Decyzja 2009/1/WE przyznająca odstępstwo, o które wystąpiła Republika Bułgarii na mocy decyzji Komisji 2008/477/WE w sprawie harmonizacji zakresu częstotliwości 2500-2690 MHz na potrzeby ziemskich systemów zapewniających usługi łączności elektronicznej we Wspólnocie

DECYZJA KOMISJI
z dnia 16 grudnia 2008 r.
przyznająca odstępstwo, o które wystąpiła Republika Bułgarii na mocy decyzji Komisji 2008/477/WE w sprawie harmonizacji zakresu częstotliwości 2.500-2.690 MHz na potrzeby ziemskich systemów zapewniających usługi łączności elektronicznej we Wspólnocie

(notyfikowana jako dokument nr C(2008) 8302)

(Jedynie tekst w języku bułgarskim jest autentyczny)

(2009/1/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 6 stycznia 2009 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając decyzję nr 676/2002/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie ram regulacyjnych dotyczących polityki spektrum radiowego we Wspólnocie Europejskiej (decyzja o spektrum radiowym)(1), w szczególności jej art. 4 ust. 5,

uwzględniając decyzję Komisji 2008/477/WE z dnia 13 czerwca 2008 r. w sprawie harmonizacji zakresu częstotliwości 2.500-2.690 MHz na potrzeby ziemskich systemów zapewniających usługi łączności elektronicznej we Wspólnocie(2), w szczególności jej art. 2 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Na mocy decyzji 2008/477/WE państwa członkowskie muszą w ciągu sześciu miesięcy od daty jej wejścia w życie wyznaczyć, a następnie udostępnić na zasadzie braku wyłączności zakres częstotliwości 2.500-2.690 MHz na potrzeby ziemskich systemów zapewniających usługi łączności elektronicznej, zgodnie z określonymi parametrami.

(2) Zgodnie z decyzją 2008/477/WE państwa członkowskie są zobowiązane wyznaczyć, a następnie udostępnić zakres częstotliwości 2.500-2.690 MHz najpóźniej do dnia 13 grudnia 2008 r.

(3) Artykuł 2 ust. 2 decyzji 2008/477/WE stanowi, że w drodze odstępstwa państwa członkowskie mogą wystąpić z wnioskiem o okresy przejściowe, które mogą obejmować uzgodnienia w zakresie współużytkowania częstotliwości radiowych, zgodnie z art. 4 ust. 5 decyzji nr 676/2002/WE.

(4) Republika Bułgarii poinformowała Komisję, że nie jest w stanie terminowo spełnić wymogów określonych w decyzji 2008/477/WE, ponieważ przedmiotowy zakres częstotliwości jest obecnie wykorzystywany na zasadzie wyłączności przez urządzenia ruchomej łączności elektronicznej na potrzeby bezpieczeństwa narodowego.

(5) Pismem z dnia 22 października 2008 r. Republika Bułgarii wystąpiła zatem z wnioskiem o przejściowe odstępstwo od stosowania tych przepisów, które umożliwi dalsze wykorzystywanie tych urządzeń w okresie instalacji nowego systemu ruchomej łączności radiowej na potrzeby bezpieczeństwa narodowego, działającego w innym zakresie częstotliwości.

(6) Okres obowiązywania odstępstwa miałby być różny w zależności od regionu. W przypadku obwodów Widin, Montana, Wraca, Łowecz, Plewen, Gabrowo, Wielkie Tyrnowo, Ruse, Tyrgowiszte, Razgrad, Szumen, Silistra, Dobricz i Warna (tj. północnej Bułgarii) odstępstwo miałoby obowiązywać do końca 2009 r. W przypadku obwodów Triawna, Błagojewgrad, Pazardżik, Płowdiw, Smolan, Kyrdżali, Chaskowo, Stara Zagora, Sliwen, Jamboł, Burgas, miasto Sofia i obwodu sofijskiego (tj. południowej Bułgarii) odstępstwo miałoby obowiązywać do końca 2010 r., przy czym Bułgaria zamierza wypełnić zobowiązania w obwodach miasto Sofia i sofijskim w roku 2009.

(7) Bułgaria przedstawiła odpowiednie uzasadnienie swojego wniosku o przyznanie odstępstwa, wyjaśniając w szczególności potrzebę przydzielenia obecnym użytkownikom zakresu częstotliwości 2.500-2.690 MHz innych odpowiednich częstotliwości, konieczność jednoczesnego przeniesienia do nowego zakresu całej łączności w każdym z regionów, a także potrzebę zapewnienia środków finansowych na zakup nowych urządzeń łączności ruchomej na potrzeby bezpieczeństwa narodowego. Przygotowanie sprawozdania z postępów prac miałoby służyć wsparciu właściwego zarządzania procesem przejścia oraz wypełnieniu zobowiązań.

(8) Członkowie Komitetu ds. Spektrum Radiowego na posiedzeniu Komitetu w dniu 2 października 2008 r. nie wnieśli sprzeciwu wobec przyznania tego przejściowego odstępstwa.

(9) Przedłużenie terminu będące przedmiotem wniosku nie odroczy zbytnio wprowadzenia w życie decyzji 2008/477/WE ani nie stworzy nadmiernych różnic między państwami członkowskimi w odniesieniu do regulacji oraz warunków konkurencji. Wniosek jest uzasadniony, a przejściowe odstępstwo wydaje się właściwym środkiem ułatwiającym pełne wdrożenie decyzji 2008/477/WE,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1 1

Zgodnie ze złożonym w dniu 22 października 2008 r. wnioskiem Republika Bułgarii zostaje niniejszym upoważniona do przedłużenia terminu wdrożenia decyzji 2008/477/WE do dnia 31 grudnia 2010 r. w północnej Bułgarii oraz do dnia 31 grudnia 2011 r. w południowej Bułgarii, z zastrzeżeniem warunków określonych w art. 3.

Artykuł  2

Do celów niniejszej decyzji:

– północna Bułgaria oznacza obwody Widin, Montana, Wraca, Łowecz, Plewen, Gabrowo, Wielkie Tyrnowo, Ruse, Tyrgowiszte, Razgrad, Szumen, Silistra, Dobricz i Warna,

– południowa Bułgaria oznacza obszar wokół miasta Triawna, obwód sofijski, miasto Sofia oraz obwody Błagojewgrad, Pazardżik, Płowdiw, Smolan, Kyrdżali, Chaskowo, Stara Zagora, Sliwen, Jamboł i Burgas.

Artykuł  3 2

Bułgaria zobowiązana jest złożyć do dnia 16 stycznia 2011 r. sprawozdanie dotyczące wdrożenia decyzji 2008/477/WE w północnej Bułgarii, mieście Sofia i obwodzie sofijskim, a do dnia 16 stycznia 2012 r. sprawozdanie dotyczące całego swojego terytorium.

Artykuł  4

Niniejsza decyzja skierowana jest do Republiki Bułgarii.

Sporządzono w Brukseli, dnia 16 grudnia 2008 r.

W imieniu Komisji
Viviane REDING
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 108 z 24.4.2002, s. 1.

(2) Dz.U. L 163 z 24.6.2008, s. 37.

1 Art. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 1 decyzji nr 2010/194/UE z dnia 31 marca 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.86.48) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
2 Art. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr 2010/194/UE z dnia 31 marca 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.86.48) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

Zmiany w prawie

Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2009.2.6

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2009/1/WE przyznająca odstępstwo, o które wystąpiła Republika Bułgarii na mocy decyzji Komisji 2008/477/WE w sprawie harmonizacji zakresu częstotliwości 2500-2690 MHz na potrzeby ziemskich systemów zapewniających usługi łączności elektronicznej we Wspólnocie
Data aktu: 16/12/2008
Data ogłoszenia: 06/01/2009