Decyzja 2008/234/WE ustanawiająca Europejski Komitet Doradczy ds. Statystyki i uchylająca decyzję Rady 91/116/EWG

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY NR 234/2008/WE
z dnia 11 marca 2008 r.
ustanawiająca Europejski Komitet Doradczy ds. Statystyki i uchylająca decyzję Rady 91/116/EWG
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 285,

uwzględniając wniosek Komisji,

uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(1),

po konsultacji z Komitetem Regionów,

stanowiąc zgodnie z procedurą określoną w art. 251 Traktatu(2),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Proces konsultacji z użytkownikami i autorami informacji statystycznych oraz adresatami wniosków o udzielenie takich informacji ma podstawowe znaczenie dla kształtowania i rozwoju wspólnotowej polityki informacji statystycznej.

(2) Zadaniem obecnego Europejskiego Komitetu Doradczego ds. Informacji Statystycznych dotyczących Spraw Społecznych i Ekonomicznych ustanowionego decyzją Rady 91/116/EWG(3) jest wspomaganie Rady i Komisji w koordynowaniu celów polityki wspólnotowej polityki informacji statystycznej z uwzględnieniem wymagań użytkowników i kosztów ponoszonych przez dostarczycieli i autorów opracowywanych danych.

(3) O ile działalność Europejskiego Komitetu Doradczego ds. Informacji Statystycznych dotyczących Spraw Społecznych i Ekonomicznych okazała się użyteczna, o tyle zmiany, które zaszły we Wspólnocie, w szczególności jej rozszerzenie do dwudziestu siedmiu państw członkowskich, pociągają za sobą konieczność szeregu zmian w odniesieniu do jego roli, kadencji, składu oraz trybu funkcjonowania. Przez wzgląd na przejrzystość najwłaściwsze będzie zastąpienie tego komitetu nowym Europejskim Komitetem Doradczym ds. Statystyki ("komitet").

(4) Komitet powinien się przyczynić do ścisłej współpracy w procesie tworzenia programu w celu poprawy jakości zarządzania Europejskim Systemem Statystycznym oraz do podniesienia jakości statystyki europejskiej. W tym celu powinno się utrzymać ścisłą współpracę z Komitetem ds. Programów Statystycznych powołanym decyzją Rady 89/382/EWG, Euratom(4), jak również z Komitetem ds. Statystyki Walutowej, Finansowej i Bilansu Płatniczego powołanym decyzją Rady 91/115/EWG(5).

(5) Należy zrównoważyć potrzebę ograniczenia składu komitetu w celu umożliwienia jego sprawnej pracy w rozszerzonej Wspólnocie z potrzebą zapewnienia reprezentacji wszystkich stron zainteresowanych w dziedzinie statystyki wspólnotowej, zgodnie z wolą Rady wyrażoną w jej konkluzjach z dnia 8 listopada 2005 r.

(6) Potrzeba lepszej oceny i wyważenia korzyści i kosztów wymogów statystycznych Wspólnoty wraz z potrzebą przywrócenia równowagi oraz ograniczenia obciążeń nakładanych przez prawodawstwo wspólnotowe w sferze statystyki, a tym samym usprawnienia odpowiedzi na narastające zapotrzebowanie, oznaczają, że wzmocnieniu powinna ulec rola pełniona przez komitet w fazie przygotowania i wdrażania programu statystycznego Wspólnoty.

(7) Komitet powinien zatem służyć jako kanał łączności, przekazując rady użytkowników, respondentów oraz autorów opracowań informacji statystycznej w dziedzinie celów wspólnotowej polityki informacji statystycznej.

(8) Decyzja 91/116/EWG powinna zatem zostać uchylona,

STANOWIĄ, CO NASTĘPUJE:

Artykuł  1

Europejski Komitet Doradczy ds. Statystyki

1.
Niniejszym ustanawia się Europejski Komitet Doradczy ds. Statystyki (zwany dalej "komitetem").
2.
Komitet wspiera Radę, Parlament Europejski i Komisję w zapewnianiu uwzględnienia wymagań użytkownika i kosztów ponoszonych przez dostarczycieli i autorów opracowywanych danych przy koordynowaniu strategicznych celów i priorytetów wspólnotowej polityki informacji statystycznej.
3.
Pomoc obejmuje wszelkie sfery statystyki mające związek ze wspólnotową polityką informacji statystycznej.
Artykuł  2

Zadania

1.
Komisja zasięga opinii komitetu we wczesnej fazie przygotowań programu statystycznego Wspólnoty. Komitet wydaje opinię, odnosząc się w szczególności do następujących zagadnień:

a) dostosowania wspólnotowego programu statystycznego do wymogów integracji i rozwoju Europy sformułowanych przez instytucje Wspólnoty, organy krajowe i regionalne, różne grupy gospodarcze i społeczne, a także kręgi naukowe;

b) uzgodnienia wspólnotowego programu statystycznego z działaniami Wspólnoty z uwzględnieniem postępu gospodarczego, społecznego i technicznego;

c) równowagi w zakresie priorytetów i zasobów między poszczególnymi obszarami programu statystycznego Wspólnoty oraz programu działań statystycznych Komisji, a także możliwość ponownego ustalenia hierarchii ważności działań statystycznych;

d) odpowiedniej ilości zasobów niezbędnych do wdrożenia programu statystycznego Wspólnoty, w tym koszty ponoszone bezpośrednio zarówno przez Wspólnotę, jak i przez organy krajowe, a także proporcjonalność zakresu, stopnia szczegółowości i kosztów statystyk europejskich do potrzeb użytkowników;

e) koszty związane z dostarczaniem informacji statystycznych przez dostarczycieli informacji oraz możliwości odciążenia respondentów, ze szczególnym uwzględnieniem obciążenia małych i średnich przedsiębiorstw.

2.
Komitet kieruje również uwagę Komisji ku obszarom, w których konieczne może być rozwinięcie nowych działań statystycznych, oraz doradza Komisji, jak poprawić powiązanie statystyk europejskich z potrzebami użytkowników, przy uwzględnieniu kosztów ponoszonych przez dostarczycieli i autorów informacji.
Artykuł  3

Stosunki z instytucjami Wspólnoty i innymi organami

1.
Na wniosek Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji, komitet wydaje opinię w sprawie zagadnień związanych z wymaganiami użytkowników i z kosztami ponoszonymi przez dostarczycieli danych, w dziedzinie rozwoju wspólnotowej polityki informacji statystycznej, priorytetów programu statystycznego Wspólnoty, oceny dotychczasowych statystyk, jakości danych oraz polityki rozpowszechniania.
2.
Komitet wydaje opinie oraz składa sprawozdania dotyczące wymagań użytkowników oraz kosztów ponoszonych przez dostarczycieli informacji w toku produkcji oraz dystrybuowania statystyk Wspólnoty dla Parlamentu Europejskiego, Rady oraz Komisji, gdy tylko uznaje to za konieczne dla pełnienia swoich zadań.

Komisja składa roczne sprawozdanie z uwzględnienia opinii komitetu.

3.
W celach związanych z pełnieniem swoich zadań komitet współpracuje z Komitetem ds. Programu Statystycznego oraz Komitetem ds. Statystyki Walutowej, Finansowej i Bilansu Płatniczego. Regularnie informuje oba komitety o swoich opiniach związanych z zadaniami określonymi w art. 2 oraz przesyła im swoje opinie i sprawozdania, o których mowa w ust. 1 i 2 niniejszego artykułu.
4.
Komitet nawiązuje współpracę z organami reprezentującymi użytkowników statystyk na szczeblu krajowym.
Artykuł  4

Skład i procedura nominacji

1.
W skład komitetu wchodzi następujących dwudziestu czterech członków:

a) dwunastu członków mianowanych przez Komisję po zasięgnięciu opinii Parlamentu Europejskiego oraz Rady. Są oni niezależni. Mając na względzie mianowanie tych dwunastu członków, każde z państw członkowskich przekazuje Komisji listę trzech kandydatów o powszechnie uznanych kompetencjach w dziedzinie statystyki. Komisja dokłada starań, aby wybór dwunastu członków stanowił odpowiednią reprezentację użytkowników, respondentów i innych stron zainteresowanych w dziedzinie statystyki europejskiej (z uwzględnieniem społeczności naukowej, partnerów społecznych oraz społeczeństwa obywatelskiego). Dwunastu członków pełni swoje obowiązki osobiście;

b) jedenastu członków delegowanych bezpośrednio przez instytucje oraz organy przez nich reprezentowane, to jest:

(i) jeden członek będący przedstawicielem Parlamentu Europejskiego;

(ii) jeden członek będący przedstawicielem Rady;

(iii) jeden członek będący przedstawicielem Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego;

(iv) jeden członek będący przedstawicielem Komitetu Regionów;

(v) jeden członek będący przedstawicielem Europejskiego Banku Centralnego;

(vi) dwóch członków będących przedstawicielami Komitetu ds. Programu Statystycznego;

(vii) jeden członek będący przedstawicielem Europejskiej Konfederacji Pracodawców Przemysłowych (BUSINESSEUROPE);

(viii) jeden członek będący przedstawicielem Europejskiej Konfederacji Związków Zawodowych;

(ix) jeden członek będący przedstawicielem Europejskiego Stowarzyszenia Rzemiosła, Małych i Średnich Przedsiębiorstw;

(x) Europejski Inspektor Ochrony Danych;

c) Dyrektor Generalny EUROSTAT, pełniący funkcję członka komitetu z urzędu, bez prawa do głosowania.

2.
Lista członków komitetu zostaje opublikowana w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, seria C.
Artykuł  5

Kadencja

1.
Członkowie komitetu są mianowani na pięcioletnią kadencję, odnawialną jednokrotnie. Z chwilą upływu kadencji członkowie pełnią nadal swoje funkcje do chwili ich zastąpienia lub do chwili ich ponownego mianowania.
2.
W przypadku rezygnacji z pełnienia funkcji przed upływem kadencji, ustępującego członka na czas pozostały do jej końca zastępuje członek mianowany zgodnie z art. 4.
Artykuł  6

Struktura i tryb funkcjonowania

1.
Komitet wybiera przewodniczącego spośród członków wyznaczonych przez Komisję. Przewodniczący jest mianowany na pięcioletnią kadencję, odnawialną jednokrotnie.
2.
Przewodniczący zwołuje zebranie komitetu przynajmniej raz do roku, z własnej inicjatywy albo na wniosek co najmniej jednej trzeciej członków.
3.
W celu sporządzania opinii na temat szczególnie złożonych zagadnień statystycznych komitet może w porozumieniu z Komisją powołać czasowe grupy robocze pod przewodnictwem jednego z członków komitetu. Każda grupa robocza składa się z grupy ekspertów gwarantującej odpowiednią równowagę doświadczeń zawodowych oraz szeroki zasięg geograficzny. Przewodniczący tych grup roboczych przedstawiają wyniki prac w postaci sprawozdania na posiedzeniu komitetu.
4.
W celu wypełnienia swoich zadań komitet może zlecać badania i organizować seminaria.
5.
Przedstawiciele wszystkich zainteresowanych służb Komisji mogą uczestniczyć w posiedzeniach komitetu oraz grup roboczych w charakterze obserwatorów.

Przewodniczący może uprawnić do uczestnictwa w posiedzeniach komitetu również innych obserwatorów.

6.
Obsługę sekretariatu komitetu oraz grup roboczych zapewnia Komisja.
7.
Wydatki komitetu są uwzględniane w preliminarzu budżetowym Komisji.
Artykuł  7

Tryb podejmowania decyzji

Szczegółowy tryb podejmowania decyzji przez komitet określa jego regulamin wewnętrzny.

Artykuł  8

Poufność

Bez uszczerbku dla art. 287 Traktatu od członków komitetu wymaga się zachowania poufności informacji, do których uzyskali dostęp w toku prac komitetu lub grup roboczych, jeżeli Komisja poinformuje ich, że informacje takie mają, z uzasadnionych względów, charakter poufny lub że odpowiedź na wniosek o wydanie opinii lub na przedstawione pytanie prowadziłaby do ujawnienia takich poufnych informacji.

Artykuł  9

Regulamin wewnętrzny

Komitet przyjmuje własny regulamin wewnętrzny po zasięgnięciu opinii Komisji. Regulamin wewnętrzny zostaje przekazany w celach informacyjnych Parlamentowi Europejskiemu i Radzie.

Artykuł  10

Uchylenie

Niniejszym uchyla się decyzję 91/116/EWG.

Artykuł  11

Wejście w życie

Niniejsza decyzja wchodzi w życie dnia 15 czerwca 2008 r.

Sporządzono w Strasburgu, dnia 11 marca 2008 r.
W imieniu Parlamentu Europejskiego Przewodniczący
Przewodniczący W imieniu Rady
H.-G. PÖTTERING J. LENARČIČ

______

(1) Dz.U. C 97 z 28.4.2007, s. 1.

(2) Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 24 października 2007 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym) oraz decyzja Rady z dnia 14 lutego 2008 r.

(3) Dz.U. L 59 z 6.3.1991, s. 21. Decyzja zmieniona decyzją 97/255/WE (Dz.U. L 102 z 19.4.1997, s. 32).

(4) Dz.U. L 181 z 28.6.1989, s. 47.

(5) Dz.U. L 59 z 6.3.1991, s. 19. Decyzja zastąpiona decyzją 2006/856/WE (Dz.U. L 332 z 30.11.2006, s. 21).

Zmiany w prawie

Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2008.73.13

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2008/234/WE ustanawiająca Europejski Komitet Doradczy ds. Statystyki i uchylająca decyzję Rady 91/116/EWG
Data aktu: 11/03/2008
Data ogłoszenia: 15/03/2008
Data wejścia w życie: 15/06/2008