Decyzja 2010/380/UE zmieniająca decyzję 2008/840/WE w odniesieniu do środków nadzwyczajnych zapobiegających wprowadzaniu do Unii organizmu Anoplophora chinensis (Forster)

DECYZJA KOMISJI
z dnia 7 lipca 2010 r.
zmieniająca decyzję 2008/840/WE w odniesieniu do środków nadzwyczajnych zapobiegających wprowadzaniu do Unii organizmu Anoplophora chinensis (Forster)

(notyfikowana jako dokument nr C(2010) 4546)

(2010/380/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 9 lipca 2010 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Rady 2000/29/WE z dnia 8 maja 2000 r. w sprawie środków ochronnych przed wprowadzaniem do Wspólnoty organizmów szkodliwych dla roślin lub produktów roślinnych i przed ich rozprzestrzenianiem się we Wspólnocie(1), w szczególności jej art. 16 ust. 3 zdanie czwarte,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Decyzja Komisji 2008/840/WE z dnia 7 listopada 2008 r. w sprawie środków nadzwyczajnych zapobiegających wprowadzaniu do Wspólnoty i rozprzestrzenianiu się we Wspólnocie organizmu Anoplophora chinensis (Forster)(2) wymaga, aby państwa członkowskie przyjęły środki zapobiegające wprowadzaniu do Unii i rozprzestrzenianiu się w Unii organizmu Anoplophora chinensis (Forster).

(2) Kontrola przeprowadzona przez Komisję w Chinach w dniach 9-20 lutego 2009 r. wykazała, że stosowanie środków nadzwyczajnych przewidzianych w decyzji 2008/840/WE nie było w pełni satysfakcjonujące w odniesieniu do produkcji i kontroli roślin objętych zakresem tej decyzji, zwanych dalej "określonymi roślinami".

(3) Komisja skontaktowała się z Chinami dnia 3 lipca 2009 r. i wyjaśniła wnioski wyciągnięte z tej kontroli.

(4) Dnia 29 września 2009 r. Chiny przedstawiły serię środków, które miały poprawić kontrolę organizmu Anoplophora chinensis (Forster) w odniesieniu do produkcji określonych roślin przeznaczonych do wywozu do Unii. Chiny przeprowadziły przede wszystkim procedurę rejestracji miejsc produkcji przeznaczonej do wywozu do Unii. Chiny ograniczyły liczbę miejsc produkcji, skąd określone rośliny mogą być wywożone do Unii, do miejsc produkcji, które zostały zarejestrowane przez krajową organizację ochrony roślin zgodnie z załącznikiem I część I(B) pkt 1 lit. b) do decyzji 2008/840/WE wraz ze zmianami. Rejestr został przekazany Komisji tego samego dnia. Chiny ogłosiły ponadto przyjęcie środków, gdyby organizm Anoplophora chinensis (Forster) został wykryty w jednym z miejsc produkcji, łącznie ze skreśleniem w pewnych okolicznościach takiego miejsca produkcji z rejestru. Komisja przekazała państwom członkowskim informacje otrzymane od Chin.

(5) Dnia 23 grudnia 2009 r. Komisja poinformowała Chiny, że oczekuje, iż wykrycie organizmu Anoplophora chinensis (Forster) w miejscu produkcji doprowadzi do jego automatycznego skreślenia z rejestru.

(6) Do końca lutego 2010 r. nie zgłoszono dalszych przypadków wykrycia w odniesieniu do określonych roślin przywożonych z Chin. Jednakże dnia 1 i 3 marca 2010 r. Niderlandy zgłosiły wykrycie organizmu Anoplophora chinensis (Forster) na określonych roślinach pochodzących z dwóch miejsc produkcji ujętych w rejestrze.

(7) Dnia 25 marca 2010 r. Chiny poinformowały Komisję o podjęciu działań w celu aktualizacji rejestru, który przedstawiono Komisji dnia 29 września 2009 r., poprzez między innymi natychmiastowe skreślenie z rejestru dwóch wymienionych miejsc produkcji oraz udostępnienie Komisji jego zaktualizowanych wersji.

(8) W celu uwzględnienia tych zmian należy dostosować środki przewidziane w decyzji 2008/840/WE w odniesieniu do przywozu określonych roślin z Chin.

(9) Ponieważ większość przypadków występowania na określonych roślinach przywożonych z Chin dotyczy roślin z gatunku Acer spp., biorąc także pod uwagę cykl życia owada, właściwe jest zakazanie ich przywozu przez okres dwóch lat.

(10) Oprócz wymogów stosowanych w odniesieniu do określonych roślin przywożonych z krajów trzecich, gdzie występuje organizm Anoplophora chinensis (Forster), określone rośliny pochodzące z Chin powinny być przywożone, wyłącznie jeśli pochodzą one z miejsca produkcji ujętego w rejestrze miejsc produkcji w Chinach, ustanowionym przez chińską krajową organizację ochrony roślin. Komisja powinna informować państwa członkowskie o wszelkich aktualizacjach rejestru przez władze chińskie. Jeżeli miejsce produkcji zostaje skreślone z rejestru przez władze chińskie, określone rośliny uprawiane w tym miejscu produkcji nie powinny być przywożone do Unii przez dwa lata od dnia powiadomienia państw członkowskich przez Komisję o aktualizacji rejestru.

(11) Jeżeli Komisja ma dowody na to, że miejsce produkcji ujęte w rejestrze nie spełnia już wymogów załącznika I część I(B) pkt 1 lit. b) do decyzji 2008/840/WE lub jeżeli organizm Anoplophora chinensis (Forster) został wykryty na określonych roślinach przywożonych z takiego miejsca produkcji, Komisja powinna przekazać takie informacje państwom członkowskim. Po przekazaniu tych informacji określone rośliny pochodzące z takiego miejsca produkcji nie powinny być przywożone do Unii przez dwa lata od dnia powiadomienia państw członkowskich przez Komisję o niezgodności, bez względu na działania podjęte przez Chiny w celu aktualizacji rejestru.

(12) Konieczne jest, aby miejsce produkcji położone w kraju trzecim na obszarach wolnych od szkodników, o których mowa w załączniku I część I pkt 1 lit. a) do decyzji 2008/840/WE w obecnym brzmieniu, było rejestrowane i kontrolowane przez krajową organizację ochrony roślin.

(13) Biorąc pod uwagę wyniki niedawnych kontroli określonych roślin, przeprowadzonych w punkcie wjazdu lub w miejscu przeznaczenia, zgodnie z załącznikiem I część I pkt 2 do decyzji 2008/840/WE w obecnym brzmieniu, konieczne jest, aby w ramach kontroli w krajach trzecich bezpośrednio przez wywozem oraz kontroli zgodnie z przepisami, o których mowa, stosować niszczące metody pobierania próbek.

(14) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję 2008/840/WE.

(15) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Zdrowia Roślin,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1.
Artykuł 2 decyzji 2008/840/WE otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 2

Przywóz określonych roślin z krajów trzecich innych niż Chiny

W odniesieniu do przywozu z krajów trzecich innych niż Chiny, o których wiadomo, że występuje w nich organizm Anoplophora chinensis (Forster), określone rośliny można wprowadzać do Unii jedynie pod warunkiem, że:

a) są zgodne ze szczególnymi wymogami dotyczącymi przywozu określonymi w załączniku I część I(A) pkt 1;

b) nie naruszając przepisów art. 13a ust. 1 dyrektywy 2000/29/WE, zostaną przy wprowadzeniu do Unii poddane badaniu przez odpowiedzialny organ urzędowy, zgodnie z załącznikiem I część I(A) pkt 2 do niniejszej decyzji, pod kątem obecności organizmu Anoplophora chinensis (Forster) i zostaną na podstawie tego badania uznane za wolne od tego organizmu.

Artykuł 2a

Przywóz określonych roślin z Chin

1. W odniesieniu do przywozu z Chin określone rośliny można wprowadzać do Unii jedynie pod warunkiem, że:

a) są zgodne ze szczególnymi wymogami dotyczącymi przywozu określonymi w załączniku I część I(B) pkt 1;

b) nie naruszając przepisów art. 13a ust. 1 dyrektywy 2000/29/WE, zostaną przy wprowadzeniu do Unii poddane badaniu przez odpowiedzialny organ urzędowy, zgodnie z załącznikiem I część I(B) pkt 2 do niniejszej decyzji, pod kątem obecności organizmu Anoplophora chinensis (Forster) i zostaną na podstawie tego badania uznane za wolne od tego organizmu;

c) miejsce produkcji tych roślin:

(i) posiada niepowtarzalny numer rejestracyjny przypisany przez krajową organizację ochrony roślin Chin;

(ii) jest ujęte w najbardziej aktualnej wersji rejestru przekazanego państwom członkowskim przez Komisję zgodnie z ust. 3;

(iii) w ciągu ostatnich dwóch lat nie zostało zgłoszone państwom członkowskim przez Komisję jako skreślone z rejestru zgodnie z ust. 3; oraz

(iv) w ciągu ostatnich dwóch lat nie zostało zgłoszone państwom członkowskim przez Komisję zgodnie z ust. 4 lub 5.

2. Rośliny Acer spp. nie są jednakże wprowadzane do Unii do dnia 30 kwietnia 2012 r.

Od dnia 1 maja 2012 r. w odniesieniu do roślin Acer spp. stosuje się ust. 1.

3. Komisja przekazuje państwom członkowskim rejestr miejsc produkcji w Chinach, który został ustanowiony przez krajową organizację ochrony roślin w Chinach zgodnie z załącznikiem I część I(B) pkt 1 lit. b).

Jeżeli organizacja ta uaktualnia rejestr poprzez skreślenie miejsca produkcji, ponieważ stwierdzono, że nie spełnia ono już wymogów załącznika I część I(B) pkt 1 lit. b), lub ponieważ Komisja poinformowała Chiny o potwierdzeniu występowania organizmu Anoplophora chinensis (Forster) przy przywozie określonych roślin z jednego z takich miejsc produkcji, a Chiny udostępniają uaktualnioną wersję rejestru Komisji, Komisja przekazuje go państwom członkowskim za pomocą informacyjnych stron internetowych.

Jeżeli organizacja ta uaktualnia rejestr poprzez ujęcie miejsca produkcji w rejestrze, ponieważ stwierdzono, że spełnia ono wymogi załącznika I część I(B) pkt 1 lit. b), a Chiny udostępniają uaktualnioną wersję rejestru Komisji wraz z niezbędnymi wyjaśnieniami, Komisja przekazuje go państwom członkowskim oraz, w stosownych przypadkach, wyjaśnienia za pomocą informacyjnych stron internetowych.

Za pomocą informacyjnych stron internetowych Komisja podaje rejestr oraz jego aktualizacje do publicznej wiadomości.

4. Jeżeli zgodnie z załącznikiem I część I(B) ppkt (ii), (iii) i (iv) pkt 1 lit. b) podczas kontroli w zarejestrowanym miejscu produkcji chińska organizacja ochrony roślin potwierdzi występowanie organizmu Anoplophora chinensis (Forster), a Chiny poinformują Komisję o takim wykryciu, Komisja niezwłocznie przekazuje tę informację państwom członkowskim za pomocą informacyjnych stron internetowych.

Za pomocą informacyjnych stron internetowych Komisja podaje tę informację także do publicznej wiadomości.

5. Jeżeli Komisja ma dowody na to, że miejsce produkcji ujęte w rejestrze nie spełnia wymogów załącznika I część I(B) pkt 1 lit. b), lub jeżeli organizm Anoplophora chinensis (Forster) został wykryty na określonych roślinach przywożonych z takiego miejsca produkcji, a informacje takie pochodzą ze źródeł innych niż te, o których mowa w ust. 3 lub 4, Komisja przekazuje państwom członkowskim informacje dotyczące takiego miejsca produkcji za pomocą informacyjnych stron internetowych.

Za pomocą informacyjnych stron internetowych Komisja podaje tę informację także do publicznej wiadomości.".

2.
Załącznik I do decyzji 2008/840/WE zostaje zmieniony zgodnie z załącznikiem do niniejszej decyzji.
Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 7 lipca 2010 r.

W imieniu Komisji
John DALLI
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 169 z 10.7.2000, s. 1.

(2) Dz.U. L 300 z 11.11.2008, s. 36.

ZAŁĄCZNIK

Część I załącznika I do decyzji 2008/840/WE otrzymuje brzmienie:

"I. Szczególne wymogi dotyczące przywozu

A - Przywóz z krajów trzecich innych niż Chiny

1. Nie naruszając przepisów wskazanych w załączniku III część A (poz. 9, 16, 18) oraz w załączniku IV część A sekcja I (poz. 14, 15, 17, 18, 19.2, 20, 22.1, 22.2, 23.1, 23.2, 32.1, 32.3, 33, 34, 36.1, 39, 40, 43, 44, 46) do dyrektywy 2000/29/WE, określone rośliny pochodzące z krajów trzecich, o których wiadomo, że występuje w nich organizm Anoplophora chinensis (Forster), muszą posiadać świadectwo określone w art. 13 ust. 1 tej dyrektywy, w którym stwierdza się w rubryce »dodatkowa deklaracja«, że:

a) rośliny te były stale uprawiane w miejscu produkcji zarejestrowanym i kontrolowanym przez krajową organizację ochrony roślin w kraju pochodzenia oraz położonym na obszarach wolnych od szkodników, ustanowionych przez tę organizację zgodnie z odpowiednimi międzynarodowymi normami dla środków fitosanitarnych. Nazwę obszaru wolnego od szkodników należy podać w rubryce »miejsce pochodzenia«; lub

b) rośliny te były uprawiane przez okres co najmniej dwóch lat przed wywozem w miejscu produkcji określonym jako wolne od organizmu Anoplophora chinensis (Forster) zgodnie z międzynarodowymi normami dla środków fitosanitarnych:

(i) które jest zarejestrowane i kontrolowane przez krajową organizację ochrony roślin kraju pochodzenia; oraz

(ii) które było przynajmniej dwa razy w roku poddawane urzędowym kontrolom mającym na celu stwierdzenie oznak występowania organizmu Anoplophora chinensis (Forster), przeprowadzanym w odpowiednim czasie, i zostało na podstawie tych badań uznane za wolne od tego organizmu; oraz

(iii) w którym rośliny te były uprawiane na terenie:

- całkowicie fizycznie zabezpieczonym przeciwko wprowadzeniu organizmu Anoplophora chinensis (Forster), lub

- na którym stosowane są odpowiednie procedury zabezpieczające i który jest otoczony strefą buforową o promieniu co najmniej dwóch kilometrów, w której przeprowadza się corocznie w odpowiednim czasie urzędowe kontrole mające na celu stwierdzenie występowania lub oznak występowania organizmu Anoplophora chinensis (Forster). W przypadku stwierdzenia oznak występowania organizmu Anoplophora chinensis (Forster) podejmuje się niezwłocznie środki zwalczania w celu uwolnienia strefy buforowej od tego szkodnika, oraz

(iv) w którym bezpośrednio przed wywozem przesyłek rośliny były poddawane drobiazgowej kontroli urzędowej w celu stwierdzenia występowania organizmu Anoplophora chinensis (Forster), w szczególności na korzeniach i łodygach roślin. Kontrola powinna obejmować niszczące metody pobierania próbek. Wielkość próbki pobranej do kontroli powinna umożliwiać przynajmniej wykrycie 1 % stopnia porażenia przy 99 % poziomie ufności.

2. Określone rośliny przywożone zgodnie z pkt 1 poddaje się drobiazgowej kontroli w punkcie wjazdu lub w miejscu przeznaczenia określonych zgodnie z dyrektywą Komisji 2004/103/WE(*). Stosowane metody kontroli zapewniają wykrycie wszelkich oznak występowania organizmu Anoplophora chinensis (Forster), w szczególności na korzeniach i łodygach roślin. Kontrola powinna obejmować niszczące metody pobierania próbek. Wielkość próbki pobranej do kontroli powinna umożliwiać przynajmniej wykrycie 1 % stopnia porażenia przy 99 % poziomie ufności.

B - Przywóz z Chin

1. Nie naruszając przepisów wskazanych w załączniku III część A (poz. 9, 16, 18) oraz w załączniku IV część A sekcja I (poz. 14, 15, 17, 18, 19.2, 20, 22.1, 22.2, 23.1, 23.2, 32.1, 32.3, 33, 34, 36.1, 39, 40, 43, 44, 46) do dyrektywy 2000/29/WE, określone rośliny pochodzące z Chin muszą posiadać świadectwo określone w art. 13 ust. 1 tej dyrektywy, w którym stwierdza się w rubryce »dodatkowa deklaracja«, że:

a) rośliny te były stale uprawiane w miejscu produkcji zarejestrowanym i kontrolowanym przez krajową organizację ochrony roślin Chin oraz położonym na obszarach wolnych od szkodników, ustanowionych przez tę organizację zgodnie z odpowiednimi międzynarodowymi normami dla środków fitosanitarnych. Nazwę obszaru wolnego od szkodników należy podać w rubryce »miejsce pochodzenia«; lub

b) rośliny te były uprawiane przez okres co najmniej dwóch lat przed wywozem w miejscu produkcji określonym jako wolne od organizmu Anoplophora chinensis (Forster) zgodnie z międzynarodowymi normami dla środków fitosanitarnych:

(i) które jest zarejestrowane i kontrolowane przez krajową organizację ochrony roślin; oraz

(ii) które było przynajmniej dwa razy w roku poddawane urzędowym kontrolom mającym na celu stwierdzenie oznak występowania organizmu Anoplophora chinensis (Forster), przeprowadzanym w odpowiednim czasie, i zostało na podstawie tych badań uznane za wolne od tego organizmu; oraz

(iii) w którym rośliny te były uprawiane na terenie:

- całkowicie fizycznie zabezpieczonym przeciwko wprowadzeniu organizmu Anoplophora chinensis (Forster), lub

- na którym stosowane są odpowiednie procedury zabezpieczające i który jest otoczony strefą buforową o promieniu co najmniej dwóch kilometrów, w której przeprowadza się corocznie w odpowiednim czasie urzędowe kontrole mające na celu stwierdzenie występowania lub oznak występowania organizmu Anoplophora chinensis (Forster). W przypadku stwierdzenia oznak występowania organizmu Anoplophora chinensis (Forster) podejmuje się niezwłocznie środki zwalczania w celu uwolnienia strefy buforowej od tego szkodnika; oraz

(iv) w którym bezpośrednio przed wywozem przesyłek rośliny były poddawane drobiazgowej kontroli urzędowej, łącznie z niszczącymi metodami pobierania próbek z każdej partii, w celu stwierdzenia występowania organizmu Anoplophora chinensis (Forster), w szczególności na korzeniach i łodygach roślin.

Wielkość próbki pobranej do kontroli powinna umożliwiać przynajmniej wykrycie 1 % stopnia porażenia przy 99 % poziomie ufności.

c) numer rejestracyjny miejsca produkcji.

2. Określone rośliny przywożone zgodnie z pkt 1 poddaje się drobiazgowej kontroli w punkcie wjazdu lub w miejscu przeznaczenia określonych zgodnie z dyrektywą 2004/103/WE. Stosowane metody kontroli, łącznie z niszczącymi metodami pobierania próbek z każdej partii, zapewniają wykrycie wszelkich oznak występowania organizmu Anoplophora chinensis (Forster), w szczególności na korzeniach i łodygach roślin. Wielkość próbki pobranej do kontroli powinna umożliwiać przynajmniej wykrycie 1 % stopnia porażenia przy 99 % poziomie ufności.

Niszczące metody pobierania próbek, o których mowa w ust. 1, przeprowadza się na poziomie wyznaczonym w poniższej tabeli:

Liczba roślin w partii Poziom niszczącej metody pobierania próbek (liczba roślin przeznaczonych do ścięcia)
1-4 500 10 % wielkości partii
> 4 500 450

______

(*) Dz.U. L 313 z 12.10.2004, s. 16.".

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2010.174.46

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2010/380/UE zmieniająca decyzję 2008/840/WE w odniesieniu do środków nadzwyczajnych zapobiegających wprowadzaniu do Unii organizmu Anoplophora chinensis (Forster)
Data aktu: 07/07/2010
Data ogłoszenia: 09/07/2010
Data wejścia w życie: 09/07/2010