Dyrektywa 2009/36/WE zmieniająca dyrektywę Rady 76/768/EWG dotyczącą produktów kosmetycznych w celu dostosowania jej załącznika III do postępu technicznego

DYREKTYWA KOMISJI 2009/36/WE
z dnia 16 kwietnia 2009 r.
zmieniająca dyrektywę Rady 76/768/EWG dotyczącą produktów kosmetycznych w celu dostosowania jej załącznika III do postępu technicznego
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 76/768/EWG z dnia 27 lipca 1976 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw państw członkowskich dotyczących produktów kosmetycznych(1), w szczególności jej art. 8 ust. 2,

po konsultacji z Komitetem Naukowym ds. Produktów Konsumenckich,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Po opublikowaniu w roku 2001 badania naukowego pod tytułem "Stosowanie trwałych farb do włosów a ryzyko wystąpienia raka pęcherza" Komitet Naukowy ds. Produktów Kosmetycznych i Produktów Nieżywnościowych Przeznaczonych dla Konsumentów, obecnie Komitet Naukowy ds. Produktów Konsumenckich (dalej "SCCP")(2) stwierdził, że istnieje problem potencjalnego ryzyka. Komitet zalecił, aby Komisja podjęła dalsze kroki mające na celu kontrolę stosowania substancji używanych do farbowania włosów.

(2) SCCP zalecił ponadto ogólną strategię oceny bezpieczeństwa dla substancji używanych do farbowania włosów, obejmującą wymogi testowania substancji stosowanych w produktach do farbowania włosów pod kątem ich ewentualnej genotoksyczności/mutagenności.

(3) W nawiązaniu do opinii SCCP Komisja wraz z państwami członkowskimi i zainteresowanymi stronami uzgodniła ogólną strategię mającą na celu wprowadzenie regulacji dotyczących substancji używanych w produktach do farbowania włosów, w ramach której wymaga się od przemysłu dostarczenia dokumentacji zawierającej dane naukowe dotyczące substancji używanych do farbowania włosów w celu poddania ich ocenie przez SCCP.

(4) Substancje, dla których dostarczono uaktualnioną dokumentację bezpieczeństwa, są obecnie poddane ocenie przez SCCP. W odniesieniu do 17 substancji używanych do farbowania włosów SCCP wydał już ostateczne opinie. W związku z tym, na podstawie tych ocen możliwe jest wprowadzenie ostatecznych regulacji dotyczących substancji używanych do farbowania włosów.

(5) Należy zatem odpowiednio zmienić dyrektywę 76/768/EWG.

(6) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Produktów Kosmetycznych,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

Załącznik III do dyrektywy 76/768/EWG zmienia się zgodnie z załącznikiem do niniejszej dyrektywy.

Artykuł  2
1.
Państwa członkowskie przyjmują i publikują, najpóźniej do dnia 15 listopada 2009 r., przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy. Państwa członkowskie niezwłocznie przekazują Komisji tekst tych przepisów.

Stosują one przepisy zawarte w załączniku do niniejszej dyrektywy od dnia 15 maja 2010 r.

Przepisy przyjęte przez państwa członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez państwa członkowskie.

2.
Państwa członkowskie przekazują Komisji tekst głównych przepisów prawa krajowego dotyczących dziedziny objętej niniejszą dyrektywą.
Artykuł  3

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Artykuł  4

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 16 kwietnia 2009 r.
W imieniu Komisji
Günter VERHEUGEN
Wiceprzewodniczący

______

(1) Dz.U. L 262 z 27.9.1976, s. 169.

(2) Nazwa Komitetu została zmieniona decyzją Komisji 2004/210/WE (Dz.U. L 66 z 4.3.2004, s. 45).

ZAŁĄCZNIK  1

W dyrektywie 76/768/EWG wprowadza się następujące zmiany:

1) w części 1 załącznika III dodaje się następujące numery referencyjne [189-205:
Numer porządkowy Substancja Ograniczenia Warunki stosowania i ostrzeżenia, które muszą być wydrukowane na etykiecie
Zakres zastosowania i/lub użycia Maksymalne dopuszczalne stężenie w gotowych produktach kosmetycznych Inne ograniczenia i wymagania
a b c d e f
"189 5-hydroksy-1-(4-sulfofenylo)-4-(4-sulfofenyloazo)pirazolo-3-karboksylan trisodu i jego lak glinu(15)

Acid Yellow 23

CAS 1934-21-0

EINECS 217-699-5

Acid Yellow 23 Aluminum lake

CAS 12225-21-7

EINECS 235-428-9

CI 19140

Substancja do farbowania włosów w nieutleniających produktach do farbowania włosów 0,5 %
190 N-etylo-N-[4-[[4-[etylo[(3-sulfo-fenylo)metylo]amino]fenylo][2-sulfofenylo)metyleno]-2,5-cykloheksadien-1-ylideno]-3-sulfo-benzenometanoaminy, sól wewnętrzna, sól disodu i jego sole amonu i glinu(15)

Acid Blue 9

CAS 3844-45-9

EINECS 223-339-8

Acid Blue 9 Ammonium salt

CAS 2650-18-2

EINECS 220-168-0

Acid Blue 9 Aluminum lake

CAS 68921-42-6

EINECS 272-939-6

CI 42090

Substancja do farbowania włosów w nieutleniających produktach do farbowania włosów 0,5 %
191 6-hydroksy-5-[(2-metoksy-4-sulfoniano-m-tolilo)azo]nafta-leno-2-sulfonian disodu(15)

Curry Red

CAS 25956-17-6

EINECS 247-368-0

CI 16035

Substancja do farbowania włosów w nieutleniających produktach do farbowania włosów 0,4 %
192 1-(1-naftyloazo)-2-hydroksy-naftaleno-4',6,8-trisulfonian trisodu i jego lak glinu(15)

Acid Red 18

CAS 2611-82-7

EINECS 220-036-2

Acid Red 18 Aluminum lake

CAS 12227-64-4

EINECS 235-438-3

CI 16255

Substancja do farbowania włosów w nieutleniających produktach do farbowania włosów 0,5 %
193 Wodoro 3,6-bis(dietyloamino)-9-(2,4-disulfonianofenylo)ksantylium, sól sodu(15)

Acid Red 52

CAS 3520-42-1

a) Substancja do farbowania włosów w utleniających produktach do farbowania włosów b) 0,6 % a) Po zmieszaniu w warunkach utleniających maksymalne stężenie stosowane na włosy nie może przekraczać 1,5 % a) Stosunek zmieszania musi być wydrukowany na etykiecie
EINECS 222-529-8 CI 45100 b) Substancja do farbowania włosów w nieutleniających produktach do farbowania włosów
194 5-amino-4-hydroksy-3-(fenyloazo)naftaleno-2,7-disulfonian disodu(15)

Acid Red 33

CAS 3567-66-6

EINECS 222-656-9

CI 17200

Substancja do farbowania włosów w nieutleniających produktach do farbowania włosów 0,5 %
195 1-amino-4-(cykloheksyloamino)-9,10-dihydro-9,10-dio-ksoantraceno-2-sulfonian sodu(15)

Acid Blue 62

CAS 4368-56-3

EINECS 224-460-9

CI 62045

Substancja do farbowania włosów w nieutleniających produktach do farbowania włosów 0,5 % - Nie używać z systemami nitrozującymi

- Maksymalna zawartość nitrozoaminy: 50 μg/kg

- Przechowywać w pojemnikach niezawierających azotynów

196 1-[(2'-metoksyetylo)amino]-2-nitro-4-[di-(2'-hydroksyetylo)a-mino]benzen(15)

HC Blue No 11

CAS 23920-15-2

EINECS 459-980-7

Substancja do farbowania włosów w nieutleniających produktach do farbowania włosów 2,0 % - Nie używać z systemami nitrozującymi

- Maksymalna zawartość nitrozoaminy: 50 μg/kg

- Przechowywać w pojemnikach niezawierających azotynów

197 1,5-Di-(ß-hydroksyetyloamino)-2-nitro-4-chlorobenzen(15)

HC Yellow No 10

CAS 109023-83-8

EINECS 416-940-3

Substancja do farbowania włosów w nieutleniających produktach do farbowania włosów 0,1 % - Nie używać z systemami nitrozującymi

- Maksymalna zawartość nitrozoaminy: 50 μg/kg

- Przechowywać w pojemnikach niezawierających azotynów

198 3-Metyloamino-4-nitrofeno-ksyetanol(15)

3-Methylamino-4-nitrophenoxyethanol (INCI)

CAS 59820-63-2

EINECS 261-940-7

Substancja do farbowania włosów w nieutleniających produktach do farbowania włosów 0,15 % - Nie używać z systemami nitrozującymi

- Maksymalna zawartość nitrozoaminy: 50 μg/kg

- Przechowywać w pojemnikach niezawierających azotynów

199 2,2'-[[4-[(2-hydroksyetylo) amino]-3-nitrofenylo]imino]bi-setanol (15)

HC Blue No 2

CAS 33229-34-4

EINECS 251-410-3

Substancja do farbowania włosów w nieutleniających produktach do farbowania włosów 2,8 % - Nie używać z systemami nitrozującymi

- Maksymalna zawartość nitrozoaminy: 50 μg/kg

- Przechowywać w pojemnikach niezawierających azotynów

Może powodować reakcję alergiczną
200 3-[[4-[bis(2-hydroksyetylo)a-mino]-2-nitrofenylo]amino]-propan-1-ol(15)

HC Violet No 2

CAS 104226-19-9

EINECS 410-910-3

Substancja do farbowania włosów w nieutleniających produktach do farbowania włosów 2,0 % - Nie używać z systemami nitrozującymi

- Maksymalna zawartość nitrozoaminy: 50 μg/kg

- Przechowywać w pojemnikach niezawierających azotynów

Może powodować reakcję alergiczną
201 2-chloro-6-(etyloamino)-4-nitrofenol(15) 2-Chloro-6-ethylamino-4-nitrophenol

CAS 131657-78-8

EINECS 411-440-1

Substancja do farbowania włosów w nieutleniających produktach do farbowania włosów 3,0 % - Nie używać z systemami nitrozującymi

- Maksymalna zawartość nitrozoaminy: 50 μg/kg

- Przechowywać w pojemnikach niezawierających azotynów

Może powodować reakcję alergiczną
202 4,4'-[1,3-propanodiylbis(o-ksy)]bisbenzeno-1,3-diamina i jej sól tetrachlorowodorkowa(15)

1,3-bis-(2,4-Diaminophenoxy)-propane

CAS 81892-72-0

EINECS 279-845-4

1,3-bis-(2,4-Diaminophenoxy)-propane HCl

CAS 74918-21-1

EINECS 278-022-7

a) Substancja do farbowania włosów w utleniających produktach do farbowania włosów b) 1,2 % jako wolna zasada (1,8 % jako tetra-chlorowodorek) a) Po zmieszaniu

w warunkach utleniających maksymalne stężenie stosowane na włosy nie może przekraczać 1,2 % obliczonych jako wolna zasada (1,8 % jako sól tetrachlorowodorkowa).

a) Stosunek zmieszania musi być wydrukowany na etykiecie

Dla a) i b):

Może powodować reakcję alergiczną

b) Substancja do farbowania włosów w nieutleniających produktach do farbowania włosów
203 chlorowodorek 6-metoksy-N2-metylo-2,3-pirydynodiaminy i sól dichlorowodorkowa(15)

6-Methoxy-2-methylamino-3-aminopyridine HCl

CAS 90817-34-8 (HCl)

CAS 83732-72-3 (2HCl)

EINECS 280-622-9 (2HCl)

a) Substancja do farbowania włosów

w utleniających produktach do farbowania włosów

b) 0,68 % jako wolna zasada (1,0 % jako-dichlorowodorek) a) Po zmieszaniu

w warunkach utleniających maksymalne stężenie stosowane na włosy nie może przekraczać 0,68 % obliczonych jako wolna zasada (1,0 % jako dichlorowodorek)

Dla a) i b):

- Nie używać z systemami nitrozującymi

- Maksymalna zawartość nitrozoaminy: 50 μg/kg

- Przechowywać w pojemnikach niezawierających azotynów

a) Stosunek zmieszania musi być wydrukowany na etykiecie

Dla a) i b):

Może powodować reakcję alergiczną

b) Substancja do farbowania włosów

w nieutleniających produktach do farbowania włosów

204 2,3-dihydro-1H-indolo-5,6-diol i jego sól bromowodorkowa(15)

Dihydroxyindoline

CAS 29539-03-5

Dihydroxyindoline HBr

CAS 138937-28-7

EINECS 421-170-6

Substancja do farbowania włosów w nieutleniających produktach do farbowania włosów 2,0 % Może powodować reakcję alergiczną
205 4-hydroksypropyloamino-3-nitrofenol(15)

4-Hydroxypropylamino-3-nitrophenol (INCI)

CAS 92952-81-3

EINECS 406-305-9

a) Substancja do farbowania włosów w utleniających produktach do farbowania włosów b) 2,6 % a) Po zmieszaniu w warunkach utleniających maksymalne stężenie stosowane na włosy nie może przekraczać 2,6 % obliczonych jako wolna zasada

Dla a) i b):

- Nie używać z systemami nitrozującymi

- Maksymalna zawartość nitrozoaminy: 50 μg/kg

- Przechowywać w pojemnikach niezawierających azotynów

a) Stosunek zmieszania musi być wydrukowany na etykiecie.
b) Substancja do farbowania włosów w nieutleniających produktach do farbowania włosów
(15) Dozwolone jest stosowanie wolnej zasady i soli tej substancji do farbowania włosów, chyba że zakazane jest to na mocy załącznika II."

2) W kolumnach "c" i "d" w pozycji 55 części 2 załącznika III skreśla się sekcję b.

3) W części 2 załącznika III skreśla się numery porządkowe 7, 9, 14, 18, 24, 28, 47 i 58.

1 Załącznik:

-zmieniony przez sprostowanie z dnia 23 kwietnia 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.103.30/1).

- zmieniony przez sprostowanie z dnia 25 kwietnia 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.105.38).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2009.98.31

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 2009/36/WE zmieniająca dyrektywę Rady 76/768/EWG dotyczącą produktów kosmetycznych w celu dostosowania jej załącznika III do postępu technicznego
Data aktu: 16/04/2009
Data ogłoszenia: 17/04/2009
Data wejścia w życie: 07/05/2009