KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 28 stycznia 2002 r. ustanawiające ogólne zasady i wymagania prawa żywnościowego, powołujące Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności oraz ustanawiające procedury w zakresie bezpieczeństwa żywności(1), w szczególności jego art. 53 ust. 1 lit. b) ppkt (ii),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W art. 53 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 178/2002 przewidziano możliwość przyjęcia odpowiednich środków nadzwyczajnych w odniesieniu do żywności i pasz przywożonych z państwa trzeciego dla celów ochrony zdrowia publicznego, zdrowia zwierząt lub środowiska, w przypadku gdy takie ryzyko nie może być w wystarczającym stopniu ograniczone za pomocą środków podjętych indywidualnie przez poszczególne państwa członkowskie.
(2) W lipcu 2007 r. stwierdzono w UE wysoki poziom pentachlorofenolu (PCP) i dioksyn w niektórych partiach gumy guar pochodzących lub wysyłanych z Indii. Takie zanieczyszczenie stanowi zagrożenie dla zdrowia publicznego w Unii Europejskiej, jeżeli nie zostaną powzięte żadne środki w celu zapobieżenia obecności pentachlorofenolu i dioksyn w gumie guar.
(3) W związku ze stwierdzeniem podwyższonych poziomów PCP i dioksyn w październiku 2007 r. Biuro ds. Żywności i Weterynarii Komisji Europejskiej (FVO) odbyło w trybie nagłym wizytę kontrolną w Indiach. Jej celem było zebranie informacji na temat potencjalnego źródła zanieczyszczenia i ocena środków kontroli stosowanych przez indyjskie organy w celu zapobieżenia ponownemu wystąpieniu tego zanieczyszczenia. Zespół przeprowadzający kontrolę stwierdził, że nie ma wystarczających danych, by ustalić przyczynę zanieczyszczenia, a dochodzenie organów indyjskich zostało przeprowadzone niewłaściwie i nie dostarczyło żadnych wniosków. Zważywszy na dostępność pentachlorofenolanu sodu i jego zastosowanie w produkcji gumy guar oraz wobec faktu, że branża ta podlega w znacznym zakresie samoregulacji, prowadzone kontrole nie wystarczały, by zapobiec ponownemu wystąpieniu zanieczyszczenia.
(4) W związku z tym decyzja Komisji 2008/352/WE z dnia 29 kwietnia 2008 r. nakładająca szczególne warunki dotyczące gumy guar pochodzącej lub wysyłanej z Indii w związku z ryzykiem zanieczyszczenia tych produktów pentachlorofenolem i dioksynami(2) przewiduje, że do każdej przesyłki gumy guar i złożonych środków spożywczych oraz mieszanek paszowych zawierających co najmniej 10 % gumy guar pochodzącej lub wysyłanej z Indii musi być dołączony oryginał sprawozdania analitycznego zatwierdzonego przez przedstawiciela właściwych organów kraju, w którym znajduje się laboratorium; sprawozdanie musi wykazywać, że dany produkt nie zawiera więcej niż 0,01 mg/kg PCP. Właściwe organy w państwach członkowskich muszą pobierać i analizować próbki z przesyłek wspomnianych produktów z częstotliwością 5 % w celu sprawdzenia, czy nie został przekroczony poziom 0,01 mg/kg PCP. Wspólnotowe laboratorium referencyjne ds. dioksyn i PCB w paszy i żywności przeprowadziło badanie korelacji między PCP i dioksynami w zanieczyszczonej gumie guar z Indii. Z badania można wywnioskować, że guma guar zawierająca PCP na poziomie poniżej 0,01 mg/kg nie zawiera niedopuszczalnych poziomów dioksyn.
(5) W październiku 2009 r. FVO odbyło kolejną wizytę kontrolną, aby ocenić środki kontrolne wdrożone przez organy indyjskie w celu zapobieżenia zanieczyszczeniu gumy guar PCP i dioksynami oraz by zbadać przestrzeganie zaleceń z kontroli z października 2007 r.
(6) Podczas ostatniej wizyty kontrolnej stwierdzono kilka poważnych niedociągnięć. Nie jest jasne, na jakich warunkach odbywa się stosowanie PCP w indyjskim przemyśle, a podczas wizyty nie przedstawiono żadnych dowodów na to, że podejmowane są jakiekolwiek działania zmierzające do zaprzestania produkcji lub sprzedaży PCP. Próbki są pobierane przez prywatne przedsiębiorstwo eksportujące, bez żadnego urzędowego nadzoru. Stwierdzone przez laboratorium przypadki niezgodności próbek z wymogami, z częstotliwością 2,5 % analizowanych próbek, są zgłaszane przedsiębiorstwu eksportującemu, bez powiadomienia właściwych organów. Właściwe organy nie wiedziały o tych przypadkach niezgodności, nie podjęły więc żadnych działań dotyczących partii niespełniających wymogów.
(7) Ustalono, że nie można uznać zanieczyszczenia gumy guar PCP lub dioksynami za odosobniony przypadek, i że tylko skuteczne analizy prowadzone przez zatwierdzone prywatne laboratorium zapobiegły dalszemu wywozowi zanieczyszczonego produktu do Unii Europejskiej. Wobec braku poprawy systemu kontroli należy podjąć dodatkowe środki w celu ograniczenia możliwych zagrożeń.
(8) Zważywszy na to, że nie można wykluczyć wywozu gumy guar pochodzącej z Indii do UE poprzez inne państwo trzecie, należy przewidzieć wyrywkowe kontrole na obecność PCP w gumie guar wysyłanej z krajów innych niż Indie.
(9) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję 2008/352/WE. Biorąc jednak pod uwagę charakter przepisów zmieniających, które są bezpośrednio stosowane i wiążą w całości, należy zastąpić decyzję rozporządzeniem.
(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 25 marca 2010 r.
|
W imieniu Komisji |
|
José Manuel BARROSO |
|
Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. L 31 z 1.2.2002, s. 1.
(2) Dz.U. L 117 z 1.5.2008, s. 42.
(3) Dz.U. L 187 z 16.7.2002, s. 30.
(4)http://www.crl-pesticides.eu/library/docs/srm/QuechersForGuarGum.pdf
(5) Dz.U. L 191 z 28.5.2004, s. 1.