(2004/613/WE)KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W Białej Księdze dotyczącej rządów europejskich przyjętej 25 lipca 2001 r. (1) Komisja zobowiązała się do szerszego otwarcia procesu opracowywania polityk Unii Europejskiej w celu zapewnienia większego uczestnictwa obywateli i organizacji w tworzeniu i stosowaniu tych polityk.
(2) Komisja uchwaliła 11 grudnia 2002 r. (2) komunikat dotyczący "ogólnych zasad i przepisów minimalnych mających zastosowanie do konsultacji prowadzonych przez Komisję z zainteresowanymi stronami" w celu zapewnienia spójnego podejścia wszystkich służb Komisji w procesie konsultacji oraz zwiększenia przejrzystości konsultacji.
(3) Zdaniem Komisji niezbędne jest konsultowanie i informowanie konsumentów oraz środowisk społecznogospodarczych, których dotyczy kwestia znakowania i prezentowania środków spożywczych i pasz, bezpieczeństwa środków spożywczych i pasz, pożywienia dla ludzi w odniesieniu do ustawodawstwa żywnościowego, zdrowia zwierząt oraz warunków utrzymania, jak również zdrowia roślin.
(4) Rozporządzenie (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 28 stycznia 2002 r. ustanawiające ogólne zasady i wymagania prawa żywnościowego, powołujące Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności oraz ustanawiające procedury w zakresie bezpieczeństwa żywności (3) przewiduje, że obywatele są konsultowani w sposób otwarty i przejrzysty, bezpośrednio lub za pośrednictwem organów przedstawicielskich, podczas opracowywania, opiniowania i rewizji przepisów prawa żywnościowego, chyba że nie pozwala na to pilny charakter kwestii.
(5) Biała Księga dotycząca bezpieczeństwa żywności przyjęta przez Komisję 12 stycznia 2000 r. (4) przewiduje utworzenie Grupy Doradczej ds. Bezpieczeństwa Żywności przez reorganizację istniejących komitetów doradczych (działanie 81).
(6) Komitet Doradczy ds. Środków Spożywczych został powołany decyzją Komisji nr 80/1073/EWG (5).
(7) Zostały powołane inne komitety doradcze w zakresie wspólnej polityki rolnej decyzją Komisji nr 98/235/EWG (6).
(8) Zdobyte doświadczenie wykazało konieczność scalenia i reorganizacji oraz poprawy funkcjonowania różnych istniejących komitetów doradczych skupionych wokół kwestii łańcucha pokarmowego oraz zdrowia zwierząt i roślin.
(9) Kwestią zasadniczą jest stworzenie stałych systemów konsultacji z obywatelami na szczeblu europejskim podczas opracowywania, opiniowania i rewizji wspólnotowego ustawodawstwa żywnościowego.
(10) Mając na uwadze konieczność globalnego podejścia do łańcucha pokarmowego oraz zdrowia zwierząt i roślin w celu zapewnienia ochrony konsumentów, ważne jest włączenie do obszaru systemów doradztwa całości zagadnień związanych z ustawodawstwem żywnościowym, co obejmuje aspekty związane ze znakowaniem i prezentacją środków spożywczych i pasz, z bezpieczeństwem artykułów spożywczych i pokarmów dla zwierząt, pożywienia dla ludzi w odniesieniu do ustawodawstwa żywnościowego, ze zdrowiem zwierząt, ale również aspekty związane z warunkami utrzymania zwierząt i z różnymi aspektami zdrowia roślin, takimi jak ochrona roślin, wyroby fitofarmaceutyczne i ich odpady, a także z warunkami zbytu nasion i materiałów rozpłodowych, w tym bioróżnorodność i związane z tym dziedziny własności przemysłowej.
(11) Mając na uwadze szeroki zakres przedmiotowego doradztwa i wynikającą stąd dużą liczbę zainteresowanych stron, skuteczność stałych systemów doradztwa implikuje konsultowanie się z obywatelami poprzez organy przedstawicielskie reprezentujące interesy łańcucha pokarmowego oraz zdrowia zwierząt i roślin na szczeblu europejskim, choć winna zawsze istnieć możliwość konsultacji bezpośredniej z obywatelami.
(12) Środowiska społeczno-zawodowe, w tym stowarzyszenia konsumentów Państw Członkowskich, utworzyły na szczeblu Unii Europejskiej organizacje, których celem jest zapewnienie reprezentowania na szczeblu europejskim interesów związanych z łańcuchem pokarmowym oraz zdrowiem zwierząt i roślin.
(13) Jakość systemów doradztwa zakłada, że bezpośrednia wymiana informacji między Komisją a organami przedstawicielskimi na szczeblu europejskim może odbywać się podczas ustrukturowanych posiedzeń w ramach danej grupy doradczej, w szczególności jeśli chodzi o program pracy Komisji w zakresie żywności.
(14) Skład grupy doradczej nie może być zbyt liczny z powodów praktycznych, związanych z organizacją posiedzeń, winien jednak gwarantować adekwatną reprezentację interesów łańcucha pokarmowego oraz zdrowia zwierząt i roślin. Ponieważ grupa będzie udzielać konsultacji, w szczególności co do programu prac Komisji, kwestią zasadniczą będzie obecność organów przedstawicielskich mogących jak najlepiej bronić na szczeblu europejskim ogólnych interesów związanych z łańcuchem pokarmowym oraz zdrowiem zwierząt i roślin.
(15) W celu zapewnienia skuteczności i przejrzystości prac grupy sposób jej pracy umożliwia organizowanie spotkań grup roboczych, które w razie potrzeby mogą być rozszerzone na inne zainteresowane osoby lub organy.
(16) W trosce o przejrzystość wskazane jest uchylenie decyzji nr 80/1073/EWG,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 6 sierpnia 2004 r.
|
W imieniu Komisji |
|
David BYRNE |
|
Członek Komisji |
___________
(1) COM(2001) 428 final.
(2) COM(2002) 704 final.
(3) Dz.U. L 31 z 1.2.2002, str. 1. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1642/2003 (Dz.U. L 245 z 29.9.2003, str. 4).
(4) COM(1999) 719 final.
(5) Dz.U. L 318 z 26.11.1980, str. 28.
(6) Dz.U. L 88 z 24.3.1998, str. 59.