Wytyczne EBC/2008/7 (2008/802/WE) zmieniające Wytyczne EBC/2008/7 (2008/802/WE) w sprawie wymogów sprawozdawczości statystycznej Europejskiego Banku Centralnego oraz procedur wymiany informacji statystycznych w Europejskim Systemie Banków Centralnych w zakresie statystyki finansowej sektora publicznego

WYTYCZNE EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO
z dnia 5 września 2008 r.
zmieniające wytyczne EBC/2005/5 z dnia 17 lutego 2005 r. w sprawie wymogów sprawozdawczości statystycznej Europejskiego Banku Centralnego oraz procedur wymiany informacji statystycznych w Europejskim Systemie Banków Centralnych w zakresie statystyki finansowej sektora publicznego

(EBC/2008/7)

(2008/802/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 17 października 2008 r.)

RADA PREZESÓW EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,

uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności jego art. 5 ust. 1, art. 5 ust. 2, art. 12 ust. 1 i art. 14 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Wytyczne EBC/2005/5 z dnia 17 lutego 2005 r. w sprawie wymogów sprawozdawczości statystycznej Europejskiego Banku Centralnego oraz procedur wymiany informacji statystycznych w Europejskim Systemie Banków Centralnych w zakresie statystyki finansowej sektora publicznego(1) wprowadzają obowiązek zbierania danych o długu publicznym wobec nierezydentów państwa członkowskiego, w podziale na dług publiczny wobec nierezydentów w ramach strefy euro i spoza niej. Umożliwia to zestawienie całkowitego długu publicznego strefy euro wobec nierezydentów strefy euro poprzez konsolidację sald wewnętrznych strefy euro. Nie jest to już konieczne, ponieważ od marca 2008 r., w wyniku wdrożenia systemów zbierania danych o poszczególnych papierach wartościowych, w połączeniu z wykorzystaniem scentralizowanej bazy danych o papierach wartościowych (SBDPW), całkowity dług publiczny strefy euro wobec nierezydentów strefy euro jest podawany do wiadomości publicznej w ramach międzynarodowej pozycji inwestycyjnej strefy euro. Wytyczne EBC/2004/15 z dnia 16 lipca 2004 r. w sprawie wymogów sprawozdawczości statystycznej Europejskiego Banku Centralnego w zakresie bilansu płatniczego, międzynarodowej pozycji inwestycyjnej oraz płynnych aktywów i pasywów w walutach obcych(2) określają, jakie dane są wymagane na potrzeby tej statystyki. Ponadto przewidywany dalszy rozwój systemów zbierania danych o poszczególnych papierach wartościowych oraz scentralizowanej bazy danych o papierach wartościowych powinien w odpowiednim czasie pozwolić na opracowanie bardziej szczegółowych danych o zasobach rządowych papierów wartościowych w podziale na państwa i sektory. Zważywszy zatem, że podział na "dług wobec nierezy-dentów w ramach strefy euro" oraz "dług wobec niere-zydentów spoza strefy euro" nie jest już potrzebny, pozycje te należy usunąć z załączników I i II do wytycznych EBC/2005/5 w celu zmniejszenia obciążenia sprawozdawczego.

(2) Wyłączenia określone w załączniku IV wygasają z końcem września 2008 r., w związku z czym załącznik IV staje się zbędny,

PRZYJMUJE NINIEJSZE WYTYCZNE:

Artykuł  1

W wytycznych EBC/2005/5 wprowadza się następujące zmiany:

1) Załączniki I i II zastępuje się załącznikami do niniejszych wytycznych.

2) Skreśla się załącznik IV.

Artykuł  2

Niniejsze wytyczne wchodzą w życie z dniem 1 października 2008 r.

Artykuł  3

Niniejsze wytyczne stosuje się do wszystkich banków centralnych Eurosystemu.

Sporządzono we Frankfurcie nad Menem, dnia 5 września 2008 r.

W imieniu Rady Prezesów EBC
Jean-Claude TRICHET
Prezes EBC

______

(1) Dz.U. L 109 z 29.4.2005, s. 81.

(2) Dz.U. L 354 z 30.11.2004, s. 34.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

"ZAŁĄCZNIK I

WYMAGANIA W ZAKRESIE PRZEKAZYWANIA DANYCH

Pełne zestawienie danych obejmuje statystykę przychodów i wydatków (tabele 1A, 1B i 1C), statystykę dostosowania deficytu do długu publicznego (tabele 2A i 2B) i statystykę długu publicznego (tabele 3A i 3B). Kategorie kluczowe zostały zaznaczone wytłuszczoną czcionką, pozostałe to kategorie drugorzędne. Częściowe zestawienia danych obejmują co najmniej kategorie kluczowe statystyki przychodów i wydatków, statystyki dostosowania deficytu do długu oraz statystyki długu publicznego. Jeżeli nie zaznaczono inaczej, kategorie te odnoszą się do sektora instytucji rządowych i samorządowych.

STATYSTYKA PRZYCHODÓW I WYDATKÓW

Tabela 1A

Kategoria Numer i zależność liniowa
Deficyt (-) lub nadwyżka (+) 1 = 7-8 = 2+3+4+5
Deficyt (-) lub nadwyżka (+) sektora instytucji rządowych na poziomie centralnym 2
Deficyt (-) lub nadwyżka (+) sektora instytucji rządowych i samorządowych na poziomie regionalnym 3
Deficyt (-) lub nadwyżka (+) sektora instytucji samorządowych na poziomie lokalnym 4
Deficyt (-) lub nadwyżka (+) funduszy zabezpieczenia społecznego 5
Deficyt pierwotny (-) lub nadwyżka pierwotna (+) 6 = 1+26
Przychody ogółem 7 = 9+31
Wydatki ogółem 8 = 21 +33
Przychody bieżące 9 = 10 + 13 + 15 + 18 + 20
Podatki bezpośrednie 10
w tym z sektora przedsiębiorstw 11
w tym z sektora gospodarstw domowych 12
Podatki pośrednie 13
w tym podatek od wartości dodanej 14
Składki na zabezpieczenie społeczne 15
w tym faktyczne składki na zabezpieczenie społeczne pracodawców 16
w tym składki na zabezpieczenie społeczne pracowników 17
Pozostałe przychody bieżące 18
w tym odsetki otrzymane 19
Sprzedaż 20
Wydatki bieżące 21 = 22 + 26 + 27 + 29
Transfery bieżące 22 = 23 + 24 + 25
Płatności socjalne 23
Subsydia do zapłaty 24
Pozostałe transfery bieżące do zapłaty 25
Odsetki do zapłaty 26
Wynagrodzenia pracownicze 27
w tym płace i inne koszty związane z zatrudnieniem 28
Spożycie pośrednie 29
Oszczędności brutto 30 = 9 - 21
Dochody kapitałowe 31
w tym podatki od kapitału 32
Wydatki inwestycyjne 33 = 34 + 35 + 36
Inwestycje 34
Pozostałe rodzaje nabycia netto aktywów niefinansowych 35
Transfery kapitałowe do zapłaty 36
Pozycje memoriałowe
Deficyt (-) lub nadwyżka (+) z procedury nadmiernego deficytu (EDP, Excessive Deficit Procedure) 37
Odsetki do zapłaty z procedury EDP 38
Przychody ze sprzedaży licencji na telefonię UMTS 39
Faktyczne składki na zabezpieczenie społeczne 40
Świadczenia socjalne inne niż rzeczowe transfery socjalne 41
Produkt krajowy brutto 42
Produkt krajowy brutto w cenach stałych 43
Inwestycje sektora instytucji rządowych i samorządowych w cenach stałych 44

Tabela 1B

Kategoria Numer i zależność liniowa
Wpłaty państwa członkowskiego do budżetu Unii Europejskiej 1 = 2+4+5+7
Podatki pośrednie otrzymane przez budżet UE 2
w tym podatek VAT otrzymany przez budżet UE 3
Wpłaty sektora instytucji rządowych i samorządowych do budżetu UE z tytułu bieżącej współpracy międzynarodowej 4
Różne transfery bieżące sektora instytucji rządowych i samorządowych do budżetu UE 5
w tym w czwarta część środków własnych UE 6
Transfery kapitałowe sektora instytucji rządowych i samorządowych do budżetu UE 7
Wydatki UE w państwie członkowskim 8 = 9 + 10 + 11 + 12 + 13
Subsydia z budżetu UE 9
Transfery bieżące z budżetu UE na rzecz sektora instytucji rządowych i samorządowych 10
Transfery bieżące z budżetu UE na rzecz jednostek spoza sektora publicznego 11
Transfery kapitałowe z budżetu UE na rzecz sektora instytucji rządowych i samorządowych 12
Transfery kapitałowe z budżetu UE na rzecz jednostek spoza sektora publicznego 13
Wpływy netto z budżetu UE (beneficjent netto +, płatnik netto -) 14 = 8-1
Pozycje memoriałowe

Koszty pozyskania środków własnych

15

Tabela 1C

Kategoria Numer i zależność liniowa
Wydatki na spożycie ostateczne 1 = 2+3 = 4+5+6+7+8+9 - 10
Wydatki na spożycie indywidualne 2
Wydatki na spożycie ogólnospołeczne 3
Wynagrodzenia pracownicze 4 = [1A.27](1)
Spożycie pośrednie 5 = [1A.29]
Rzeczowe transfery socjalne dostarczane za pośrednictwem producentów rynkowych 6
Zużycie środków trwałych 7
Podatki płacone od produkcji minus otrzymywane subsydia 8
Nadwyżka operacyjna netto 9
Sprzedaż 10 = [1A.20]
Pozycje memoriałowe

Wydatki na spożycie ostateczne w cenach stałych

11
(1) [x.y] oznacza kategorię y w tabeli x.

STATYSTYKA DOSTOSOWANIA DEFICYTU DO DŁUGU PUBLICZNEGO

Tabela 2A

Kategoria Numer i zależność liniowa
Deficyt (-) lub nadwyżka (+) 1=[1A.1]
Dostosowanie rachunków finansowych i niefinansowych 2 = 1-3
Transakcje netto na aktywach i pasywach finansowych 3 = 4-15
Transakcje na aktywach finansowych (skonsolidowane) 4 = 5+6+7+8+9+13
Transakcje na gotówce i depozytach 5
Transakcje na papierach wartościowych innych niż akcje - krótkoterminowych i długoterminowych papiery wartościowe 6
Transakcje na instrumentach pochodnych 7
Transakcje na pożyczkach 8
Transakcje na akcjach i innych udziałach kapitałowych 9
Prywatyzacje 10
Zasilenia kapitałowe 11
Pozostałe 12
Transakcje na pozostałych aktywach finansowych 13
w tym podatki naliczone minus wpływy pieniężne z podatków 14
Transakcje na pasywach (skonsolidowane) 15 = 16 + 17 + 18 + 19 + 20 + 22
Transakcje na gotówce i depozytach 16
Transakcje na papierach wartościowych innych niż akcje - krótkoterminowych papierach wartościowych 17
Transakcje na papierach wartościowych innych niż akcje - długotermi-nowych papierach wartościowych 18
Transakcje na instrumentach pochodnych 19
Transakcje na pożyczkach 20
w tym pożyczki z banku centralnego 21
Transakcje na pozostałych pasywach 22
Transakcje na długu (skonsolidowane)

= potrzeby pożyczkowe sektora instytucji rządowych i samorządowych

(General Government Borrowing Requirement, GGBR)

23 = 16 + 17 + 18 + 20

23 = 25 + 26 + 27

23 = 2 - 1 + 4 - 19 - 22

Transakcje na długoterminowych instrumentach dłużnych 24
Transakcje na instrumentach dłużnych denominowanych w walucie krajowej 25
Transakcje na instrumentach dłużnych denominowanych w walucie obcej będącej walutą uczestniczącego państwa członkowskiego (1) 26
Transakcje na instrumentach dłużnych denominowanych w walucie obcej będącej walutą nieuczestniczącego państwa członkowskiego 27
Pozostałe przepływy 28 = 29 + 32
Wpływ wyceny na dług 29 = 30 + 31
Zyski i straty z posiadanych środków walutowych 30
Pozostałe skutki wyceny - wartość nominalna 31
Pozostałe zmiany wolumenu długu 32
Zmiana długu 33 = 23 + 28

33 = 2 - 1 + 4 - 19 - 22 + 28

(1) Obowiązek przekazania danych dotyczy lat poprzedzających stanie się przez państwo członkowskie uczestniczącym państwem członkowskim.

Tabela 2B

Kategoria Numer i zależność liniowa
Transakcje na długu (nieskonsolidowane) 1 = 2+3+4+5+6
Transakcje na gotówce i depozytach (pasywa) - nieskonsolidowane 2
Transakcje na krótkoterminowych papierach wartościowych (pasywa) - nieskon-solidowane 3
Transakcje na długoterminowych papierach wartościowych (pasywa) - nieskon-solidowane 4
Transakcje na pożyczkach z banku centralnego 5
Transakcje na pozostałych pożyczkach (pasywa) - nieskonsolidowane 6
Transakcje konsolidacyjne 7 = 8 + 9 +10 + 11
Transakcje konsolidacyjne - gotówka i depozyty 8 = 2 - [2A.16]
Transakcje konsolidacyjne - krótkoterminowe papiery wartościowe 9 = 3 - [2A.17]
Transakcje konsolidacyjne - długoterminowe papiery wartościowe 10 = 4 - [2A.18]
Transakcje konsolidacyjne - pożyczki 11 = 6 - [2A.20] - [2A.21]

STATYSTYKA DŁUGU

Tabela 3A

Kategoria Numer i zależność liniowa
Dług 1 = 2+3+4+5+6

= 7 + 12 = 13 + 14 + 15

= 16 + 17 = 19 + 20 + 22

= 24 + 25 + 26 + 27

Dług - gotówka i depozyty (pasywa) 2
Dług - krótkoterminowe papiery wartościowe (pasywa) 3
Dług - długoterminowe papiery wartościowe (pasywa) 4
Dług - pożyczki z banku centralnego (pasywa) 5
Dług - pozostałe pożyczki (pasywa) 6
Dług wobec rezydentów państwa członkowskiego 7 = 8 +9 + 10+ 11
Dług wobec banku centralnego 8
Dług wobec pozostałych finansowych instytucji pieniężnych 9
Dług wobec pozostałych instytucji finansowych 10
Dług wobec pozostałych rezydentów państwa członkowskiego 11
Dług wobec nierezydentów państwa członkowskiego 12
Dług denominowany w walucie krajowej 13
Dług denominowany w walucie obcej będącej walutą uczestniczącego państwa członkowskiego 14
Dług denominowany w walucie obcej będącej walutą nieuczestniczącego państwa członkowskiego 15
Dług krótkoterminowy 16
Dług długoterminowy 17
w tym o zmiennej stopie procentowej 18
Dług, do spłaty którego pozostało nie więcej niż rok 19
Dług, do spłaty którego pozostało od roku do 5 lat 20
w tym o zmiennej stopie procentowej 21
Dług, do spłaty którego pozostało ponad 5 lat 22
w tym o zmiennej stopie procentowej 23
Udział sektora instytucji rządowych na poziomie centralnym w długu 24 = [3B.7] - [3B.15]
Udział sektora instytucji rządowych i samorządowych w długu 25 = [3B.9] - [3B.16]
Udział sektora instytucji samorządowych w długu 26 = [3B.11] - [3B.17]
Udział sektora funduszy zabezpieczenia społecznego w długu 27 = [3B.13] - [3B.18]
Pozycje memoriałowe
Średni okres do terminu spłaty długu 28
Dług - obligacje zerokuponowe 29

Tabela 3B

Kategoria Numer i zależność liniowa
Dług (nieskonsolidowany) 1 = 7 + 9 +11 + 13
Elementy konsolidacyjne 2 = 3 + 4 + 5 + 6 = 8 + 10 + 12 + 14 = 15 + 16 + 17 + 18
Elementy konsolidacyjne - gotówka i depozyty 3
Elementy konsolidacyjne - krótkoterminowe papiery wartościowe 4
Elementy konsolidacyjne - długoterminowe papiery wartościowe 5
Elementy konsolidacyjne - pożyczki 6
Dług wyemitowany przez sektor instytucji rządowych na poziomie centralnym 7
w tym wobec innych podsektorów sektora instytucji rządowych i samorządowych 8
Dług wyemitowany przez sektor instytucji rządowych i samorządowych na poziomie regionalnym 9
w tym wobec innych podsektorów sektora instytucji rządowych i samorządowych 10
Dług wyemitowany przez sektor instytucji samorządowych na poziomie lokalnym 11
w tym wobec innych podsektorów sektora instytucji rządowych i samorządowych 12
Dług wyemitowany przez sektor funduszy zabezpieczenia społecznego 13
w tym wobec innych podsektorów sektora instytucji rządowych i samorządowych 14
Pozycje memoriałowe
Dług wobec sektora instytucji rządowych na poziomie centralnym wyemitowany przez jednostki pozostałych podsektorów sektora instytucji rządowych i samorządowych 15
Dług wobec sektora instytucji rządowych i samorządowych na poziomie regionalnym wyemitowany przez jednostki pozostałych podsektorów sektora instytucji rządowych i samorządowych 16
Dług wobec sektora instytucji samorządowych na poziomie lokalnym wyemitowany przez jednostki pozostałych podsektorów sektora instytucji rządowych i samorządowych 17
Dług wobec sektora funduszy zabezpieczenia społecznego wyemitowany przez jednostki pozostałych podsektorów sektora instytucji rządowych i samorządowych 18"

ZAŁĄCZNIK  II

"ZAŁĄCZNIK II

DEFINICJE METODOLOGICZNE

1. Odnośniki metodologiczne

Kategorie wyszczególnione w załączniku I, generalnie rzecz biorąc, definiuje się poprzez odesłanie do załącznika A do ESA 95 i/lub do rozporządzenia Rady (WE) nr 3605/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie stosowania Protokołu w sprawie procedury dotyczącej nadmiernego deficytu załączonego do Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską(1). Uzupełniające definicje metodologiczne są zawarte w art. 1 niniejszych wytycznych. W szczególności, kody odnoszące się do sektorów i podsektorów zostały wyszczególnione w poniższej tabeli.

Sektory i podsektory w ESA 95

Publiczne Prywatne krajowe Pod kontrolą zagraniczną
Gospodarka ogółem S.1
Spółki niefinansowe S.11 S.11001 S.11002 S.11003
Spółki finansowe S.12
Bank centralny S.121
Pozostałe finansowe instytucje pieniężne S.122 S.12201 S.12202 S.12203
Pozostałe instytucje pośrednictwa finansowego,

z wyjątkiem instytucji ubezpieczeniowych i funduszy

emerytalnych

S.123 S.12301 S.12302 S.12303
Pomocnicze spółki finansowe S.124 S.12401 S.12402 S.12403
Instytucje ubezpieczeniowe i fundusze emerytalne S.125 S.12501 S.12502 S.12503
Sektor instytucji rządowych i samorządowych S.13
Sektor instytucji rządowych na poziomie centralnym S.1311
Sektor instytucji rządowych i samorządowych na poziomie regionalnym S.1312
Sektor instytucji samorządowych na poziomie lokalnym S.1313
Sektor funduszy zabezpieczenia społecznego S.1314
Sektor gospodarstw domowych S.14
Sektor instytucji nie nastawionych na przynoszenie dochodu obsługujących gospodarstwa domowe S.15
Zagranica S.2
Unia Europejska S.21
Państwa członkowskie UE S.211
Instytucje UE S.212
Państwa trzecie i organizacje międzynarodowe S.22

2. Definicje kategorii(2)

Tabela 1A

1. Deficyt (-) lub nadwyżka (+) [1A.1] to wierzytelności netto (+)/zadłużenie netto (-) (B.9) sektora S.13.

2. Deficyt (-) lub nadwyżka (+) sektora instytucji rządowych na poziomie centralnym [1A.2] to wierzytelności netto (+)/zadłużenie netto (-) (B.9) sektora S.1311.

3. Deficyt (-) lub nadwyżka (+) sektora instytucji rządowych i samorządowych na poziomie regionalnym [1A.3] to wierzytelności netto (+)/zadłużenie netto (-) (B.9) sektora S.1312.

4. Deficyt (-) lub nadwyżka (+) sektora instytucji samorządowych na poziomie lokalnym [1A.4] to wierzytelności netto (+)/zadłużenie netto (-) (B.9) sektora S.1313.

5. Deficyt (-) lub nadwyżka (+) sektora funduszy zabezpieczenia społecznego [1A.5] to wierzytelności netto (+)/zadłu-żenie netto (-) (B.9) sektora S.1314.

6. Deficyt pierwotny (-) lub nadwyżka pierwotna (+) [1A.6] to deficyt (-) lub nadwyżka (+) [1A.1] plus odsetki do zapłaty [1A.26].

7. Przychody ogółem [1A.7] to przychody bieżące [1A.9] plus dochody kapitałowe [1A.31].

8. Wydatki ogółem [1A.8] to wydatki bieżące [1A.21] plus wydatki inwestycyjne [1A.33].

9. Przychody bieżące [1A.9] to podatki bezpośrednie [1A.10] plus podatki pośrednie [1A.13] składki na zabezpieczenie społeczne [1A.15], pozostałe przychody bieżące [1A.18] oraz sprzedaż [1A.20].

10. Podatki bezpośrednie [1A.10] to podatki od dochodów, majątku itp. (D.5) rejestrowane po stronie przychodów sektora S.13.

11. Podatki bezpośrednie (w tym z sektora przedsiębiorstw) [1A.11] to podatki od dochodów, majątku itp. (D.5) rejestrowane po stronie przychodów sektora S.13 i po stronie rozchodów sektora S.11 oraz S.12.

12. Podatki bezpośrednie (w tym z sektora gospodarstw domowych) [1A.12] to podatki od dochodów, majątku itp. (D.5) rejestrowane po stronie przychodów sektora S.13 i po stronie rozchodów sektora S.14.

13. Podatki pośrednie [1A.13] to podatki od produkcji i przywozu (D.2) rejestrowane po stronie przychodów sektora S.13 plus podatki pośrednie otrzymane przez budżet UE [1B.2].

14. Podatki pośrednie (w tym podatek VAT) [1A.14] to podatki typu podatku od towarów i usług (VAT) (D.211) rejestrowane po stronie przychodów sektora S.13 oraz S.212.

15. Składki na zabezpieczenie społeczne [1A.15] to składki na zabezpieczenie społeczne (D.61) rejestrowane po stronie przychodów sektora S.13.

16. Składki na zabezpieczenie społeczne (w tym faktyczne składki na zabezpieczenie społeczne pracodawców) [1A.16] to faktyczne składki na zabezpieczenie społeczne pracodawców (D.6111) rejestrowane po stronie przychodów sektora S.13.

17. Składki na zabezpieczenie społeczne (w tym składki na zabezpieczenie społeczne pracowników) [1A.17] to składki na zabezpieczenie społeczne pracowników (D.6112) rejestrowane po stronie przychodów sektora S.13.

18. Pozostałe przychody bieżące [1A.18] to dochody z tytułu własności (D.4), odszkodowania z tytułu ubezpieczenia innego niż na życie (D.72), bieżąca współpraca międzynarodowa (D.74), oraz różne transfery bieżące (D.75) rejestrowane po stronie przychodów sektora S.13 poza przychodami sektora S.13 z tytułu odsetek (D.41), które są także rozchodami sektora S.13 plus wpływy z pozostałych subsydiów produkcyjnych (D.39), które są rozchodami sektora S.13 minus transfery bieżące z budżetu UE na rzecz sektora instytucji rządowych i samorządowych [1B.10] plus wpływy netto z budżetu UE [1B.14] - o ile jest to wartość dodatnia.

19. Pozostałe przychody bieżące (w tym odsetki otrzymane) [1A.19] to odsetki (D.41) rejestrowane po stronie przychodów sektora S.13 oraz po stronie rozchodów wszystkich sektorów poza sektorem S.13.

20. Sprzedaż [1A.20] to produkcja globalna rynkowa (P.11) plus produkcja globalna na ostateczne wykorzystanie na własne cele (P.12) plus płatności na pozostałą produkcję globalną nierynkową (P.131) rejestrowane po stronie przychodów sektora S.13.

21. Wydatki bieżące [1A.21] to transfery bieżące [1A.22] plus odsetki do zapłaty [1A.26] plus wynagrodzenia pracownicze [1A.27] plus spożycie pośrednie [1A.29].

22. Transfery bieżące [1A.22] to płatności społeczne [1A.23] plus subsydia [1A.24] plus pozostałe transfery bieżące do zapłaty [1A.25].

23. Płatności społeczne [1A.23] to świadczenia społeczne inne niż rzeczowe transfery socjalne (D.62) plus rzeczowe transfery socjalne związane z wydatkami poniesionymi na produkty dostarczane gospodarstwom domowym za pośrednictwem producentów rynkowych (D.6311 + D.63121 + D.63131) rejestrowane po stronie rozchodów sektora S.13 plus różne transfery bieżące (D.75) rejestrowane po stronie rozchodów sektora S.13 oraz po stronie przychodów sektora S.15.

24. Subsydia do zapłaty [1A.24] to subsydia (D.3) rejestrowane po stronie przychodów sektora S.13 plus subsydia z budżetu UE [1B.9] na rzecz rezydentów krajowych.

25. Pozostałe transfery bieżące do zapłaty [1A.25] to podatki od dochodów, majątku itp. (D.5), pozostałe podatki od produkcji (D.29), dochody z tytułu własności (D.4) poza odsetkami (D.41), składki ubezpieczeniowe netto na ubezpieczenia inne niż na życie (D.71), bieżąca współpraca międzynarodowa (D.74) rejestrowana po stronie rozchodów sektora S.13 oraz różne transfery bieżące (D.75) rejestrowane po stronie rozchodów sektora S.13 oraz po stronie przychodów wszystkich sektorów oprócz sektora S.15 minus transfery bieżące (D.74 oraz D.75) sektora instytucji rządowych i samorządowych do budżetu UE [1B.4 oraz 1B.5] minus wpływy netto z budżetu UE [1B.14] - o ile jest to wartość ujemna.

26. Odsetki do zapłaty [1A.26] to odsetki (D.41) rejestrowane po stronie rozchodów sektora S.13 oraz po stronie przychodów wszystkich sektorów poza sektorem S.13.

27. Wynagrodzenia pracownicze [1A.27] to wynagrodzenia pracownicze (D.1) rejestrowane po stronie rozchodów sektora S.13.

28. Wynagrodzenia pracownicze (w tym płace i inne koszty związane z zatrudnieniem) [1A.28] to płace i inne koszty związane z zatrudnieniem (D.11) rejestrowane po stronie rozchodów sektora S.13.

29. Spożycie pośrednie [1A.29] to spożycie pośrednie (P.2) rejestrowane po stronie rozchodów sektora S.13.

30. Oszczędności brutto [1A.30] to przychody bieżące [1A.9] minus wydatki bieżące [1A.21].

31. Dochody kapitałowe [1A.31] to transfery kapitałowe otrzymane (D.9) rejestrowane w pozycji zmian pasywów i wartości netto sektora S.13 oraz rejestrowane jako transfery kapitałowe do zapłaty przez wszystkie sektory z wyjątkiem sektora S.13 minus transfery kapitałowe do zapłaty z budżetu UE na rzecz sektora instytucji rządowych i samorządowych [1B.12].

32. Dochody kapitałowe (w tym podatki od kapitału) [1A.32] to podatki od kapitału (D.91) rejestrowane w pozycji zmian pasywów i wartości netto sektora S.13.

33. Wydatki inwestycyjne [1A.33] to inwestycje [1A.34] plus pozostałe rodzaje nabycia netto aktywów niefinansowych [1A.35] plus transfery kapitałowe do zapłaty [1A.36].

34. Inwestycje [1A.34] to środki trwałe brutto (P.51) rejestrowane w pozycji zmian aktywów sektora S.13.

35. Pozostałe rodzaje nabycia netto aktywów niefinansowych [1A.35] to przyrost zapasów (P.52), nabycie netto aktywów o wyjątkowej wartości (P.53) oraz nabycie netto niefinansowych aktywów niewytworzonych (K.2) rejestrowane w pozycji zmian aktywów sektora S.13.

36. Transfery kapitałowe do zapłaty [1A.36] to transfery kapitałowe do zapłaty (D.9) rejestrowane w pozycji zmian pasywów i wartości netto sektora S.13 oraz rejestrowane jako transfery kapitałowe otrzymane przez wszystkie sektory z wyjątkiem sektora S.13 plus transfery kapitałowe z budżetu UE na rzecz jednostek spoza sektora publicznego [1B.13] minus transfery kapitałowe instytucji rządowych i samorządowych do budżetu UE [1B.7].

37. Deficyt (-) lub nadwyżka (+) z procedury nadmiernego deficytu (EDP) [1A.37] to wierzytelności netto (+)/zadłużenie netto (-) z procedury EDP (EDPB.9) sektora S.13.

38. Odsetki do zapłaty z procedury EDP [1A.38] to odsetki z procedury EDP (EDPD.41) rejestrowane po stronie rozchodów sektora S.13 oraz po stronie przychodów wszystkich sektorów z wyjątkiem sektora S.13.

39. Przychody ze sprzedaży licencji na uniwersalne systemy telekomunikacji komórkowej (Universal Mobile Telecommu-nication Systems, UMTS) [1A.39] to przychody ze sprzedaży licencji na systemy telefonii komórkowej trzeciej generacji rejestrowane jako sprzedaż aktywów niefinansowych - zgodnie z decyzją Eurostatu w sprawie przyznawania licencji na systemy telefonii komórkowej.

40. Faktyczne składki na zabezpieczenie społeczne [1A.40] to faktyczne składki na zabezpieczenie społeczne (D.611) rejestrowane po stronie przychodów sektora S.13.

41. Świadczenia socjalne inne niż rzeczowe transfery socjalne [1A.41] to świadczenia socjalne inne niż rzeczowe transfery socjalne (D.62) rejestrowane po stronie rozchodów sektora S.13.

42. Produkt krajowy brutto [1A.42] to produkt krajowy brutto (B.1*g) w cenach rynkowych.

43. Produkt krajowy brutto w cenach stałych [1A.43] to produkt krajowy brutto (B.1*g) w cenach stałych.

44. Inwestycje sektora instytucji rządowych i samorządowych w cenach stałych [1A.44] to środki trwałe brutto (P.51) rejestrowane w pozycji zmian aktywów sektora S.13 w cenach stałych.

Tabela 1B

1. Wpłaty państwa członkowskiego do budżetu UE [1B.1] to podatki pośrednie otrzymane przez budżet UE plus wpłaty sektora instytucji rządowych i samorządowych do budżetu UE [1B.4] z tytułu bieżącej współpracy między-narodowej (D.74) plus różne transfery bieżące (D.75) instytucji rządowych i samorządowych do budżetu UE [1B.5] plus transfery kapitałowe (D.9) instytucji rządowych i samorządowych do budżetu UE [1B.7].

2. Podatki pośrednie otrzymane przez budżet UE [1B.2] to podatki od produkcji i przywozu (D.2) rejestrowane po stronie przychodów sektora S.212.

3. Podatki pośrednie (w tym podatek VAT otrzymany przez budżet UE) [1B.3] to podatki typu podatku od towarów i usług (D.211) rejestrowane po stronie przychodów sektora S.212.

4. Wpłaty sektora instytucji rządowych i samorządowych do budżetu UE z tytułu bieżącej współpracy międzynaro-dowej [1B.4] to bieżąca współpraca międzynarodowa (D.74) rejestrowana po stronie przychodów sektora S.212 oraz po stronie rozchodów sektora S.13.

5. Różne transfery bieżące sektora instytucji rządowych i samorządowych do budżetu UE [1B.5] to różne transfery bieżące (D.75) rejestrowane po stronie przychodów sektora S.212 oraz po stronie rozchodów sektora S.13.

6. Różne transfery bieżące sektora instytucji rządowych i samorządowych do budżetu UE (w tym czwarta część środków własnych WE) [1B.6] to czwarta część środków własnych określona na podstawie produktu narodowego brutto (PNB) (ESA 95 - par. 4138) rejestrowana w pozycji różne transfery bieżące (D.75) po stronie przychodów sektora S.212 oraz po stronie rozchodów sektora S.13.

7. Transfery kapitałowe sektora instytucji rządowych i samorządowych do budżetu UE [1B.7] to transfery kapitałowe do zapłaty (D.9) rejestrowane w pozycji zmian pasywów i wartości netto sektora S.13 oraz rejestrowane jako transfer kapitałowy otrzymany przez sektor S.212.

8. Wydatki UE w państwie członkowskim [1B.8] to subsydia (D.3) płacone przez budżet UE [1B.9] plus transfery bieżące (D.7) z budżetu UE na rzecz sektora instytucji rządowych i samorządowych [1B.10] plus transfery bieżące (D.7) z budżetu UE na rzecz jednostek spoza sektora publicznego [1B.11] plus transfery kapitałowe (D.9) z budżetu UE na rzecz sektora instytucji rządowych i samorządowych [1B.12] plus transfery kapitałowe (D.9) z budżetu UE na rzecz jednostek spoza sektora publicznego [1B.13].

9. Subsydia z budżetu UE [1B.9] to subsydia (D.3) rejestrowane po stronie przychodów sektora S.212.

10. Transfery bieżące z budżetu UE na rzecz sektora instytucji rządowych i samorządowych [1B.10] to bieżąca współ-praca międzynarodowa (D.74) oraz różne transfery bieżące (D.75) rejestrowane po stronie przychodów sektora S.13 oraz po stronie rozchodów sektora S.212.

11. Transfery bieżące z budżetu UE na rzecz jednostek spoza sektora publicznego [1B.11] to różne transfery bieżące (D.75) rejestrowane po stronie rozchodów sektora S.212 oraz po stronie przychodów wszystkich sektorów z wyjątkiem sektora S.13.

12. Transfery kapitałowe z budżetu UE na rzecz sektora instytucji rządowych i samorządowych [1B.12] to transfery kapitałowe otrzymane (D.9) rejestrowane w pozycji zmian pasywów i wartości netto sektora S.13 oraz w pozycji zmian aktywów sektora S.212.

13. Transfery kapitałowe z budżetu UE na rzecz jednostek spoza sektora publicznego [1B.13] to transfery kapitałowe do zapłaty (D.9) rejestrowane w pozycji zmian aktywów sektora S.212 oraz w pozycji zmian pasywów i wartości netto wszystkich sektorów z wyjątkiem sektora S.13.

14. Wpływy netto z budżetu UE [1B.14] to wpływy netto sektora instytucji rządowych i samorządowych z budżetu UE plus wpływy netto jednostek spoza sektora publicznego z budżetu UE.

15. Koszty pozyskania środków własnych [1B.15] to ta część globalnej produkcji rynkowej (P.11) rejestrowanej po stronie przychodów sektora S.13, która stanowi ponoszone przez budżet UE koszty pozyskania środków własnych.

Tabela 1C

1. Wydatki na spożycie ostateczne [1C.1] to wydatki na spożycie ostateczne (P.3) rejestrowane po stronie rozchodów sektora S.13.

2. Wydatki na spożycie indywidualne [1C.2] to wydatki na spożycie indywidualne (P.31) rejestrowane po stronie rozchodów sektora S.13.

3. Wydatki na spożycie ogólnospołeczne [1C.3] to wydatki na spożycie ogólnospołeczne (P.32) rejestrowane po stronie rozchodów sektora S.13.

4. Wynagrodzenia pracownicze [1C.4] odpowiada kategorii [1A.27].

5. Spożycie pośrednie [1C.5] odpowiada kategorii [1A.29].

6. Rzeczowe transfery socjalne dostarczane za pośrednictwem producentów rynkowych [1C.6] to rzeczowe transfery socjalne związane z wydatkami poniesionymi na produkty dostarczane gospodarstwom domowym za pośrednic-twem producentów rynkowych (D.6311 + D.63121 + D.63131) rejestrowane po stronie rozchodów sektora S.13.

7. Zużycie środków trwałych [1C.7] to zużycie środków trwałych (K.1) rejestrowane w pozycji zmian pasywów i wartości netto sektora S.13.

8. Podatki płacone od produkcji minus otrzymywane subsydia [1C.8] to płatności z tytułu pozostałych podatków od produkcji (D.29) rejestrowane po stronie rozchodów sektora S.13 minus pozostałe subsydia produkcyjne otrzymane (D.39) rejestrowane po stronie rozchodów sektora S.13.

9. Nadwyżka operacyjna netto [1C.9] nadwyżka operacyjna - z wyłączeniem (B.2n) sektora S.13.

10. Sprzedaż [1C.10] odpowiada kategorii [1A.20].

11. Wydatki na spożycie ostateczne w cenach stałych [1C.11] to wydatki na spożycie ostateczne (P.3) rejestrowane po stronie rozchodów sektora S.13 w cenach stałych.

Tabela 2A

1. Deficyt (-) lub nadwyżka (+) [2A.1] odpowiada kategorii [1A.1].

2. Dostosowanie rachunków finansowych i niefinansowych [2A.2] to deficyt (-) lub nadwyżka (+) [2A.1] minus transakcje netto na aktywach i pasywach finansowych [2A.3].

3. Transakcje netto na aktywach i pasywach finansowych [2A.3] to transakcje netto nabycia aktywów finansowych [2A.4] minus transakcje netto zaciągnięcia zobowiązań [2A.15].

4. Transakcje na aktywach finansowych [2A.4] to transakcje na gotówce i depozytach (F.2) [2A.5], transakcje na papierach wartościowych innych niż akcje (F.33) [2A.6], transakcje na instrumentach pochodnych (F.34) [2A.7], transakcje na pożyczkach (F.4) [2A.8], transakcje na akcjach i innych udziałach kapitałowych (F.5) [2A.9] oraz transakcje na pozostałych aktywach finansowych [2A.13] rejestrowane w pozycji zmian aktywów sektora S.13 oraz w pozycji zmian pasywów i wartości netto wszystkich sektorów z wyjątkiem sektora S.13.

5. Transakcje na gotówce i depozytach (aktywa) [2A.5] to nabycia netto gotówki i depozytów (F.2) rejestrowane w pozycji zmian aktywów sektora S.13 oraz w pozycji zmian pasywów i wartości netto wszystkich sektorów z wyjątkiem sektora S.13.

6. Transakcje na papierach wartościowych innych niż akcje - krótkoterminowych i długoterminowych papierach wartościowych (aktywa) [2A.6] to nabycia netto papierów wartościowych innych niż akcje z wyłączeniem instrumentów pochodnych (F.33) rejestrowane w pozycji zmian aktywów sektora S.13 oraz w pozycji zmian pasywów i wartości netto wszystkich sektorów z wyjątkiem sektora S.13.

7. Transakcje na instrumentach pochodnych (aktywa) [2A.7] to płatności netto za instrumenty pochodne (F.34) rejestrowane w pozycji zmian aktywów sektora S.13 oraz w pozycji zmian pasywów i wartości netto wszystkich sektorów z wyjątkiem sektora S.13.

8. Transakcje na pożyczkach (aktywa) [2A.8] to nowe pożyczki (F.4) udzielane przez sektor instytucji rządowych i samorządowych, po potrąceniu spłat otrzymywanych przez ten sektor, rejestrowane w pozycji zmian aktywów sektora S.13 oraz w pozycji zmian pasywów i wartości netto wszystkich sektorów z wyjątkiem sektora S.13.

9. Transakcje na akcjach i innych udziałach kapitałowych (aktywa) [2A.9] to nabycia netto akcji i innych udziałów kapitałowych (F.5) rejestrowane w pozycji zmian aktywów sektora S.13.

10. Prywatyzacja (netto) [2A.10] to transakcje na akcjach i innych udziałach kapitałowych (F.5) rejestrowane w pozycji zmian aktywów sektora S.13 oraz w pozycji zmian pasywów i wartości netto sektora S.11 lub S.12 przeprowadzane w procesie pozbywania się lub uzyskiwania kontroli (ESA 95 - par. 2.26)(3) nad jednostką będącą dłużnikiem przez sektor S.13; transakcje takie mogą być przeprowadzane przez sektor S.13 bezpośrednio z jednostką będącą dłużni-kiem lub też z inną jednostką będącą wierzycielem.

11. Zasilenia kapitałowe (netto) [2A.11] to transakcje na akcjach i innych udziałach kapitałowych (F.5) rejestrowane w pozycji zmian aktywów sektora S.13 oraz w pozycji zmian pasywów i wartości netto sektora S.11 lub S.12, które nie są przeprowadzane w procesie pozbywania się lub uzyskiwania kontroli przez sektor S.13 nad jednostką będącą dłużnikiem oraz są przeprowadzane przez sektor S.13 bezpośrednio z jednostką będącą dłużnikiem.

12. Pozostałe [2A.12] to transakcje na akcjach i innych udziałach kapitałowych (F.5) rejestrowane w pozycji zmian aktywów sektora S.13 oraz w pozycji zmian pasywów i wartości netto sektora S.11, S.12 lub S.14, które nie są przeprowadzane w procesie pozbywania się lub uzyskiwania kontroli przez sektor S.13 nad jednostką będącą dłużnikiem oraz nie są przeprowadzane przez sektor S.13 bezpośrednio z jednostką będącą dłużnikiem, są natomiast przeprowadzane z inną jednostką będącą wierzycielem.

13. Transakcje na pozostałych aktywach finansowych [2A.13] to nabycia netto złota monetarnego i specjalnych praw ciągnienia (F.1) rejestrowane w pozycji zmian aktywów sektora S.13, nabycia netto rezerw techniczno - ubezpieczeniowych (F.6) oraz pozostałych należności (F.7) rejestrowane w pozycji zmian aktywów sektora S.13 oraz w pozycji zmian pasywów i wartości netto wszystkich sektorów z wyjątkiem sektora S.13.

14. Transakcje na pozostałych aktywach finansowych (w tym podatki naliczone minus wpływy pieniężne z podatków) [2A.14] to część pozostałych należności/zobowiązań (F.7 aktywa) odnosząca się do podatków i składek na zabezpieczenie społeczne rejestrowanych w pozycji D2, D5, D6 oraz D91 pomniejszona o kwotę faktycznie zebranych podatków, rejestrowana w pozycji zmian aktywów sektora S.13 oraz w pozycji zmian pasywów i wartości netto wszystkich sektorów z wyjątkiem sektora S.13.

15. Transakcje na pasywach (skonsolidowane) [2A.15] to transakcje na gotówce i depozytach (F.2) [2A.16], transakcje na krótkoterminowych papierach wartościowych (F.331) [2A.17], transakcje na długoterminowych papierach wartościo-wych (F.332) [2A.18], transakcje na instrumentach pochodnych (F.34) [2A.19], transakcje na pożyczkach (F.4) [2A.20], oraz transakcje na pozostałych pasywach [2A.22] rejestrowane w pozycji zmian pasywów i wartości netto sektora S.13 oraz w pozycji zmian aktywów wszystkich sektorów z wyjątkiem sektora S.13.

16. Transakcje na gotówce i depozytach (pasywa) [2A.16] to nabycia netto gotówki i depozytów (F.2) rejestrowane w pozycji zmian pasywów i wartości netto sektora S.13 oraz w pozycji zmian aktywów wszystkich sektorów z wyjątkiem sektora S.13.

17. Transakcje na papierach wartościowych innych niż akcje - krótkoterminowych papierach wartościowych (pasywa) [2A.17] to nabycia netto papierów wartościowych innych niż akcje z wyłączeniem instrumentów pochodnych o pierwotnym terminie spłaty nie dłuższym niż rok (F.331) rejestrowane w pozycji zmian pasywów i wartości netto sektora S.13 oraz w pozycji zmian aktywów wszystkich sektorów z wyjątkiem sektora S.13.

18. Transakcje na papierach wartościowych innych niż akcje - długoterminowych papierach wartościowych (pasywa) [2A.18] to nabycia netto papierów wartościowych innych niż akcje z wyłączeniem instrumentów pochodnych o pierwotnym terminie spłaty dłuższym niż rok (F332) rejestrowane w pozycji zmian pasywów i wartości netto sektora S.13 oraz w pozycji zmian aktywów wszystkich sektorów z wyjątkiem sektora S.13.

19. Transakcje na instrumentach pochodnych (pasywa) [2A.19] to przychody netto z tytułu instrumentów pochodnych (F.34) rejestrowane w pozycji zmian pasywów i wartości netto sektora S.13 oraz w pozycji zmian aktywów wszystkich sektorów z wyjątkiem sektora S.13.

20. Transakcje na pożyczkach (pasywa) [2A.20] to nowe pożyczki (F.4) zaciągnięte, po potrąceniu spłat pożyczek istniejących, rejestrowane w pozycji zmian pasywów i wartości netto sektora S.13 oraz w pozycji zmian aktywów wszystkich sektorów z wyjątkiem sektora S.13.

21. Transakcje na pożyczkach (w tym pożyczki z banku centralnego) [2A.21] to transakcje na pożyczkach (F.4) rejestrowane w pozycji zmian pasywów i wartości netto sektora S.13 oraz w pozycji zmian aktywów sektora S.121.

22. Transakcje na pozostałych pasywach [2A.22] to zaciągnięcie netto zobowiązań w rezerwie techniczno - ubezpieczeniowej (F.6) oraz zobowiązaniach (F.7) rejestrowane w pozycji zmian pasywów i wartości netto sektora S.13 oraz zmian aktywów wszystkich sektorów z wyjątkiem sektora S.13.

23. Transakcje na instrumentach dłużnych (skonsolidowane) [2A.23] to zaciągnięcie netto zobowiązań w gotówce i depozytach (F.2) [2A.16], papierach wartościowych innych niż akcje z wyłączeniem instrumentów pochodnych [2A.17 oraz 2A.18] (F.33) oraz pożyczkach (F.4) [2A.20]. Są to także denominowane potrzeby pożyczkowe sektora instytucji rządowych i samorządowych (GGBR).

24. Transakcje na długoterminowych instrumentach dłużnych [2A.24] to zaciągnięcie netto zobowiązań w instrumentach dłużnych [2A.23] o pierwotnym terminie spłaty dłuższym niż rok.

25. Transakcje na długu denominowanym w walucie krajowej [2A.25] to zaciągnięcie netto zobowiązań w instrumentach dłużnych [2A.23] denominowanych w walucie będącej prawnym środkiem płatniczym państwa członkowskiego.

26. Transakcje na długu denominowanym w walucie obcej będącej walutą uczestniczącego państwa członkowskiego [2A.26] to zaciągnięcie netto zobowiązań w instrumentach dłużnych [2A.23] denominowanych w ecu plus instrumentach dłużnych denominowanych w euro przed przyjęciem euro przez państwo członkowskie plus instrumentach dłużnych denominowanych w walucie będącej prawnym środkiem płatniczym państwa członkowskiego, zanim stało się ono uczestniczącym państwem członkowskim. Wyłącza się walutę krajową [2A.25].

27. Transakcje na długu denominowanym w walucie obcej będącej walutą nieuczestniczącego państwa członkowskiego [2A.27] to zaciągnięcie zobowiązań netto w instrumentach dłużnych [2A.23] nie wymienionych w kategoriach [2A.25] lub [2A.26].

28. Pozostałe przepływy [2A.28] to wpływ wyceny na dług [2A.29] plus pozostałe zmiany wolumenu długu [2A.32].

29. Wpływ wyceny na dług [2A.29] to zyski i straty z posiadanych środków walutowych [2A.30] plus pozostałe skutki wyceny - wartość nominalna [2A.31].

30. Zyski i straty z posiadanych środków walutowych [2A.30] to nominalne zyski/straty z tytułu posiadania (K.11) długu [3A.1] zmieniającego wartość w wyniku zmian kursów walutowych po zamianie na walutę krajową.

31. Pozostałe skutki wyceny - wartość nominalna [2A.31] to zmiana długu [2A.33] minus transakcje na instrumentach dłużnych [2A.23] minus zyski i straty z posiadanych środków walutowych [2.30] minus pozostałe zmiany wolumenu długu [2A.32].

32. Pozostałe zmiany wolumenu długu [2A.32] to pozostałe zmiany wolumenu (K.7, K.8, K.10 oraz K.12) pasywów klasyfikowanych jako gotówka i depozyty (AF.2), jako papiery wartościowe inne niż akcje z wyłączeniem instrumentów pochodnych (AF.33), lub też jako pożyczki (AF.4), nie będące aktywami sektora S.13.

33. Zmiana długu [2A.33] to dług [3A.1] w roku t minus dług [3A.1] w roku t-1.

Tabela 2B

1. Transakcje na długu - nieskonsolidowane [2B.1] to transakcje na gotówce i depozytach (pasywa) - nieskonsolido-wane [2B.2] plus transakcje na krótkoterminowych papierach wartościowych (pasywa) - nieskonsolidowane [2B.3], transakcje na długoterminowych papierach wartościowych (pasywa) - nieskonsolidowane [2B.4] plus transakcje na pożyczkach od banku centralnego [2B.5] plus pozostałe transakcje na pozostałych pożyczkach (pasywa) - nieskon-solidowane [2B.6].

2. Transakcje na gotówce i depozytach (pasywa) - nieskonsolidowane [2B.2] to transakcje na gotówce i depozytach (F.2) rejestrowane w pozycji zmian pasywów i wartości netto sektora S.13.

3. Transakcje na krótkoterminowych papierach wartościowych (pasywa) - nieskonsolidowane [2B.3] to transakcje na papierach wartościowych innych niż akcje z wyłączeniem instrumentów pochodnych (F.33) o pierwotnym terminie spłaty nie dłuższym niż rok, rejestrowane w pozycji zmian pasywów i wartości netto sektora S.13.

4. Transakcje na długoterminowych papierach wartościowych (pasywa) - nieskonsolidowane [2B.4] to transakcje na papierach wartościowych innych niż akcje z wyłączeniem instrumentów pochodnych (F.33), o pierwotnym terminie spłaty dłuższym niż rok, rejestrowane w pozycji zmian pasywów i wartości netto sektora S.13.

5. Transakcje na pożyczkach z banku centralnego [2B.5] to transakcje na pożyczkach (F.4) rejestrowane w pozycji zmian pasywów i wartości netto sektora S.13 oraz w pozycji zmian aktywów sektora S.121.

6. Transakcje na pozostałych pożyczkach (pasywa) - nieskonsolidowane [2B.6] to transakcje na pożyczkach (F.4) rejestrowane w pozycji zmian pasywów i wartości netto sektora S.13 oraz w pozycji zmian aktywów wszystkich sektorów z wyjątkiem sektora S.121.

7. Transakcje konsolidacyjne [2B.7] to transakcje na instrumentach dłużnych - nieskonsolidowane [2B.1] minus skonsolidowane transakcje na instrumentach dłużnych [2A.23].

8. Transakcje konsolidacyjne - gotówka i depozyty [2B.8] to transakcje na gotówce i depozytach (pasywa) - nieskon-solidowane [2B.2] minus skonsolidowane transakcje na gotówce i depozytach (pasywa) [2A.16].

9. Transakcje konsolidacyjne - krótkoterminowe papiery wartościowe [2B.9] to transakcje na krótkoterminowych papierach wartościowych (pasywa) - nieskonsolidowane [2B.3] minus skonsolidowane transakcje na krótkoterminowych papierach wartościowych (pasywa) [2A.17].

10. Transakcje konsolidacyjne - długoterminowe papiery wartościowe [2B.10] to transakcje na długoterminowych papierach wartościowych (pasywa) - nieskonsolidowane [2B.4] minus skonsolidowane transakcje na długotermino-wych papierach wartościowych (pasywa) [2A.18].

11. Transakcje konsolidacyjne - pożyczki [2B.11] to transakcje na pozostałych pożyczkach (pasywa) - nieskonsolido-wane [2B.6] minus skonsolidowane transakcje na pożyczkach (pasywa) [2A.20] minus transakcje na pożyczkach z banku centralnego [2A.21].

Tabela 3A

1. Dług [3A.1] odpowiada długowi w rozumieniu postanowień rozporządzenia (WE) nr 3605/93.

2. Dług - gotówka i depozyty (pasywa) [3A.2] to część długu [3A.1] w instrumencie gotówka i depozyty (AF.2).

3. Dług - krótkoterminowe papiery wartościowe (pasywa) [3A.3] to część długu [3A.1] w instrumencie papiery wartościowe inne niż akcje z wyłączeniem instrumentów pochodnych (AF.33) o pierwotnym terminie spłaty nie dłuższym niż rok.

4. Dług - długoterminowe papiery wartościowe (pasywa) [3A.4] to część długu [3A.1] w instrumencie papiery wartoś-ciowe inne niż akcje z wyłączeniem instrumentów pochodnych (AF.33) o pierwotnym terminie spłaty dłuższym niż rok.

5. Dług - pożyczki z banku centralnego (pasywa) [3A.5] to część długu [3A.1] w instrumencie pożyczki (AF.4) stanowiąca aktywa sektora S.121.

6. Dług - pozostałe pożyczki (pasywa) [3A.6] to część długu [3A.1] w instrumencie pożyczki (AF.4) nie stanowiąca aktywów sektora S.121.

7. Dług wobec rezydentów państwa członkowskiego [3A.7] to dług wobec banku centralnego [3A.8], dług wobec pozostałych finansowych instytucji pieniężnych [3A.9], dług wobec pozostałych instytucji finansowych [3A.10] oraz dług wobec pozostałych rezydentów państwa członkowskiego [3A.11].

8. Dług wobec banku centralnego [3A.8] to część długu [3A.1] stanowiąca aktywa sektora S.121.

9. Dług wobec pozostałych finansowych instytucji pieniężnych [3A.9] to część długu [3A.1] stanowiąca aktywa sektora S.122.

10. Dług wobec pozostałych instytucji finansowych [3A.10] to część długu [3A.1] stanowiąca aktywa sektora S.123, S.124 lub S.125.

11. Dług wobec pozostałych rezydentów państwa członkowskiego [3A.11] to część długu [3A.1] stanowiąca aktywa sektora S.11, S.14 lub S.15.

12. Dług wobec nierezydentów państwa członkowskiego [3A.12] to część długu [3A.1] stanowiąca aktywa sektora S.2.

13. Dług denominowany w walucie krajowej [3A.13] to część długu [3A.1] denominowana w walucie będącej prawnym środkiem płatniczym państwa członkowskiego.

14. Dług denominowany w walucie obcej będącej walutą uczestniczącego państwa członkowskiego [3A.14] odpowiada - zanim państwo członkowskie stało się uczestniczącym państwem członkowskim - części długu [3A.1] denomino-wanej w walucie będącej prawnym środkiem płatniczym jednego z uczestniczących państw członkowskich (z wyjątkiem waluty krajowej) [3A.13]) plus dług denominowany w ecu lub euro.

15. Dług denominowany w walucie obcej będącej walutą nieuczestniczącego państwa członkowskiego [3A.15] to część długu [3A.1] nieuwzględniona w kategoriach [3A.13] lub [3A.14].

16. Dług krótkoterminowy [3A.16] to część długu [3A.1] o pierwotnym terminie spłaty nie dłuższym niż rok.

17. Dług długoterminowy [3A.17] to część długu [3A.1] o pierwotnym terminie spłaty dłuższym niż rok.

18. Dług długoterminowy (w tym o zmiennej stopie procentowej) [3A.18] to część długu długoterminowego [3A.17] z oprocentowaniem zmiennym.

19. Dług, do spłaty którego pozostało nie więcej niż rok [3A.19] to część długu [3A.1], dla której okres do terminu spłaty wynosi jeden rok lub jest krótszy.

20. Dług, do spłaty którego pozostało od roku do 5 lat [3A.20] to część długu [3A.1], dla której okres do terminu spłaty jest dłuższy od roku, ale nie dłuższy niż pięć lat.

21. Dług od roku do 5 lat (w tym o zmiennej stopie procentowej) [3A.21] to część długu [3A.1], dla której okres do terminu spłaty jest dłuższy od jednego roku ale nie dłuższy niż pięć lat [3A.20] z oprocentowaniem zmiennym.

22. Dług, do spłaty którego pozostało ponad pięć lat [3A.22] to część długu [3A.1], dla której okres do terminu spłaty jest dłuższy niż pięć lat.

23. Dług, do spłaty którego pozostało ponad pięć lat (w tym o zmiennej stopie procentowej) [3A.23] to część długu, dla której okres do terminu spłaty jest dłuższy niż pięć lat [3A.22] z oprocentowaniem zmiennym.

24. Udział podsektora instytucji rządowych na poziomie centralnym w długu [3A.24] to zobowiązania podsektora S.1311, które nie stanowią aktywów podsektora S.1311 minus aktywa sektora S.1311 stanowiące pasywa innych podsektorów sektora S.13 niż S.1311 [3B.15].

25. Udział podsektora instytucji rządowych i samorządowych na poziomie regionalnym w długu [3A.25] to pasywa podsektora S.1312, które nie stanowią aktywów podsektora S.1312 minus aktywa podsektora S.1312 stanowiące pasywa innych podsektorów sektora S.13 niż S.1312 [3B.16].

26. Udział podsektora instytucji samorządowych na poziomie lokalnym w długu [3A.26] to pasywa podsektora S.1313, które nie stanowią aktywów podsektora S.1313 minus aktywa podsektora S.1313 stanowiące pasywa innych podsektorów sektora S.13 niż S.1313 [3B.17].

27. Udział podsektora funduszy zabezpieczenia społecznego w długu [3A.27] to pasywa podsektora S.1314, które nie stanowią aktywów podsektora S.1314 minus aktywa podsektora S.1314 stanowiące pasywa innych podsektorów sektora S.13 niż S.1314 [3B.18].

28. Średni okres do terminu spłaty długu [3A.28] to średni okres, jaki pozostaje do terminu spłaty ważony kwotami zaległości, wyrażony w latach.

29. Dług - obligacje zerokuponowe [3A.29] to część długu [3A.1] w formie obligacji zerokuponowych, tj. obligacji nie dających prawa do płatności kuponowych, których oprocentowanie opiera się na różnicy pomiędzy ceną wykupu a ceną emisji.

Tabela 3B

1. Dług (nieskonsolidowany) [3B.1] to zobowiązania sektora S.13, włączając te, które stanowią aktywa sektora S.13, w tych samych instrumentach co dług [3A.1].

2. Elementy konsolidacyjne [3B.2] to zobowiązania sektora S.13, włączając te, które są równocześnie aktywami sektora S.13, w tych samych instrumentach co dług [3A.1].

3. Elementy konsolidacyjne - gotówka i depozyty [3B.3] to część elementów konsolidacyjnych [3B.2] w instrumencie gotówka i depozyty (F.2).

4. Elementy konsolidacyjne - krótkoterminowe papiery wartościowe [3B.4] to część elementów konsolidacyjnych [3B.2] w instrumencie papiery wartościowe inne niż akcje z wyłączeniem instrumentów pochodnych (F.33) o pierwotnym terminie spłaty nie dłuższym niż rok.

5. Elementy konsolidacyjne - długoterminowe papiery wartościowe [3B.5] to część elementów konsolidacyjnych [3B.2] w instrumencie papiery wartościowe inne niż akcje z wyłączeniem instrumentów pochodnych (F.33) o pierwotnym terminie spłaty dłuższym niż rok.

6. Elementy konsolidacyjne - pożyczki [3B.6] to część elementów konsolidacyjnych [3B.2] w instrumencie pożyczki (F.4).

7. Dług wyemitowany przez podsektor instytucji rządowych na poziomie centralnym [3B.7] to zobowiązania podsektora S.1311 nie będące aktywami podsektora S.1311, w tych samych instrumentach co dług [3A.1].

8. Dług wyemitowany przez podsektor instytucji rządowych na poziomie centralnym (w tym wobec innych podsektorów sektora instytucji rządowych i samorządowych) [3B.8] to zobowiązania podsektora S.1311 stanowiące aktywa podsektorów S.1312, S.1313 lub S.1314, w tych samych instrumentach co dług [3A.1].

9. Dług wyemitowany przez podsektor instytucji rządowych i samorządowych na poziomie regionalnym [3B.9] to zobowiązania podsektora S.1312 nie będące aktywami podsektora S.1312, w tych samych instrumentach co dług [3A.1].

10. Dług wyemitowany przez podsektor instytucji rządowych i samorządowych na poziomie regionalnym (w tym wobec innych podsektorów sektora instytucji rządowych i samorządowych) [3B.10] to zobowiązania podsektora S.1312 stanowiące aktywa podsektora S.1311, S.1313 lub S.1314, w tych samych instrumentach co dług [3A.1].

11. Dług wyemitowany przez podsektor instytucji samorządowych na poziomie lokalnym [3B.11] to zobowiązania podsektora S.1313 nie będące aktywami podsektora S.1313, w tych samych instrumentach co dług [3A.1].

12. Dług wyemitowany przez podsektor instytucji samorządowych na poziomie lokalnym (w tym wobec innych podsektorów sektora instytucji rządowych i samorządowych) [3B.12] to zobowiązania podsektora S.1313 stanowiące aktywa podsektorów S.1311, S.1312 lub S.1314, w tych samych instrumentach co dług [3A.1].

13. Dług wyemitowany przez podsektor funduszy zabezpieczenia społecznego [3B.13] to zobowiązania podsektora S.1314 nie będące aktywami podsektora S.1314, w tych samych instrumentach co dług [3A.1].

14. Dług wyemitowany przez podsektor funduszy zabezpieczenia społecznego (w tym wobec innych podsektorów sektora instytucji rządowych i samorządowych) [3B.14] to zobowiązania podsektora S.1314 stanowiące aktywa podsektorów S.1311, S.1312 lub S.1313, w tych samych instrumentach co dług [3A.1].

15. Dług wobec podsektora instytucji rządowych na poziomie centralnym wyemitowany przez jednostki pozostałych podsektorów sektora instytucji rządowych i samorządowych [3B.15] to zobowiązania podsektorów S.1312, S.1313 lub S.1314 stanowiące aktywa podsektora S.1311, w tych samych instrumentach co dług [3A.1].

16. Dług wobec podsektora instytucji rządowych i samorządowych na poziomie regionalnym wyemitowany przez jednostki pozostałych podsektorów sektora instytucji rządowych i samorządowych [3B.16] to zobowiązania podsektorów S.1311, S.1313 lub S.1314 stanowiące aktywa podsektora S.1312, w tych samych instrumentach co dług [3A.1].

17. Dług wobec podsektora instytucji samorządowych na poziomie lokalnym wyemitowany przez jednostki pozostałych podsektorów sektora instytucji rządowych i samorządowych [3B.17] to zobowiązania podsektorów S.1311, S.1312 lub S.1314 stanowiące aktywa podsektora S.1313, w tych samych instrumentach co dług [3A.1].

18. Dług wobec podsektora funduszy zabezpieczenia społecznego wyemitowany przez jednostki pozostałych podsektorów sektora instytucji rządowych i samorządowych [3B.18] to zobowiązania podsektorów S.1311, S.1312 lub S.1313 stanowiące aktywa podsektora S.1314, w tych samych instrumentach co dług [3A.1].".

______

(1) Dz.U. L 332 z 31.12.1993, s. 7.

(2) [xy] oznacza kategorię y w tabeli x.

(3) Prowadzące do przekwalifikowania jednostki będącej dłużnikiem z podsektora S.11001 lub S.12x01 do podsektora S.11002/3 lub S.12x02/3, lub vice versa.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2008.276.32

Rodzaj: Wytyczne
Tytuł: Wytyczne EBC/2008/7 (2008/802/WE) zmieniające Wytyczne EBC/2008/7 (2008/802/WE) w sprawie wymogów sprawozdawczości statystycznej Europejskiego Banku Centralnego oraz procedur wymiany informacji statystycznych w Europejskim Systemie Banków Centralnych w zakresie statystyki finansowej sektora publicznego
Data aktu: 05/09/2008
Data ogłoszenia: 17/10/2008
Data wejścia w życie: 17/10/2008, 01/10/2008