(Dz.U.UE L z dnia 9 stycznia 2003 r.)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę Rady 76/769/EWG z dnia 27 lipca 1976 r. w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich odnoszących się do ograniczeń we wprowadzaniu do obrotu i stosowaniu substancji i preparatów niebezpiecznych(1), ostatnio zmienioną dyrektywą Komisji 2002/62/WE(2), w szczególności jej art. 2 lit. a), wprowadzony dyrektywą Rady 89/678/EWG(3),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Dyrektywa Rady 89/677/EWG(4) zmieniająca po raz ósmy dyrektywę 76/769/EWG nakłada pewne ograniczenia we wprowadzaniu do obrotu i stosowania arsenu.
(2) Ocena ryzyka i analizy korzyści i wad dalszych ograniczeń arsenu w pewnych konserwantach do drewna(5) została przeprowadzona w ramach przeglądu prawodawstwa wspólnotowego dotyczącego stosowania związków arsenu dla konserwacji drewna w następstwie przystąpienia Austrii, Finlandii i Szwecji do Wspólnoty Europejskiej w 1995 r.
(3) Ocena ryzyka została przedłożona Komitetowi Naukowemu ds. Toksyczności, Ekotoksyczności i Środowiska (CSTEE) celem dokonania fachowego przeglądu(6) i CSTEE stwierdził, że główne zagrożenia zostały zidentyfikowane poprawnie. Zagrożenia te obejmują zagrożenia dla zdrowia ludzkiego przy zbyciu drewna impregnowanego konserwantami do drewna zawierającymi miedź, chrom i arsen (CCA), w szczególności zagrożenia dla zdrowia dzieci wynikającego z użycia drewna impregnowanego CCA w wyposażeniu placów zabaw. Zidentyfikowano również zagrożenie dla środowiska wodnego w niektórych wodach morskich.
(4) CSTEE zalecił dalej, by w świetle poważnej luki wiedzy w stosunku do drewna impregnowanego arsenem na składowiskach odpadów, wskazane było wykazanie ostrożności poprzez ograniczenie zastosowania konserwacji drewna opartej na arsenie do tych sytuacji, gdzie jest to absolutnie konieczne.
(5) Przy dalszym rozpatrzeniu wpływów arsenu na zdrowie(7) CSTEE stwierdził, że substancja jest zarówno genotoksyczna, jak i dobrze znanym czynnikiem rakotwórczym, i stosowne jest założenie, że nie istnieje żaden próg dla działania rakotwórczego.
(6) Odpady z impregnowania drewna przez CCA zostały sklasyfikowane jako odpady niebezpieczne stosownie do decyzji Komisji 2000/532/WE z dnia 3 maja 2000 r. zastępującej decyzję 94/3/WE ustanawiającą wykaz odpadów zgodnie z art. 1 lit. a) dyrektywy Rady 75/442/EWG w sprawie odpadów oraz decyzję Rady 94/904/WE ustanawiającą wykaz odpadów niebezpiecznych zgodnie z art. 1 ust. 4 dyrektywy Rady 91/689/WE w sprawie odpadów niebezpiecznych(8), ostatnio zmienionej decyzją Rady 2001/573/WE(9).
(7) Dyrektywa 98/8/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 16 lutego 1998 r. dotycząca wprowadzania do obrotu produktów biobójczych(10) ustanawia przepisy dla harmonizacji zezwoleń na biocydy na poziomie Wspólnoty, a rozporządzenie Komisji (WE) nr 1896/2000 z dnia 7 września 2000 r. w sprawie pierwszej fazy programu określonego w art. 16 ust. 2 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 98/8/WE w sprawie produktów biobójczych(11) uznaje ocenę konserwantów do drewna za priorytet w programie przeglądu ustanowionego zgodnie z dyrektywą 98/8/WE. Arsen został zidentyfikowany i zgłoszony jako substancja aktywna w terminie wymienionym w rozporządzeniu (WE) nr 1896/2000. Kompletna dokumentacja dla oceny arsenu jako istniejącej substancji będzie musiała zostać przedstawiona do dnia 28 marca 2004 r.
(8) W odniesieniu do oceny zagrożeń i wzięcia pod uwagę zasady ostrożności, w oczekiwaniu harmonizacji zasad zgodnie z dyrektywą 98/8/WE lub decyzją na podstawie art. 6 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1896/2000, konieczne jest dostosowanie ograniczeń dla arsenu w dyrektywie 76/769/EWG do postępu technicznego. Niniejsza dyrektywa nie ma zastosowania do już istniejącego drewna impregnowanego przez CCA.
(9) Niniejszą dyrektywę należy stosować bez uszczerbku dla prawodawstwa wspólnotowego ustanawiającego minimalne wymagania dla ochrony pracowników, w szczególności dla dyrektywy Rady 89/391/EWG z dnia 12 czerwca 1989 r. w sprawie wprowadzenia środków w celu poprawy bezpieczeństwa i zdrowia pracowników w miejscu pracy(12), dyrektywy Rady 90/394/EWG z dnia 28 czerwca 1990 r. w sprawie ochrony pracowników przed zagrożeniem dotyczącym narażenia na działanie czynników rakotwórczych podczas pracy (szósta dyrektywa szczegółowa w rozumieniu art. 16 ust. 1 dyrektywy 89/391/EWG)(13), ostatnio zmienionej dyrektywą 1999/38/WE(14), i dyrektywy Rady 98/24/WE z dnia 7 kwietnia 1998 r. w sprawie ochrony zdrowia i bezpieczeństwa pracowników przed ryzykiem związanym ze środkami chemicznymi w miejscu pracy (czternasta dyrektywa szczegółowa w rozumieniu art. 16 ust. 1 dyrektywy 89/391/EWG)(15).
(10) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Komitetu ds. Dostosowania do Postępu Technicznego Dyrektyw Dotyczących Usunięcia Barier Technicznych w Handlu Niebezpiecznymi Substancjami i Preparatami,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 6 stycznia 2003 r.
W imieniu Komisji | |
Erkki LIIKANEN | |
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 262 z 27.9.1976, str. 201.
(2) Dz.U. L 183 z 12.7.2002, str. 58.
(3) Dz.U. L 398 z 30.12.1989, str. 24.
(4) Dz.U. L 398 z 30.12.1989, str. 19.
(5) Ocena zagrożeń arsenem dla zdrowia i środowiska naturalnego w konserwantach do drewna i skutków dalszych ograniczeń w jego wprowadzaniu do obrotu i stosowaniu, 1998 r.
(6)http://europa.eu.int/comm/food/fs/sc/sct/out18_en.html.
(7)http://europa.eu.int/comm/food/fs/sc/sct/out106_en.html.
(8) Dz.U. L 226 z 6.9.2000, str. 3.
(9) Dz.U. L 203 z 28.7.2001, str. 18.
(10) Dz.U. L 123 z 24.4.1998, str. 1.
(11) Dz.U. L 228 z 8.9.2000, str. 6.
(12) Dz.U. L 183 z 29.6.1989, str. 1.
(13) Dz.U. L 196 z 26.7.1990, str. 1.
(14) Dz.U. L 138 z 1.6.1999, str. 66.
(15) Dz.U. L 131 z 5.5.1998, str. 11.
500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
31.12.2024Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.
28.12.2024Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.
12.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2003.4.9 |
Rodzaj: | Dyrektywa |
Tytuł: | Dyrektywa 2003/2/WE odnosząca się do ograniczeń we wprowadzaniu do obrotu i stosowaniu arsenu |
Data aktu: | 06/01/2003 |
Data ogłoszenia: | 09/01/2003 |
Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 29/01/2003 |