KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 854/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. ustanawiające szczególne przepisy dotyczące organizacji urzędowych kontroli w odniesieniu do produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do spożycia przez ludzi 1 , w szczególności jego art. 17 ust. 1,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Rozporządzenie (WE) nr 854/2004 ustanawia szczegółowe przepisy dotyczące organizacji urzędowych kontroli w odniesieniu do produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do spożycia przez ludzi. W szczególności szereg przepisów odnoszących się do inspekcji mięsa w częściach B, D i F rozdziału II sekcji I oraz w rozdziałach I i V sekcji II, a także w rozdziale II sekcji III załącznika I do tego rozporządzenia odnosi się do chorób wymienionych w wykazach A lub B Światowej Organizacji Zdrowia Zwierząt (OIE).
(2) System OIE służący do kategoryzacji i prowadzenia wykazów chorób zmienił się. Wykazy A i B zastępuje jeden wykaz OIE. Ponadto prawo Unii jest obecnie zgodne z zaleceniami OIE. W wyniku tego większość odniesień do tych wykazów jest obecnie zbędna. Należy zatem zmienić odpowiednie przepisy sekcji I, II i III załącznika I do tego rozporządzenia i zamiast tego, przy dokonywaniu badań przedubojowych i poubojowych lub jakichkolwiek innych badań, zastosować odniesienia do chorób zwierząt objętych przepisami Unii, o ile odniesienie nie dotyczy obecnie nieznanych chorób pochodzących z państw trzecich.
(3) Dyrektywa Rady 2002/99/WE z dnia 16 grudnia 2002 r. ustanawiająca przepisy sanitarne regulujące produkcję, przetwarzanie, dystrybucję oraz wprowadzanie produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do spożycia przez ludzi 2 stanowi, że produkty pochodzenia zwierzęcego pozyskuje się od zwierząt, które nie pochodzą z gospodarstwa, zakładu, terytorium lub części terytorium podlegających odpowiednim ograniczeniom w zakresie zdrowia zwierząt. W załączniku I do tej dyrektywy wymieniono prawodawstwo Unii, które zawiera środki zwalczania w odniesieniu do niektórych chorób zwierząt mających znaczenie dla handlu produktami pochodzenia zwierzęcego. Z uwagi na spójność handel produktami pochodzenia zwierzęcego powinien być ograniczony tylko z przyczyn dotyczących zdrowia zwierząt na podstawie prawodawstwa Unii wymienionego w załączniku I.
(4) Zgodnie z częścią E załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 2160/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 listopada 2003 r. w sprawie zwalczania salmonelli i innych określonych odzwierzęcych czynników chorobotwórczych przenoszonych przez żywność 3 świeże mięso drobiowe nie może być wprowadzane do obrotu dla celów spożycia przez ludzi, jeżeli nie jest spełnione kryterium nieobecności salmonelli w 25 gramach mięsa. Zgodnie jednak z tą częścią załącznika II do tego rozporządzenia kryterium tego nie stosuje się do świeżego mięsa drobiowego, które jest przeznaczone do przemysłowej obróbki cieplnej lub innej obróbki mającej na celu wyeliminowanie salmonelli. Punkt 2 rozdziału V sekcji II załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 854/2004 stanowi, że urzędowy lekarz weterynarii może narzucić wymagania dotyczące wykorzystania pewnego mięsa. Aby umożliwić urzędowemu lekarzowi weterynarii narzucenie obróbki cieplnej lub innej obróbki mającej na celu wyeliminowanie salmonelli, należy zmienić sekcję II rozdział V pkt 2.
(5) Należy odpowiednio zmienić załącznik I do rozporządzenia (WE) nr 854/2004.
(6) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
1 Dz.U. L 139 z 30.4.2004, s. 206.
2 Dz.U. L 18 z 23.1.2003, s. 11.
3 Dz.U. L 325 z 12.12.2003, s. 1.
4 Załącznik zmieniony przez sprostowanie z dnia 14 lutego 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.43.44/1).