Decyzja 2009/336/WE ustanawiająca Agencję Wykonawczą do spraw Edukacji, Kultury i Sektora Audiowizualnego zarządzającą działaniami wspólnotowymi w dziedzinie edukacji, kultury i sektora audiowizualnego w zastosowaniu rozporządzenia Rady (WE) nr 58/2003

DECYZJA KOMISJI
z dnia 20 kwietnia 2009 r.
ustanawiająca Agencję Wykonawczą do spraw Edukacji, Kultury i Sektora Audiowizualnego zarządzającą działaniami wspólnotowymi w dziedzinie edukacji, kultury i sektora audiowizualnego w zastosowaniu rozporządzenia Rady (WE) nr 58/2003

(2009/336/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 21 kwietnia 2009 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 58/2003 z dnia 19 grudnia 2002 r. ustanawiające statut agencji wykonawczych, którym zostaną powierzone niektóre zadania w zakresie zarządzania programami wspólnotowymi(1), w szczególności jego art. 3 ust 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Decyzją 2005/56/WE(2) Komisja ustanowiła Agencję Wykonawczą ds. Edukacji, Kultury i Sektora Audiowizualnego (dalej zwaną "Agencją") i powierzyła jej zarządzanie działaniami wspólnotowymi w dziedzinie edukacji, kultury i sektora audiowizualnego.

(2) Następnie Komisja wielokrotnie zmieniała uprawnienia Agencji w celu włączenia do nich zadań w zakresie zarządzania nowymi projektami i programami.

(3) W związku ze zmianami konieczne jest, ze względu na przejrzystość, zastąpienie decyzji 2005/56/WE niniejszą decyzją.

(4) Rozporządzenie (WE) nr 58/2003 upoważnia Komisję do ustanawiania agencji wykonawczych, które spełniają wymogi statutu ogólnego określonego przez to rozporządzenie, oraz do powierzania im niektórych zadań w zakresie zarządzania jednym lub wieloma programami wspólnotowymi.

(5) Utworzenie agencji wykonawczej ma na celu umożliwienie Komisji koncentracji na podstawowych działaniach i funkcjach, których nie można zlecić podmiotom zewnętrznym, bez utraty możliwości kierowania działaniami, kontroli nad nimi oraz ostatecznej odpowiedzialności za działania, którymi zarządzają agencje wykonawcze.

(6) Zarządzanie niektórymi centralnymi aspektami programów w dziedzinie edukacji, kultury i sektora audiowizualnego wymaga realizacji projektów technicznych, z którymi nie wiąże się podejmowanie decyzji natury politycznej, oraz dużego doświadczenia technicznego i finansowego przez cały czas trwania cyklu projektu.

(7) Przekazanie agencji wykonawczej zadań związanych z realizacją tych programów może nastąpić przy założeniu jasnego podziału na etapy programowania i podejmowanie decyzji w sprawie finansowania, które leżą w gestii Komisji, z jednej strony, oraz na realizację projektów, która może zostać powierzona agencji wykonawczej, z drugiej strony.

(8) Ustanowienie agencji wykonawczej nie zmienia faktu przekazania Komisji przez Radę zarządzania niektórymi etapami działań realizowanych w ramach poszczególnych programów ani faktu przekazania krajowym agencjom zadań w zakresie zarządzania określonymi programami.

(9) Przeprowadzona w tym celu analiza kosztów i korzyści wykazała, że wykorzystanie agencji wykonawczej do zarządzania niektórymi centralnymi aspektami programów w dziedzinie edukacji i kultury stanowi najkorzystniejszą z dostępnych opcji, zarówno z punktu widzenia finansowego, jak i pozafinansowego.

(10) Program poprawy jakości w szkolnictwie wyższym i wspierania międzykulturowego zrozumienia poprzez współpracę z krajami trzecimi (Erasmus Mundus) jest objęty obecnymi uprawnieniami Agencji. Został on zakończony w dniu 31 grudnia 2008 r. i zastąpiony, na okres od dnia 1 stycznia 2009 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., programem działania Erasmus Mundus 2009-2013 na rzecz poprawy jakości w szkolnictwie wyższym i wspierania międzykulturowego zrozumienia poprzez współpracę z krajami trzecimi (zwany dalej "programem Erasmus Mundus II").

(11) Zakończona w lutym 2009 r. ocena zewnętrzna, przeprowadzona przez służby Komisji, wykazała, że najlepszym rozwiązaniem kwestii zarządzania programem Erasmus Mundus II byłoby powierzenie tych zadań Agencji. W ocenie tej zaleca się także włączenie do zadań Agencji zarządzania tym programem.

(12) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1653/2004(3) określa typowe rozporządzenie finansowe dla agencji wykonawczych na podstawie rozporządzenia (WE) nr 58/2003.

(13) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Agencji Wykonawczych.

(14) Należy zatem uchylić decyzję 2005/56/WE, STANOWI, CO NASTĘPUJE:

Artykuł  1

Ustanowienie Agencji

1.
Niniejszym ustanawia się agencję wykonawczą (zwaną dalej "Agencją") odpowiedzialną za zarządzanie działaniami wspólnotowymi w dziedzinie edukacji, kultury i sektora audiowizualnego, której statut i zasady funkcjonowania określone są w rozporządzeniu (WE) nr 58/2003.
2.
Nazwą Agencji jest "Agencja Wykonawcza ds. Edukacji, Kultury i Sektora Audiowizualnego".
Artykuł  2

Siedziba

Siedzibą Agencji jest Bruksela.

Artykuł  3

Kadencja

Agencja ustanowiona jest na okres rozpoczynający się w dniu 1 stycznia 2005 r. i kończący się w dniu 31 grudnia 2015 r.

Artykuł  4 1

Cele i zadania

1.
Agencja jest odpowiedzialna za zarządzanie niektórymi aspektami następujących programów wspólnotowych:
1)
projekty dotyczące szkolnictwa wyższego, które mogą być objęte finansowaniem w ramach pomocy gospodarczej na rzecz niektórych krajów Europy Środkowej i Wschodniej (Phare), przewidzianej w rozporządzeniu Rady (EWG) nr 3906/89(4);
2)
program wspierający rozwój i rozpowszechnianie europejskich utworów audiowizualnych (MEDIA II - Rozwój i rozpowszechnianie) (1996-2000), zatwierdzony decyzją Rady 95/563/WE(5);
3)
program kształcenia dla specjalistów w europejskim przemyśle programów audiowizualnych (MEDIA II - Kształcenie) (1996-2000), zatwierdzony decyzją Rady 95/564/WE(6);
4)
drugi etap wspólnotowego programu działań w dziedzinie edukacji Sokrates (2000-2006), zatwierdzony decyzją nr 253/2000/WE Parlamentu Europejskiego i Rady(7);
5)
druga faza wspólnotowego programu działań w dziedzinie kształcenia zawodowego Leonardo da Vinci (2000-2006), zatwierdzona decyzją Rady 1999/382/WE(8);
6)
wspólnotowy program działań Młodzież (2000-2006), zatwierdzony decyzją nr 1031/2000/WE Parlamentu Europejskiego i Rady(9);
7)
program Kultura 2000 (2000-2006), zatwierdzony decyzją nr 508/2000/WE Parlamentu Europejskiego i Rady(10);
8)
projekty dotyczące szkolnictwa wyższego, które mogą być objęte finansowaniem w ramach świadczenia pomocy państwom partnerskim w Europie Wschodniej i Azji Środkowej (2000-2006) przewidzianej w rozporządzeniu Rady (WE, Euratom) nr 99/2000(11);
9)
projekty dotyczące szkolnictwa wyższego, które mogą być objęte finansowaniem w ramach pomocy dla Albanii, Bośni i Hercegowiny, Chorwacji, byłej jugosłowiańskiej republiki Macedonii, Czarnogóry, Serbii i Kosowa (UNSCR 1244) (2000-2006), zatwierdzone rozporządzeniem Rady (WE) nr 2666/2000(12);
10)
projekty dotyczące szkolnictwa wyższego, które mogą być objęte finansowaniem w ramach środków finansowych i technicznych (MEDA) towarzyszących reformom struktur gospodarczych i społecznych w ramach partnerstwa eurośródziemnomorskiego, zatwierdzonych rozporządzeniem Rady (WE) nr 2698/2000(13);
11)
trzeci etap programu współpracy transeuropejskiej w dziedzinie szkolnictwa wyższego (program Tempus III) (2000-2006), zatwierdzony decyzją Rady 1999/311/WE(14);
12)
projekty, które mogą być objęte finansowaniem na mocy Umowy między Wspólnotą Europejską a Stanami Zjednoczonymi Ameryki odnawiającej program współpracy w zakresie szkolnictwa wyższego, kształcenia i szkolenia zawodowego (2001-2005), zatwierdzonej decyzją Rady 2001/196/WE(15);
13)
projekty, które mogą być objęte dofinansowaniem na mocy Umowy między Wspólnotą Europejską a Rządem Kanady odnawiającej program współpracy w zakresie szkolnictwa wyższego i kształcenia (2001-2005), zatwierdzonej decyzją Rady nr 2001/197/WE(16);
14)
program wspierający rozwój europejskich utworów audiowizualnych (MEDIA Plus - Rozwój, Rozpowszechnianie i Promocja) (2001-2006), zatwierdzony decyzją Rady 2000/821/WE(17);
15)
program kształcenia dla specjalistów w europejskim przemyśle programów audiowizualnych (Media - Kształcenie) (2001-2006), zatwierdzony decyzją nr 163/2001/WE Parlamentu Europejskiego i Rady(18);
16)
wieloletni program (2004-2006) w celu skutecznej integracji technologii informacyjno-komunikacyjnych (ICT) w systemy kształcenia ogólnego i szkolenia zawodowego w Europie (Program eLearning) (2004-2006), zatwierdzony decyzją nr 2318/2003/WE Parlamentu Europejskiego i Rady(19);
17)
wspólnotowy program działań na rzecz promowania aktywnego obywatelstwa europejskiego (udział społeczeństwa obywatelskiego) (2004-2006), zatwierdzony decyzją Rady 2004/100/WE(20);
18)
wspólnotowy program działań wspierających podmioty działające na poziomie europejskim na rzecz młodzieży (2004-2006), zatwierdzony decyzją nr 790/2004/WE Parlamentu Europejskiego i Rady(21);
19)
wspólnotowy program działań w celu promowania jednostek działających na poziomie europejskim oraz wspierania określonych działań w obszarze edukacji i szkolenia (2004-2006), zatwierdzony decyzją nr 791/2004/WE Parlamentu Europejskiego i Rady(22);
20)
wspólnotowy program działań wspierający organy działające na szczeblu europejskim w dziedzinie kultury (2004-2006), zatwierdzony decyzją nr 792/2004/WE Parlamentu Europejskiego i Rady(23);
21)
program poprawy jakości w szkolnictwie wyższym i wspierania międzykulturowego zrozumienia poprzez współpracę z państwami trzecimi (Erasmus Mundur) (2004-2008), zatwierdzony decyzją nr 2317/2003/WE Parlamentu Europejskiego i Rady(24);
22)
projekty, które mogą być objęte finansowaniem na mocy Umowy między Wspólnotą Europejską a Stanami Zjednoczonymi Ameryki odnawiającej program współpracy w zakresie szkolnictwa wyższego oraz kształcenia i szkolenia zawodowego (2006-2013), zatwierdzonej decyzją Rady 2006/910/WE(25);
23)
projekty, które mogą być objęte finansowaniem na mocy Umowy między Wspólnotą Europejską a rządem Kanady ustanawiającej ramy współpracy w dziedzinie szkolnictwa wyższego i szkolenia oraz młodzieży (2006-2013), zatwierdzonej decyzją Rady 2006/964/WE(26);
24)
program działań w zakresie uczenia się przez całe życie (2007-2013), zatwierdzony decyzją nr 1720/2006/WE Parlamentu Europejskiego i Rady(27);
25)
program Kultura (2007-20013), zatwierdzony decyzją nr 1855/2006/WE Parlamentu Europejskiego i Rady(28);
26)
program Europa dla Obywateli na rzecz promowania aktywnego obywatelstwa europejskiego na lata 2007-2013, zatwierdzony decyzją nr 1904/2006/WE Parlamentu Europejskiego i Rady(29);
27)
program Młodzież w działaniu (2007-2013), zatwierdzony decyzją nr 1719/2006/WE Parlamentu Europejskiego i Rady(30);
28)
program wspierający europejski sektor audiowizualny (MEDIA 2007) (2007-2013), zatwierdzony decyzją Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1718/2006/WE(31);
29)
program działania Erasmus Mundus (II) na lata 2009-2013 na rzecz poprawy jakości w szkolnictwie wyższym i wspierania międzykulturowego zrozumienia poprzez współpracę z krajami trzecimi, zatwierdzony decyzją nr 1298/2008/WE Parlamentu Europejskiego i Rady(32);
30)
program w zakresie współpracy audiowizualnej ze specjalistami z krajów trzecich (MEDIA Mundus) (2011-2013), zatwierdzony decyzją Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1041/2009/WE(33);
31)
projekty w dziedzinie szkolnictwa wyższego, które mogą być objęte dofinansowaniem w ramach pomocy dla rozwijających się krajów Azji oraz współpracy gospodarczej z tymi krajami, zatwierdzone rozporządzeniem Rady (EWG) nr 443/92(34);
32)
projekty dotyczące szkolnictwa wyższego oraz młodzieży, które mogą być objęte finansowaniem w ramach instrumentu pomocy przedakcesyjnej (IPA) ustanowione rozporządzeniem Rady (WE) nr 1085/2006(35);
33)
projekty dotyczące szkolnictwa podstawowego, średniego i wyższego oraz młodzieży, które mogą być objęte finansowaniem w ramach Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa ustanowionego rozporządzeniem (WE) nr 1638/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady(36);
34)
projekty dotyczące szkolnictwa wyższego, które mogą być objęte finansowaniem w ramach instrumentu finansowania współpracy na rzecz rozwoju ustanowionego rozporządzeniem (WE) nr 1905/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady(37);
35)
projekty dotyczące szkolnictwa wyższego oraz młodzieży, które mogą być objęte finansowaniem w ramach instrumentu finansowania współpracy z państwami i terytoriami uprzemysłowionymi oraz innymi państwami i terytoriami o wysokim dochodzie ustanowionego rozporządzeniem Rady (WE) nr 1934/2006(38);
36)
projekty dotyczące szkolnictwa wyższego, które mogą być objęte finansowaniem w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju zgodnie z Umową o partnerstwie między państwami Afryki, Karaibów i Pacyfiku, z jednej strony, a Wspólnotą Europejską i jej państwami członkowskimi, z drugiej strony, podpisaną w Cotonou dnia 23 czerwca 2000 r. (decyzja Rady 2003/159/WE(39)), zmienioną umową podpisaną w Luksemburgu dnia 25 czerwca 2005 r. (decyzja Rady 2005/599/WE(40)).
2.
W zakresie zarządzania aspektami programów wspólnotowych określonych w ust. 1 Agencja jest odpowiedzialna za następujące zadania:
a)
zarządzanie projektami przez cały okres ich realizacji w ramach wdrażania powierzonych jej programów wspólnotowych, na podstawie przyjętego przez Komisję rocznego programu pracy równoważnego z decyzją o finansowaniu w odniesieniu do dotacji i umów w dziedzinie edukacji, kultury i sektora audiowizualnego lub na podstawie przyjętych przez Komisję odrębnych decyzji o finansowaniu oraz wymaganych w tym celu kontroli, przyjmując właściwe decyzje na mocy upoważnienia Komisji;
b)
przyjmowanie wykonawczych aktów budżetowych w odniesieniu do wpływów i wydatków oraz wykonywanie, na podstawie upoważnienia Komisji, określonych lub wszystkich działań niezbędnych do zarządzania programami wspólnotowymi, w szczególności działań związanych z przyznawaniem dotacji i udzielaniem zamówień;
c)
gromadzenie, analizowanie i przekazywanie Komisji wszelkich informacji potrzebnych do zarządzania procesem wdrażania programów wspólnotowych;
d)
w zakresie wdrażania, na poziomie Wspólnoty, sieci informacyjnej o edukacji w Europie (Eurydice) oraz działań zmierzających do poprawy zrozumienia i znajomości kwestii związanych z młodzieżą: gromadzenie, analizowanie i rozpowszechnianie informacji oraz opracowywanie analiz i publikacji.
Artykuł  5

Struktura organizacyjna

1.
Agencją zarządza wyznaczony przez Komisję zarząd oraz dyrektor.
2.
Członkowie zarządu mianowani są na okres dwóch lat.
3.
Dyrektor Agencji zasadniczo mianowany jest na okres czterech lat. Jego kadencja jest uwarunkowana przewidywanym czasem realizacji programów wspólnotowych, którymi zarządza Agencja.
Artykuł  6

Dotacje

Bez uszczerbku dla innych dochodów Agencja otrzymuje na swoją działalność dotację ujętą w ogólnym budżecie Unii Europejskiej, jak również środki pochodzące z Europejskiego Funduszu Rozwoju. Dotacja ta, jak również wspomniane środki, są odliczane od dofinansowania przeznaczonego na programy, o których mowa w art. 4 ust. 1, oraz, w odpowiednim przypadku, od dofinansowania dla innych programów, których realizację powierzono Agencji w zastosowaniu art. 4 ust. 3.

Artykuł  7

Wymagania w zakresie nadzoru i sprawozdawczości

Agencja podlega kontroli Komisji i regularnie składa sprawozdania na temat postępów w realizacji programów, za które jest odpowiedzialna, zgodnie z uzgodnieniami i z częstotliwością podaną w decyzji o przekazaniu uprawnień.

Artykuł  8

Wykonywanie budżetu operacyjnego

Agencja wykonuje swój budżet operacyjny zgodnie z przepisami rozporządzenia (WE) nr 1653/2004.

Artykuł  9

Uchylenie

Decyzja 2005/56/WE traci moc.

Odniesienia do uchylonej decyzji należy traktować jako odniesienia do niniejszej decyzji.

Sporządzono w Brukseli, dnia 20 kwietnia 2009 r.

W imieniu Komisji

Ján FIGEĽ

Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 11 z 16.1.2003, s. 1.

(2) Dz.U. L 24 z 27.1.2005, s. 35.

(3) Dz.U. L 297 z 22.9.2004, s. 6.

(4) Dz.U. L 375 z 23.12.1989, s. 11.

(5) Dz.U. L 321 z 30.12.1995, s. 25.

(6) Dz.U. L 321 z 30.12.1995, s. 33.

(7) Dz.U. L 28 z 3.2.2000, s. 1.

(8) Dz.U. L 146 z 11.6.1999, s. 33.

(9) Dz.U. L 117 z 18.5.2000, s. 1.

(10) Dz.U. L 63 z 10.3.2000, s. 1.

(11) Dz.U. L 12 z 18.1.2000, s. 1.

(12) Dz.U. L 306 z 7.12.2000, s. 1.

(13) Dz.U. L 311 z 12.12.2000, s. 1.

(14) Dz.U. L 120 z 8.5.1999, s. 30.

(15) Dz.U. L 71 z 13.3.2001, s. 7.

(16) Dz.U. L 71 z 13.3.2001, s. 15.

(17) Dz.U. L 336 z 30.12.2000, s. 82

(18) Dz.U. L 26 z 27.1.2001, s. 1.

(19) Dz.U. L 345 z 31.12.2003, s. 9.

(20) Dz.U. L 30 z 4.2.2004, s. 6.

(21) Dz.U. L 138 z 30.4.2004, s. 24.

(22) Dz.U. L 138 z 30.4.2004, s. 31.

(23) Dz.U. L 138 z 30.4.2004, s. 40.

(24) Dz.U. L 345 z 31.12.2003, s. 1.

(25) Dz.U. L 346 z 9.12.2006, s. 33.

(26) Dz.U. L 397 z 30.12.2006, s. 14.

(27) Dz.U. L 327 z 24.11.2006, s. 45.

(28) Dz.U. L 372 z 27.12.2006, s. 1.

(29) Dz.U. L 378 z 27.12.2006, s. 32.

(30) Dz.U. L 327 z 24.11.2006, s. 30.

(31) Dz.U. L 327 z 24.11.2006, s. 12.

(32) Dz.U. L 340 z 19.12.2008, s. 83.

(33) Dz.U. L 288 z 4.11.2009, s. 10.

(34) Dz.U. L 52 z 27.2.1992, s. 1.

(35) Dz.U. L 210 z 31.7.2006, s. 82.

(36) Dz.U. L 310 z 9.11.2006, s. 1.

(37) Dz.U. L 378 z 27.12.2006, s. 41.

(38) Dz.U. L 405 z 30.12.2006, s. 35.

(39) Dz.U. L 65 z 8.3.2003, s. 27.

(40) Dz.U. L 209 z 11.8.2005, s. 26.

1 Art. 4 zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2012/797/UE z dnia 18 grudnia 2012 r. (Dz.U.UE.L.12.349.68) zmieniającej nin. decyzję z dniem 20 grudnia 2012 r.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2009.101.26

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2009/336/WE ustanawiająca Agencję Wykonawczą do spraw Edukacji, Kultury i Sektora Audiowizualnego zarządzającą działaniami wspólnotowymi w dziedzinie edukacji, kultury i sektora audiowizualnego w zastosowaniu rozporządzenia Rady (WE) nr 58/2003
Data aktu: 20/04/2009
Data ogłoszenia: 21/04/2009
Data wejścia w życie: 20/04/2009