Decyzja 2009/424/WE zmieniająca załącznik I do dyrektywy Rady 76/769/EWG, w celu dostosowania go do postępu technicznego, w zakresie ograniczeń dotyczących wprowadzania do obrotu i stosowania olejów do lamp oraz płynnych rozpałek do grilla

DECYZJA KOMISJI
z dnia 28 maja 2009 r.
zmieniająca załącznik I do dyrektywy Rady 76/769/EWG, w celu dostosowania go do postępu technicznego, w zakresie ograniczeń dotyczących wprowadzania do obrotu i stosowania olejów do lamp oraz płynnych rozpałek do grilla

(notyfikowana jako dokument nr C(2009) 4020)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2009/424/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 4 czerwca 2009 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 76/769/EWG z dnia 27 lipca 1976 r. w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych państw członkowskich odnoszących się do ograniczeń we wprowadzaniu do obrotu i stosowaniu niektórych substancji i preparatów niebezpiecznych(1), w szczególności jej art. 2a,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Począwszy od dnia 1 lipca 2000 r., dyrektywa 76/769/EWG przewiduje ograniczenia sprzedaży konsumentom barwionych olejów z dodatkiem środków zapachowych, stosowanych w lampach dekoracyjnych, stanowiących zagrożenie przy aspiracji, oznakowanych zwrotem wskazującym rodzaj zagrożenia R65.

(2) Jakkolwiek dyrektywa Rady 67/548/EWG z dnia 27 czerwca 1967 r. w sprawie zbliżenia przepisów ustawodawczych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do klasyfikacji, pakowania i etykietowania substancji niebezpiecznych(2) oraz dyrektywa 1999/45/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 31 maja 1999 r. w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych państw członkowskich odnoszących się do klasyfikacji, pakowania i etykietowania preparatów niebezpiecznych(3) stanowią, że pojemniki zawierające płynne rozpałki do grilla oraz oleje do lamp, oznakowane zwrotem R65, powinny być zaopatrzone w zamknięcia utrudniające ich otwarcie przez dzieci, to nadal zdarzają się wypadki wynikające z niewłaściwego zamykania pojemników bądź przelewania ich zawartości z dużych pojemników oryginalnych do mniejszych pojemników bez zamknięć utrudniających otwarcie ich przez dzieci.

(3) Z danych przekazanych przez władze krajowe wynika, że niebarwione i niezawierające dodatku środków zapachowych oleje do lamp i płynne rozpałki do grilla, oznakowane zwrotem R65, stanowią w przypadku połknięcia ryzyko dla zdrowia ludzkiego, szczególnie dla zdrowia małych dzieci, powodując zaburzenia oddychania i uszkodzenia dróg oddechowych.

(4) W związku z tym konieczne jest zaostrzenie obowiązujących przepisów dotyczących olejów do lamp dekoracyjnych oraz zapewnienie odpowiedniego oznakowania substancji i mieszanin sprzedawanych jako płynne rozpałki do grilla, przeznaczonych do powszechnej sprzedaży.

(5) Aby w maksymalnym stopniu zapobiec przypadkowemu połknięciu substancji przez małe dzieci, należy wprowadzić wymogi stosowania takich opakowań olejów do lamp i płynnych rozpałek do grilla, które będą mniej atrakcyjne dla dzieci i w mniejszym stopniu będą wzbudzać ich ciekawość, a także pozwolą uniknąć błędnego rozpoznania produktu jako napój. Należy również ograniczyć wielkość pojemników, aby zmniejszyć liczbę wypadków wynikających z przelewania produktów z pojemników oryginalnych do mniejszych, nieposiadających odpowiedniego oznakowania, bądź zamknięć utrudniających ich otwarcie przez dzieci.

(6) We wrześniu 2002 r. przyjęto normę europejską w zakresie projektowania bezpiecznych lamp dekoracyjnych w celu maksymalnego ograniczenia małym dzieciom możliwości dostępu do olejów stosowanych w lampach dekoracyjnych (EN 14059). Norma ta przewiduje domniemanie zgodności z dyrektywą 2001/95/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 3 grudnia 2001 r. w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów(4). Należy zwiększyć stopień ochrony konsumentów poprzez wymóg zgodności z tą normą.

(7) Ograniczenia wprowadzania do obrotu i stosowania, ustanowione niniejszą decyzją, uwzględniają aktualny stan wiedzy w zakresie bezpieczniejszych alternatyw. Państwa członkowskie powinny regularnie informować Komisję o opracowaniu alternatywnych rozwiązań w celu ułatwienia Europejskiej Agencji Chemikaliów dokonywania przeglądów. Agencja powinna ocenić na podstawie skuteczności proponowanych środków ochrony bezpieczeństwa dzieci, czy konieczne jest przyjęcie dodatkowych środków i wprowadzenie zakazu stosowania płynnych rozpałek do grilla i paliw do lamp dekoracyjnych. W tym celu Agencja weźmie pod uwagę wymogi zawarte w załączniku XV do rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH)(5).

(8) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/112/WE z dnia 16 grudnia 2008 r. zmieniająca dyrektywy Rady 76/768/EWG, 88/378/EWG, 1999/13/WE oraz dyrektywy 2000/53/WE, 2002/96/WE i 2004/42/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w celu dostosowania ich do rozporządzenia nr (WE) 1272/2008 w sprawie klasyfikacji, oznakowania i pakowania substancji i mieszanin(6) nakłada pewne zobowiązania na producentów substancji niebezpiecznych wprowadzanych do obrotu we Wspólnocie do dnia 1 grudnia 2010 r. Dla ułatwienia wdrażania dodatkowych przepisów niniejszej decyzji w zakresie oznakowania i opakowań należy wprowadzić tę samą datę w odniesieniu do producentów wprowadzających do obrotu we Wspólnocie oleje do lamp i rozpałki do grilla. Ponadto należy stosować nowy zwrot wskazujący rodzaj zagrożenia (H304), wymagany w dyrektywie 2008/112/WE.

(9) Rozporządzenie (WE) nr 1907/2006 uchyla i zastępuje dyrektywę 76/769/EWG z mocą od dnia 1 czerwca 2009 r. Załącznik XVII do tego rozporządzenia zastępuje załącznik I do dyrektywy 76/769/EWG. Wszelkie zmiany dotyczące ograniczeń przyjętych zgodnie z dyrektywą 76/769/EWG powinny zatem zostać włączone do załącznika XVII do rozporządzenia (WE) nr 1907/2006.

(10) Należy zatem odpowiednio zmienić dyrektywę 76/769/EWG.

(11) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Dostosowania do Postępu Technicznego Dyrektyw dotyczących Usuwania Barier Technicznych w Handlu Niebezpiecznymi Substancjami i Preparatami,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

W załączniku I do dyrektywy 76/769/EWG wprowadza się zmiany zgodnie z tekstem załącznika do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 28 maja 2009 r.

W imieniu Komisji
Günter VERHEUGEN
Wiceprzewodniczący

______

(1) Dz.U. L 262 z 27.9.1976, s. 201.

(2) Dz.U. 196 z 16.8.1967, s. 1.

(3) Dz.U. L 200 z 30.7.1999, s. 1.

(4) Dz.U. L 11 z 15.1.2002, s. 4.

(5) Dz.U. L 396 z 30.12.2006, s. 1; sprostowanie w Dz.U. L 136 z 29.5.2007, s. 3.

(6) Dz.U. L 345 z 23.12.2008, s. 68.

ZAŁĄCZNIK 

Punkt 3 załącznika I do dyrektywy 76/769/EWG otrzymuje brzmienie:
"3. Substancje lub mieszaniny płynne, które uważane są za niebezpieczne zgodnie z definicjami określonymi w dyrektywie Rady 67/548/EWG(*) oraz dyrektywie 1999/45/WE Parlamentu Europejskiego i Rady(**). 1. Nie mogą być stosowane w:

- wyrobach dekoracyjnych, przeznaczonych do wytwarzania efektów świetlnych lub barwnych za pomocą zróżnicowanych faz, np. w lampach dekoracyjnych i popielniczkach,

- sztuczkach i żartach,

- grach przeznaczonych dla jednego lub większej liczby uczestników, lub wyrobach, które mają zostać użyte jako takie, nawet w celach dekoracyjnych.

2. Wyroby niezgodne z ust. 1 nie mogą być wprowadzane do obrotu.

3. Nie mogą być wprowadzane do obrotu, jeżeli zawierają środki barwiące (chyba że jest to wymagane względami podatkowymi) lub środki zapachowe, bądź jedno i drugie, o ile:

- mogą być stosowane jako paliwo do lamp dekoracyjnych przeznaczonych do powszechnej sprzedaży, oraz

- stanowią zagrożenie przy aspiracji i są oznakowane zwrotem R65 lub H304.

4. Dekoracyjne lampy olejowe przeznaczone do powszechnej sprzedaży nie mogą być wprowadzane do obrotu, o ile nie są zgodne z normą europejską dotyczącą dekoracyjnych lamp olejowych (EN 14059) przyjętą przez Europejski Komitet Normalizacyjny (CEN).

5. Bez uszczerbku dla wykonania innych przepisów wspólnotowych odnoszących się do klasyfikacji, pakowania i oznakowania niebezpiecznych substancji i mieszanin, dostawcy dopilnowują spełnienia następujących wymogów przed wprowadzeniem produktu do obrotu:

a) oleje do lamp oznakowane zwrotem R65 lub H304, przeznaczone do powszechnej sprzedaży powinny być opatrzone widocznym, czytelnym i niedającym się usunąć napisem:

»Lampy napełnione tą cieczą należy chronić przed dziećmi« oraz, najpóźniej do dnia 1 grudnia 2010 r.: »Już jeden łyk oleju do lamp, lub nawet ssanie knota lampy, może prowadzić do uszkodzenia płuc zagrażającego życiu«;

b) płynne rozpałki do grilla oznakowane zwrotem R65 lub H304 przeznaczone do powszechnej sprzedaży powinny być opatrzone najpóźniej do dnia 1 grudnia 2010 r. czytelnym i niedającym się usunąć napisem: »Nawet jeden łyk rozpałki do grilla może prowadzić do uszkodzenia płuc zagrażającego życiu«;

c) oleje do lamp i rozpałki do grilla, oznakowane zwrotem R65 lub H304, przeznaczone do powszechnej sprzedaży, powinny najpóźniej do dnia 1 grudnia 2010 r. być pakowane w nieprzezroczyste czarne pojemniki o pojemności nieprzekraczającej 1 litra.

6. Najpóźniej do dnia 1 czerwca 2014 r. Komisja zwraca się do Europejskiej Agencji Chemikaliów o sporządzenie dokumentacji zgodnie z art. 69 rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady(***) (REACH) w celu ewentualnego wprowadzenia zakazu stosowania płynnych rozpałek do grilla i paliw do lamp dekoracyjnych, oznakowanych zwrotem R65 lub H304, przeznaczonych do powszechnej sprzedaży.

7. Osoby fizyczne lub prawne wprowadzające po raz pierwszy do obrotu oleje do lamp i płynne rozpałki do grilla, oznakowane zwrotem R65 lub H304, przedstawiają właściwym organom w danym państwie członkowskim do dnia 1 grudnia 2011 r. oraz corocznie po tej dacie informacje dotyczące alternatyw dla olejów do lamp i płynnych rozpałek do grilla oznakowanych zwrotem R65 lub H304. Państwa członkowskie udostępniają te informacje Komisji.

(*) Dz.U. 196 z 16.8.1967, s. 1.
(**) Dz.U. L 200 z 30.7.1999, s. 1.
(***) Dz.U. L 396 z 30.12.2006, s. 1; sprostowanie w Dz.U. L 136 z 29.5.2007, s. 3.".

Zmiany w prawie

Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Rząd zmienia przepisy o układach zbiorowych pracy

Katalog spraw regulowanych w układzie zbiorowym pracy będzie otwarty i będzie mógł obejmować sprawy dotyczące w szczególności wymiaru i norm czasu pracy, systemów i rozkładów czasu pracy, pracy w godzinach nadliczbowych, wymiaru urlopu wypoczynkowego, warunków wynagradzania czy organizacji pracy. Do uzgodnień międzyresortowych trafił dziś projekt zupełnie nowej ustawy o układach zbiorowych pracy i porozumieniach zbiorowych. Jego autorzy zakładają, że nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2025 roku.

Grażyna J. Leśniak 25.06.2024
Nowe zasady przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej

Dziś (piątek, 21 czerwca) weszły w życie nowe przepisy dotyczące przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej. Dotyczą m.in. rozszerzenia nadzoru nad realizacją zaleceń pokontrolnych i objęcia procedurą kontrolną mieszkań treningowych i wspomaganych.

Robert Horbaczewski 21.06.2024
Nowelizacja kodeksu pracy o substancjach reprotoksycznych wejdzie w życie pod koniec czerwca

W dniu 14 czerwca opublikowana została nowelizacja kodeksu pracy dotycząca ochrony pracowników przed substancjami reprotoksycznymi, które są szkodliwe m.in. dla płodności i funkcji seksualnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów.

Grażyna J. Leśniak 17.06.2024
Bez polskiego prawa jazdy obcokrajowiec nie zostanie taksówkarzem

​Od 17 czerwca wszyscy kierowcy, którzy pracują w Polsce w charakterze taksówkarzy lub świadczą usługi odpłatnego przewozu osób, będą musieli posiadać polskie prawo jazdy. Zapewne nie wszystkim kierowcom z zagranicy uda się to prawo jazdy zdobyć, więc liczba obcokrajowców świadczących usługi przewozu osób może spaść.

Regina Skibińska 15.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2009.138.8

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2009/424/WE zmieniająca załącznik I do dyrektywy Rady 76/769/EWG, w celu dostosowania go do postępu technicznego, w zakresie ograniczeń dotyczących wprowadzania do obrotu i stosowania olejów do lamp oraz płynnych rozpałek do grilla
Data aktu: 28/05/2009
Data ogłoszenia: 04/06/2009
Data wejścia w życie: 01/01/1970