, Łotwy, Litwy, Węgier, Polski, Słowenii i Słowacji, w związku z MAFA, o których mowa w załączniku I pkt 1 rozporządzenia (WE) nr 1419/2004, oraz w art. 12 rozdziału A załącznika do MAFA.

(3) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 248/2007(8) przewiduje środki dotyczące MAFA i rocznych umów finansowych zawartych w ramach programu SAPARD oraz przejścia z programu SAPARD do programu rozwoju obszarów wiejskich, w związku z MAFA, o których mowa w załączniku III tego rozporządzenia.

(4) Artykuł 12 ust. 1 rozdziału A załącznika do umowy MAFA, która pozostaje w mocy po przystąpieniu Węgier do Unii Europejskiej zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 248/2007, zobowiązuje Komisję do podjęcia decyzji o wykluczeniu wydatków ze współfinansowania ze środków UE (dalej zwanej "decyzją w sprawie kontroli zgodności rozliczeń"), jeśli stwierdzi, że wydatki te nie zostały poniesione zgodnie z zasadami określonymi tej umowie.

(5) Sprawozdanie z certyfikacji za rok 2004 dotyczące rachunków SAPARD wskazuje na możliwość naruszania przez agencję SAPARD pewnych postanowień MAFA. W związku z tym Komisja wszczęła postępowanie zgodnie z art. 12 rozdziału A załącznika do MAFA.

(6) Zgodnie z art. 12 ust. 3 rozdziału A załącznika do MAFA w dniu 8 listopada 2005 r. przeprowadzono rozmowy dwustronne z władzami Węgier, w trakcie których obie strony starały się osiągnąć porozumienie w sprawie działań, które należy podjąć oraz w sprawie oceny wagi naruszenia.

(7) Po przeprowadzeniu rozmów Komisja w dalszym ciągu uważała, że niektóre wydatki nie zostały poniesione zgodnie z zasadami regulującymi program SAPARD. W przypadku niektórych płatności dokonanych w latach budżetowych 2003 i 2004 Węgry nie dotrzymały 3-miesięcznego terminu na dokonanie płatności na rzecz beneficjentów, o którym mowa w art. 8 ust. 6 rozdziału A MAFA. Zgodnie z tym przepisem okres pomiędzy otrzymaniem dokumentów potwierdzających, niezbędnych do dokonania płatności oraz wystawieniem polecenia zapłaty nie powinien być dłuższy niż 3 miesiące.

(8) W piśmie z dnia 16 października 2009 r. władze węgierskie poinformowały o rozpoczęciu procedury pojednawczej zgodnie z art. 12 ust. 3 akapit trzeci rozdziału A oraz pozycją 9 rozdziału F załącznika do MAFA. Organ pojednawczy poparł argumenty przedstawione przez władze węgierskie i uznał je za szczególne warunki uzasadniające odstępstwo od terminu płatności na rzecz beneficjentów, określonego w art. 8 ust. 6 rozdziału A MAFA.

(9) Komisja nie mogła uznać argumentów przytoczonych przez władze węgierskie za szczególne warunki uzasadniające pewne odstępstwo od art. 8 ust. 6 rozdziału A MAFA i wniosła o zmniejszenie kwoty finansowania o 2.535.286 EUR.

(10) Zgodnie z art. 12 ust. 7 rozdziału A załącznika do MAFA o kwocie, którą należy odzyskać, informuje się krajowego urzędnika zatwierdzającego, który w imieniu Węgier zapewnia zapisanie tej kwoty na rzecz rachunku SAPARD prowadzonego w euro w ciągu dwóch miesięcy od daty podjęcia decyzji. Z uwagi na fakt, że wdrażanie programu SAPARD zostało zakończone, odzyskanie kwoty wykluczonej nastąpi w formie nakazu odzyskania środków,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Kwota w wysokości 2.535.286 EUR, wypłacona przez węgierską agencję SAPARD, zostaje niniejszym wykluczona z finansowania ze środków UE, ponieważ transakcje, których dotyczy, nie są zgodne z zasadami programu SAPARD.

Obliczenie korekty przedstawiono w załączniku.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do Republiki Węgierskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 28 marca 2011 r.

W imieniu Komisji
Dacian CIOLOȘ
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 161 z 26.6.1999, s. 87.

(2) Dz.U. L 253 z 7.10.2000, s. 5.

(3) Dz.U. L 258 z 5.8.2004, s. 11.

(4) Dz.U. L 161 z 26.6.1999, s. 68.

(5) Dz.U. L 72 z 11.3.2004, s. 64.

(6) Dz.U. L 160 z 26.6.1999, s. 80.

(7) Dz.U. L 161 z 26.6.1999, s. 1.

(8) Dz.U. L 69 z 9.3.2007, s. 5.

ZAŁĄCZNIK

TABELA DOTYCZĄCA KWOT ZMNIEJSZENIA

Opóźnienie Łączna kwota wydatków w roku budżetowym 2004 (EUR) Wykorzystanie rezerwy 4 % Kwota podlegająca zmniejszeniu (EUR) Wskaźnik zmniejszenia Kwota zmniejszenia (EUR)
0 miesięcy 32 367 673,72 n.d. n.d. 0 % 0,00
Do 1 miesiąca 7 283 177,62 -1 294 706,95 5 988 470,67 10 % 598 847,07
Do 2 miesięcy 1 601 753,18 0,00 1 601 753,18 25 % 400 438,29
Do 3 miesięcy 601 262,42 0,00 601 262,42 45 % 270 568,09
Do 4 miesięcy 484 224,09 0,00 484 224,09 70 % 338 956,86
5 miesięcy i dłużej 926 475,69 0,00 926 475,69 100 % 926 475,69
Ogółem 43 264 566,71 -1 294 706,95 9 602 186,04 2 535 286,00

Zmiany w prawie

Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Od dziś ważna zmiana dla niektórych kierowców

Nowe przepisy, które zaczną obowiązywać od wtorku, 10 września, zakładają automatyczny zwrot prawa jazdy, bez konieczności składania wniosku. Zmiana ma zapobiegać sytuacji, w której kierowcy, nieświadomi obowiązku, byli karani za prowadzenie pojazdu, mimo formalnego odzyskania uprawnień.

Robert Horbaczewski 09.09.2024
Będą zmiany w ustawie o działaniach antyterrorystycznych oraz w ustawie o ABW oraz AW

Rząd przyjął we wtorek projekt przepisów, który dostosowuje polskie prawo do przepisów Unii Europejskiej, które dotyczą przeciwdziałania rozpowszechnianiu w Internecie treści o charakterze terrorystycznym. Wprowadzony zostanie mechanizm wydawania i weryfikowania nakazów usunięcia lub uniemożliwienia dostępu do takich treści. Za egzekwowanie nowych przepisów odpowiedzialny będzie szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Od jego decyzji będzie się można odwołać do sądu.

Grażyna J. Leśniak 03.09.2024
Ustawa o rencie wdowiej niekonstytucyjna?

O zawetowanie ustawy o tzw. wdowich emeryturach jako aktu dyskryminującego część obywateli zwróciła się do prezydenta Andrzeja Dudy jedna z emerytek. W jej przekonaniu uchwalona 26 lipca 2024 r. ustawa narusza art. 32 Konstytucji, ponieważ wprowadza zasady dyskryminujące dużą część seniorów. Czy prezydent zdążył się z nią zapoznać – nie wiadomo. Bo petycja wpłynęła do Kancelarii Prezydenta 6 sierpnia, a już 9 sierpnia ustawa została podpisana.

Grażyna J. Leśniak 31.08.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2011.81.14

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2011/192/UE wykluczająca z finansowania unijnego niektóre wydatki poniesione przez Węgry w ramach programu wspierania środków przedakcesyjnych na rzecz rozwoju rolnictwa oraz obszarów wiejskich (SAPARD) w 2004 r.
Data aktu: 28/03/2011
Data ogłoszenia: 29/03/2011