Decyzja 2004/508/WE w sprawie wykonania rozporządzenia (WE) nr 1049/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie publicznego dostępu do dokumentów

DECYZJA ZARZĄDU EUROPEJSKIEJ AGENCJI BEZPIECZEŃSTWA I ZDROWIA W PRACY
z dnia 4 marca 2004 r.
w sprawie wykonania rozporządzenia (WE) nr 1049/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie publicznego dostępu do dokumentów
(2004/508/WE)

ZARZĄD,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1654/2003 z dnia 18 czerwca 2003 r., zmieniające rozporządzenie (WE) nr 2062/94 ustanawiające Europejską Agencję Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy (1),

mając na uwadze zapisaną w art. 1 akapit drugi Traktatu o Unii Europejskiej zasadę przejrzystości, zgodnie z którą Traktat wyznacza nowy etap w procesie tworzenia jeszcze bliższych związków pomiędzy narodami Europy, w których decyzje podejmowane są tak otwarcie, jak to tylko możliwe, i możliwie najbliżej obywatela;

mając na uwadze, że przejrzystość w demokratycznym ustroju jest gwarantem prawowitości, skuteczności i odpowiedzialności organów administracji wobec swoich obywateli oraz mając na uwadze to, że przejrzystość przyczynia się do wzmacniania zasad demokracji i poszanowania praw podstawowych zdefiniowanych w art. 6 Traktatu o Unii Europejskiej i w Karcie Praw Podstawowych Unii Europejskiej;

mając na uwadze, że rozporządzenie Rady (WE) nr 1654/2003 zawiera postanowienia, które gwarantują publiczny dostęp do dokumentów Agencji poprzez powszechny do nich dostęp i umożliwienie dostępu do Rejestru;

mając na uwadze, że należy ustanowić zasady w celu wykonania rozporządzenia (WE) nr 1049/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 30 maja 2001 r. w sprawie publicznego dostępu do dokumentów Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji (2) (dalej zwanego "rozporządzeniem (WE) nr 1049/2001") dla wszystkich dokumentów nieobjętych powyższymi postanowieniami;

mając na uwadze, że decyzje dotyczące działań w stosunku do wniosków pierwotnych podejmowane są przez funkcjonariuszy lub personel Agencji odpowiedzialny za rozpatrywanie wniosków o udzielenie dostępu, a decyzje odmawiające dostępu na podstawie wniosków powtórnych podejmowane są przez Dyrektora Agencji;

mając na uwadze, że rozporządzenie (WE) nr 1654/2003 przewiduje również podjęcie przez Zarząd praktycznych kroków w celu wykonania rozporządzenia (WE) nr 1049/2001 w ciągu sześciu miesięcy od wejścia w życie rozporządzenia Rady (WE) nr 1654/2003;

mając na uwadze, że jasne przepisy przyczyniają się do sprawniejszego administrowania, umożliwiając osobom odpowiedzialnym dokładniejsze i szybsze rozpatrywanie składanych wniosków,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Uprawnieni

1.
Prawo dostępu dotyczy dokumentów Agencji, tzn. dokumentów przez nią sporządzonych lub przez nią otrzymanych i znajdujących się w jej posiadaniu.
2.
Każdy obywatel Unii, każda osoba fizyczna i prawna zamieszkała lub mająca zarejestrowaną Agencję w Państwie Członkowskim korzysta ze swojego prawa dostępu do dokumentów Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy (dalej zwanej "Agencją") na podstawie art. 2 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1049/2001, zgodnie z zawartymi w nim szczegółowymi postanowieniami.
3.
Zgodnie z art. 2 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1049/2001, obywatele państw trzecich niezamieszkali w Państwie Członkowskim oraz osoby prawne nieposiadające zarejestrowanej Agencji w którymkolwiek z Państw Członkowskich korzystają z prawa dostępu do dokumentów Agencji na tych samych warunkach co uprawnieni, o których mowa w art. 2 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1049/2001.
Artykuł  2

Wnioski o udzielenie dostępu

1.
Wnioski o udzielenie dostępu do dokumentów, które nie zostały udostępnione publicznie, należy składać na piśmie i wysłać do Agencji pocztą elektroniczną (docrequest@osha.eu.int), listem (European Agency for Safety and Health at Work, Documentation, Gran Vía, 33, E-48009, Bilbao, Hiszpania) lub faksem [(0034) 944794383]. Agencja udziela odpowiedzi na wnioski pierwotne i powtórne w sprawie dostępu w ciągu piętnastu dni roboczych od daty zarejestrowania wniosku. W przypadku skomplikowanych lub obszernych wniosków nieprzekraczalny termin może zostać przedłużony o piętnaście dni roboczych. Każde przedłużenie nieprzekraczalnego terminu wymaga uzasadnienia i powinno ono zostać podane do wiadomości wnioskodawcy z wyprzedzeniem.
2.
Jeśli wniosek jest nieprecyzyjny, w rozumieniu art. 6 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1049/2001, Agencja zwraca się do wnioskodawcy o dostarczenie dodatkowych informacji umożliwiających zidentyfikowanie objętych wnioskiem dokumentów; nieprzekraczalny termin na udzielenie odpowiedzi rozpoczyna bieg dopiero od momentu uzyskania przez Agencję powyższych informacji.
3.
Każda decyzja, która jest choćby częściowo negatywna, określa przyczynę odmowy, opartą na jednym z wyjątków wymienionych w art. 4 rozporządzenia (WE) nr 1049/2001, i informuje wnioskodawcę o przysługujących mu środkach odwoławczych.
Artykuł  3

Rozpatrywanie wniosków pierwotnych

1.
Bez uszczerbku dla art. 8 niniejszej decyzji, niezwłocznie po rejestracji wniosku przesyła się wnioskodawcy potwierdzenie jej otrzymania, chyba że odpowiedź może być wysłana pocztą zwrotną.

Potwierdzenie otrzymania i odpowiedź przesyła się w formie pisemnej, tam gdzie to stosowne, drogą elektroniczną.

2.
Wnioskodawca jest informowany o odpowiedzi na jego wniosek przez przewodniczącego danego wydziału.
3.
Każda odpowiedź, która jest choćby częściowo negatywna, informuje wnioskodawcę o jego prawie do złożenia, w ciągu piętnastu dni roboczych od daty otrzymania odpowiedzi, powtórnego wniosku do Agencji w celu powtórnego jego rozpatrzenia.
4.
Brak odpowiedzi ze strony Agencji w określonym terminie uprawnia wnioskodawcę do złożenia powtórnego wniosku.
Artykuł  4

Rozpatrywanie wniosków powtórnych

1.
Dyrektor Agencji podejmie decyzje odmawiające dostępu w związku z wnioskami powtórnymi. Dyrektor powiadomi Zarząd Agencji o podjęciu takich działań.
2.
Wnioskodawcę powiadamia się o podjętej decyzji na piśmie, a tam gdzie to stosowne - za pomocą środków elektronicznych, oraz informuje się go o prawie do wniesienia skargi do Sądu Pierwszej Instancji lub o złożeniu skargi do Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich.
Artykuł  5

Konsultacje

1.
W przypadku gdy Agencja otrzyma wniosek o udzielenie dostępu do dokumentu, który posiada, ale który pochodzi od strony trzeciej, Agencja sprawdzi, czy nie ma zastosowania jeden z wyjątków przewidzianych w art. 4 rozporządzenia (WE) nr 1049/2001.
2.
Jeśli po zbadaniu Agencja uzna, że dostęp do dokumentu nie może być udzielony zgodnie z jednym z wyjątków przewidzianych w art. 4 rozporządzenia (WE) nr 1049/2001, negatywna odpowiedź zostaje wysłana wnioskodawcy bez konsultacji ze stroną trzecią, będącą autorem dokumentu.
3.
Agencja rozpatrzy wniosek pozytywnie, bez konsultacji ze stroną trzecią, będącą autorem dokumentu, w przypadkach gdy:

a) dokument, którego dotyczy wniosek, został już ujawniony przez autora lub zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1049/2001, lub podobnymi przepisami;

b) ujawnienie lub częściowe ujawnienie jego treści nie naruszy w sposób oczywisty interesów określonych w art. 4 rozporządzenia (WE) nr 1049/2001.

4.
We wszystkich innych przypadkach przeprowadza się konsultacje ze stroną trzecią będącą autorem dokumentu. W szczególności, jeśli wniosek o udzielenie dostępu dotyczy dokumentu pochodzącego od Państwa Członkowskiego, Agencja skonsultuje się z organem, od którego dokument pochodzi, gdy:

a) dokument został przekazany Agencji przed datą, od której stosuje się rozporządzenie (WE) nr 1049/2001;

b) Państwo Członkowskie zwróciło się do Agencji o nieujawnianie dokumentu bez jego uprzedniej zgody, zgodnie z art. 4 ust. 5 rozporządzenia (WE) nr 1049/2001.

5.
Konsultowana strona trzecia, będąca autorem dokumentu, udziela odpowiedzi w nieprzekraczalnym terminie, który nie może być krótszy niż pięć dni roboczych, ale musi umożliwiać Agencji dotrzymanie jej własnych terminów na udzielenie odpowiedzi. W przypadku braku odpowiedzi w wyznaczonym terminie lub jeśli nie można odnaleźć strony trzeciej, lub nie można jej zidentyfikować, Agencja podejmuje decyzję zgodnie z zasadami dotyczącymi wyjątków określonymi w art. 4 rozporządzenia (WE) nr 1049/2001, biorąc pod uwagę uzasadnione interesy strony trzeciej na podstawie posiadanych przez nią informacji.
6.
Jeśli Agencja zamierza udzielić dostępu do dokumentu wbrew wyraźnej opinii autora, powiadamia go o zamiarze ujawnienia, po upływie okresu dziesięciu dni roboczych, dokumentu i zwraca mu uwagę na przysługujące mu środki odwoławcze mające na celu sprzeciwienie się ujawnieniu.
Artykuł  6

Wykonywanie prawa dostępu

1.
Dokumenty przesyła się pocztą, faksem lub, w miarę możliwości, pocztą elektroniczną. Jeśli dokumenty są obszerne lub ich przekazanie jest utrudnione, wnioskodawca może zostać zaproszony do zapoznania się z dokumentami na miejscu. Zapoznanie takie jest bezpłatne.
2.
Jeśli dokument został opublikowany, odpowiedź składa się z odniesienia do publikacji lub miejsca, w którym dokument jest dostępny oraz, tam gdzie to stosowne, wskazania jego adresu internetowego na stronie www.agency.osha.eu.int.
3.
Jeśli objętość dokumentów objętych wnioskiem przekracza dwadzieścia stron, wnioskodawca może zostać obciążony opłatą w wysokości 0,10 EUR za stronę plus koszty przesyłki. Opłaty za inne media ustalane są indywidualnie dla każdej sprawy, lecz nie mogą przekraczać rozsądnej kwoty.
Artykuł  7

Środki ułatwiające dostęp do dokumentów

1.
Aby wprowadzić w życie prawa obywateli zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1049/2001, Agencja zapewni dostęp do rejestru dokumentów. Dostęp do rejestru zostanie zapewniony w formie elektronicznej.
2.
Rejestr zawiera tytuł dokumentu (w językach, w jakich jest on dostępny), numer porządkowy i inne użyteczne odniesienia, wskazanie jego autora i datę jego powstania lub przyjęcia.
3.
Strona pomocy (we wszystkich językach urzędowych) informuje, w jaki sposób można uzyskać dokument. Jeśli dokument został opublikowany, znajdzie się tam łącznik z jego pełnym tekstem.
Artykuł  8

Dokumenty bezpośrednio dostępne publicznie

1.
Niniejszy artykuł stosuje się tylko do dokumentów sporządzonych lub otrzymanych po dacie, od której stosuje się rozporządzenie (WE) nr 1049/2001.
2.
Następujące dokumenty są automatycznie dostarczane na wniosek oraz, o ile to możliwe, udostępniane bezpośrednio w formie elektronicznej:

a) dokumenty pochodzące od stron trzecich, które zostały już ujawnione przez ich autora lub za jego zgodą;

b) dokumenty już ujawnione w następstwie wcześniejszego wniosku.

Artykuł  9

Sprawozdania

Agencja opublikuje corocznie, jako część sprawozdania rocznego, informacje dotyczące wykonania niniejszej decyzji, w szczególności dane statystyczne określające liczbę przypadków, w których instytucja odmówiła prawa dostępu do swoich dokumentów, oraz liczbę i przyczyny takich odmów zgodnie z art. 17 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1049/2001.

Artykuł 10

Wejście w życie

Niniejsza decyzja wchodzi w życie w dniu jej przyjęcia i zostanie opublikowana w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Sporządzono w Bilbao, dnia 4 marca 2004 r.
W imieniu Zarządu
Christa SCHWENG
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 245 z 29.9.2003, str. 38.

(2) Dz.U. L 145 z 31.5.2001, str. 43.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2004.210.1

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2004/508/WE w sprawie wykonania rozporządzenia (WE) nr 1049/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie publicznego dostępu do dokumentów
Data aktu: 04/03/2004
Data ogłoszenia: 11/06/2004
Data wejścia w życie: 04/03/2004