Rozporządzenie 1257/2009 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 391/2007 ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 861/2006 w zakresie wydatków poniesionych przez państwa członkowskie w ramach wdrażania systemów monitorowania i kontroli mających zastosowanie do wspólnej polityki rybackiej

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) NR 1257/2009
z dnia 15 grudnia 2009 r.
zmieniające rozporządzenie (WE) nr 391/2007 ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 861/2006 w zakresie wydatków poniesionych przez państwa członkowskie w ramach wdrażania systemów monitorowania i kontroli mających zastosowanie do wspólnej polityki rybackiej

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 861/2006 z dnia 22 maja 2006 r. ustanawiające wspólnotowe środki finansowe na rzecz wdrażania wspólnej polityki rybołówstwa oraz w obszarze prawa morza(1), w szczególności jego art. 31,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Unia Europejska od 1990 r. finansuje działania państw członkowskich w zakresie kontroli i egzekwowania przepisów w rybołówstwie zgodnie z celami wspólnej polityki rybołówstwa ustanowionymi w szczególności w rozporządzeniu Rady (WE) nr 2371/2002(2).

(2) Rozporządzenie (WE) nr 861/2006 przewiduje, oprócz innych działań, unijne środki finansowe na wydatki związane z kontrolą, inspekcją i nadzorem rybołówstwa na lata 2007-2013. W rozporządzeniu Komisji (WE) 391/2007(3) ustanowiono szczegółowe zasady realizacji takich środków.

(3) Ze względu na zasadę należytego zarządzania finansami państwa członkowskie powinny dysponować jasnymi wskazówkami na temat reguł, jakich należy przestrzegać, aby móc skorzystać z unijnego wsparcia finansowego w przypadku ponoszenia wydatków w obszarze kontroli i egzekwowania przepisów w rybołówstwie.

(4) Należy uprościć i sprecyzować reguły mające zastosowanie do wkładu finansowego UE w krajowe programy kontroli.

(5) Wnioski o zwrot kosztów muszą być powiązane z konkretną decyzją Komisji zatwierdzającą projekt, w odniesieniu do którego wnioskuje się o zwrot kosztów.

(6) Należy ustanowić szczegółowe reguły kwalifikowalności wydatków poniesionych w związku z realizacją projektów współfinansowanych na mocy kilku kolejnych decyzji Komisji.

(7) Wnioski o zwrot kosztów w odniesieniu do danego projektu można przesyłać Komisji przed zakończeniem projektu. W związku z tym państwa członkowskie muszą wystąpić o zwrot kosztów w określonym terminie po dacie poniesienia wydatków - w przeciwnym wypadku wydatki te zostaną uznane za niekwalifikowalne.

(8) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 391/2007.

(9) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Rybołówstwa i Akwakultury,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu (WE) nr 391/2007 wprowadza się następujące zmiany:

1) w art. 7 wprowadza się następujące zmiany:

a) w ust. 1 dodaje się akapit w brzmieniu:

"W przypadku projektów współfinansowanych na mocy kilku kolejnych decyzji Komisji akapit pierwszy ma zastosowanie wyłącznie w odniesieniu do pierwszej decyzji Komisji zatwierdzającej odnośne projekty.";

b) dodaje się ust. 2 w brzmieniu:

"2. Wydatki, o których zwrot nie wystąpiono w terminie określonym w art. 11 ust. 1, uznaje się za niekwalifikowalne.";

c) numeracja kolejnych ustępów zostaje odpowiednio zmieniona;

2) w art. 11 wprowadza się następujące zmiany:

a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Państwa członkowskie przedkładają Komisji wnioski o zwrot kosztów w terminie 12 miesięcy od końca roku, w którym wydatki te zostały poniesione. We wnioskach jednoznacznie wskazuje się projekt i decyzję Komisji, których one dotyczą.";

b) skreśla się ust. 4;

c) ust. 6 otrzymuje brzmienie:

"6. Jeżeli Komisja uzna, że dany wniosek nie jest zgodny z warunkami ustanowionymi w rozporządzeniu (WE) nr 861/2006, w niniejszym rozporządzeniu, w decyzji, o której mowa w art. 21 rozporządzenia (WE) nr 861/2006, lub z przepisami unijnymi dotyczącymi udzielania zamówień publicznych, zwraca się do państwa członkowskiego o przedstawienie uwag dotyczących przedmiotowej kwestii w ciągu miesiąca od wniosku Komisji. Jeżeli w wyniku zbadania sprawy nastąpi potwierdzenie braku zgodności, Komisja odmawia zwrotu wszystkich spornych wydatków lub ich części oraz, w odpowiednim przypadku, żąda zwrotu nienależnych płatności.";

3) w art. 12 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Koszty zwracane są w euro, po kursie opublikowanym w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej seria C w miesiącu, w którym departament zatwierdzający Komisji zarejestrował fakturę w swoim systemie księgowym.";

4) w art. 14 wprowadza się następujące zmiany:

a) w ust. 2 lit. a) ppkt (iv) otrzymuje brzmienie:

"(iv) wykaz projektów, których realizacji zaniechano, jeżeli dotyczy;";

b) w ust. 2 lit. b) ppkt (iv) otrzymuje brzmienie:

"(iv) wykaz projektów, których nie zrealizowano, jeżeli dotyczy, ze wskazaniem wkładu UE w te projekty;";

5) w załączniku VI lit. d) ppkt (vii) otrzymuje brzmienie:

"(vii) informacje dotyczące zamówień publicznych: we wszystkich przypadkach, w których wydatki przekraczają pułap nakładający wymóg publikacji, należy dołączyć kserokopię ogłoszeń o przetargu opublikowanych w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, protokołu z otwarcia ofert, oceny ofert, zawiadomienia o przyznaniu zamówienia oraz umowy. Wydatki poniesione na jednostki pływające i statki powietrzne wykorzystywane całkowicie lub częściowo do celów kontroli rybołówstwa nie mogą korzystać ze zwolnienia z unijnych reguł dotyczących zamówień publicznych zgodnie z przepisami art. 346 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej;".

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 15 grudnia 2009 r.
W imieniu Komisji
José Manuel BARROSO
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 160 z 14.6.2006, s. 1.

(2) Dz.U. L 358 z 31.12.2002, s. 59.

(3) Dz.U. L 97 z 12.4.2007, s. 30.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2009.338.22

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 1257/2009 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 391/2007 ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 861/2006 w zakresie wydatków poniesionych przez państwa członkowskie w ramach wdrażania systemów monitorowania i kontroli mających zastosowanie do wspólnej polityki rybackiej
Data aktu: 15/12/2009
Data ogłoszenia: 19/12/2009
Data wejścia w życie: 22/12/2009