Rozporządzenie 883/2011 (EBC/2011/12) zmieniające rozporządzenie (WE) nr 25/2009 w sprawie bilansu skonsolidowanego sektora monetarnych instytucji finansowych (EBC/2008/32)

ROZPORZĄDZENIE EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO (UE) NR 883/2011
z dnia 25 sierpnia 2011 r.
zmieniające rozporządzenie (WE) nr 25/2009 w sprawie bilansu skonsolidowanego sektora monetarnych instytucji finansowych (EBC/2008/32)

(EBC/2011/12)

(Dz.U.UE L z dnia 3 września 2011 r.)

RADA PREZESÓW EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,

uwzględniając art. 5 Statutu Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2533/98 z dnia 23 listopada 1998 r. dotyczące zbierania informacji statystycznych przez Europejski Bank Centralny(1), w szczególności art. 5 ust. 1 i art. 6 ust. 4,

uwzględniając opinię Komisji Europejskiej(2),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/110/WE z dnia 16 września 2009 r. w sprawie podejmowania i prowadzenia działalności przez instytucje pieniądza elektronicznego oraz nadzoru ostrożnościowego nad ich działalnością, zmieniająca dyrektywy 2005/60/WE i 2006/48/WE oraz uchylająca dyrektywę 2000/46/WE(3), zezwoliła osobom prawnym na emisję pieniądza elektronicznego bez potrzeby uzyskiwania statusu instytucji kredytowej.

(2) Wskutek powyższego, jak również dla potrzeb dalszego zbierania statystyk w sektorze monetarnych instytucji finansowych (MIF) dotyczących instytucji pieniądza elektronicznego, których podstawową działalnością jest pośrednictwo finansowe w postaci emisji pieniądza elektronicznego, konieczne jest dostosowanie definicji MIF, jak również aktualizacja definicji "instytucji pieniądza elektronicznego" i "pieniądza elektronicznego" w niniejszym rozporządzeniu. Instytucje pieniądza elektronicznego w ramach sektora MIF powinny być klasyfikowane w kategorii "inne MIF".

(3) Zmiany definicji instytucji pieniądza elektronicznego i stosowanych wobec nich wymogów dokonane w dyrektywie 2009/110/WE sprawiły, że przepisy rozporządzenia (WE) nr 25/2009 Europejskiego Banku Centralnego (EBC/2008/32)(4) dotyczące przyznania instytucjom pieniądza elektronicznego wyłączeń od obowiązków sprawozdawczych stały się nieaktualne; odpowiednie przepisy rozporządzenia (WE) nr 25/2009 (EBC/2008/32) powinny zatem zostać uchylone.

(4) Wytyczne w sprawie wspólnej definicji europejskich funduszy rynku pieniężnego (FRP) wydane w dniu 19 maja 2010 r. przez Komitet Europejskich Regulatorów Rynku Papierów Wartościowych (CESR), poprzednika Europejskiego Organu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych, mają na celu poprawę ochrony inwestorów przez określenie kryteriów do stosowania przez fundusze chcące występować w obrocie jako FRP oraz służą jako wzór dla celów nadzorczych dla europejskich ustawodawców krajowych. W świetle powyższego wskazane jest wprowadzenie do rozporządzenia (WE) nr 25/2009 (EBC/2008/32) odpowiednich nowych kryteriów identyfikacyjnych dla FRP dla celów statystycznych Europejskiego Systemu Banków Centralnych, tak aby dostosować populację FRP do kryteriów identyfikacyjnych, które będą stosowane dla celów nadzorczych wskutek wymienionych powyżej wytycznych CESR. Zmiana ta ma jednocześnie na celu zwiększenie przejrzystości rynku i ułatwienie sprawozdawczości zarządczej funduszów,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu (WE) nr 25/2009 (EBC/2008/32) wprowadza się następujące zmiany:

1) w art. 1 wprowadza się następujące zmiany:

a) tiret pierwsze otrzymuje brzmienie:

"- »monetarna instytucja finansowa« (MIF) oznacza instytucję będącą rezydentem, należącą do jakiegokolwiek z poniższych sektorów:

(i) banki centralne;

(ii) instytucje kredytowe w rozumieniu art. 4 ust. 1 dyrektywy 2006/48/WE;

(iii) inne MIF, tj. 1) pozostałe instytucje finansowe, których działalność polega na: (i) przyjmowaniu depozytów lub bliskich substytutów depozytów od podmiotów innych niż MIF; oraz (ii) udzielaniu na własny rachunek (przynajmniej w sensie ekonomicznym) kredytów lub inwestowaniu w papiery wartościowe; lub 2) instytucje pieniądza elektronicznego, których podstawową działalnością jest pośrednictwo finansowe w postaci emisji pieniądza elektronicznego;

(iv) fundusze rynku pieniężnego (FRP) w rozumieniu art. 1a.

Przy stosowaniu kryterium określonego powyżej w pkt (iii) 1) ppkt (i) o klasyfikacji jako MIF rozstrzyga stopień substytucyjności pomiędzy instrumentami emitowanymi przez inne MIF a depozytami przyjmowanymi przez instytucje kredytowe, pod warunkiem spełniania kryterium określonego w pkt (iii) 1) ppkt (ii),";

b) tiret ósme otrzymuje brzmienie:

"- »instytucja pieniądza elektronicznego« oraz »pieniądz elektroniczny« oznaczają instytucję pieniądza elektronicznego i pieniądz elektroniczny w rozumieniu art. 2 ust. 1 i art. 2 ust. 2 dyrektywy 2009/110/WE Parlamentu Europejskiego i Rady(*),

______

(*) Dz.U. L 267 z 10.10.2009, s. 27.";

2) dodaje się art. 1a w brzmieniu:

"Artykuł 1a

Identyfikacja FRP

Na potrzeby niniejszego aktu prawnego jako FRP traktuje się te instytucje zbiorowego inwestowania, które spełniają wszystkie następujące kryteria:

a) ich celem inwestycyjnym jest utrzymanie kapitału funduszu i osiągnięcie zwrotu odpowiadającego oprocentowaniu instrumentów rynku pieniężnego;

b) inwestują w instrumenty rynku pieniężnego, które spełniają kryteria dla instrumentów rynku pieniężnego określone w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/65/WE z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie koordynacji przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do przedsiębiorstw zbiorowego inwestowania w zbywalne papiery wartościowe (UCITS)(*), lub w depozyty przyjmowane przez instytucje kredytowe albo, alternatywnie, zapewniają dokonywanie oceny płynności i wyceny ich portfela inwestycyjnego na równoważnej podstawie;

c) zapewniają wysoką jakość instrumentów rynku pieniężnego, w które inwestują, zgodnie z ustaleniami firmy zarządzającej. Jakość instrumentu rynku pieniężnego ustala się m.in. na podstawie następujących czynników:

- jakości kredytowej instrumentu rynku pieniężnego,

- charakteru klasy aktywów, do której należy instrument rynku pieniężnego,

- dla strukturyzowanych instrumentów finansowych - ryzyka operacyjnego i ryzyka kontrahenta związanego ze strukturyzowaną transakcją finansową,

- profilu płynności;

d) zapewniają średnią ważoną zapadalność (WAM) portfela nieprzekraczającą sześciu miesięcy i średni ważony okres trwania (WAL) nieprzekraczający 12 miesięcy;

e) podają codziennie do wiadomości wartość aktywów netto (NAV) oraz obliczenie ceny swoich jednostek uczestnictwa, jak również umożliwiają codzienne nabywanie i umarzanie jednostek uczestnictwa;

f) ograniczają inwestycje w papiery wartościowe do papierów, których okres zapadalności pozostały do prawnego terminu wykupu nie przekracza dwóch lat, pod warunkiem że okres pozostały do następnej aktualizacji oprocentowania nie przekracza 397 dni, przy czym papiery wartościowe o zmiennym oprocentowaniu powinny być aktualizowane według stopy albo indeksu rynku pieniężnego;

g) ograniczają inwestycje w inne instytucje zbiorowego inwestowania do tych, które odpowiadają definicji FRP;

h) nie przyjmują bezpośredniej lub pośredniej ekspozycji na instrumenty udziałowe albo towary, w tym za pośrednictwem transakcji na instrumentach pochodnych, oraz wykorzystują te transakcje wyłącznie w sposób zgodny ze strategią inwestycyjną funduszu obejmującą inwestowanie na rynku pieniężnym. Transakcje na instrumentach pochodnych powodujące ekspozycję na ryzyko walutowe mogą być stosowane tylko dla zabezpieczenia. Inwestowanie w papiery wartościowe denominowane w walucie innej niż bazowa jest dozwolone pod warunkiem pełnego zabezpieczenia ekspozycji na ryzyko walutowe;

i) posiadają stałą lub zmienną NAV.

______

(*) Dz.U. L 302 z 17.11.2009, s. 32.";

3) w art. 8 skreśla się ust. 4;

4) z zastrzeżeniem art. 2 niniejszego rozporządzenia, w części 1 załącznika I sekcja 2 otrzymuje brzmienie:

"Sekcja 2: Specyfikacja kryteriów identyfikacji FRP

Dla potrzeb art. 1a niniejszego rozporządzenia:

a) instrument rynku pieniężnego uważa się za posiadający wysoką jakość kredytową, jeżeli otrzymał jeden z dwóch najwyższych możliwych krótkoterminowych ratingów kredytowych od wszystkich uznanych agencji ratingowych oceniających instrument albo - w przypadku gdy instrument nie podlegał ocenie - jeżeli ma on porównywalną jakość ustaloną według wewnętrznych procedur ratingowych firmy zarządzającej. W przypadku gdy uznana agencja ratingowa dzieli swój najwyższy rating krótkoterminowy na dwie kategorie, obydwa te ratingi uważa się za jedną kategorię i tym samym za najwyższy możliwy rating;

b) fundusz rynku pieniężnego może, w drodze wyjątku od wymogu określonego w lit. a), nabywać instrumenty państwowe o ratingu co najmniej inwestycyjnym, przy czym »instrumenty państwowe« oznaczają instrumenty rynku pieniężnego wyemitowane lub gwarantowane przez organ centralny, regionalny lub lokalny, bank centralny państwa członkowskiego, EBC, Unię Europejską lub Europejski Bank Inwestycyjny;

c) przy obliczaniu WAL dla papierów wartościowych, w tym strukturyzowanych instrumentów finansowych, obliczanie zapadalności opiera się na okresie zapadalności pozostałym do prawnego terminu wykupu instrumentów. W razie jednak gdy instrument finansowy zawiera opcję typu put, w miejsce pozostałego prawnego okresu zapadalności można zastosować datę wykonania opcji typu put, o ile przez cały czas spełnione są następujące warunki:

- firma zarządzająca może swobodnie wykonać opcję typu put w dacie jej wykonania,

- cena wykonania opcji typu put pozostaje zbliżona do spodziewanej wartości instrumentu w następnej dacie wykonania,

- ze strategii inwestycyjnej FRP wynika, że istnieje wysokie prawdopodobieństwo wykonania opcji w następnej dacie wykonania;

d) przy obliczaniu zarówno WAL, jak i WAM uwzględnia się wpływ finansowych instrumentów pochodnych, depozytów oraz efektywnych technik zarządzania portfelem;

e) »średnia ważona zapadalność« (WAM) oznacza pomiar średniego okresu pozostałego do zapadalności wszystkich bazowych papierów wartościowych w funduszu, ważony w celu odzwierciedlenia proporcji posiadanych ilości każdego instrumentu, przyjmując, że zapadalność instrumentu o zmiennym oprocentowaniu jest równa okresowi pozostałemu do następnej aktualizacji oprocentowania według stopy rynku pieniężnego, a nie okresowi pozostałemu do terminu spłaty wartości nominalnej papieru wartościowego. W praktyce WAM wykorzystuje się do pomiaru wrażliwości FRP na zmiany oprocentowania na rynku pieniężnym;

f) »średni ważony okres trwania« (WAL) oznacza średnią ważoną pozostałego okresu zapadalności każdego papieru wartościowego posiadanego w funduszu, czyli czas pozostały do pełnej spłaty kapitału, bez uwzględnienia odsetek i bez dyskonta. W odróżnieniu od obliczania WAM, przy obliczaniu WAL dla papierów wartościowych o zmiennym oprocentowaniu i strukturyzowanych instrumentów finansowych nie jest dopuszczalne wykorzystanie dat aktualizacji oprocentowania, uwzględnia się natomiast tylko przewidziany ostateczny termin zapadalności papieru wartościowego. WAL używany jest dla pomiaru ryzyka kredytowego, gdyż jest ono tym większe, im dłuższy jest termin spłaty kapitału. WAL używany jest także do ograniczania ryzyka płynnościowego;

g) »instrumenty rynku pieniężnego« oznaczają instrumenty będące zwykle przedmiotem obrotu na rynku pieniężnym, które są płynne i mają wartość dającą się dokładnie określić w każdej chwili;

h) »firma zarządzająca« oznacza podmiot, którego regularna działalność polega na zarządzaniu portfelem FRP.".

Artykuł  2

Przepis przejściowy

Krajowe banki centralne (KBC) mogą kontynuować zbieranie informacji statystycznych zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 25/2009 (EBC/2008/32) od FRP będących rezydentami w ich państwach członkowskich, zidentyfikowanych zgodnie z poprzednim brzmieniem sekcji 2 części 1 załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 25/2009 (EBC/2008/32), nie dłużej niż do dnia 31 stycznia 2012 r. KBC zawiadamiają o decyzji w sprawie zastosowania niniejszego przepisu przejściowego wszystkie zainteresowane FRP. KBC rozpoczynają zbieranie informacji statystycznych od FRP zidentyfikowanych zgodnie z art. 1a rozporządzenia (WE) nr 25/2009 (EBC/2008/32) najpóźniej od dnia 1 lutego 2012 r.

Artykuł  3

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono we Frankfurcie nad Menem dnia 25 sierpnia 2011 r.

W imieniu Rady Prezesów EBC
Jean-Claude TRICHET
Prezes EBC

______

(1) Dz.U. L 318 z 27.11.1998, s. 8.

(2) C(2011) 5090 wersja ostateczna.

(3) Dz.U. L 267 z 10.10.2009, s. 7.

(4) Dz.U. L 15 z 20.1.2009, s. 14.

Zmiany w prawie

Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2011.228.13

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 883/2011 (EBC/2011/12) zmieniające rozporządzenie (WE) nr 25/2009 w sprawie bilansu skonsolidowanego sektora monetarnych instytucji finansowych (EBC/2008/32)
Data aktu: 25/08/2011
Data ogłoszenia: 03/09/2011
Data wejścia w życie: 23/09/2011