Decyzja 2007/756/WE przyjmująca wspólną specyfikację dotyczącą krajowego rejestru pojazdów kolejowych określonego w art. 14 ust. 4 i 5 dyrektyw 96/48/WE i 2001/16/W

DECYZJA KOMISJI
z dnia 9 listopada 2007 r.
przyjmująca wspólną specyfikację dotyczącą krajowego rejestru pojazdów kolejowych określonego w art. 14 ust. 4 i 5 dyrektyw 96/48/WE i 2001/16/WE

(notyfikowana jako dokument nr C(2007) 5357)

(2007/756/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 23 listopada 2007 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 96/48/WE z dnia 23 lipca 1996 r. w sprawie interoperacyjności transeuropejskiego systemu kolei dużych prędkości 1 , w szczególności jej art. 14 ust. 4 i 5,

uwzględniając dyrektywę 2001/16/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 19 marca 2001 r. w sprawie interoperacyjności transeuropejskiego systemu kolei konwencjonalnych 2 , w szczególności jej art. 14 ust. 4 i ust. 5,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dopuszczając do eksploatacji tabor kolejowy, państwa członkowskie są zobowiązane zapewnić przydzielenie każdemu pojazdowi kolejowemu własnego kodu identyfikacyjnego. Kod ten należy następnie wprowadzić do krajowego rejestru pojazdów kolejowych (zwanego dalej "NVR"). Rejestr ten musi być dostępny do wglądu dla uprawnionych przedstawicieli właściwych organów i zainteresowanych stron. Poszczególne rejestry krajowe muszą być spójne pod względem zawartości danych i ich formatu. Z tego powodu rejestry muszą być ustanowione na podstawie wspólnych specyfikacji operacyjnych i technicznych.

(2) Wspólne specyfikacje dla NVR należy przyjąć na podstawie wstępnych specyfikacji przygotowanych przez Europejską Agencję Kolejową (zwaną dalej "Agencją"). Powyższe wstępne specyfikacje powinny w szczególności uwzględniać określenie: treści, architektury funkcjonalnej i technicznej, formatu danych i trybów funkcjonowania, w tym zasad wprowadzania danych i dostępu.

(3) Niniejsza decyzja została opracowana na podstawie zalecenia Agencji nr ERA/REC/INT/01-2006 z dnia 28 lipca 2006 r. NVR danego państwa członkowskiego powinien obejmować wszystkie pojazdy kolejowe dopuszczone do eksploatacji w danym państwie członkowskim. Jednakże wagony towarowe i pasażerskie należy zarejestrować tylko w NVR tego państwa członkowskiego, na terenie którego zostały po raz pierwszy oddane do eksploatacji.

(4) Do celów rejestracji pojazdu kolejowego, potwierdzenia rejestracji, zmiany (zmian) danych rejestracyjnych i potwierdzenia zmiany (zmian) służy standardowy formularz wniosku o rejestrację.

(5) Każde państwo członkowskie powinno utworzyć komputerowy NVR. Wszystkie NVR powinny zostać podłączone do centralnego wirtualnego rejestru pojazdów kolejowych (zwanego dalej "VVR"), zarządzanego przez Agencję, w celu utworzenia rejestru dokumentacji dotyczącej interoperacyjności, określonego w art. 19 rozporządzenia (WE) nr 881/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady 3 . VVR powinien umożliwiać użytkownikom przeszukiwanie wszystkich NVR-ów za pomocą jednego portalu oraz umożliwiać wymianę danych pomiędzy krajowymi NVR. Jednakże ze względów technicznych połączenie z VVR nie może być udostępnione od razu. Z tego względu od państw członkowskich powinno się jedynie wymagać podłączenia swoich NVR do centralnego VVR dopiero po wykazaniu skutecznego funkcjonowania VVR. W tym celu Agencja przeprowadzi odpowiedni projekt pilotażowy.

(6) Zgodnie z pkt 8 protokołu posiedzenia nr 40 komitetu regulacyjnego ustanowionego na podstawie art. 21 dyrektywy 2001/16/WE wszystkie istniejące pojazdy kolejowe powinny być zarejestrowane w NVR tego państwa członkowskiego, w którym zostały wcześniej zarejestrowane. Przy transferze danych należy uwzględnić odpowiedni okres przejściowy i dostępność danych.

(7) Zgodnie z art. 14 ust. 4 lit. b) dyrektywy 96/48/WE i art. 14 ust. 4 lit. b) dyrektywy 2001/16/WE prowadzeniem i aktualizacją NVR powinien zajmować się organ niezależny od jakiegokolwiek przedsiębiorstwa kolejowego. Państwa członkowskie zobowiązane są do poinformowania Komisji i pozostałych państw członkowskich o tym, jaki organ został wyznaczony do tego celu, między innymi w celu ułatwienia wymiany informacji pomiędzy tymi organami.

(8) Niektóre państwa członkowskie posiadają rozległą sieć kolejową o rozstawie torów 1.520 mm, obsługującą tabor wspólny dla krajów Wspólnoty Niepodległych Państw (WNP). Spowodowało to powstanie wspólnego systemu rejestracji, który jest istotnym składnikiem interoperacyjności i bezpieczeństwa sieci o rozstawie torów 1.520 mm. Należy wziąć pod uwagę istnienie tej specyficznej sytuacji i ustalić odpowiednie zasady, które pozwolą na uniknięcie niezgodności pomiędzy wymaganiami UE i wymaganiami WNP dotyczącymi tego samego pojazdu.

(9) Do celów rejestracji w NVR stosuje się zasady numeracji pojazdów kolejowych określone w załączniku P do specyfikacji technicznej dla interoperacyjności (TSI) w zakresie podsystemu "Ruch kolejowy". Agencja opracuje wytyczne dotyczące ujednoliconego stosowania ww. zasad.

(10) Środki określone w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na podstawie art. 21 dyrektywy 96/48/WE,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Niniejszym przyjmuje się wspólne specyfikacje dotyczące krajowego rejestru pojazdów kolejowych, określone w załączniku, zgodnie z art. 14 ust. 5 dyrektywy 96/48/WE i art. 14 ust. 5 dyrektywy 2001/16/WE.

Artykuł  1a 4

Dodatek 6 do załącznika do niniejszej decyzji stosuje się od dnia 1 stycznia 2014 r.

Artykuł  2

Po wejściu w życie niniejszej decyzji państwa członkowskie zobowiązane są do stosowania wspólnych specyfikacji określonych w załączniku do celów rejestracji pojazdów kolejowych.

Artykuł  3

Państwa członkowskie zarejestrują istniejące pojazdy kolejowe zgodnie z postanowieniami pkt 4 załącznika.

Artykuł  4
1. 
Zgodnie z art. 14 ust. 4 lit. b) dyrektywy 96/48/WE i art. 14 ust. 4 lit. b) dyrektywy 2001/16/WE państwa członkowskie zobowiązują się do wyznaczenia krajowego organu odpowiedzialnego za prowadzenie i aktualizację krajowego rejestru pojazdów kolejowych. Powyższą funkcję może spełniać krajowy organ ds. bezpieczeństwa danego państwa członkowskiego. Państwa członkowskie zapewniają współpracę pomiędzy tymi organami oraz wymianę informacji między nimi w celu zapewnienia szybkiego przepływu informacji o zmianach danych.
2. 
Państwa członkowskie zobowiązują się do poinformowania Komisji i pozostałych państw członkowskich, w terminie jednego roku od daty wejścia w życie niniejszej decyzji, o wyznaczeniu odpowiedniego organu zgodnie z postanowieniami ust. 1.
Artykuł  5
1. 
Tabor kolejowy po raz pierwszy oddany do eksploatacji na terenie Estonii, Łotwy lub Litwy, który ma być eksploatowany poza terytorium Unii Europejskiej w ramach wspólnego systemu kolejowego 1.520 mm, podlega rejestracji zarówno w NVR, jak i w bazie danych Rady Transportu Kolejowego Wspólnoty Niepodległych Państw. W takim przypadku dopuszcza się stosowanie 8-cyfrowego systemu numeracji zamiast systemu numeracji określonego w załączniku.
2. 
Tabor kolejowy po raz pierwszy oddany do eksploatacji na terenie kraju trzeciego, który ma być eksploatowany na terytorium Unii Europejskiej w ramach wspólnego systemu kolejowego 1.520 mm, nie podlega rejestracji w NVR. Jednakże zgodnie z postanowieniami art. 14 ust. 4 dyrektywy 2001/16/WE musi być zapewniona możliwość uzyskania informacji określonych w art. 14 ust. 5 lit. c), d) oraz e) z bazy danych Rady Transportu Kolejowego WNP.
Artykuł  6

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 9 listopada 2007 r.
W imieniu Komisji
Jacques BARROT
Wiceprzewodniczący

ZAŁĄCZNIK  5  

1. DANE

Poniżej przedstawiono format danych zawartych w krajowym rejestrze pojazdów kolejowych (dalej zwanym "NVR").

Numeracja poszczególnych punktów jest zgodna z proponowanym standardowym formularzem wniosku o rejestrację, zamieszczonym w dodatku 4.

Dopuszcza się również uwzględnienie dodatkowego pola lub pól, takich jak uwagi, określenie pojazdów będących przedmiotem dochodzenia (zob. sekcja 3.4) itd.

1. numeryczny kod identyfikacyjny określony w dodatku 6 Obowiązkowe
Treść Numeryczny kod identyfikacyjny określony w załączniku P do technicznych specyfikacji interoperacyjności (TSI) dotyczących podsystemu "Ruch kolejowy" (dalej zwanych "TSI OPE")(1).
Format 1.1. Numer 12 cyfr
1.2. Poprzedni numer (stosuje się w przypadku gdy pojazd otrzymuje kolejny numer)
2. Państwo członkowskie i krajowy organ ds. bezpieczeństwa (NSA) Obowiązkowe
Treść Określenie państwa członkowskiego, w którym pojazd został zarejestrowany, oraz NSA, który dopuścił pojazd do eksploatacji
Format 2.1. Kod numeryczny państwa członkowskiego określony w części 4 dodatku 6 Kod 2-cyfrowy
2.2. Nazwa NSA Tekst
3. Rok produkcji Obowiązkowe
Treść Rok, w którym pojazd opuścił zakład produkcyjny
Format 3. Rok produkcji RRRR
4. Identyfikacja WE Obowiązkowe (jeżeli dostępna)
Treść Informacje dotyczące deklaracji weryfikacji WE i organu wydającego deklarację (wnioskodawcy)
Format 4.1. Data wydania deklaracji Data
4.2. Identyfikacja WE Tekst
4.3. Nazwa organu wydającego deklarację (wnioskodawcy) Tekst
4.4. Numer przedsiębiorstwa w rejestrze Tekst
4.5. Adres organizacji, ulica i numer Tekst
4.6. Miejscowość Tekst
4.7. Kod kraju ISO (zob. dodatek 2)
4.8. Kod pocztowy Kod alfanumeryczny
5. Odniesienie do europejskiego rejestru typów pojazdów dopuszczonych do eksploatacji (ERATV) Obowiązkowe(2)
Treść Odniesienie umożliwiające wyszukanie odpowiednich danych technicznych w ERATV(3). Odniesienie jest obowiązkowe, jeżeli typ jest określony w ERATV
Format 5. Odniesienie umożliwiające wyszukanie odpowiednich danych technicznych w ERATV Kod(-y) alfanumeryczny(-e)
5a. Seria Nieobowiązkowe
Treść Określenie serii, jeżeli pojazd jest częścią serii
5a. Seria Tekst
6. Ograniczenia w użytkowaniu pojazdu Obowiązkowe
Treść Ewentualne ograniczenia w użytkowaniu pojazdu
Format 6.1. Ograniczenia kodowane (zob. dodatek 1) Kod
6.2 Ograniczenia niekodowane Tekst
7. Właściciel Obowiązkowe
Treść Dane identyfikacyjne właściciela pojazdu
Format 7.1. Nazwa organizacji Tekst
7.2. Numer przedsiębiorstwa w rejestrze Tekst
7.3. Adres organizacji, ulica i numer Tekst
7.4. Miejscowość Tekst
7.5. Kod kraju ISO (zob. dodatek 2)
7.6. Kod pocztowy Kod alfanumeryczny
8. Posiadacz Obowiązkowe
Treść Dane identyfikacyjne posiadacza pojazdu
Format 8.1. Nazwa organizacji Tekst
8.2. Numer przedsiębiorstwa w rejestrze Tekst
8.3. Adres organizacji, ulica i numer Tekst
8.4. Miejscowość Tekst
8.5. Kod kraju ISO (zob. dodatek 2)
8.6. Kod pocztowy Kod alfanumeryczny
8.7. VKM (jeżeli jest dostępny) Kod alfanumeryczny
9. Podmiot odpowiedzialny za utrzymanie Obowiązkowe
Treść Odniesienie do podmiotu odpowiedzialnego za utrzymanie
Format 9.1. Podmiot odpowiedzialny za utrzymanie Tekst
9.2. Numer przedsiębiorstwa w rejestrze Tekst
9.3. Adres podmiotu, ulica i numer Tekst
9.4. Miejscowość Tekst
9.5. Kod kraju ISO
9.6. Kod pocztowy Kod alfanumeryczny
9.7. Adres e-mail E-mail
10. Wycofanie z eksploatacji Obowiązkowe w stosownych przypadkach
Treść Data oficjalnego złomowania lub innego sposobu likwidacji pojazdu oraz kod trybu wycofania z eksploatacji
Format 10.1. Tryb likwidacji pojazdu (zob. dodatek 3) Kod 2-cyfrowy
10.2. Data wycofania z eksploatacji Data
11. Państwa członkowskie, w których pojazd jest dopuszczony do eksploatacji Obowiązkowe
Treść Wykaz państw członkowskich, w których pojazd jest dopuszczony do eksploatacji
Format 11. Kod numeryczny państwa członkowskiego określony w części 4 dodatku 6 Wykaz
12. Numer zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji Obowiązkowe
Treść Ujednolicony numer zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji, wygenerowany przez NSA
Format 12. Numer zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji W przypadku istniejących pojazdów: tekst W przypadku nowych pojazdów: kod alfanumeryczny oparty na EIN, zob. dodatek 2
13. Zezwolenie na dopuszczenie do eksploatacji Obowiązkowe
Treść Data wydania zezwolenia na dopuszczenie pojazdu do eksploatacji(4) i okres ważności zezwolenia
Format 13.1. Data wydania zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji Data (RRRRMMDD)
13.2. Okres ważności zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji do dnia (jeżeli jest określony) Data (RRRRMMDD)
13.3. Zawieszenie zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji Tak/Nie
(1) nieużywany.

(2) Dotyczy typów pojazdów dopuszczonych do eksploatacji zgodnie z art. 26 dyrektywy 2008/57/WE.

(3) Rejestr przewidziany w art. 34 dyrektywy 2008/57/WE.

(4) Zezwolenie wystawione zgodnie z rozdziałem V dyrektywy 2008/57/WE lub zezwolenie wystawione zgodnie z systemami wydawania zezwoleń obowiązującymi przed transpozycją dyrektywy 2008/57/WE.

2. ARCHITEKTURA

2.1. Powiązania z innymi rejestrami

Obecnie powstaje kilka różnych rejestrów, częściowo w wyniku nowych uregulowań prawnych UE. W tabeli poniżej zestawiono rejestry i bazy danych, które mogą być powiązane z NVR po ich wdrożeniu.

Rejestr lub baza danych Jednostka odpowiedzialna Inne jednostki z prawem dostępu
NVR

(dyrektywa w sprawie interoperacyjności)

Jednostka rejestrująca (RE)(1) /NSA Inne NSA/RE/RU/IM/IB/RB/Posiadacz/ Właściciel/ERA/OTIF
ERATV

(dyrektywa w sprawie interoperacyjności)

ERA Ogólnie dostępny
RSRD

(TSI TAF i SEDP)

Posiadacz RU/IM/NSA/ERA/Posiadacz/Warsztaty naprawcze
WIMO

(TSI TAF i SEDP)

Decyzja nie została jeszcze podjęta RU/IM/NSA/ERA/Posiadacz/Warsztaty naprawcze/Użytkownik
Rejestr taboru kolejowego(2) (konwencja kapsztadzka) Urząd prowadzący rejestr Ogólnie dostępny
Rejestr OTIF

(COTIF 99 - ATMF)

OTIF Właściwe organy/RU/IM/IB/RB/ Posiadacz/Właściciel/ERA/OTIF Sec.
(1) Jednostka rejestrująca ("RE") to jednostka wyznaczana przez każde państwo członkowskie, zgodnie z art. 33 ust. 1 lit. b) dyrektywy 2008/57/WE, do celów prowadzenia i aktualizowania NVR.

(2) Zgodnie z Protokołem Luksemburskim do Konwencji o zabezpieczeniach międzynarodowych na wyposażeniu ruchomym, dotyczącym zagadnień właściwych dla taboru kolejowego, podpisanym w Luksemburgu w dniu 23 lutego 2007 r.

Nie jest możliwe wstrzymanie wdrożenia NVR do czasu, aż wszystkie rejestry będą gotowe. Z tego względu specyfikacja NVR musi umożliwić późniejszą współpracę z pozostałymi rejestrami. W tym celu:

- ERATV: NVR zawiera odniesienie do tego rejestru poprzez podanie odniesienia do typu pojazdu. Kluczem do powiązania obu rejestrów jest pkt nr 5.

- RSRD: w skład tego rejestru wchodzą niektóre "administracyjne" punkty z NVR. Specyfikacja w ramach TSI TAF i SEDP. SEDP będzie uwzględniać specyfikację NVR.

- WIMO: w skład tego rejestru wchodzą dane z RSRD oraz dane dotyczące utrzymania. Nie przewiduje się powiązania z NVR.

- VKMR: rejestr ten jest zarządzany przez ERA i OTIF we współpracy (ERA w przypadku UE i OTIF w przypadku wszystkich państw członkowskich OTIF spoza UE). Posiadacz jest odnotowywany w NVR. W dodatku 6 określono inne globalne rejestry centralne (np. kody typów pojazdu, kody interoperacyjności, kody państw itp.), które mają być zarządzane przez organ centralny powstały w wyniku współpracy pomiędzy ERA i OTIF.

- Rejestr taboru kolejowego (konwencja kapsztadzka/Protokół Luksemburski): jest to rejestr informacji finansowych związanych z wyposażeniem ruchomym. Nie został dotychczas opracowany. Istnieje możliwość powiązania, ponieważ rejestr UNIDROIT wymaga informacji dotyczących numeru i właściciela pojazdu. Kluczem do powiązania obu rejestrów jest pierwszy numer EVN przydzielony pojazdowi.

- Rejestry OTIF: Rejestry OTIF są opracowywane z uwzględnieniem rejestrów pojazdów UE.

Architektura całego systemu oraz powiązania pomiędzy NVR i pozostałymi rejestrami zostaną określone w taki sposób, aby w razie potrzeby umożliwić wyszukanie żądanych informacji.

2.2. Globalna europejska architektura NVR

Rejestry NVR zostaną wdrożone przy użyciu rozwiązania zdecentralizowanego. Celem jest utworzenie wyszukiwarki rozproszonych danych wykorzystującej wspólny program komputerowy, która umożliwi użytkownikom wyszukanie danych we wszystkich rejestrach lokalnych w państwach członkowskich.

Dane z NVR będą przechowywane na szczeblu krajowym i będą dostępne za pośrednictwem aplikacji internetowej (z własnym adresem internetowym).

W skład europejskiego scentralizowanego wirtualnego rejestru pojazdów kolejowych (EC VVR) będą wchodzić dwa podsystemy:

- wirtualny rejestr pojazdów kolejowych (VVR), czyli centralna wyszukiwarka w ERA,

- krajowe rejestry pojazdów kolejowych (NVR), czyli rejestry lokalne w państwach członkowskich. Państwa członkowskie mogą korzystać ze standardowego NVR (sNVR) opracowanego przez Agencję lub opracować swoje własne aplikacje zgodnie z niniejszą specyfikacją. W tym drugim przypadku państwa członkowskie, aby połączyć się z VVR za pośrednictwem NVR, będą korzystać z silnika translacyjnego (TE) opracowanego przez Agencję.

Rysunek 1

Architektura EC-VVR

grafika

Powyższa architektura oparta jest na dwóch uzupełniających się podsystemach, umożliwiających wyszukiwanie danych przechowywanych lokalnie we wszystkich państwach członkowskich. Jej funkcje są następujące:

- tworzenie skomputeryzowanych rejestrów na szczeblu krajowym i udostępnianie ich do celów wzajemnej konsultacji,

- zastępowanie rejestrów w formie papierowej zapisami komputerowymi, co umożliwi państwom członkowskim zarządzanie informacjami i dzielenie się nimi z innymi państwami członkowskimi,

- umożliwianie połączeń pomiędzy rejestrami NVR i VVR przy użyciu wspólnych norm i terminologii.

Główne zasady rządzące architekturą są następujące:

- wszystkie NVR staną się częścią komputerowego systemu sieciowego,

- wszystkie państwa członkowskie będą mieć wgląd we wspólne dane po uzyskaniu dostępu do systemu,

- podwójna rejestracja danych i związane z tym ewentualne błędy zostaną wyeliminowane wraz z uruchomieniem VVR,

- dane są aktualne.

Agencja udostępni jednostkom rejestrującym następujące pliki instalacyjne oraz dokumenty mające zastosowanie przy tworzeniu sNVR i silnika translacyjnego (TE) oraz przy łączeniu ich z centralnym VVR:

- pliki instalacyjne:

- pliki_instalacyjne_sNVR,

- pliki_instalacyjne_TE,

- dokumenty:

- instrukcja_administratora_sNVR,

- eksport_CSV,

- import_CSV,

- instrukcja_wdrożenia_sNVR,

- instrukcja_użytkownika_sNVR,

- instrukcja_wdrożenia_NVR-TE,

- instrukcja_integracji_NVR-TE,

- instrukcja_użytkownika_VVR.

3. TRYB FUNKCJONOWANIA

3.1. Korzystanie z NVR

NVR ma być wykorzystywany do następujących celów:

- rejestrowanie zezwoleń na dopuszczenie do eksploatacji,

- rejestrowanie numerów EVN przydzielanych pojazdom,

- wyszukiwanie skróconych, ogólnoeuropejskich informacji o danym pojeździe,

- monitorowanie kwestii prawnych, takich jak zobowiązania i informacje prawne,

- wyszukiwanie informacji do celów kontrolnych, związanych głównie z bezpieczeństwem i utrzymaniem,

- umożliwianie kontaktu z właścicielem i posiadaczem,

- weryfikowanie niektórych wymogów bezpieczeństwa przed wydaniem certyfikatów bezpieczeństwa,

- monitorowanie konkretnego pojazdu.

3.2. Formularze wniosków

3.2.1. Wniosek o rejestrację

Na potrzeby wniosku o rejestrację stosuje się formularz znajdujący się w dodatku 4.

Podmiot ubiegający się o rejestrację pojazdu zaznacza pole "Nowa rejestracja". Wypełnia formularza i kieruje go do:

- RE państwa członkowskiego, w którym pojazd ma być zarejestrowany, wypełniając wszystkie pola,

- RE pierwszego państwa członkowskiego, w którym pojazd ma być eksploatowany, w przypadku pojazdu z państwa trzeciego (zob. pkt 3.2.5 ppkt 2). W takim przypadku formularz musi zawierać co najmniej informacje dotyczące identyfikacji właściciela pojazdu i jego dysponenta, ograniczeń w użytkowaniu pojazdu, podmiotu odpowiedzialnego za utrzymanie.

3.2.2. Rejestracja pojazdu i nadanie europejskiego numeru pojazdu (EVN).

W przypadku pierwszej rejestracji przedmiotowa jednostka rejestrująca nadaje pojazdowi numer EVN.

Pojedynczy formularz rejestracyjny może dotyczyć tylko jednego pojazdu lub grupy pojazdów należących do tej samej serii lub tego samego zamówienia, z załącznikiem stanowiącym wykaz numerów pojazdów.

Jednostka rejestrująca musi podjąć stosowne środki, aby zapewnić poprawność danych wprowadzanych przez nią do NVR. W tym celu jednostka rejestrująca może wystąpić z wnioskiem o informacje do innych jednostek rejestrujących, w szczególności w przypadku, kiedy jednostka ubiegająca się o rejestrację w danym państwie członkowskim nie ma siedziby w tym państwie.

3.2.3. Zmiana danych rejestracyjnych

Podmiot składający wniosek o zmianę danych rejestracyjnych pojazdu:

- zaznacza pole "Zmiana danych",

- wpisuje aktualny numer EVN (pkt nr 0),

- zaznacza pola przy tych danych, których dotyczy zmiana,

- wprowadza nową treść zmienianych danych, a następnie kieruje formularz do jednostek rejestrujących we wszystkich państwach członkowskich, w których pojazd jest zarejestrowany.

W niektórych przypadkach posłużenie się standardowym formularzem może okazać się niewystarczające. W związku z tym jednostka rejestrująca może w razie konieczności przedłożyć dodatkowe dokumenty w formie papierowej lub elektronicznej.

O ile nie określono inaczej w dokumentach rejestracyjnych, posiadacza pojazdu uznaje się za "posiadacza dowodu rejestracyjnego" w rozumieniu art. 33 ust. 3 dyrektywy 2008/57/WE.

W przypadku zmiany posiadacza aktualnie zarejestrowany posiadacz ma obowiązek powiadomić jednostkę rejestrującą, a jednostka rejestrująca ma obowiązek powiadomić nowego posiadacza o zmianie rejestracji. Poprzedni posiadacz zostanie usunięty z NVR i zwolniony z odpowiedzialności dopiero wówczas, kiedy nowy posiadacz potwierdzi akceptację statusu posiadacza. Jeżeli na dzień wyrejestrowania aktualnie zarejestrowanego posiadacza żaden nowy posiadacz nie zaakceptował statusu posiadacza, rejestracja pojazdu zostaje zawieszona.

W przypadkach gdy, zgodnie z TSI OPE, z powodu zmian technicznych pojazdowi należy nadać nowy numer EVN, posiadacz dowodu rejestracyjnego informuje jednostkę rejestrującą państwa członkowskiego, w którym pojazd jest zarejestrowany, o tych zmianach oraz, w stosownych przypadkach, o nowym zezwoleniu na dopuszczenie do eksploatacji. Wspomniana jednostka rejestrująca przydziela pojazdowi nowy numer EVN.

RE rejestruje zmiany w NVR w terminie 20 dni roboczych od otrzymania kompletnego wniosku. W powyższym terminie RE dokonuje rejestracji pojazdu lub żąda korekty/wyjaśnień.

3.2.4. Wycofanie z rejestru

Podmiot składający wniosek o wycofanie z rejestru zaznacza pole "Wycofanie z eksploatacji", następnie wypełnia pkt nr 10, po czym kieruje formularz do jednostek rejestrujących we wszystkich państwach członkowskich, w których dany pojazd jest zarejestrowany.

Jednostka rejestrująca dokonuje wycofania z rejestru poprzez wpisanie daty wycofania oraz przekazanie podmiotowi składającemu wniosek potwierdzenia wycofania z eksploatacji.

3.2.5. Zezwolenie na dopuszczenie do eksploatacji w kilku państwach członkowskich

1. Pojazdy rejestruje się tylko w NVR państwa członkowskiego, w którym zostały po raz pierwszy dopuszczone do eksploatacji lub, w przypadku pojazdów, dla których pozwolenie na dopuszczenie do eksploatacji zostało wydane zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 6 , tylko w państwie członkowskim w obszarze użytkowania określonym w zezwoleniu na dopuszczenie do eksploatacji, bez uszczerbku dla przekazywania rejestracji innym NVR zgodnie z pkt 3.2.6 ppkt 2.

2. Pojazdy wjeżdżające do systemu kolei Unii z państw trzecich i zarejestrowane w rejestrze pojazdów niezgodnie z niniejszą specyfikacją lub niepołączone z EC VVR należy zarejestrować tylko w NVR pierwszego państwa członkowskiego, w którym pojazd ma być eksploatowany w systemie kolei Unii.

3. Pojazdy wjeżdżające do systemu kolei Unii z państw trzecich i zarejestrowane w rejestrze pojazdów kolejowych zgodnie ze specyfikacją oraz połączone z EC VVR, w przypadku gdy przewidziano to w międzynarodowej umowie, której stroną jest Unia Europejska, nie są rejestrowane w żadnym NVR.

4. W przypadku każdego pojazdu NVR, w którym jest on zarejestrowany, zawiera dane dotyczące pkt 2, 6, 12 i 13 w odniesieniu do każdego z państw członkowskich, w których zezwolenie na dopuszczenie do eksploatacji zostało temu pojazdowi udzielone.

Niniejszy przepis pozostaje bez uszczerbku dla art. 3 i 5.

3.2.6. Przeniesienie rejestracji i zmiana EVN

1. EVN zmienia się, jeżeli ze względu na wprowadzone w pojeździe modyfikacje techniczne nie odzwierciedla on zdolności do interoperacyjności lub charakterystyki technicznej zgodnie z dodatkiem 6. Takie modyfikacje techniczne mogą powodować konieczność uzyskania ponownego zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji zgodnie z art. 21-26 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/57/WE 7  lub uzyskania nowego pozwolenia na wprowadzenie pojazdu do obrotu oraz, w stosownych przypadkach, nowego zezwolenia dla typu pojazdu, zgodnie z art. 21 i 24 dyrektywy (UE) 2016/797. Dysponent powiadamia RE państwa członkowskiego, w którym pojazd jest zarejestrowany, o tych zmianach oraz, w stosownych przypadkach, o nowym zezwoleniu na dopuszczenie do eksploatacji lub o nowym zezwoleniu na wprowadzenie do obrotu. Wspomniana RE przydziela pojazdowi nowy EVN.

2. EVN można zmienić na wniosek dysponenta za pomocą nowej rejestracji pojazdu w NVR innego państwa członkowskiego połączonego z EC VVR i późniejszego wycofania starej rejestracji.

3.3. Prawa dostępu

W tabeli poniżej zestawiono prawa dostępu do danych zawartych w NVR danego państwa członkowskiego "XX":

Podmiot Prawa do odczytu Prawa do aktualizacji
RE państwa członkowskiego "XX" Wszystkie dane Wszystkie dane w rejestrze pojazdów państwa członkowskiego "XX".
NSA Wszystkie dane Brak
Agencja Wszystkie dane Brak
Dysponent Wszystkie dane dotyczące pojazdów, których jest dysponentem Brak
ECM Wszystkie dane pojazdów, z wyjątkiem danych odnoszących się do właściciela, w odniesieniu do których pełni obowiązki ECM Brak
Właściciel Wszystkie dane dotyczące pojazdów, których jest właścicielem Brak
Przedsiębiorstwo kolejowe Wszystkie dane, z wyjątkiem danych odnoszących się do właściciela, w oparciu o co najmniej jeden numer pojazdu Brak
Zarządca infrastruktury Wszystkie dane, z wyjątkiem danych odnoszących się do właściciela, w oparciu o co najmniej jeden numer pojazdu Brak
Organ dochodzeniowy, o którym mowa w art. 22 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/798 (1), oraz organ regulacyjny, o którym mowa w art. 55 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/34/UE (2) Wszystkie dane dotyczące pojazdów poddawanych kontroli lub audytowi Brak
Organ wydający deklarację weryfikacji WE (wnioskodawca) Wszystkie dane dotyczące pojazdów, dla których jest organem wydającym deklarację weryfikacji WE (wnioskodawcą), z wyjątkiem danych odnoszących się do właściciela Brak
Inni uprawnieni użytkownicy uznani przez NSA lub Agencję (3) Należy określić stosownie do potrzeb, możliwe ograniczenie czasu dostępu, z wyjątkiem danych odnoszących się do właściciela Brak
(1) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/798 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie bezpieczeństwa kolei (Dz.U. L 138 z 26.5.2016, s. 102).

(2) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/34/UE z dnia 21 listopada 2012 r. w sprawie utworzenia jednolitego europejskiego obszaru kolejowego (Dz.U. L 343 z 14.12.2012, s. 32).

(3) Agencja, we współpracy z NSA, określa procedurę uznawania uprawnionych użytkowników.

Prawa dostępu do NVR można rozszerzyć na odpowiednie podmioty z państw trzecich lub organizację międzyrządową, jeżeli zostało to przewidziane w międzynarodowej umowie, której stroną jest Unia Europejska

3.4. Zapisy archiwalne

Wszystkie dane należy przechowywać w NVR przez okres 10 lat od daty wycofania pojazdu z eksploatacji. Dane muszą być dostępne w trybie on-line przez co najmniej pierwsze trzy lata. Po upływie trzech lat dane mogą być przechowywane w formie elektronicznej lub papierowej, albo archiwizowane w inny sposób. Jeżeli kiedykolwiek w ciągu tego 10-letniego okresu zostanie wszczęte dochodzenie dotyczące pojazdu lub większej liczby pojazdów, dane dotyczące takich pojazdów należy w razie konieczności przechowywać przez okres dłuższy niż 10 lat.

Po wycofaniu pojazdu z eksploatacji żaden z numerów rejestracyjnych przydzielonych temu pojazdowi nie może zostać przydzielony innemu pojazdowi przez okres 100 lat od daty wycofania pojazdu.

Wszelkie zmiany w NVR należy odnotowywać. Zarządzanie zmianami archiwalnymi może być realizowane za pomocą rozwiązań informatycznych.

4. ISTNIEJĄCE POJAZDY

4.1. Zawartość danych

Poniżej zestawiono 13 punktów dotyczących przechowywanych danych ze wskazaniem, które z nich są obowiązujące.

4.1.1. Punkt nr 1 - Europejski numer pojazdu EVN (dane obowiązkowe)

a) Pojazdy już oznakowane 12-cyfrowym numerem

Kraje posiadające indywidualny kod kraju:

Dotychczasowe numery tych pojazdów powinny pozostać niezmienione. Należy zarejestrować aktualny numer 12-cyfrowy bez żadnych zmian.

Kraje posiadające główny kod kraju i przyznany wcześniej kod szczegółowy:

- Niemcy, główny kod kraju 80 i kod szczegółowy 68 dla AAE (Ahaus Alstätter Eisenbahn),

- Szwajcaria, główny kod kraju 85 i kod szczegółowy 63 dla BLS (Bern-Lötschberg-Simplon Eisenbahn),

- Włochy, główny kod kraju 83 i kod szczegółowy 64 dla FNME (Ferrovie Nord Milano Esercizio),

- Węgry, główny kod kraju 55 i kod szczegółowy 43 dla GySEV/ROeEE (Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút Részvénytársaság/Raab-Ödenburg-Ebenfurter Eisenbahn).

Dotychczasowe numery tych pojazdów powinny pozostać niezmienione. Należy zarejestrować aktualny numer 12-cyfrowy bez żadnych zmian 8 .

System informatyczny musi rozpoznawać oba kody (kod główny kraju i kod szczegółowy) jako odnoszące się do tego samego kraju.

b) Pojazdy nieposiadające 12-cyfrowego numeru Zastosowanie ma dwuetapowa procedura:

- przydzielenie w NVR 12-cyfrowego numeru (zgodnie z TSI OPE), określonego zgodnie z charakterystyką pojazdu. System informatyczny powinien powiązać ten zarejestrowany numer z aktualnym numerem pojazdu,

- w przypadku pojazdów użytkowanych w ruchu międzynarodowym, z wyjątkiem pojazdów zachowanych do użytkowania w charakterze zabytków: rzeczywiste naniesienie 12-cyfrowego numeru na powierzchnię pojazdu w terminie sześciu lat po przydzieleniu do NVR. W przypadku pojazdów użytkowanych w ruchu krajowym oraz pojazdów zachowanych do użytkowania w charakterze zabytków: rzeczywiste naniesienie 12-cyfrowego numeru jest nieobowiązkowe.

4.1.2. Punkt nr 2 - Państwo członkowskie i NSA (dane obowiązkowe)

Punkt "Państwo członkowskie" musi zawsze odnosić się do tego państwa członkowskiego, w którym pojazd jest zarejestrowany w jego NVR. W przypadku pojazdów z krajów trzecich punkt ten odnosi się do pierwszego państwa członkowskiego, które dopuściło pojazd do eksploatacji w sieci kolejowej Unii Europejskiej. Punkt "NSA" odnosi się do podmiotu, który wydał zezwolenie na dopuszczenie pojazdu do eksploatacji.

4.1.3. Punkt nr 3 - Rok produkcji

Jeżeli dokładny rok produkcji nie jest znany, należy wprowadzić przybliżony rok produkcji.

4.1.4. Punkt nr 4 - Identyfikacja WE

Z reguły identyfikacja tego rodzaju nie istnieje w przypadku istniejących pojazdów, z wyjątkiem niewielkiej liczby pojazdów taboru kolei dużych prędkości. Należy odnotować tylko wówczas, gdy dostępne są odpowiednie dane.

4.1.5. Punkt nr 5 - Odniesienie do ERATV

Należy odnotować tylko wówczas, gdy dostępne są odpowiednie dane.

Do czasu utworzenia ERATV można poczynić odniesienie do rejestru taboru (art. 22a dyrektywy Rady 96/48/WE 9  i art. 24 dyrektywy 2001/16/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 10 ).

4.1.6. Punkt nr 6 - Ograniczenia w użytkowaniu pojazdu

Należy odnotować tylko wówczas, gdy dostępne są odpowiednie dane.

4.1.7. Punkt nr 7 - Właściciel (dane obowiązkowe) Obowiązkowe i zazwyczaj dostępne.

4.1.8. Punkt nr 8 - Posiadacz (dane obowiązkowe)

Obowiązkowe i zazwyczaj dostępne. Należy wprowadzić VKM (indywidualny kod określony w rejestrze VKM), o ile posiadacz nim dysponuje.

4.1.9. Punkt nr 9 - Podmiot odpowiedzialny za utrzymanie (dane obowiązkowe) Ten punkt jest obowiązkowy.

4.1.10. Punkt nr 10 - Wycofanie z eksploatacji

Ma zastosowanie w odpowiednim zakresie.

4.1.11. Punkt nr 11 - państwa członkowskie, w których pojazd jest dopuszczony do eksploatacji

Z reguły wagony towarowe zgodne z RIV, wagony osobowe zgodne z RIC oraz pojazdy eksploatowane na mocy umów dwustronnych i wielostronnych są rejestrowane jako dopuszczone do eksploatacji. Jeżeli informacje te są dostępne, należy je odpowiednio odnotować.

4.1.12. Punkt nr 12 - Numer zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji

Należy odnotować tylko wówczas, gdy dostępne są odpowiednie dane.

4.1.13. Punkt nr 13 - Dopuszczenie do eksploatacji (dane obowiązkowe)

Jeżeli dokładny rok dopuszczenia do eksploatacji nie jest znany, należy wprowadzić przybliżony rok dopuszczenia do eksploatacji.

4.2. Procedura

Jednostka poprzednio odpowiedzialna za rejestrację pojazdów ma obowiązek udostępnić wszelkie informacje NSA lub jednostce rejestrującej kraju, w którym ma siedzibę.

Istniejące wagony towarowe i wagony pasażerskie należy zarejestrować tylko w NVR tego państwa członkowskiego, w którym miała siedzibę poprzednia jednostka rejestrująca.

Jeżeli istniejący pojazd został dopuszczony do eksploatacji w kilku państwach członkowskich, jednostka rejestrująca dokonująca rejestracji tego pojazdu przesyła odpowiednie dane do jednostek rejestrujących pozostałych zainteresowanych państw członkowskich.

NSA lub jednostka rejestrująca zamieszcza informacje w swoim NVR.

NSA lub jednostka rejestrująca informuje wszystkie zainteresowane strony o zakończeniu procesu przekazywania informacji. Należy poinformować co najmniej następujące podmioty:

- jednostka poprzednio odpowiedzialna za rejestrację pojazdów,

- posiadacz,

- ERA.

DODATEK  1  11

KODY OGRANICZEŃ W UŻYTKOWANIU POJAZDU

1.
ZASADY

Ograniczeniom, o których mowa w zezwoleniu na dopuszczenie do eksploatacji, zgodnie z art. 21-26 dyrektywy 2008/57/WE lub w pozwoleniu na wprowadzenie do obrotu a, w stosownych przypadkach, w nowym zezwoleniu dla typu pojazdu, zgodnie z art. 21 i 24 dyrektywy (UE) 2016/797 przypisuje się kod zharmonizowany lub kod krajowy.

2.
STRUKTURA

Każdy kod stanowi połączenie:

-
kategorii ograniczenia,
-
typu ograniczenia,
-
wartości lub specyfikacji, połączonych kropką (.): [kategoria],[typ].[wartość lub specyfikacja].
3.
KODY OGRANICZEŃ
1.
Zharmonizowane kody ograniczeń mają zastosowanie we wszystkich państwach członkowskich.

Agencja aktualizuje i publikuje na swojej stronie internetowej wykaz zharmonizowanych kodów ograniczeń w odniesieniu do całego systemu kolei Unii.

Jeżeli krajowy organ ds. bezpieczeństwa uzna, że niezbędne jest dodanie nowego kodu do wykazu zharmonizowanych kodów ograniczeń, zwraca się do Agencji z wnioskiem o ocenę potrzeby uwzględnienia danego nowego kodu.

W stosownych przypadkach Agencja dokonuje oceny wniosku po konsultacji z innymi krajowymi organami ds. bezpieczeństwa. W stosownych przypadkach Agencja umieszcza w wykazie nowy kod ograniczenia.

2.
Agencja aktualizuje wykaz krajowych kodów ograniczeń. Zakres stosowania krajowych kodów ograniczeń należy zawęzić do tych ograniczeń, które uwzględniają szczególne właściwości obecnego systemu kolei państwa członkowskiego i w przypadku których istnieje niewielkie prawdopodobieństwo zastosowania w tym samym znaczeniu w innych państwach członkowskich.

W przypadku typów ograniczeń nieuwzględnionych w wykazie, o którym mowa w pkt 1, krajowy organ ds. bezpieczeństwa zwraca się do Agencji z wnioskiem o ujęcie nowego kodu w wykazie krajowych kodów ograniczeń. Agencja dokonuje oceny wniosku, w stosownych przypadkach, po konsultacji z innymi krajowymi organami ds. bezpieczeństwa. W stosownych przypadkach Agencja umieszcza w wykazie nowy kod ograniczenia.

3.
Kod ograniczenia dla międzynarodowych organów ds. bezpieczeństwa traktuje się jak krajowy kod ograniczenia.
4.
Zakres stosowania ograniczeń niekodowanych należy zawęzić do tych ograniczeń, w przypadku których, z racji ich szczególnego charakteru, istnieje niewielkie prawdopodobieństwo zastosowania w odniesieniu do kilku typów pojazdów.

Agencja prowadzi niepowtarzalny wykaz kodów ograniczeń w odniesieniu do EVR, europejskiego rejestru typów pojazdów dopuszczonych do eksploatacji, o którym mowa w art. 48 dyrektywy (UE) 2016/797, punktu kompleksowej obsługi oraz bazy danych interoperacyjności i bezpieczeństwa Europejskiej Agencji Kolejowej.

5.
W stosownych przypadkach Agencja może koordynować proces harmonizacji kodów ograniczeń z odpowiednią organizacją międzyrządową, jeżeli zostało to przewidziane w odpowiedniej umowie międzynarodowej, której stroną jest Unia Europejska.

DODATEK  2  12

STRUKTURA I ZAWARTOŚĆ EUROPEJSKIEGO NUMERU IDENTYFIKACYJNEGO

Agencja określa strukturę i zawartość europejskiego numeru identyfikacyjnego (EIN), z uwzględnieniem kodyfikacji rodzajów odpowiednich dokumentów, w dokumencie technicznym i publikuje ten dokument na swojej stronie internetowej.

DODATEK  3 

KODY WYCOFANIA Z EKSPLOATACJI

Kod Tryb wycofania z eksploatacji Opis
00 Brak Pojazd posiada ważną rejestrację.
10 Zawieszenie rejestracji Bez uzasadnienia Rejestracja pojazdu zawieszona na wniosek właściciela lub posiadacza, lub decyzją NSA lub jednostki rejestrującej.
11 Zawieszenie rejestracji Pojazd przeznaczony do przechowywania w stanie gotowości do eksploatacji jako rezerwa nieaktywna lub strategiczna.
20 Przeniesienie rejestracji Stwierdzono, że pojazd został ponownie zarejestrowany pod nowym numerem lub przez inny NVR do celów dalszego użytkowania w ramach (całości lub części) europejskiej sieci kolejowej.
30 Wycofanie z eksploatacji Bez uzasadnienia Rejestracja pojazdu na użytkowanie w ramach europejskiej sieci kolejowej wygasła, brak danych o ponownej rejestracji.
31 Wycofanie z eksploatacji Pojazd przeznaczony do dalszego użytkowania jako pojazd kolejowy poza europejską siecią kolejową.
32 Wycofanie z eksploatacji Pojazd przeznaczony do odzysku istotnych składników/modułów/części zapasowych dotyczących interoperacyjności lub do gruntownej przebudowy
33 Wycofanie z eksploatacji Pojazd przeznaczony do złomowania i przekazania materiałów (w tym głównych części zapasowych) do recyklingu.
34 Wycofanie z eksploatacji Pojazd przeznaczony do użytkowania jako "zabytkowy tabor kolejowy" na wydzielonej sieci lub jako nieruchomy eksponat wystawowy, poza europejską siecią kolejową.
Stosowanie kodów
Jeżeli nie podano uzasadnienia wycofania z eksploatacji, należy zastosować kody 10, 20 i 30 do określenia zmiany statusu rejestracji.
Jeżeli znane jest uzasadnienie wycofania z eksploatacji, w bazie danych NVR dostępne są kody 11, 31, 32, 33 i 34. Kody te oparte są wyłącznie na informacjach otrzymanych przez jednostkę rejestrującą od posiadacza lub właściciela pojazdu.

Kwestie rejestracyjne

Pojazd z zawieszoną rejestracją lub pojazd wycofany z eksploatacji nie może być użytkowany w ramach europejskiej sieci kolejowej na podstawie pierwotnej rejestracji.
Reaktywacja rejestracji po zawieszeniu wymaga zweryfikowania przez jednostkę rejestrującą warunków, które doprowadziły do zawieszenia.
Przeniesienie rejestracji na warunkach określonych w art. 1b decyzji Komisji 2006/920/WE 13  i art. 1b decyzji Komisji 2008/231/WE 14  zmienionej decyzją 2010/640/UE 15  obejmuje nową rejestrację pojazdu i późniejsze wycofanie starej rejestracji.

DODATEK  4 

STANDARDOWY FORMULARZ WNIOSKU O REJESTRACJĘ

DODATEK  5 

SŁOWNIK POJĘĆ

Skrót Objaśnienie
CCS Sterowanie
WNP Wspólnota Niepodległych Państw
COTIF Konwencja o międzynarodowym przewozie kolejami
CR System kolei konwencjonalnych
DB Baza danych
KE Komisja Europejska
EC VVR Europejski scentralizowany wirtualny rejestr pojazdów kolejowych
EIN Europejski numer identyfikacyjny
EN Norma europejska
EVN Europejski numer pojazdu
ERA Europejska Agencja Kolejowa, zwana również "Agencją"
ERATV Europejski rejestr typów pojazdów dopuszczonych do eksploatacji
ERTMS Europejski system zarządzania ruchem kolejowym
UE Unia Europejska
HS System kolei dużych prędkości
IB Organ dochodzeniowy
ISO Międzynarodowa Organizacja Normalizacyjna
IM Zarządca infrastruktury
INF Infrastruktura
IT Technologia informacyjna
LR Rejestr lokalny
NoBo Jednostka notyfikowana
NSA Krajowy organ ds. bezpieczeństwa (NSA)
NVR Krajowy rejestr pojazdów kolejowych
TSI OPE Techniczna specyfikacja interoperacyjności (TSI) dotycząca podsystemu "Ruch kolejowy"
OTIF Międzyrządowa Organizacja Międzynarodowych Przewozów Kolejami
RE Jednostka rejestrująca, tj. organ odpowiedzialny za prowadzenie i aktualizację NVR
RB Organ regulacyjny
RIC Przepisy o wzajemnym użytkowaniu wagonów osobowych i hamulcowych w ruchu międzynarodowym
RIV Przepisy o wzajemnym użytkowaniu wagonów towarowych w ruchu międzynarodowym
RS lub RST Tabor kolejowy
RSRD (TAF) Informacyjna baza danych taboru kolejowego (TAF)
RU Przedsiębiorstwo kolejowe
SEDP (TAF) Strategiczny europejski plan wdrożenia (TAF)
TAF (TSI) (TSI) Aplikacje telematyczne dla przewozów towarowych
TSI Techniczna specyfikacja interoperacyjności
VKM Oznaczenie posiadacza pojazdu
VKMR Rejestr oznaczeń posiadaczy pojazdów
VVR Wirtualny rejestr pojazdów kolejowych
WAG (TSI) (TSI) Wagony towarowe
WIMO (TAF) Operacyjna baza danych transportu kolejowego towarowego i intermodalnego (TAF)

DODATEK  6 

CZĘŚĆ "0" IDENTYFIKACJA POJAZDU

Uwagi ogólne

W niniejszym dodatku opisano europejski numer pojazdu i związane z nim oznaczenie, jakie nanosi się w widocznym miejscu pojazdu dla celów jego jednoznacznej identyfikacji przez cały okres eksploatacji. W dodatku tym nie opisano innych numerów ani oznaczeń, jakie ewentualnie mogą zostać wygrawerowane lub przymocowane na stałe do podwozia albo innych głównych elementów konstrukcji w procesie wytwarzania pojazdu.

Europejski numer pojazdu i związane z nim skróty

Każdy pojazd kolejowy otrzymuje numer składający się z 12 cyfr (nazywany europejskim numerem pojazdu (EVN)), o następującym układzie:

Grupa taboru Zdolność do interoperacyjności i typ pojazdu

[2 cyfry]

Państwo, w którym

dany pojazd jest

zarejestrowany

[2 cyfry]

Charakterystyka techniczna

[4 cyfry]

Numer seryjny:

[3 cyfry]

Cyfra kontrolna

[1 cyfra]

Wagony towarowe 00 do 09

10 do 19

20 do 29

30 do 39

40 to 49

80 do 89

[szczegóły w części 6]

01 do 99

[szczegóły w części 4]

0000 do 9999

[szczegóły w części 9]

000 do 999 0 do 9

[szczegóły w części 3]

Ciągnione pojazdy pasażerskie 50 do 59

60 do 69

70 do 79

[szczegóły w części 7]

0000 do 9999

[szczegóły w części 10]

000 do 999
Tabor trakcyjny oraz jednostki zespołów trakcyjnych o stałym lub z góry określonym składzie 90 do 99

[szczegóły w części 8]

0000000 to 8999999

[znaczenie tych cyfr zostaje określone przez dane państwa członkowskie, ewentualnie w wyniku porozumienia dwu- lub wielostronnego]

Pojazdy specjalne 9000 to 9999

[szczegóły w części 11]

000 do 999

7 cyfr składających się na charakterystykę techniczną i numer seryjny umożliwia jednoznaczną identyfikację pojazdu w każdej grupie ciągnionych pojazdów pasażerskich i pojazdów specjalnych w danym kraju 16 .

Numer ten uzupełniają oznaczenia alfabetyczne:

a) skrótowe oznaczenie kraju, w którym dany pojazd jest zarejestrowany (szczegóły w części 4);

b) oznaczenie posiadacza pojazdu (szczegóły w części 1);

c) skróty oznaczające charakterystykę techniczną (szczegóły w odniesieniu do wagonów towarowych w części 12, a w odniesieniu do ciągnionych pojazdów pasażerskich w części 13).

Europejski numer pojazdu zmienia się, jeżeli ze względu na wprowadzone w pojeździe modyfikacje techniczne nie odzwierciedla zdolności do interoperacyjności lub charakterystyki technicznej zgodnie z niniejszym dodatkiem. Takie modyfikacje techniczne mogą powodować konieczność uzyskania ponownego zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji zgodnie z art. 20-25 dyrektywy 2008/57/WE.

CZĘŚĆ 1 OZNACZENIE POSIADACZA POJAZDU

1. Definicja oznaczenia posiadacza pojazdu (VKM)

Oznaczenie dysponenta pojazdu (VKM) to kod alfabetyczny składający się z 2 do 5 liter 17 . VKM nanosi się na każdy pojazd szynowy w pobliżu europejskiego numeru pojazdu. VKM określa dysponenta pojazdu zgodnie z rejestracją w krajowym rejestrze pojazdów kolejowych.

Oznaczenie VKM jest niepowtarzalne i ważne we wszystkich państwach członkowskich oraz we wszystkich państwach przystępujących do porozumienia, co wiąże się ze stosowaniem przedstawionego w niniejszej decyzji systemu numeracji pojazdów i oznaczeń VKM.

2. Format oznaczenia posiadacza pojazdu

Oznaczenie VKM przedstawia pełną nazwę lub skrót nazwy posiadacza pojazdu, w miarę możliwości w łatwo rozpoznawalny sposób. Można wykorzystywać wszystkie spośród 26 liter alfabetu łacińskiego. W oznaczeniu VKM używa się wielkich liter. Litery niebędące pierwszymi literami słów składających się na nazwę posiadacza mogą być małe. Podczas sprawdzania niepowtarzalności oznaczenia zapis małymi literami będzie traktowany tak, jakby były to wielkie litery.

Litery mogą posiadać znaki diakrytyczne 18 . Podczas sprawdzania niepowtarzalności oznaczenia znaki diakrytyczne w tych literach są pomijane.

W przypadku pojazdów znajdujących się w gestii posiadaczy z siedzibą w państwie, w którym nie używa się alfabetu łacińskiego, po oznaczeniu VKM może następować jego przekład na używany w tym państwie alfabet, oddzielony od oznaczenia VKM ukośnikiem ("/"). Do celów przetwarzania danych przekład oznaczenia VKM jest pomijany.

3. Przepisy związane z przydzielaniem oznaczeń posiadacza pojazdu Posiadaczowi pojazdu można nadać więcej niż jedno oznaczenie VKM w przypadku gdy:

- posiadacz pojazdu posiada formalną nazwę w więcej niż jednym języku,

- posiadacz pojazdu ma ważne powody przemawiające za wyróżnieniem poszczególnych taborów pojazdów w ramach swojej organizacji.

Pojedyncze oznaczenie VKM może zostać przydzielone grupie przedsiębiorstw:

- należących do jednej struktury korporacyjnej (np. grupy kapitałowej),

- należących do jednej struktury korporacyjnej, w ramach której jednej organizacji powierzono prowadzenie wszystkich spraw w imieniu wszystkich pozostałych przedsiębiorstw,

- która powierzyła odrębnemu, pojedynczemu podmiotowi prawnemu prowadzenie wszystkich spraw w swoim imieniu, przy czym w takim wypadku podmiot ten pełni rolę posiadacza.

4. Rejestr oznaczeń posiadaczy pojazdu i procedura przydzielania oznaczeń Rejestr oznaczeń VKM jest ogólnie dostępny i aktualizowany na bieżąco.

Wniosek o nadanie oznaczenia VKM składa się do władz krajowych właściwych dla wnioskodawcy, a następnie przekazuje się do ERA. Oznaczeniem VKM można posługiwać się dopiero po jego opublikowaniu przez ERA.

Posiadacz oznaczenia VKM ma obowiązek poinformować właściwy organ krajowy o zaprzestaniu posługiwania się oznaczeniem VKM, a właściwy organ krajowy przekaże tę informację do ERA. Oznaczenie VKM zostanie następnie unieważnione po wykazaniu przez posiadacza, że oznaczenie na wszystkich rozpatrywanych pojazdach zostało zmienione. Oznaczenie takie nie zostanie przydzielone ponownie przez okres 10 lat, chyba że temu samemu posiadaczowi lub - na jego życzenie - innemu posiadaczowi.

Oznaczenie VKM może zostać przekazane innemu posiadaczowi, będącemu prawnym następcą pierwotnego posiadacza. Oznaczenie VKM zachowuje ważność w przypadku zmiany przez posiadacza VKM nazwy na inną, która nie wykazuje podobieństwa z dotychczasowym oznaczeniem VKM.

W przypadku zmiany posiadacza, która pociąga za sobą zmianę oznaczenia VKM, na rozpatrywanych pojazdach należy nanieść nowe oznaczenie VKM w okresie trzech miesięcy od daty zarejestrowania zmiany posiadacza w krajowym rejestrze pojazdów. W przypadku braku zgodności oznaczenia VKM naniesionego na pojeździe z danymi zarejestrowanymi w NVR, rejestracja w NVR zastępuje pozostałe dane.

CZĘŚĆ 2

Nieużywana

CZĘŚĆ 3 ZASADY OBLICZANIA CYFRY KONTROLNEJ (CYFRA 12)

Cyfrę kontrolną oblicza się w następujący sposób:

- w przypadku cyfr na miejscach parzystych numeru podstawowego (licząc od prawej) przyjmuje się do obliczeń ich wartość dziesiętną,

- cyfry na miejscach nieparzystych numeru podstawowego (licząc od prawej) mnoży się przez 2,

- następnie oblicza się sumę wszystkich cyfr na pozycjach parzystych i wszystkich cyfr stanowiących iloczyny cząstkowe otrzymane dla pozycji nieparzystych,

- bierze się cyfrę jednostek tak otrzymanej sumy,

- cyfrę kontrolną stanowi liczba, która dodana do cyfry jednostek daje sumę 10; jeżeli cyfrą jednostek będzie zero, wówczas cyfra kontrolna będzie także zerem.

Przykłady

grafika

Suma: 6 + 1 + 1 + 0 + 1 + 6 + 3 + 4 + 0 + 2 + 9 + 1 + 6 = 40

Cyfrą jednostek w tej sumie jest 0.

Wynika stąd, że cyfra kontrolna będzie wynosiła 0, a z podanego numeru podstawowego powstanie numer inwentarzowy 31 51 3320 198 - 0.

CZĘŚĆ 4

- KODY PAŃSTW, W KTÓRYCH ZAREJESTROWANO POJAZDY (CYFRY 3-4 ORAZ SKRÓTY)

Dane odnoszące się do państw trzecich podano tylko w celach informacyjnych.

Państwa Alfabetyczny kod państwa (1) Numeryczny kod państwa
Albania AL 41
Algieria DZ 92
Armenia AM 58
Austria A 81
Azerbejdżan AZ 57
Białoruś BY 21
Belgia B 88
Bośnia-Hercegowina BIH 50 i 44 (2)
Bułgaria BG 52
Chiny RC 33
Chorwacja HR 78
Kuba CU (1) 40
Cypr CY
Republika Czeska CZ 54
Dania DK 86
Egipt ET 90
Litwa LT 24
Luksemburg L 82
była jugosłowiańska republika Macedonii MK 65
Malta M
Mołdawia MD (1) 23
Monako MC
Mongolia MGL 31
Czarnogóra MNE 62
Maroko MA 93
Niderlandy NL 84
Korea Północna PRK (1) 30
Norwegia N 76
Polska PL 51
Portugalia P 94
Rumunia RO 53
Rosja RUS 20
Estonia EST 26
Finlandia FIN 10
Francja F 87
Gruzja GE 28
Niemcy D 80
Grecja GR 73
Węgry H 55
Iran IR 96
Irak IRQ (1) 99
Irlandia IRL 60
Izrael IL 95
Włochy I 83
Japonia J 42
Kazachstan KZ 27
Kirgistan KS 59
Łotwa LV 25
Liban RL 98
Serbia SRB 72
Słowacja SK 56
Słowenia SLO 79
Korea Południowa ROK 61
Hiszpania E 71
Szwecja S 74
Szwajcaria CH 85
Syria SYR 97
Tadżykistan TJ 66
Tunezja TN 91
Turcja TR 75
Turkmenistan TM 67
Ukraina UA 22
Zjednoczone Królestwo GB 70
Uzbekistan UZ 29
Wietnam VN (1) 32
(1) Zgodnie z systemem kodowania alfabetycznego opisanym w dodatku 4 do konwencji z 1949 r. oraz w art. 45 ust. 4 konwencji z roku 1968 o ruchu drogowym.
(2) Bośnia i Hercegowina stosuje 2 oddzielne kody kolejowe. Numeryczny kod państwa 49 jest zarezerwowany.

CZĘŚĆ 5

Nieużywana

CZĘŚĆ 6 KODY INTEROPERACYJNOŚCI UŻYWANE W ODNIESIENIU DO WAGONÓW TOWAROWYCH (CYFRY 1-2).

1. cyfra 2. cyfra 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 2. cyfra 1. cyfra
Rozstaw kół stały lub zmienny stały zmienny stały zmienny stały zmienny stały zmienny stały lub zmienny Rozstaw kół
Wagony towarowe zgodne z TSI WAG(a) z uwzględnieniem ppkt 7.1.2 i wszystkich warunków określonych w dodatku С 0 na osiach Nieprzeznaczone do wykorzystania wagonów Nieprzeznaczone do wykorzystania(c) Wagony towarowe PPV/PPW (zmienny rozstaw kół) na osiach 0
1 na wózkach na wózkach 1
2 na osiach Wagony towarowe Wagony towarowe PPV/PPW (stały rozstaw kół) na osiach 2
3 na wózkach na wózkach 3
Inne wagony towarowe 4 na osiach(b) wagony do celów utrzymania Inne wagony towarowe Wagony towarowe o specjalnym oznakowaniu charakterystyki technicznej niedopuszczone do eksploatacji w UE na osiach(b) 4
8 na wózkach(b) na wózkach(b) 8
1. cyfra 2. cyfra 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 2. cyfra 1. cyfra
(a) Rozporządzenie Komisji [TSI WAG przyjęte po nowelizacji].

(b) Stały lub zmienny rozstaw kół.

(c) Z wyjątkiem wagonów towarowych kategorii I (wagonów izotermicznych), nie stosuje się do nowych pojazdów dopuszczonych do eksploatacji.

CZĘŚĆ 7 OZNACZENIE ZDOLNOŚCI CIĄGNIONYCH POJAZDÓW PASAŻERSKICH DO KOMUNIKACJI MIĘDZYNARODOWEJ (CYFRY 1-2)

Komunikacja wewnętrzna TEN (a) lub COTIF (b) lub PPV/PPW Komunikacja wewnętrzna lub międzynarodowa na podstawie specjalnej umowy TEN(a) lub

COTIF(b)

PPV/PPW
1. cyfra 2. cyfra 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9
5 Pojazdy do komunikacji wewnętrznej Pojazdy o stałym rozstawie kół, bez klimatyzacji (łącznie z wagonami do przewozu samochodów) Pojazdy o zmiennym rozstawie kół (1435/1520), bez klimatyzacji Nieprzeznaczone do wykorzystania Pojazdy o zmiennym rozstawie kół (1435/1668), bez klimatyzacji Pojazdy zabytkowe Nieprzeznaczone do wykorzystania(c) Pojazdy o stałym rozstawie kół Pojazdy o zmiennym rozstawie kół (1435/1520) ze zmianą wózków Pojazdy o zmiennym rozstawie kół (1435/1520) z osiami nastawnymi
6 Pojazdy służbowe Pojazdy o stałym rozstawie kół, klimatyzowane Pojazdy o zmiennym rozstawie kół (1435/1520), klimatyzowane Pojazdy służbowe Pojazdy o zmiennym rozstawie kół (1435/1668), klimatyzowane Wagony do przewozu samochodów Nieprzeznaczone do wykorzystania(c)
7 Pojazdy klimatyzowane i hermetyczne Nieprzeznaczone do wykorzystania Nieprzeznaczone do wykorzystania Hermetyczne, pojazdy o stałym

rozstawie kół, klimatyzowane

Nieprzeznaczone do wykorzystania Pozostałe pojazdy Nieprzeznaczone do wykorzystania Nieprzeznaczone do wykorzystania Nieprzeznaczone do wykorzystania Nieprzeznaczone do wykorzystania
(a) Zgodność z obowiązującymi TSI, zob. część 5 dodatku P.

(b) Wraz z pojazdami, które zgodnie z obowiązującymi przepisami są oznakowane cyframi określonymi w niniejszej tabeli. COTIF: pojazd zgodny z regulaminem COTIF obowiązującym w momencie dopuszczenia do eksploatacji.

(c) Z wyjątkiem wagonów osobowych o stałym rozstawie kół (56) i zmiennym rozstawie kół (66), które znajdują się już w eksploatacji, nie stosuje się dla nowych pojazdów.

CZĘŚĆ 8 RODZAJE TABORU TRAKCYJNEGO ORAZ JEDNOSTEK ZESPOŁÓW TRAKCYJNYCH O STAŁYM LUB Z GÓRY OKREŚLONYM SKŁADZIE (CYFRY 1-2)

Pierwszą cyfrą jest "9".

Jeżeli druga cyfra oznacza rodzaj taboru trakcyjnego, obowiązują następujące oznaczenia kodowe:

Kod Ogólny rodzaj pojazdu
0 Różne
1 Lokomotywa elektryczna
2 Lokomotywa spalinowa
3 Elektryczny zespół trakcyjny (dużych prędkości) [wagon silnikowy lub wagon doczepny]
4 Elektryczny zespół trakcyjny (z wyjątkiem dużych prędkości) [wagon silnikowy lub wagon doczepny]
5 Spalinowy zespół trakcyjny [wagon silnikowy lub wagon doczepny]
6 Wagon doczepny specjalnego przeznaczenia
7 Lokomotywa manewrowa z silnikiem elektrycznym
8 Lokomotywa manewrowa z silnikiem spalinowym
9 Pojazd specjalny

CZĘŚĆ 9 STANDARDOWE OZNACZENIA NUMERYCZNE WAGONÓW TOWAROWYCH (CYFRY OD 5 DO 8)

W części 9 wskazano oznaczenia numeryczne związane z główną charakterystyką techniczną wagonu towarowego. Część 9 została opublikowana na stronie internetowej ERA (www.era.europa.eu).

Wniosek o nadanie nowego kodu składa się w jednostce rejestrującej (o której mowa w decyzji 2007/756/WE), a następnie przesyła do ERA. Nowym kodem można posługiwać się dopiero po jego opublikowaniu przez ERA.

CZĘŚĆ 10 KODY CHARAKTERYSTYKI TECHNICZNEJ CIĄGNIONEGO TABORU PASAŻERSKIEGO (CYFRY 5-6) Część 10 została opublikowana na stronie internetowej ERA (www.era.europa.eu).

Wniosek o nadanie nowego kodu składa się w jednostce rejestrującej (o której mowa w decyzji 2007/756/WE), a następnie przesyła do ERA. Nowym kodem można posługiwać się dopiero po jego opublikowaniu przez ERA.

CZĘŚĆ 11 KODY CHARAKTERYSTYKI TECHNICZNEJ POJAZDÓW SPECJALNYCH (CYFRY OD 6 DO 8) Część 11 została opublikowana na stronie internetowej ERA (www.era.europa.eu).

Wniosek o nadanie nowego kodu składa się w jednostce rejestrującej (o której mowa w decyzji 2007/756/WE), a następnie przesyła do ERA. Nowym kodem można posługiwać się dopiero po jego opublikowaniu przez ERA.

CZĘŚĆ 12 OZNACZENIA LITEROWE W PRZYPADKU WAGONÓW TOWAROWYCH Z WYJĄTKIEM WAGONÓW PRZEGUBOWYCH I WAGONÓW WIELOCZŁONOWYCH

Część 12 została opublikowana na stronie internetowej ERA (www.era.europa.eu).

Wniosek o nadanie nowego kodu składa się w jednostce rejestrującej (o której mowa w decyzji 2007/756/WE), a następnie przesyła do ERA. Nowym kodem można posługiwać się dopiero po jego opublikowaniu przez ERA.

CZĘŚĆ 13 OZNACZENIA LITEROWE W PRZYPADKU CIĄGNIONEGO TABORU PASAŻERSKIEGO

Część 13 została opublikowana na stronie internetowej ERA (www.era.europa.eu).

Wniosek o nadanie nowego kodu składa się w jednostce rejestrującej (o której mowa w decyzji 2007/756/WE), a następnie przesyła do ERA. Nowym kodem można posługiwać się dopiero po jego opublikowaniu przez ERA.

______

1 Dz.U. L 235 z 17.9.1996, str. 6. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą Komisji 2007/32/WE (Dz.U. L 141 z 2.6.2007, str. 63).
2 Dz.U. L 110 z 20.4.2001, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 2007/32/WE.
3 Dz.U. L 164 z 30.4.2004, str. 1.
4 Art. 1a dodany przez art. 5 lit. a) decyzji nr 2012/757/UE z dnia 14 listopada 2012 r. w sprawie technicznej specyfikacji interoperacyjności w zakresie podsystemu "Ruch kolejowy" systemu kolei w Unii Europejskiej i zmieniającej decyzję 2007/756/WE (Dz.U.UE.L.12.345.1) z dniem 1 stycznia 2014 r.
5 Załącznik:

- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2011/107/UE z dnia 10 lutego 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.43.33) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

- zmieniony przez art. 5 lit. b) decyzji nr 2012/757/UE z dnia 14 listopada 2012 r. w sprawie technicznej specyfikacji interoperacyjności w zakresie podsystemu "Ruch kolejowy" systemu kolei w Unii Europejskiej i zmieniającej decyzję 2007/756/WE (Dz.U.UE.L.12.345.1) z dniem 1 stycznia 2014 r.

- zmieniony przez art. 2 decyzji nr (UE) 2018/1614 z dnia 25 października 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.268.53) zmieniającej nin. decyzję z dniem 15 listopada 2018 r.

6 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie interoperacyjności systemu kolei w Unii Europejskiej (Dz.U. L 138 z 26.5.2016, s. 44).
7 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/57/WE z dnia 17 czerwca 2008 r. w sprawie interoperacyjności systemu kolei we Wspólnocie (Dz.U. L 191 z 18.7.2008, s. 1).
8 Wszystkim nowym pojazdom dopuszczonym do eksploatacji w przypadku AAE, BLS, FNME i GySEV/ROeEE należy jednak przypisać standardowy kod kraju.
9 Dz.U. L 235 z 17.9.1996, s. 6.
10 Dz.U. L 110 z 20.4.2001, s. 1.
11 dodatek 1 zmieniony przez art. 2 decyzji nr (UE) 2018/1614 z dnia 25 października 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.268.53) zmieniającej nin. decyzję z dniem 15 listopada 2018 r.
12 Dodatek 2:

- zmieniony przez art. 1 ust. 2 rozporządzenia nr 519/2013 z dnia 21 lutego 2013 r. (Dz.U.UE.L.13.158.74) zmieniającego nin. decyzję z dniem 1 lipca 2013 r.

- zmieniony przez art. 2 decyzji nr (UE) 2018/1614 z dnia 25 października 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.268.53) zmieniającej nin. decyzję z dniem 15 listopada 2018 r.

13 Dz.U. L 359 z 18.12.2006, s. 1.
14 Dz.U. L 84 z 26.3.2008, s. 1.
15 Dz.U. L 280 z 26.10.2010, s. 29.
16 W przypadku pojazdów specjalnych, w danym kraju niepowtarzalny musi być numer utworzony z cyfry pierwszej oraz ostatnich 5 cyfr charakterystyki technicznej i numeru seryjnego.
17 W przypadku NMBS/SNCB może być nadal używana pojedyncza litera B umieszczona w okręgu.
18 Znaki diakrytyczne to znaki "akcentów", takie jak w À, Ç, Ö, Č, Ž, Å itp. Litery specjalne w rodzaju Ø i Æ będą reprezentowane przez jeden znak; przy sprawdzaniu niepowtarzalności Ø jest traktowane jak O, a Æ jak A.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2007.305.30

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2007/756/WE przyjmująca wspólną specyfikację dotyczącą krajowego rejestru pojazdów kolejowych określonego w art. 14 ust. 4 i 5 dyrektyw 96/48/WE i 2001/16/W
Data aktu: 09/11/2007
Data ogłoszenia: 23/11/2007
Data wejścia w życie: 23/11/2007