uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 74, art. 77 ust. 2 lit. a) i b), art. 78 ust. 2 lit. e), art. 79 ust. 2 lit. c), art. 82 ust. 1 lit. d), art. 85 ust. 1, art. 87 ust. 2 lit. a) oraz art. 88 ust. 2,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,
stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 1 ,
(1) System informacyjny Schengen drugiej generacji (SIS II) został ustanowiony na mocy rozporządzenia (WE) nr 1987/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 2006 r. w sprawie utworzenia, funkcjonowania i użytkowania systemu informacyjnego Schengen drugiej generacji (SIS II) 2 i decyzji Rady 2007/533/WSiSW z dnia 12 czerwca 2007 r. w sprawie utworzenia, funkcjonowania i użytkowania systemu informacyjnego Schengen drugiej generacji (SIS II) 3 . Rozporządzenie (WE) nr 1987/2006 i decyzja 2007/533/WSiSW przewidują, że za zarządzanie operacyjne systemem centralnym SIS II w okresie przejściowym ma odpowiadać Komisja. Po zakończeniu okresu przejściowego za zarządzanie operacyjne systemem centralnym SIS II oraz niektórymi elementami infrastruktury łączności ma odpowiadać organ zarządzający.
(2) Wizowy system informacyjny (VIS) został ustanowiony na mocy decyzji Rady 2004/512/WE z dnia 8 czerwca 2004 r. w sprawie ustanowienia wizowego systemu informacyjnego (VIS) 4 . Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 767/2008 z dnia 9 lipca 2008 r. w sprawie wizowego systemu informacyjnego (VIS) oraz wymiany danych pomiędzy państwami członkowskimi na temat wiz krótkoterminowych (rozporządzenie w sprawie VIS) 5 przewiduje, że za zarządzanie operacyjne VIS w okresie przejściowym ma odpowiadać Komisja. Po zakończeniu okresu przejściowego za zarządzanie operacyjne centralnym VIS i interfejsami krajowymi oraz niektórymi elementami infrastruktury łączności ma odpowiadać organ zarządzający.
(3) System Eurodac został ustanowiony na mocy rozporządzenia Rady (WE) nr 2725/2000 z dnia 11 grudnia 2000 r. dotyczącego ustanowienia systemu Eurodac do porównywania odcisków palców w celu skutecznego stosowania konwencji dublińskiej 6 . Rozporządzenie Rady (WE) nr 407/2002 7 ustanawia stosowne przepisy wykonawcze.
(4) Aby zapewnić zarządzanie operacyjne SIS II, VIS i Eurodac oraz niektórymi elementami infrastruktury łączności po zakończeniu okresu przejściowego oraz ewentualnie także innymi wielkoskalowymi systemami informatycznymi w przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości, z zastrzeżeniem przyjęcia odrębnych aktów ustawodawczych, konieczne jest ustanowienie organu zarządzającego.
(5) W celu osiągnięcia efektu synergii zarządzanie operacyjne tymi wielkoskalowymi systemami informatycznymi należy powierzyć jednemu podmiotowi, co pozwoli uzyskać korzyści skali, stworzyć masę krytyczną oraz zapewnić jak najlepsze wykorzystanie kapitału i zasobów ludzkich.
(6) We wspólnych oświadczeniach towarzyszących aktom ustawodawczym dotyczącym SIS II i VIS Parlament Europejski i Rada zwróciły się do Komisji, aby po przeprowadzeniu oceny skutków przedstawiła niezbędne wnioski ustawodawcze powierzające odpowiedniej agencji długoterminowe zarządzanie operacyjne centralnym SIS II oraz niektórymi elementami infrastruktury łączności, a także VIS.
(7) Ponieważ organ zarządzający powinien posiadać autonomię prawną, administracyjną i finansową, należy ustanowić go w formie agencji regulacyjnej ("agencja") posiadającej osobowość prawną. Stosowanie do uzgodnień, siedziba agencji powinna znajdować się w Tallinie (Estonia). Jednak z uwagi na fakt, iż zadania związane z rozwojem technicznym i przygotowaniami do zarządzania operacyjnego SIS II i VIS są prowadzone w Strasburgu (Francja), a centrum wsparcia tych systemów informatycznych zostało umieszczone w Sankt Johann im Pongau (Austria), nie należy zmieniać tego stanu rzeczy. Te dwa miejsca powinny również być miejscami, w których - odpowiednio - należy prowadzić działania związane z rozwojem technicznym i zarządzaniem operacyjnym Eurodac oraz miejscem, gdzie powinno znajdować się centrum wsparcia Eurodac. Te dwa miejsca powinny również być miejscami - odpowiednio - rozwoju technicznego innych wielkoskalowych systemów informatycznych i operacyjnego zarządzania nimi w przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości oraz, jeżeli tak przewidziano w stosownym akcie ustawodawczym, centrum wsparcia zdolnego zapewnić funkcjonowanie wielkoskalowego systemu informatycznego w przypadku jego awarii.
(8) W związku z powyższym zadania organu zarządzającego określone w rozporządzeniach (WE) nr 1987/2006 i (WE) nr 767/2008 powinny być realizowane przez agencję. Zadania te obejmują dalszy rozwój techniczny.
(9) Zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 2725/2000 oraz rozporządzeniem Rady (WE) nr 407/2002 w ramach Komisji została ustanowiona jednostka centralna odpowiadająca za obsługiwanie centralnej bazy danych Eurodac i za inne powiązane zadania. W celu osiągnięcia synergii agencja powinna przejąć zadania Komisji związane z zarządzaniem operacyjnym Eurodac, w tym niektóre zadania związane z infrastrukturą łączności, od dnia, w którym agencja podejmie swoje obowiązki.
(10) Główną rolą agencji powinno być wykonywanie zadań z zakresu zarządzania operacyjnego SIS II, VIS i Eurodac, a także - jeśli zostanie tak postanowione - innymi wielkoskalowymi systemami informatycznymi w przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości. Agencja powinna także odpowiadać za środki techniczne, które są niezbędne do wykonywania nałożonych na nią zadań i które nie mają charakteru normatywnego. Obowiązki te powinny pozostawać bez uszczerbku dla zadań normatywnych zastrzeżonych - w odpowiednich aktach ustawodawczych regulujących kwestie systemów zarządzanych od strony operacyjnej przez agencję - dla samej Komisji lub dla Komisji wspomaganej przez odpowiedni komitet.
(11) Ponadto agencja powinna wykonywać zadania związane ze szkoleniami w zakresie technicznego użytkowania SIS II, VIS i Eurodac oraz innych wielkoskalowych systemów informatycznych, które w przyszłości mogą jej zostać powierzone.
(12) Ponadto agencja powinna odpowiadać również za przygotowywanie i rozwijanie dodatkowych wielkoskalowych systemów informatycznych w zastosowaniu art. 67-89 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej ("TFUE") oraz za zarządzanie operacyjne tymi systemami. Takie zadania można powierzyć agencji jedynie w drodze kolejnych, odrębnych aktów ustawodawczych, po przeprowadzeniu oceny skutków.
(13) Agencja powinna odpowiadać - na wyraźny i precyzyjny wniosek Komisji - za monitorowanie prac badawczych oraz za realizację projektów pilotażowych - zgodnie z art. 49 ust. 6 lit. a) rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 8 - w zakresie wielkoskalowych systemów informatycznych w zastosowaniu art. 67-89 TFUE. W przypadku powierzenia jej zadania związanego z realizacją projektu pilotażowego, agencja powinna zwrócić szczególną uwagę na strategię Unii Europejskiej w zakresie zarządzania informacjami.
(14) Powierzenie agencji zarządzania operacyjnego wielkoskalowymi systemami informatycznymi w przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości nie powinno mieć wpływu na przepisy szczególne mające zastosowanie do tych systemów. W szczególności w pełni mają zastosowanie przepisy szczególne regulujące cel, prawa dostępu, środki bezpieczeństwa oraz dalsze wymogi w zakresie ochrony danych w odniesieniu do każdego wielkoskalowego systemu informatycznego, w którego przypadku zarządzanie operacyjne powierzono agencji.
(15) Państwa członkowskie i Komisja powinny być reprezentowane w zarządzie w celu skutecznego kontrolowania funkcji agencji. Zarządowi należy powierzyć funkcje niezbędne w szczególności do przyjmowania rocznego programu prac, pełnienia funkcji związanych z budżetem agencji, przyjmowania przepisów finansowych mających zastosowanie do agencji, powoływania dyrektora wykonawczego oraz ustanawiania procedur podejmowania przez dyrektora wykonawczego decyzji związanych z zadaniami operacyjnymi agencji.
(16) W odniesieniu do SIS II, Europejski Urząd Policji (Europol) oraz Europejska Jednostka Współpracy Sądowej (Eurojust), mające prawo bezpośredniego dostępu do danych wprowadzonych do SIS II oraz bezpośredniego wyszukiwania tych danych zgodnie z decyzją 2007/533/WSiSW, powinny mieć status obserwatorów podczas posiedzeń zarządu, których porządek obrad obejmuje kwestię związaną ze stosowaniem decyzji 2007/533/WSiSW. Europol i Eurojust powinny mieć możliwość wyznaczenia po jednym przedstawicielu do grupy doradczej ds. SIS II ustanowionej na mocy niniejszego rozporządzenia.
(17) W odniesieniu do VIS Europol powinien posiadać status obserwatora podczas posiedzeń zarządu, których porządek obejmuje kwestię związaną ze stosowaniem decyzji Rady 2008/633/WSiSW z dnia 23 czerwca 2008 r. w sprawie dostępu wyznaczonych organów państw członkowskich i Europolu do Wizowego Systemu Informacyjnego (VIS) do celów jego przeglądania, w celu zapobiegania przestępstwom terrorystycznym i innym poważnym przestępstwom, ich wykrywania i ścigania 9 . Europol powinien mieć możliwość wyznaczenia przedstawiciela do grupy doradczej ds. VIS ustanowionej na mocy niniejszego rozporządzenia.
(18) Państwa członkowskie powinny mieć prawo głosu w zarządzie agencji w odniesieniu do określonego wielkoskalowego systemu informatycznego, jeżeli są one związane na mocy prawa Unii jakimkolwiek aktem ustawodawczym regulującym rozwijanie, ustanawianie, funkcjonowanie i użytkowanie tego konkretnego systemu. Także Dania powinna mieć prawo głosu w odniesieniu do wielkoskalowego systemu informatycznego, jeżeli podejmie decyzję - na mocy art. 4 Protokołu (nr 22) w sprawie stanowiska Danii, załączonego do Traktatu o Unii Europejskiej ("TUE") i TFUE ("protokół w sprawie stanowiska Danii") - o wprowadzeniu do swojego prawa krajowego aktu ustawodawczego regulującego rozwijanie, ustanawianie, funkcjonowanie i użytkowanie tego konkretnego systemu.
(19) Państwa członkowskie powinny wyznaczać członka grupy doradczej zajmującej się wielkoskalowym systemem informatycznym, jeżeli są one związane na mocy prawa Unii aktem ustawodawczym regulującym rozwijanie, ustanawianie, funkcjonowanie i użytkowanie tego konkretnego systemu. Także Dania powinna wyznaczać członka grupy doradczej zajmującej się wielkoskalowym systemem informatycznym, jeżeli podejmie decyzję - na mocy art. 4 protokołu w sprawie stanowiska Danii - o wprowadzeniu do swojego prawa krajowego aktu ustawodawczego regulującego rozwijanie, ustanawianie, funkcjonowanie i użytkowanie tego konkretnego systemu.
(20) Aby zagwarantować agencji pełną autonomię i niezależność, należy jej przyznać odrębny budżet, którego dochody będą pochodzić z budżetu ogólnego Unii Europejskiej. Finansowanie agencji powinno podlegać porozumieniu osiągniętemu przez władzę budżetową, zgodnie z pkt 47 porozumienia międzyinstytucjonalnego pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją z dnia 17 maja 2006 r. w sprawie dyscypliny budżetowej i należytego zarządzania finansami 10 . Zastosowanie powinny mieć unijne procedury budżetowe i procedury udzielania absolutorium. Kontrola sprawozdań finansowych oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u ich podstaw powinna być przeprowadzana przez Trybunał Obrachunkowy.
(21) Agencja powinna współpracować z innymi agencjami Unii - w ramach ich odnośnych kompetencji - a w szczególności z agencjami ustanowionymi w przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości, zwłaszcza z Agencją Praw Podstawowych Unii Europejskiej. Powinna również w stosownych przypadkach konsultować się z Europejską Agencją ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji i stosować się do jej zaleceń dotyczących bezpieczeństwa sieci.
(22) Zapewniając rozwijanie wielkoskalowych systemów informatycznych i zarządzanie operacyjne tymi systemami, agencja powinna przestrzegać norm europejskich i międzynarodowych oraz uwzględniać najwyższe wymogi specjalistyczne, w szczególności strategię Unii Europejskiej w zakresie zarządzania informacjami.
(23) Do przetwarzania danych osobowych przez agencję powinno mieć zastosowanie rozporządzenie (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2000 r. o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje i organy wspólnotowe i o swobodnym przepływie takich danych 11 . Europejski Inspektor Ochrony Danych powinien mieć możliwość uzyskiwania od agencji dostępu do wszystkich informacji niezbędnych dla prowadzonych przez niego dochodzeń. Zgodnie z art. 28 rozporządzenia (WE) nr 45/2001 Komisja skonsultowała się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który wydał opinię w dniu 7 grudnia 2009 r.
(24) Aby zapewnić przejrzyste funkcjonowanie agencji, powinno mieć do niej zastosowanie rozporządzenie (WE) nr 1049/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 30 maja 2001 r. w sprawie publicznego dostępu do dokumentów Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji 12 . Działania agencji powinny podlegać kontroli Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich zgodnie z art. 228 TFUE.
(25) Do agencji powinno mieć zastosowanie rozporządzenie (WE) nr 1073/1999 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 25 maja 1999 r. dotyczące dochodzeń prowadzonych przez Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) 13 , a ponadto agencja powinna przystąpić do porozumienia międzyinstytucjonalnego z dnia 25 maja 1999 r. między Parlamentem Europejskim, Radą Unii Europejskiej i Komisją Wspólnot Europejskich dotyczącego dochodzeń wewnętrznych prowadzonych przez Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) 14 .
(26) Państwa członkowskie przyjmujące agencję powinny zapewnić jak najlepsze warunki do jej właściwego funkcjonowania, na przykład wielojęzyczne placówki szkolne o orientacji europejskiej oraz odpowiednie połączenia transportowe.
(27) Aby zapewnić otwarte i przejrzyste warunki zatrudnienia oraz równe traktowanie pracowników, do pracowników i dyrektora wykonawczego agencji powinny mieć zastosowanie regulamin pracowniczy urzędników Unii Europejskiej ("regulamin pracowniczy urzędników") i warunki zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej ("warunki zatrudnienia"), ustanowione w rozporządzeniu (EWG, Euratom, EWWiS) nr 259/68 15 (zwane łącznie "regulaminem pracowniczym"), w tym również przepisy dotyczące tajemnicy służbowej lub inne równoważne wymogi poufności.
(28) Agencja jest organem ustanowionym przez Unię w rozumieniu art. 185 ust. 1 rozporządzenia (WE, Euratom) nr 1605/2002 i powinna w związku z tym przyjąć swoje przepisy finansowe.
(29) Do agencji powinno mieć zastosowanie rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w art. 185 rozporządzenia (WE, Euratom) nr 1605/2002 16 .
(30) Ponieważ cele niniejszego rozporządzenia, a mianowicie ustanowienie na poziomie Unii agencji odpowiadającej za zarządzanie operacyjne wielkoskalowymi systemami informatycznymi w przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości oraz, w stosownych wypadkach, za rozwijanie takich systemów, nie mogą zostać osiągnięte w sposób wystarczający przez państwa członkowskie, natomiast ze względu na rozmiary i skutki tych działań możliwe jest lepsze ich osiągnięcie na poziomie Unii, Unia może przyjąć środki zgodnie z zasadą pomocniczości określoną w art. 5 TUE. Zgodnie z zasadą proporcjonalności określoną w tym samym artykule niniejsze rozporządzenie nie wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia tych celów.
(31) Niniejsze rozporządzenie nie narusza praw podstawowych i jest zgodne z zasadami uznanymi w Karcie praw podstawowych Unii Europejskiej zgodnie z art. 6 ust. 1 TUE.
(32) Zgodnie z art. 1 i 2 Protokołu w sprawie stanowiska Danii Dania nie uczestniczy w przyjęciu niniejszego rozporządzenia, nie jest nim związana ani go nie stosuje. Ponieważ niniejsze rozporządzenie - w zakresie, w jakim odnosi się do SIS II i VIS - stanowi rozwinięcie dorobku Schengen, zgodnie z art. 4 tego protokołu Dania podejmuje w terminie sześciu miesięcy od przyjęcia niniejszego rozporządzenia decyzję, czy dokona jego transpozycji do swojego prawa krajowego. Zgodnie z art. 3 umowy pomiędzy Wspólnotą Europejską i Królestwem Danii w sprawie kryteriów i mechanizmów określania państwa członkowskiego właściwego dla rozpatrywania wniosku o azyl, wniesionego w Danii lub innym państwie członkowskim Unii Europejskiej, i "Eurodac" do porównywania odcisków palców w celu skutecznego stosowania konwencji dublińskiej 17 Dania powiadomi Komisję o tym, czy wdroży niniejsze rozporządzenie w zakresie, w jakim odnosi się ono do Eurodac.
(33) W zakresie, w jakim przepisy niniejszego rozporządzenia odnoszą się do SIS II regulowanego decyzją 2007/533/WSiSW, Zjednoczone Królestwo uczestniczy w niniejszym rozporządzeniu zgodnie z art. 5 ust. 1 Protokołu (nr 19) w sprawie dorobku Schengen włączonego w ramy Unii Europejskiej, załączonego do TUE i TFUE ("protokół w sprawie dorobku Schengen"), oraz zgodnie z art. 8 ust. 2 decyzji Rady 2000/365/WE z dnia 29 maja 2000 r. dotyczącej wniosku Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej o zastosowanie wobec niego niektórych przepisów dorobku Schengen 18 .
W zakresie, w jakim przepisy niniejszego rozporządzenia odnoszą się do SIS II regulowanego rozporządzeniem (WE) nr 1987/2006 oraz do VIS, stanowiących rozwinięcie przepisów dorobku Schengen, w których Zjednoczone Królestwo nie uczestniczy zgodnie z decyzją 2000/365/WE, Zjednoczone Królestwo w piśmie z dnia 5 października 2010 r. zwróciło się do przewodniczącego Rady, aby upoważnił je do uczestnictwa w niniejszym rozporządzeniu zgodnie z art. 4 Protokołu w sprawie dorobku Schengen. Na mocy art. 1 decyzji Rady 2010/779/UE z dnia 14 grudnia 2010 r. w sprawie wniosku Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej o zastosowanie wobec niego niektórych przepisów dorobku Schengen dotyczących ustanowienia Europejskiej Agencji ds. Zarządzania Operacyjnego Wielkoskalowymi Systemami Informatycznymi w Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości 19 , Zjednoczone Królestwo zostało upoważnione do uczestnictwa w niniejszym rozporządzeniu.
Ponadto w zakresie, w jakim przepisy niniejszego rozporządzenia odnoszą się do Eurodac, Zjednoczone Królestwo powiadomiło, pismem z dnia 23 września 2009 r. skierowanym do przewodniczącego Rady, że chce uczestniczyć w przyjęciu i stosowaniu niniejszego rozporządzenia, zgodnie z art. 3 Protokołu (nr 21) w sprawie stanowiska Zjednoczonego Królestwa i Irlandii w odniesieniu do przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości, załączonego do TUE i TFUE ("protokół w sprawie stanowiska Zjednoczonego Królestwa i Irlandii"). Zjednoczone Królestwo uczestniczy zatem w przyjęciu niniejszego rozporządzenia, jest nim związane i je stosuje.
(34) W zakresie, w jakim przepisy niniejszego rozporządzenia odnoszą się do SIS II regulowanego rozporządzeniem (WE) nr 1987/2006 oraz VIS, stanowi ono rozwinięcie przepisów dorobku Schengen, w których nie uczestniczy Irlandia, zgodnie z decyzją Rady 2002/192/WE z dnia 28 lutego 2002 r. dotyczącą wniosku Irlandii o zastosowanie wobec niej niektórych przepisów dorobku Schengen 20 .
Irlandia nie zwróciła się z wnioskiem o uczestnictwo w przyjęciu niniejszego rozporządzenia zgodnie z art. 4 protokołu w sprawie dorobku Schengen. W związku z tym Irlandia nie uczestniczy w przyjęciu niniejszego rozporządzenia, nie jest nim związana ani go nie stosuje w zakresie, w jakim jego środki stanowią rozwinięcie przepisów dorobku Schengen w odniesieniu do SIS II regulowanego rozporządzeniem (WE) nr 1987/2006 oraz do VIS.
W zakresie, w jakim przepisy niniejszego rozporządzenia odnoszą się do Eurodac, zgodnie z art. 1 i 2 Protokołu w sprawie stanowiska Zjednoczonego Królestwa i Irlandii, Irlandia nie uczestniczy w przyjęciu niniejszego rozporządzenia, nie jest nim związana ani go nie stosuje. Ponieważ w tych okolicznościach nie można w odniesieniu do Irlandii zapewnić stosowania niniejszego rozporządzenia w całości, co jest wymagane na mocy art. 288 TFUE, Irlandia nie uczestniczy w przyjęciu niniejszego rozporządzenia, nie jest nim związana ani go nie stosuje, bez uszczerbku dla jej praw wynikających ze wspomnianych powyżej protokołów.
(35) W odniesieniu do Islandii i Norwegii niniejsze rozporządzenie stanowi - w zakresie, w jakim odnosi się ono do SIS II i VIS - rozwinięcie przepisów dorobku Schengen w rozumieniu Umowy zawartej przez Radę Unii Europejskiej i Republikę Islandii oraz Królestwo Norwegii dotyczącej włączenia tych dwóch państw we wprowadzanie w życie, stosowanie i rozwój dorobku Schengen 21 - które wchodzą w zakres obszaru, o którym mowa w art. 1 pkt A, B i G decyzji Rady 1999/437/WE z dnia 17 maja 1999 r. w sprawie niektórych warunków stosowania tej umowy 22 . W odniesieniu do Eurodac niniejsze rozporządzenie stanowi nowy środek odnoszący się do Eurodac, w rozumieniu Umowy między Wspólnotą Europejską a Republiką Islandii i Królestwem Norwegii dotyczącej kryteriów i mechanizmów określania państwa właściwego dla rozpatrywania wniosku o azyl złożonego w państwie członkowskim lub w Islandii, lub Norwegii 23 . W związku z tym, zależnie od decyzji Republiki Islandii i Królestwa Norwegii o włączeniu rozporządzenia do ich krajowych porządków prawnych, delegacje Republiki Islandii i Królestwa Norwegii powinny wchodzić w skład zarządu agencji. W celu określenia dalszych szczegółowych zasad, na przykład prawa głosu, pozwalających na uczestnictwo Republiki Islandii i Królestwa Norwegii w działaniach agencji, należy dokonać dalszych ustaleń między Unią a tymi państwami.
(36) W odniesieniu do Szwajcarii niniejsze rozporządzenie stanowi - w zakresie, w jakim odnosi się ono do SIS II i VIS - rozwinięcie przepisów dorobku Schengen w rozumieniu Umowy między Unią Europejską, Wspólnotą Europejską a Konfederacją Szwajcarską w sprawie włączenia Konfederacji Szwajcarskiej we wprowadzanie w życie, stosowanie i rozwój dorobku Schengen 24 , które wchodzą w zakres obszaru, o którym mowa w art. 1 pkt A, B i G decyzji 1999/437/WE w związku z art. 3 decyzji Rady 2008/146/WE 25 . W odniesieniu do Eurodac niniejsze rozporządzenie stanowi nowy środek dotyczący Eurodac w rozumieniu Umowy między Wspólnotą Europejską a Konfederacją Szwajcarską dotyczącej kryteriów i mechanizmów umożliwiających określanie państwa właściwego dla rozpatrywania wniosku o azyl złożonego w państwie członkowskim lub w Szwajcarii 26 . W związku z tym, zależnie od decyzji Konfederacji Szwajcarskiej o włączeniu rozporządzenia do jej krajowego porządku prawnego, delegacja Konfederacji Szwajcarskiej powinna wchodzić w skład zarządu agencji. W celu określenia dalszych szczegółowych zasad, na przykład prawa głosu, pozwalających na uczestnictwo Konfederacji Szwajcarskiej w działaniach agencji, należy dokonać dalszych ustaleń między Unią a Konfederacją Szwajcarską.
(37) W odniesieniu do Liechtensteinu niniejsze rozporządzenie stanowi - w zakresie, w jakim odnosi się ono do SIS II i VIS - rozwinięcie przepisów dorobku Schengen w rozumieniu Protokołu między Unią Europejską, Wspólnotą Europejską, Konfederacją Szwajcarską i Księstwem Liechtensteinu o przystąpieniu Księstwa Liechtensteinu do Umowy między Unią Europejską, Wspólnotą Europejską i Konfederacją Szwajcarską dotyczącej włączenia Konfederacji Szwajcarskiej we wprowadzanie w życie, stosowanie i rozwój dorobku Schengen 27 , które wchodzą w zakres obszaru, o którym mowa w art. 1 pkt A, B i G decyzji 1999/437/WE w związku z art. 3 decyzji Rady 2011/350/UE 28 . W odniesieniu do Eurodac niniejsze rozporządzenie stanowi nowy środek dotyczący Eurodac w rozumieniu Protokołu między Wspólnotą Europejską, Konfederacją Szwajcarską i Księstwem Liechtensteinu o przystąpieniu Księstwa Liechtensteinu do Umowy między Wspólnotą Europejską i Konfederacją Szwajcarską dotyczącej kryteriów i mechanizmów umożliwiających określanie państwa właściwego dla rozpatrywania wniosku o udzielenie azylu złożonego w państwie członkowskim lub w Szwajcarii 29 . W związku z tym delegacja Księstwa Liechtensteinu powinna wchodzić w skład zarządu agencji. W celu określenia dalszych szczegółowych zasad, na przykład prawa głosu, pozwalających na uczestnictwo Księstwa Liechtensteinu w działaniach agencji należy dokonać dalszych ustaleń między Unią a Księstwem Liechtensteinu,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Parlamentu Europejskiego | W imieniu Rady |
J. BUZEK | M. DOWGIELEWICZ |
Przewodniczący | Przewodniczący |
- zmieniona przez art. 38 pkt 2 lit. a) rozporządzenia nr 603/2013 z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie ustanowienia systemu Eurodac do porównywania odcisków palców w celu skutecznego stosowania rozporządzenia (UE) nr 604/2013 w sprawie ustanowienia kryteriów i mechanizmów ustalania państwa członkowskiego odpowiedzialnego za rozpatrzenie wniosku o udzielenie ochrony międzynarodowej złożonego w jednym z państw członkowskich przez obywatela państwa trzeciego lub bezpaństwowca oraz w sprawie występowania o porównanie z danymi Eurodac przez organy ścigania państw członkowskich i Europol na potrzeby ochrony porządku publicznego, oraz zmieniającego rozporządzenie (UE) nr 1077/2011 ustanawiające Europejską Agencję ds. Zarządzania Operacyjnego Wielkoskalowymi Systemami Informatycznymi w Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości (Dz.U.UE.L.13.180.1) z dniem 20 lipca 2015 r.
- zmieniony przez art. 62 ust. 5 lit. c rozporządzenia nr 2017/2226 z dnia 30 listopada 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.327.20) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 grudnia 2017 r.
- zmieniony przez art. 38 pkt 3 rozporządzenia nr 603/2013 z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie ustanowienia systemu Eurodac do porównywania odcisków palców w celu skutecznego stosowania rozporządzenia (UE) nr 604/2013 w sprawie ustanowienia kryteriów i mechanizmów ustalania państwa członkowskiego odpowiedzialnego za rozpatrzenie wniosku o udzielenie ochrony międzynarodowej złożonego w jednym z państw członkowskich przez obywatela państwa trzeciego lub bezpaństwowca oraz w sprawie występowania o porównanie z danymi Eurodac przez organy ścigania państw członkowskich i Europol na potrzeby ochrony porządku publicznego, oraz zmieniającego rozporządzenie (UE) nr 1077/2011 ustanawiające Europejską Agencję ds. Zarządzania Operacyjnego Wielkoskalowymi Systemami Informatycznymi w Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości (Dz.U.UE.L.13.180.1) z dniem 20 lipca 2015 r.
- zmieniony przez art. 62 pkt 6 rozporządzenia nr 2017/2226 z dnia 30 listopada 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.327.20) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 grudnia 2017 r.
- zmieniona przez art. 38 pkt 4 lit. a) rozporządzenia nr 603/2013 z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie ustanowienia systemu Eurodac do porównywania odcisków palców w celu skutecznego stosowania rozporządzenia (UE) nr 604/2013 w sprawie ustanowienia kryteriów i mechanizmów ustalania państwa członkowskiego odpowiedzialnego za rozpatrzenie wniosku o udzielenie ochrony międzynarodowej złożonego w jednym z państw członkowskich przez obywatela państwa trzeciego lub bezpaństwowca oraz w sprawie występowania o porównanie z danymi Eurodac przez organy ścigania państw członkowskich i Europol na potrzeby ochrony porządku publicznego, oraz zmieniającego rozporządzenie (UE) nr 1077/2011 ustanawiające Europejską Agencję ds. Zarządzania Operacyjnego Wielkoskalowymi Systemami Informatycznymi w Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości (Dz.U.UE.L.13.180.1) z dniem 20 lipca 2015 r.
- zmieniona przez art. 62 pkt 7 lit. a rozporządzenia nr 2017/2226 z dnia 30 listopada 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.327.20) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 grudnia 2017 r.
- zmieniony przez art. 38 pkt 5 rozporządzenia nr 603/2013 z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie ustanowienia systemu Eurodac do porównywania odcisków palców w celu skutecznego stosowania rozporządzenia (UE) nr 604/2013 w sprawie ustanowienia kryteriów i mechanizmów ustalania państwa członkowskiego odpowiedzialnego za rozpatrzenie wniosku o udzielenie ochrony międzynarodowej złożonego w jednym z państw członkowskich przez obywatela państwa trzeciego lub bezpaństwowca oraz w sprawie występowania o porównanie z danymi Eurodac przez organy ścigania państw członkowskich i Europol na potrzeby ochrony porządku publicznego, oraz zmieniającego rozporządzenie (UE) nr 1077/2011 ustanawiające Europejską Agencję ds. Zarządzania Operacyjnego Wielkoskalowymi Systemami Informatycznymi w Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości (Dz.U.UE.L.13.180.1) z dniem 20 lipca 2015 r.
- zmieniony przez art. 62 pkt 8 lit. b rozporządzenia nr 2017/2226 z dnia 30 listopada 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.327.20) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 grudnia 2017 r.
500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
31.12.2024Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.
28.12.2024Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.
12.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2011.286.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 1077/2011 ustanawiające Europejską Agencję ds. Zarządzania Operacyjnego Wielkoskalowymi Systemami Informatycznymi w Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości |
Data aktu: | 25/10/2011 |
Data ogłoszenia: | 01/11/2011 |
Data wejścia w życie: | 21/11/2011, 01/12/2012 |