Rozporządzenie 802/2010 w sprawie wykonania art. 10 ust. 3 i art. 27 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/16/WE w zakresie działalności przedsiębiorstwa

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) NR 802/2010
z dnia 13 września 2010 r.
w sprawie wykonania art. 10 ust. 3 i art. 27 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/16/WE w zakresie działalności przedsiębiorstwa
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/16/WE z dnia 23 kwietnia 2009 r. w sprawie kontroli przeprowadzanej przez państwo portu(1), w szczególności jej art. 10 ust. 3 i art. 27,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Działalność przedsiębiorstwa jest jednym z ogólnych parametrów określających profil ryzyka statku.

(2) W celu określenia działalności przedsiębiorstw w rozumieniu dyrektywy 2009/16/WE podczas inspekcji statku inspektorzy powinni odnotowywać numer IMO nadany przedsiębiorstwu.

(3) W celu dokonania oceny działalności przedsiębiorstwa należy uwzględnić wskaźniki braków i zatrzymań wszystkich statków floty przedsiębiorstwa, które były przedmiotem inspekcji w Unii i w regionie podlegającym memorandum paryskiemu w sprawie kontroli przeprowadzanej przez państwo portu (zwanemu dalej "memorandum paryskim").

(4) Należy wykorzystywać specjalistyczną wiedzę zdobytą dzięki stosowaniu memorandum paryskiego w zakresie metod stosowanych przy dokonywaniu oceny działalności przedsiębiorstwa.

(5) Europejska Agencja ds. Bezpieczeństwa na Morzu ustanowiona rozporządzeniem (WE) nr 1406/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady(2) powinna wspierać Komisję przy publikacji na ogólnie dostępnej stronie internetowej wykazu przedsiębiorstw o niskim lub bardzo niskim poziomie działalności.

(6) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Bezpiecznych Mórz i Zapobiegania Zanieczyszczeniom Morza przez Statki,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Identyfikacja przedsiębiorstw

Państwa członkowskie gwarantują, że przedsiębiorstwo, zdefiniowane w art. 2 pkt 18 dyrektywy 2009/16/WE, jest identyfikowane za pomocą numeru IMO, gdy statek ma obowiązek przestrzegać Międzynarodowego kodeksu zarządzania bezpieczeństwem (kodeksu ISM), o którym mowa w rozdziale IX Międzynarodowej konwencji o bezpieczeństwie życia na morzu (konwencji SOLAS).

Artykuł  2

Kryteria oceny działalności przedsiębiorstwa

1.
Przy ocenie działalności przedsiębiorstwa, o której mowa w części I pkt 1 lit. e) w załączniku I do dyrektywy 2009/16/WE, stosuje się kryteria określone w załączniku do niniejszego rozporządzenia.
2.
Poziom działalności przedsiębiorstwa aktualizowany jest codziennie i obliczany na podstawie 36 miesięcy poprzedzających ocenę. Do tego celu obliczeń dokonuje się na podstawie danych zgromadzonych od dnia 17 czerwca 2009 r. W przypadku gdy upłynęło mniej niż 36 miesięcy od dnia 17 czerwca 2009 r., obliczeń dokonuje się na podstawie dostępnych danych.
3.
Przedsiębiorstwa klasyfikuje się w zależności od poziomu działalności: bardzo niskiego, niskiego, średniego i wysokiego, zgodnie z wykazem w pkt 3 załącznika.
Artykuł  3

Publikacja wykazów przedsiębiorstw o niskim i bardzo niskim poziomie działalności

1.
Europejska Agencja ds. Bezpieczeństwa na Morzu (EMSA) udziela Komisji wsparcia w celu regularnej publikacji na ogólnie dostępnej stronie internetowej informacji dotyczących przedsiębiorstw o niskim i bardzo niskim poziomie działalności zgodnie z art. 27 dyrektywy 2009/16/WE.
2. 1
Od dnia 1 stycznia 2014 r. EMSA publikuje i codziennie aktualizuje na ogólnie dostępnej stronie internetowej następujące informacje:
a)
wykaz przedsiębiorstw o bardzo niskim poziomie działalności w ciągu nieprzerwanego okresu 36 miesięcy;
b)
wykaz przedsiębiorstw o niskim lub bardzo niskim poziomie działalności w ciągu nieprzerwanego okresu 36 miesięcy;
c)
wykaz przedsiębiorstw o niskim poziomie działalności w ciągu nieprzerwanego okresu 36 miesięcy.
Artykuł  4

Wejście w życie i stosowanie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 stycznia 2011 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 13 września 2010 r.

W imieniu Komisji

José Manuel BARROSO

Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 131 z 28.5.2009, s. 57.

(2) Dz.U. L 208 z 5.8.2002, s. 1.

ZAŁĄCZNIK 

KRYTERIA ZWIĄZANE Z DZIAŁALNOŚCIĄ PRZEDSIĘBIORSTWA

(o których mowa w art. 10 ust. 3 dyrektywy 2009/16/WE)

1. Wskaźnik zatrzymań przedsiębiorstwa

Wskaźnik zatrzymań to stosunek liczby zatrzymanych statków w całej flocie przedsiębiorstwa do liczby inspekcji przeprowadzonych na wszystkich statkach tej floty w trakcie poprzednich 36 miesięcy, w porównaniu ze średnim odsetkiem zatrzymań dla wszystkich statków poddanych inspekcji w regionie podlegającym memorandum paryskiemu w ciągu poprzednich 36 miesięcy.

Wskaźnik zatrzymań uznaje się za średni, jeżeli znajduje się w granicach 2 punktów procentowych powyżej lub poniżej średniego odsetka zatrzymań wszystkich statków poddanych inspekcji w regionie podlegającym memorandum paryskiemu w ciągu poprzednich 36 miesięcy.

Wskaźnik zatrzymań uznaje się za powyżej średniej, jeżeli znajduje się ponad 2 punkty procentowe powyżej średniego odsetka zatrzymań wszystkich statków poddanych inspekcji w regionie podlegającym memorandum paryskiemu w ciągu poprzednich 36 miesięcy.

Wskaźnik zatrzymań uznaje się za poniżej średniej, jeżeli znajduje się ponad 2 punkty procentowe poniżej średniego odsetka zatrzymań wszystkich statków poddanych inspekcji w regionie podlegającym memorandum paryskiemu w ciągu poprzednich 36 miesięcy.

Niezależnie od wszelkich innych wyników inspekcji, wskaźnik zatrzymań przedsiębiorstwa uznaje się za powyżej średniej, jeżeli jeden ze statków jego floty otrzymał odmowę dostępu zgodnie z dyrektywą 2009/16/WE w trakcie poprzednich 36 miesięcy.

2. Wskaźnik braków przedsiębiorstwa

Wskaźnik braków to stosunek całkowitej liczby punktów przyznanych z powodu wszystkich braków wszystkim statkom floty przedsiębiorstwa do liczby inspekcji przeprowadzonych na wszystkich statkach tej floty w trakcie poprzednich 36 miesięcy, w porównaniu ze średnim odsetkiem braków w odniesieniu do wszystkich statków poddanych inspekcji w regionie podlegającym memorandum paryskiemu w ciągu poprzednich 36 miesięcy.

Do celów pierwszego akapitu braki związane z ISM ważą 5 punktów, wszystkie pozostałe braki - 1 punkt. Średni odsetek braków w regionie podlegającym memorandum paryskiemu ważony jest przy uwzględnieniu średniego występowania braków związanych z kodeksem ISM i wszelkich innych braków w trakcie danej inspekcji.

Wskaźnik braków uznaje się za średni, jeżeli znajduje się w granicach 2 punktów procentowych powyżej lub poniżej średniej ważonej braków w regionie podlegającym memorandum paryskiemu w ciągu poprzednich 36 miesięcy.

Wskaźnik braków uznaje się za powyżej średniej, jeżeli znajduje się ponad 2 punkty procentowe powyżej średniej ważonej braków w regionie podlegającym memorandum paryskiemu w ciągu poprzednich 36 miesięcy.

Wskaźnik braków uznaje się za poniżej średniej, jeżeli znajduje się ponad 2 punkty procentowe poniżej średniej ważonej braków w regionie podlegającym memorandum paryskiemu w ciągu poprzednich 36 miesięcy.

3. Matryca działalności przedsiębiorstwa

Działalność przedsiębiorstwa klasyfikuje się w następujący sposób:

Wskaźnik zatrzymań Wskaźnik braków Poziom działalności przedsiębiorstwa
powyżej średniej powyżej średniej bardzo niski
powyżej średniej średni niski
powyżej średniej poniżej średniej
średni powyżej średniej
poniżej średniej powyżej średniej
średni średni średni
średni poniżej średniej
poniżej średniej średni
poniżej średniej poniżej średniej wysoki

Jeżeli jednak w stosunku do przedsiębiorstwa brak jest wcześniejszych danych dotyczących inspekcji przeprowadzonych w jego flocie lub przedsiębiorstwo nie jest objęte wymogiem posiadania numeru IMO, przedsiębiorstwo to uznaje się za mające średni poziom działalności.

1 Art. 3 ust. 2 zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 1205/2012 z dnia 14 grudnia 2012 r. (Dz.U.UE.L.12.347.10) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 4 stycznia 2013 r.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2010.241.4

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 802/2010 w sprawie wykonania art. 10 ust. 3 i art. 27 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/16/WE w zakresie działalności przedsiębiorstwa
Data aktu: 13/09/2010
Data ogłoszenia: 14/09/2010
Data wejścia w życie: 01/01/2011, 04/10/2010