Rozporządzenie 19/2009 w sprawie wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 453/2008 dotyczącego statystyk kwartalnych w zakresie wolnych miejsc pracy we Wspólnocie w odniesieniu do definicji wolnego miejsca pracy, dat odniesienia dla gromadzenia danych, specyfikacji dotyczących przekazywania danych oraz analiz wykonalności

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 19/2009
z dnia 13 stycznia 2009 r.
w sprawie wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 453/2008 dotyczącego statystyk kwartalnych w zakresie wolnych miejsc pracy we Wspólnocie w odniesieniu do definicji wolnego miejsca pracy, dat odniesienia dla gromadzenia danych, specyfikacji dotyczących przekazywania danych oraz analiz wykonalności
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 453/2008 z dnia 23 kwietnia 2008 r. dotyczące statystyk kwartalnych w zakresie wolnych miejsc pracy we Wspólnocie(1), w szczególności jego art. 2 pkt 1 akapit drugi, art. 3 ust. 1, art. 5 ust. 1 i art. 7 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W rozporządzeniu (WE) nr 453/2008 ustanowiono jednolite ramy systematycznego tworzenia statystyk kwartalnych dotyczących wolnych miejsc pracy we Wspólnocie.

(2) Konieczne są środki wykonawcze dotyczące zdefiniowania wymaganych informacji oraz dat odniesienia, dla których będą gromadzone informacje.

(3) Należy również określić format i terminy przekazywania wymaganych danych oraz datę pierwszego kwartału odniesienia.

(4) Zgodnie z art. 7 rozporządzenia (WE) nr 453/2008 należy określić odpowiednie ramy dla opracowania szeregu analiz wykonalności, które powinny zostać przeprowadzone przez te państwa członkowskie, które mają trudności z przedłożeniem danych dotyczących małych jednostek i niektórych rodzajów działalności.

(5) Przeprowadzono konsultacje z Europejskim Bankiem Centralnym.

(6) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Programu Statystycznego,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE

Artykuł  1

Definicje dotyczące "wolnego miejsca pracy"

Do celów stosowania art. 2 pkt 1 rozporządzenia (WE) nr 453/2008:

a) "aktywne działania w celu znalezienia odpowiedniego kandydata" obejmują:

(i) powiadomienie publicznych służb ds. zatrudnienia o wolnym miejscu pracy;

(ii) skontaktowanie się z prywatnymi agencjami ds. zatrudnienia i rekrutacji;

(iii) umieszczenie ogłoszenia o wolnym miejscu pracy w środkach masowego przekazu (na przykład w Internecie, gazetach, czasopismach);

(iv) umieszczenie ogłoszenia na publicznej tablicy ogłoszeń;

(v) bezpośrednie zwracanie się do potencjalnych kandydatów/ nowych pracowników, ich wybieranie lub przeprowadzanie z nimi rozmów wstępnych;

(vi) zwracanie się do osób już zatrudnionych lub do innych osób znanych dzięki osobistym kontaktom;

(vii) wykorzystywanie staży;

b) "określony czas" odnosi się do maksymalnego czasu, w jakim wolne miejsce pracy jest dostępne i w jakim zamierza się je obsadzić. Okres ten nie podlega ograniczeniom; należy zgłaszać wszystkie wolne miejsca pracy, w odniesieniu do których trwają aktywne działania w dniu, który odpowiada dacie odniesienia.

Artykuł  2

Daty odniesienia

Państwa członkowskie przedkładają dane dotyczące liczby wolnych miejsc pracy i liczby obsadzonych stanowisk, zdefiniowanych zgodnie z art. 2 pkt 1 i 2 rozporządzenia (WE) nr 453/2008, które to dane można uznać za reprezentatywne dla kwartału odniesienia. Preferowaną metodą osiągnięcia tego celu jest gromadzenie danych w sposób ciągły lub obliczenie reprezentatywnej średniej danych gromadzonych dla określonych dat odniesienia.

Artykuł  3

Przekazywanie danych

1.
W ciągu 70 dni od końca kwartału odniesienia państwa członkowskie przekazują dane podzielone w sposób określony w art. 1 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 453/2008 oraz odpowiadające im metadane.

Te państwa członkowskie, w których liczba zatrudnionych stanowi ponad 3 % łącznej liczby zatrudnionych we Wspólnocie Europejskiej, przekazują łączną liczbę wolnych miejsc pracy i obsadzonych stanowisk oraz odpowiadające jej metadane w ciągu 45 dni od końca kwartału odniesienia.

Przypadający na każde państwo członkowskie udział w łącznej liczbie zatrudnionych w UE oblicza się co pięć lat na podstawie średniej z czterech kwartałów poprzedniego roku kalendarzowego. W przypadku przystąpienia nowych państw członkowskich wykonuje się obliczenia doraźne. Pierwsze obliczenia odnoszą się do roku kalendarzowego poprzedzającego rok przyjęcia niniejszego rozporządzenia. Źródłem danych na temat zatrudnionych jest badanie dotyczące siły roboczej w Unii Europejskiej przewidziane w rozporządzeniu Rady (WE) nr 577/98(2). Dane odnoszą się do jednostek gospodarczych objętych zakresem art. 1 rozporządzenia (WE) nr 453/2008.

Wszelkie zmiany w zakresie terminów przekazywania danych dotyczące krajów, które po raz pierwszy przekroczyły wspomniany próg 3 %, stosuje się od pierwszego kwartału odniesienia w roku następującym po obliczeniu.

2.
Odpowiednie metadane odnoszą się w szczególności do informacji dotyczących zdarzeń o charakterze metodologicznym lub technicznym, które miały miejsce w kwartale stanowiącym podstawę interpretacji wyników, oraz do informacji o komórkach danych, które uznaje się za niewystarczająco wiarygodne lub których nie wolno ujawniać.
3.
Państwa członkowskie przesyłają Komisji (Eurostatowi) dane kwartalne i odpowiadające im metadane w formie elektronicznej. Przekazywanie odpowiada właściwym standardom wymiany zatwierdzonym przez Komitet ds. Programu Statystycznego. Komisja (Eurostat) udostępnia szczegółową dokumentację związaną z zatwierdzonymi standardami i dostarcza wytycznych dotyczących wprowadzania w życie tych standardów.
4.
Pierwsze przekazanie danych dotyczy pierwszego kwartału roku następującego po roku wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.

Szeregi danych przekazuje się w następujących postaciach:

a) niedostosowane;

b) sezonowo dostosowane zgodnie z rozporządzeniem Komisji w sprawie wykonania rozporządzenia (WE) nr 453/2008 w odniesieniu do procedur sezonowego dostosowywania i sprawozdań dotyczących jakości; oraz

c) na zasadzie dobrowolności, w postaci szeregów trendów cyklicznych.

Artykuł  4

Analizy wykonalności

Ramy dla analiz wykonalności przewidzianych w art. 7 rozporządzenia (WE) nr 453/2008 określone są w załączniku.

Artykuł  5

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 13 stycznia 2009 r.
W imieniu Komisji
Joaquín ALMUNIA
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 145 z 4.6.2008, s. 234.

(2) Dz.U. L 77 z 14.3.1998, s. 3.

ZAŁĄCZNIK 

Analiza wykonalności w celu oceny sposobu, w jaki można uzyskać kwartalne dane statystyczne na temat wolnych miejsc pracy w odniesieniu do sekcji O, P, Q, R lub S klasyfikacji NACE Rev. 2

Analiza wykonalności przeprowadzona przez państwo członkowskie obejmuje w szczególności:

1) udział każdego z tych rodzajów działalności gospodarczej w gospodarce krajowej, wyrażony poprzez liczbę przedsiębiorstw i udział w zatrudnieniu lub poprzez odpowiedni alternatywny środek;

2) opis podobieństw i różnic w strukturze i zmianach w zakresie wolnych miejsc pracy w odniesieniu do tych rodzajów działalności gospodarczej w porównaniu ze strukturą i zmianami w zakresie wolnych miejsc pracy w sekcjach B-N klasyfikacji NACE Rev. 2.

Warianty

Należy ocenić różne warianty uzyskania danych na temat liczby wolnych miejsc pracy i liczby obsadzonych stanowisk w odniesieniu do sekcji O, P, Q, R lub S klasyfikacji NACE Rev. 2. Należy wziąć pod uwagę następujące możliwe źródła danych:

a) istniejące zbiory danych;

b) źródła administracyjne;

c) statystyczne procedury estymacji;

d) nowe zbiory danych.

W odniesieniu do każdego z rozważanych wariantów ocena zawiera szczegóły występujących w danym przypadku kwestii technicznych i prawnych; w tym termin wykonania, spodziewaną jakość statystyczną wyników, spodziewane początkowe i bieżące koszty gromadzenia danych wyrażone w euro oraz jako ekwiwalent liczby osób zatrudnionych w pełnym czasie pracy, koszt przypadający na jedną zbadaną jednostkę, oszacowanie dodatkowych obciążeń nakładanych na przedsiębiorstwa, wszelkie ryzyko i niepewność dotyczące danych oraz zalety lub wady danego wariantu. Koszt i jakość porównuje się z kosztem i jakością zbioru danych istniejącego dla sekcji B-N.

Zalecenie

W oparciu o ocenę różnych wariantów przedstawia się zalecenie dotyczące najbardziej odpowiedniego podejścia.

Wykonanie

Przedkłada się szczegóły proponowanego planu wykonania, w tym datę rozpoczęcia i daty ukończenia poszczególnych etapów.

Państwa członkowskie przeprowadzające analizy wykonalności

Następujące państwa członkowskie przeprowadzają analizy wykonalności w celu oceny sposobu, w jaki można uzyskać kwartalne dane statystyczne na temat wolnych miejsc pracy, określone w art. 2 rozporządzenia (WE) nr 453/2008, w odniesieniu do sekcji O, P, Q, R lub S klasyfikacji NACE Rev. 2:

– Dania

– Niemcy

– Hiszpania

– Francja

– Włochy

– Malta

– Austria.

Analiza wykonalności w celu oceny sposobu, w jaki można uzyskać kwartalne dane statystyczne na temat wolnych miejsc pracy z jednostek gospodarczych zatrudniających mniej niż 10 pracowników

Analiza wykonalności przeprowadzona przez państwo członkowskie obejmuje w szczególności:

1) udział każdej z klas wielkości przedsiębiorstw w gospodarce krajowej, wyrażony poprzez liczbę przedsiębiorstw i udział w zatrudnieniu lub poprzez odpowiedni alternatywny środek;

2) opis podobieństw i różnic w strukturze i zmianach w zakresie wolnych miejsc pracy w odniesieniu do tej klasy wielkości przedsiębiorstw w porównaniu ze strukturą i zmianami w zakresie wolnych miejsc pracy w przedsiębiorstwach zatrudniających 10 lub więcej pracowników.

Warianty

Należy ocenić różne warianty uzyskania danych na temat liczby wolnych miejsc pracy i liczby obsadzonych stanowisk w odniesieniu do przedsiębiorstw zatrudniających mniej niż 10 pracowników. Należy wziąć pod uwagę następujące możliwe źródła danych:

a) istniejące zbiory danych;

b) źródła administracyjne;

c) statystyczne procedury estymacji;

d) nowe zbiory danych.

W odniesieniu do każdego z rozważanych wariantów ocena zawiera szczegóły występujących w danym przypadku kwestii technicznych i prawnych, w tym termin wykonania; spodziewaną jakość statystyczną wyników; spodziewane początkowe i bieżące koszty gromadzenia danych wyrażone w euro oraz jako ekwiwalent liczby osób zatrudnionych w pełnym czasie pracy; koszt przypadający na jedną zbadaną jednostkę; oszacowanie dodatkowych obciążeń nakładanych na przedsiębiorstwa; wszelkie ryzyko i niepewność dotyczące danych oraz zalety lub wady danego wariantu. Koszt i jakość porównuje się z kosztem i jakością zbioru danych istniejącego dla przedsiębiorstw zatrudniających 10 lub więcej pracowników.

Zalecenie

W oparciu o ocenę różnych wariantów przedstawia się zalecenie dotyczące najbardziej odpowiedniego podejścia.

Wykonanie

Przedkłada się szczegóły proponowanego planu wykonania, w tym datę rozpoczęcia i daty ukończenia poszczególnych etapów.

Państwa członkowskie przeprowadzające analizy wykonalności

Następujące państwa członkowskie przeprowadzają analizy wykonalności w celu oceny sposobu, w jaki można uzyskać kwartalne dane statystyczne na temat wolnych miejsc pracy, określone w art. 2 rozporządzenia (WE) nr 453/2008, w odniesieniu do przedsiębiorstw zatrudniających mniej niż 10 pracowników:

– Dania

– Francja

– Włochy

– Malta.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2009.9.3

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 19/2009 w sprawie wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 453/2008 dotyczącego statystyk kwartalnych w zakresie wolnych miejsc pracy we Wspólnocie w odniesieniu do definicji wolnego miejsca pracy, dat odniesienia dla gromadzenia danych, specyfikacji dotyczących przekazywania danych oraz analiz wykonalności
Data aktu: 13/01/2009
Data ogłoszenia: 14/01/2009
Data wejścia w życie: 03/02/2009