(Dz.U.UE L z dnia 26 września 2009 r.)
PARLAMENT EUROPEJSKI,
– uwzględniając ostateczne roczne sprawozdania finansowe Europejskiej Agencji Kolejowej za rok budżetowy 2007(1),
– uwzględniając sprawozdanie roczne Trybunału Obrachunkowego na temat ostatecznych rocznych sprawozdań finansowych Europejskiej Agencji Kolejowej za rok budżetowy 2007, wraz z odpowiedziami Agencji(2),
– uwzględniając zalecenie Rady z dnia 10 lutego 2009 r. (5588/2009 - C6-0060/2009),
– uwzględniając traktat WE, w szczególności jego art. 276,
– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(3), w szczególności jego art. 185,
– uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 881/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. ustanawiające Europejską Agencję Kolejową(4), w szczególności jego art. 39,
– uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002(5), w szczególności jego art. 94,
– uwzględniając art. 71 regulaminu, jak również załącznik V do regulaminu,
– uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Transportu i Turystyki (A6-0165/2009),
1. udziela dyrektorowi Europejskiej Agencji Kolejowej absolutorium z wykonania budżetu Agencji za rok budżetowy 2007;
2. przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;
3. zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji, wraz z rezolucją, która stanowi jej część integralną, dyrektorowi Europejskiej Agencji Kolejowej, Radzie, Komisji, Trybunałowi Obrachunkowemu, oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).
Przewodniczący | Sekretarz Generalny |
Hans-Gert PÖTTERING | Klaus WELLE |
______
(1) Dz.U. C 278 z 31.10.2008, s. 53.
(2) Dz.U. C 311 z 5.12.2008, s. 92.
(3) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
(4) Dz.U. L 164 z 30.4.2004, s. 1.
(5) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.
REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 23 kwietnia 2009 r.
zawierająca uwagi, które stanowią integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Kolejowej za rok budżetowy 2007
PARLAMENT EUROPEJSKI,
– uwzględniając ostateczne roczne sprawozdania finansowe Europejskiej Agencji Kolejowej za rok budżetowy 2007(1),
– uwzględniając sprawozdanie roczne Trybunału Obrachunkowego na temat ostatecznych rocznych sprawozdań finansowych Europejskiej Agencji Kolejowej za rok budżetowy 2007, wraz z odpowiedziami Agencji(2),
– uwzględniając zalecenie Rady z dnia 10 lutego 2009 r. (5588/2009 - C6-0060/2009),
– uwzględniając traktat WE, w szczególności jego art. 276,
– uwzględniając rozporządzenie (WE, Euratom) nr 1605/2002 Rady z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(3), w szczególności jego art. 185,
– uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 881/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. ustanawiające Europejską Agencję Kolejową(4), w szczególności jego art. 39,
– uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002(5), w szczególności jego art. 94,
– uwzględniając art. 71 regulaminu, jak również załącznik V do regulaminu,
– uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Transportu i Turystyki (A6-0165/2009),
A. mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy oświadczył, iż uzyskał wystarczającą pewność, że sprawozdanie finansowe za rok budżetowy 2007 jest wiarygodne oraz że transakcje leżące u podstaw sprawozdania zostały przeprowadzone zgodnie z prawem,
B. mając na uwadze, że w dniu 22 kwietnia 2008 r. Parlament Europejski udzielił dyrektorowi wykonawczemu Europejskiej Agencji Kolejowej absolutorium z wykonania budżetu Agencji za rok budżetowy 2006(6),
1. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że w przeciwieństwie do procedury odnoszącej się do roku 2006, kiedy to poświadczenie wiarygodności zostało opatrzone zastrzeżeniem związanym z transakcjami leżącymi u podstaw rozliczeń, poświadczenie wiarygodności wydane Europejskiej Agencji Kolejowej w odniesieniu do roku 2007 miało charakter pozytywny;
2. odnotowuje, że Agencja dysponowała środkami na pokrycie zobowiązań i środkami na pokrycie płatności w wysokości 16.645.000 EUR z budżetu na 2007 r.;
3. odnotowuje, że w swojej odpowiedzi odnoszącej się do sprawozdania rocznego za rok 2006 Agencja oszacowała dodatkowe koszty wynikające ze zobowiązania do prowadzenia działalności w dwóch różnych miastach - z siedzibą w Valenciennes i miejscem odbywania posiedzeń w Lille - na poziomie 450.000 EUR, z zastrzeżeniem, że kwota ta nie obejmuje kosztów pośrednich, takich jak godziny pracy "utracone" w wyniku przejazdów bądź dodatkowych obowiązków administracyjnych;
4. wyraża żal w związku z faktem, że podwójna siedziba utrudnia pracę Agencji oraz skutkuje dodatkowymi kosztami ponoszonymi przez podatników unijnych; odnotowuje, że projekt porozumienia z państwem przyjmującym przewiduje, że to właśnie to państwo ponosić będzie koszty dodatkowe;
5. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że w następstwie krytyki Trybunału Obrachunkowego z zakresu braku spisu z natury środków trwałych Agencja dokonała takiego spisu w czerwcu 2008 r., skutkiem czego wszystkie środki trwałe są obecnie oznaczone i zostaną opisane w odnośnym rejestrze;
6. odnotowuje wyrażoną przez Trybunał Obrachunkowy krytykę z zakresu uchybień związanych z niektórymi procedurami selekcji oraz niedokończeniem procedur naboru;
7. wzywa Agencję do dotrzymania przedstawionej w odpowiedziach dla Trybunału Obrachunkowego obietnicy całkowitego sfinalizowania opisu procedur z zakresu rekrutacji w pierwszym trymestrze 2009 r.;
Planowanie i wdrażanie
8. odnotowuje, że pomimo niezgłoszenia zastrzeżeń do poświadczenia wiarygodności Trybunał Obrachunkowy zwraca szczególną uwagę na swoje obserwacje z zakresu planowania i wdrażania budżetu;
9. w nawiązaniu do sprawozdania rocznego Trybunału Obrachunkowego za rok 2006 odnotowuje, że końcowy budżet Agencji wyniósł w 2007 r. 16.600.000 EUR, z czego rezerwa 1.900.000 EUR; odnotowuje ponadto, że pod koniec roku 2007 anulowano kwotę 3.400.000 EUR, w tym wspomnianą rezerwę, a także, iż na rok 2008 przeniesiono kwotę 2.700.000 EUR;
10. wyraża zaniepokojenie w związku z konkluzją Trybunału Obrachunkowego stwierdzającą, że w ostatecznym rozliczeniu nie wykorzystano ponad 35 % środków, co zdaniem Trybunału świadczy o znacznych słabościach Agencji w zakresie procedur planowania i budżetyzacji;
11. odnotowuje, że w swoich odpowiedziach dla Trybunału Obrachunkowego Agencja odnosi się do faktu, że budżet na rok 2007 został przygotowany w chwili uzyskania przez nią niezależności finansowej, a tym samym w sytuacji niemożności odwołania się przy ustalaniu szacunków do doświadczeń z lat poprzednich, a także iż niepewność związana z kwestią dostępności rezerwy wymusiła planowanie działań z wyłączeniem kwoty rezerwowej;
12. wyraża zaniepokojenie stwierdzeniem Trybunału Obrachunkowego odnoszącym się do faktu, że pomimo ograniczonego zakresu wdrożenia, kwoty żądanych i przyznanych przez Komisję środków znacznie przekraczały faktyczne potrzeby finansowe Agencji;
13. odnotowuje, że kwota środków dostępnych Agencji na początku roku 2007 sięgała poziomu 2.300.000 EUR oraz że Agencja zwróciła się do Komisji i otrzymała od niej w gotówce 17.000.000 EUR; odnotowuje, że płatności dokonane w roku 2007 sięgnęły poziomu 12.500.000 EUR; w związku z powyższym stwierdza, że kwota przyznanych Agencji środków przekraczała jej faktyczne potrzeby finansowe o 6.800.000 EUR;
14. zgadza się z konkluzją Trybunału Obrachunkowego stwierdzającą, że szacunki finansowe Agencji nie zostały właściwie przygotowane, co stoi w sprzeczności z zasadą należytego zarządzania finansami;
15. odnotowuje, że dyrektor wykonawczy przyznał w pisemnym wyjaśnieniu przekazanym Parlamentowi, że całkowita kwota żądanych i otrzymanych przez Agencję środków przekraczała jej rzeczywiste potrzeby, i oświadczył, że związane było to z ograniczonym zakresem wdrożenia oraz brakiem doświadczenia z lat poprzednich w szacowaniu potrzeb finansowych;
16. z zadowoleniem przyjmuje oświadczenie dyrektora wykonawczego Agencji, w którym stwierdza on, że dokonano już aktualizacji procedury doboru subsydiów oraz szacowania potrzeb finansowych;
17. wzywa Agencję, w myśl postanowień art. 15 ust. 5 rozporządzenia (WE) nr 2343/2002, obowiązującego od lipca 2008 r. i obligującego agencje do prowadzenia rygorystycznych działań z zakresu zarządzania finansami w celu zapewnienia ograniczenia finansowania do ściśle określonych przypadków, do zwrócenia szczególnej uwagi na usprawnienie zarządzania finansowego;
Działania w następstwie absolutorium za rok 2006
18. przypomina, że rok budżetowy 2006 był pierwszym rokiem, w którym Agencja stała się niezależna pod względem finansowym i zaczęła podlegać procedurze absolutorium;
19. przypomina, że w roku 2006 oświadczenie wiarygodności wydane przez Trybunał Obrachunkowy opatrzone zostało zastrzeżeniem odnoszącym się do nieprawidłowości z zakresu procedur przetargowych; wyraża żal w związku ze stwierdzeniem tego rodzaju nieprawidłowości także i w roku 2007;
20. odnotowuje, że w swoich odpowiedziach przekazanych Trybunałowi Obrachunkowemu Agencja przyznała, iż nadal istnieje konieczność usprawnienia części prac oraz że przygotowywane jest wademekum przetargowe mające na celu standaryzację procedur;
21. zauważa, że - podobnie jak w roku 2006 - Trybunał Obrachunkowy skrytykował uchybienia z zakresu realizacji budżetu, a w szczególności wysoki poziom przeniesionych środków;
22. wzywa Agencję do prowadzenia działań na rzecz poszerzenia zakresu realizacji budżetu oraz do przekazania sprawozdania odnoszącego się do środków podejmowanych w odniesieniu do zarządzania budżetowego i finansowego w roku 2008 i osiągniętych w tym zakresie wyników;
23. wzywa Komisję, aby zadbała o to, by Agencja utrzymywała ścisłą dyscyplinę finansową w przyszłości i zawsze pracowała w ramach uzgodnionego budżetu;
24. w odniesieniu do innych uwag towarzyszących decyzji o udzieleniu absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 23 kwietnia 2009 r. w sprawie zarządzania finansami i kontroli agencji UE(7).
______
(1) Dz.U. C 278 z 31.10.2008, s. 53.
(2) Dz.U. C 311 z 5.12.2008, s. 92.
(3) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
(4) Dz.U. L 164 z 30.4.2004, s. 1.
(5) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.
(6) Dz.U. L 88 z 31.3.2009, s. 209.
(7) Zob. s. 206 niniejszego Dziennika Urzędowego.
500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
31.12.2024Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.
28.12.2024Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.
12.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2009.255.167 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 2009/667/WE w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Kolejowej za rok budżetowy 2007 |
Data aktu: | 23/04/2009 |
Data ogłoszenia: | 26/09/2009 |