Decyzja 2318/2003/WE przyjmująca wieloletni program (2004-2006) w celu skutecznej integracji technologii informacyjno-komunikacyjnych (ICT) w systemy kształcenia ogólnego i szkolenia zawodowego w Europie (Program "eLearning")

DECYZJA NR 2318/2003/WE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY
z dnia 5 grudnia 2003 r.
przyjmująca wieloletni program (2004-2006) w celu skutecznej integracji technologii informacyjno-komunikacyjnych (ICT) w systemy kształcenia ogólnego i szkolenia zawodowego w Europie (Program "eLearning")

PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 149 ust. 4 i art. 150 ust. 4,

uwzględniając wniosek Komisji,

uwzględniając opinię europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(1),

uwzględniając opinie Komitetu Regionów(2),

stanowiąc zgodnie z procedurą określoną w art. 251 Traktatu(3),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Do celów programów Sokrates i Leonardo da Vinci dotyczących kształcenia ogólnego i szkolenia zawodowego ustanowionych decyzją nr 253/2000/WE(4) i decyzją 1999/382/WE(5) należą między innymi rozwój kształcenia otwartego i na odległość jak również wykorzystywanie technologii informacyjno-komunikacyjnych.

(2) We wnioskach Rady Europejskiej zebranej w Lizbonie w dniach 23 i 24 marca 2000 (Rada Lizbońska) podkreśla się potrzebę dostosowania europejskiego systemu kształcenia i szkolenia zawodowego do potrzeb gospodarki opartej na wiedzy i zadeklarowano promowanie nowych podstawowych umiejętności, w szczególności w technologiach informacyjnych, jako jeden z trzech głównych składników tego nowego podejścia.

(3) Inicjatywa "eLearning - projektowanie szkolnictwa jutra", którą Komisja rozpoczęła w maju 2000 r. w odpowiedzi na posiedzenie Rady Europejskiej w Lizbonie, została zatwierdzona przez Radę Europejską na posiedzeniu w Feirze w czerwcu 2000 r. Na posiedzeniu w Sztokholmie w marcu 2001 r. Rada Europejska przyjęła do wiadomości pozytywne wyniki tej inicjatywy.

(4) W "planie działań eLearning", na podstawie czterech linii działań inicjatywy eLearning (infrastruktury i wyposażenie, szkolenie zawodowe, europejskie przedmioty nauczania i usługi wysokiej jakości jak również współpraca na wszystkich poziomach) zostało ustalonych dziesięć kluczowych działań łączących różne programy i instrumenty wspólnotowe w celu zwiększenia spójności i synergii między nimi i w celu polepszenia dostępności dla użytkowników.

(5) W dniu 15 maja 2001 r. Parlament Europejski przyjął rezolucję(6) w sprawie obydwóch komunikatów Komisji dotyczących tego tematu, w której uznaje, że inicjatywa eLearning przyczynia się do wzmocnienia koncepcji "jednolitego europejskiego obszaru edukacyjnego", który uzupełnia europejski obszar badań i jednolity rynek europejski oraz wzywa do dalszego rozwoju tej inicjatywy w ramach nowego specjalnego programu posiadającego jasną podstawę prawną, unikającego powielania istniejących programów i zapewniającego lepszą zauważalność i dodatkową korzyść dla działań wspólnotowych.

(6) Rezolucja Rady z dnia 13 lipca 2001 r. w sprawie eLearning(7) potwierdza tę inicjatywę i wzywa Komisję do kontynuowania i zintensyfikowania jej działań w tym obszarze.

(7) Komisja w swoim komunikacie "Realizacja europejskiego obszaru kształcenia przez całe życie" przyjętym 21 listopada 2001 r. wskazała na potencjał eLearning w udostępnianiu i zarządzaniu nowymi możliwościami kształcenia w tej dziedzinie.

(8) Rada Europejska w swoich wnioskach z posiedzenia w Barcelonie w marcu 2002 r. wezwała do podjęcia działań na rzecz nawiązywania partnerstwa o europejskim zasięgu między szkołami - Komisja sporządziła następnie sprawozdanie w sprawie wykorzystania Internetu dla partnerstwa między szkołami, jak również w sprawie wprowadzenia świadectwa użytkownika Internetu i komputera dla uczniów szkół średnich, które przedstawiła Radzie Europejskiej na jej posiedzeniu w Sewilli.

(9) Niektórzy ludzie nie są w stanie korzystać w pełnym zakresie z korzyści, jakie dają ICT i Internet w społeczeństwie opartym na wiedzy; potrzebne jest znalezienie rozwiązania dla powstającego z tego powodu problemu społecznego wykluczenia, tzw. "przepaści cyfrowej", który dotyczy często osób młodych, niepełnosprawnych i starszych, jak również grup społecznych, które już stały się ofiarami innych form wykluczenia.

(10) Szczególną uwagę należy zwrócić na kształcenie i doskonalenie zawodowe nauczycieli, tak by byli w stanie korzystać z Internetu i ICT w klasie w sposób krytyczny i wychowawczo odpowiedzialny.

(11) Szczególną uwagę należy zwrócić na różnice płci w korzystaniu z eLearning i promowanie równych szans w tej dziedzinie.

(12) eLearning posiada potencjał do wspierania Unii w pokonywaniu wyzwań społeczeństwa opartego na wiedzy, w polepszaniu jakości nauczania, w ułatwianiu dostępu do zasobów edukacyjnych, w uwzględnianiu szczególnych potrzeb i aby nauczanie, jak również kształcenie i doskonalenie w miejscu pracy, w szczególności w małych i średnich przedsiębiorstwach, uczynić skutecznym i efektywnym.

(13) W Deklaracji z Bolonii podpisanej przez 29 europejskich ministrów edukacji dnia 19 czerwca 1999 r. podkreślono potrzebę europejskiego wymiaru w szkolnictwie wyższym i równocześnie znaczenie rozwoju elektronicznego wymiaru nauczania w tym kontekście.

(14) Unia Europejska powinna zwrócić szczególną uwagę na skuteczne wsparcie wirtualnych szkół wyższych, aby uzupełnić działania w ramach programów mobilności wewnątrz Unii Europejskiej i z państwami trzecimi.

(15) Należy wzmocnić i uzupełnić istniejące instrumenty i uwzględnić rolę eLearning również w kontekście przygotowania nowych generacji instrumentów w obszarze kształcenia ogólnego i zawodowego.

(16) W celu zwiększenia dodatkowych korzyści działań wspólnotowych niezbędne jest zapewnienie spójności i komplementarności między przeprowadzanymi działaniami w ramach niniejszej decyzji i innych istotnych polityk, instrumentów i działań Wspólnoty, w szczególności tematycznego priorytetu Technologie Społeczeństwa Informacyjnego w ramach szóstego programu ramowego w dziedzinie badań ustanowionego decyzją nr 1513/2002/WE(8).

(17) Kraje kandydujące do przystąpienia do Unii Europejskiej i Państwa EOG-EFTA powinny mieć możliwość uczestniczenia w programie eLearning. Eksperci i instytucje edukacyjne z innych państw trzecich powinny mieć możliwość wymiany doświadczeń w ramach istniejącej współpracy z tymi państwami trzecimi.

(18) Komisja i Państwa Członkowskie powinny w ramach współpracy regularnie monitorować i oceniać program eLearning, aby możliwe było wprowadzanie dostosowań, w szczególności w priorytetach w celu realizacji działań. Ocena powinna również zawierać ocenę zewnętrzną dokonaną przez niezależne, bezstronne instytucje.

(19) Ponieważ cel proponowanych działań, jakim jest promowanie europejskiej współpracy w celu polepszenia jakości i rozszerzenia dostępu do kształcenia ogólnego i szkolenia zawodowego poprzez efektywne wykorzystanie eLearning, nie może być w sposób wystarczający osiągnięty na poziomie Państw Członkowskich, Wspólnota może przyjąć odpowiednie środki zgodnie z zasadą pomocniczości określoną w art. 5 Traktatu. Zgodnie z zasadą proporcjonalności określoną w tym artykule, niniejsza decyzja nie wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia tego celu.

(20) Niniejszą decyzją ustanawia się na cały okres trwania programu eLearning ramy finansowe stanowiące priorytetowe ramy odniesienia w rozumieniu punktu 33 porozumienia międzyinstytucjonalnego z dnia 6 maja 1999 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej i poprawy procedury budżetowej(9), dla władz budżetowych podczas rocznej procedury budżetowej.

(21) Środki niezbędne do wykonania niniejszej decyzji powinny być przyjęte zgodnie z decyzją Rady 1999/468/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. ustanawiającą warunki wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji(10),

PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Ustanowienie programu

1.
Niniejsza decyzja ustanawia program eLearning, wieloletni program na rzecz poprawy jakości i dostępu do europejskiego systemu kształcenia i szkolenia zawodowego poprzez efektywne wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnych (ICT), zwany dalej "programem".
2.
Program jest realizowany w okresie rozpoczynającym się dnia 1 stycznia 2004 r. i kończącym się dnia 31 grudnia 2006 r.
Artykuł  2

Cele programu

1.
Ogólnym celem programu jest właściwe wspieranie i rozszerzenie skutecznego wykorzystania ICT w europejskich systemach kształcenia ogólnego i szkolenia zawodowego i w związku z tym przyczynianie się do wysokiej jakości kształcenia jak również dostosowywania tych systemów do potrzeb społeczeństwa opartego na wiedzy w kontekście kształcenia przez całe życie.
2.
Szczególne cele programu to:

a) określenie zainteresowanych podmiotów i informowanie ich o środkach i drogach wykorzystania eLearning w celu wspierania alfabetyzacji cyfrowej, aby w ten sposób przyczynić się do wzmocnienia spójności społecznej i rozwoju osobistego i wspierania dialogu międzykulturowego;

b) wykorzystanie potencjału eLearning w celu rozszerzenia europejskiego wymiaru w szkolnictwie;

c) przygotowanie mechanizmów w celu wspierania rozwoju wysokiej jakości produktów i usług europejskich jak również wspomagania wymiany i transferu dobrych praktyk;

d) wykorzystanie potencjału eLearning w związku z wprowadzeniem nowych metod nauczania w celu poprawienia jakości procesu uczenia się i wspierania samodzielności u osób uczących się.

Artykuł  3

Obszary interwencji programu

1.
Cele programu są realizowane w następujących obszarach interwencji, zgodnie z kierunkami działań opisanymi w załączniku:

a) wspieranie alfabetyzacji cyfrowej

działania w tym obszarze dotyczą wkładu ICT w szkole oraz szerzej w kontekście kształcenia przez całe życie, w szczególności skierowane są do tych, którzy z powodu ich położenia geograficznego, sytuacji socjalnej lub szczególnych potrzeb nie mają łatwego dostępu do tych technologii. Celem jest określenie dobrych przykładów i stworzenie synergii między wieloma działaniami krajowymi a europejskimi, które są skierowane do tych grup odbiorców;

b) europejskie wirtualne szkoły wyższe:

działania w tym obszarze przyczynią się do poprawy integracji wirtualnego wymiaru w szkolnictwie wyższym. Celem jest wspieranie rozwoju nowych modeli organizacyjnych dla szkolnictwa wyższego w Europie (wirtualne szkoły wyższe) i dla europejskich programów wymiany (mobilność wirtualna), opierając się na istniejących mechanizmach współpracy (Program Erasmus, Proces boloński) i ich instrumentach (europejski system transferu punktów kredytowych (ECTS), europejskie studia magisterskie, zapewnienie jakości, mobilność);

c) partnerstwo poprzez Internet między szkołami europejskimi i wspieranie szkolenia nauczycieli:

działania w tym obszarze będą wspierać a następnie rozwijać połączenie sieciowe szkół, aby umożliwić wszystkim europejskim szkołom nawiązywanie partnerskich kontaktów pedagogicznych z innymi szkołami w Europie, wspieranie nowych metod współpracy i transferu wysokiej jakości koncepcji nauczania i wspieranie nauki języków obcych, jak również rozszerzenie dialogu międzykulturowego; działania w tym obszarze będą również skierowane na aktualizację kwalifikacji zawodowych nauczycieli i trenerów, w pedagogicznym i wspólnym wykorzystywaniu ICT poprzez wymianę i rozpowszechnianie sprawdzonych praktyk i przeprowadzanie międzynarodowych i wielodyscyplinarnych projektów współpracy;

d) działania przekrojowe:

działania w tym obszarze służą wspieraniu eLearning w Europie, opierając się na monitorowaniu "Planu działań eLearning". Celem jest rozpowszechnianie, wspieranie i transfer sprawdzonych i innowacyjnych praktyk i rezultatów, powstałych w ramach projektów i programów, i pogłębienie współpracy różnych uczestniczących podmiotów, w szczególności poprzez wspieranie partnerstwa między sektorem publicznym a prywatnym.

2.
Realizacja tych działań następuje zgodnie z określoną w Załączniku procedurą i poprzez następujące podejścia, które mogą być łączone w odpowiednim przypadku:

a) wsparcie projektów pilotażowych, z potencjałem na strategiczny wpływ na praktykę kształcenia ogólnego i szkolenia zawodowego i mających jasne perspektywy na osiągnięcie długotrwałych efektów;

b) wsparcie rozwoju metod, instrumentów i praktyk, jak również analizy tendencji w obszarze koncepcji i wykorzystania modeli dla eLearning w kształceniu ogólnym i szkoleniu zawodowym;

c) wspieranie innowacyjnych działań prowadzonych przez europejskie sieci i partnerstwo, które skierowane są na wspieranie innowacji i jakości w projektowaniu i wykorzystaniu produktów i usług, w oparciu o odpowiednie wykorzystanie ICT dla edukacji i szkolenia;

d) wsparcie dla europejskich sieci i partnerstwa, które wspierają i wzmacniają pedagogiczne i dydaktyczne wykorzystanie Internetu i ICT, jak również dla wymiany sprawdzonych rozwiązań. Działania te służą nie tylko do zapewnienia, że nauczyciele i uczniowie potrafią nie tylko technicznie wykorzystać ICT i Internet, ale potrafią również obchodzić się z nimi w sposób krytyczny i wychowawczo odpowiedzialny;

e) wsparcie dla współpracy europejskiej, transfer produktów eLearning, jak również rozpowszechnianie i wymiana sprawdzonych rozwiązań;

f) wsparcie techniczne i administracyjne.

Artykuł  4

Realizacja programu i współpraca z Państwami Członkowskimi

1.
Komisja:

a) zapewnia realizację działań wspólnotowych tego programu zgodnie z Załącznikiem;

b) zapewnia synergię z innymi programami wspólnotowymi i działaniami w obszarach kształcenia, badań, polityki społecznej i rozwoju regionalnego;

c) wspiera i ułatwia współpracę z organizacjami międzynarodowymi, które aktywnie działają w obszarze eLearning.

2.
Państwa Członkowskie wskażą właściwych partnerów do kontaktu, którzy będą ściśle współpracować z Komisją w odniesieniu do przekazywania odpowiednich informacji dotyczących wykorzystania i praktycznego użycia eLearning.
Artykuł  5

Środki wykonawcze

1.
Następujące środki, niezbędne dla wykonania niniejszej decyzji, zostają przyjęte zgodnie z procedurą zarządzania określoną w art. 6 ust. 2:

a) roczny plan pracy, włącznie z priorytetami, jak również kryteria wyboru i procedur i rezultaty;

b) plan rocznego budżetu i specyfikacja środków dla różnych działań programu zgodnie z art. 9 i 10.

c) środki dotyczące monitorowania i oceny programu i rozpowszechniania i transferu wyników.

2.
Wszystkie inne środki niezbędne do wykonania niniejszej decyzji zostają przyjęte zgodnie z procedurą doradczą określoną w art. 6 ust. 3.
Artykuł  6

Komitet

1.
Komisję wspiera Komitet.
2.
W przypadku odniesienia do niniejszego ustępu, stosuje się art. 4 i 7 decyzji 1999/468/WE, uwzględniając przepisy art. 8 tej decyzji.

Okres ustanowiony w art. 4 ust. 3 decyzji 1999/468/WE ustala się na dwa miesiące.

3.
W przypadku odniesienia do niniejszego ustępu, stosuje się art. 3 i 7 decyzji 1999/468/WE, uwzględniając przepisy art. 8 tej decyzji.
4.
Komitet uchwala swój regulamin wewnętrzny.
Artykuł  7

Spójność i komplementarność

1.
Komisja we współpracy z Państwami Członkowskimi zapewnia całościową spójność i komplementarność tego programu z innymi odpowiednimi politykami wspólnotowymi, instrumentami i działaniami, w szczególności z programami dotyczącymi kształcenia ogólnego i szkolenia zawodowego, Sokrates, Leonardo da Vinci i programem Młodzież.
2.
Komisja zapewnia efektywne powiązania i, w odpowiednim przypadku, skoordynowane działania tego programu z programami i działaniami w obszarze nowych technologii dla kształcenia ogólnego i szkolenia zawodowego, w szczególności z odpowiednimi działaniami w obszarze badań, rozwoju technologicznego i prezentacji w ramach szóstego programu ramowego.
Artykuł  8

Finansowanie

1.
Ramy finansowe dla wykonania tego programu są ustalone na 44 miliony EUR na okres określony w art. 1.
2.
Roczne środki zostają zatwierdzone przez władze budżetowe w ramach limitu perspektywy finansowej.
Artykuł  9

Podział budżetu

Środki zostają podzielone na działania w następujący sposób:

a) eLearning w celu wsparcia alfabetyzacji cyfrowej: około 10 % łącznego budżetu;

b) europejskie wyższe szkoły wirtualne: około 30 % łącznego budżetu;

c) partnerstwo poprzez Internet między europejskimi szkołami i wsparcie szkolenia nauczycieli: około 45 % łącznego budżetu;

d) działania przekrojowe i monitorowanie planu działań eLearning: maksimum 7,5 % łącznego budżetu;

e) wsparcie techniczne i administracyjne: maksimum 7,5 % łącznego budżetu.

Artykuł  10

Uczestnictwo krajów kandydujących do przystąpienia do Unii Europejskiej i państw EOG-EFTA

Warunki i szczegółowe zasady uczestnictwa krajów kandydujących do przystąpienia do Unii Europejskiej i Państw EOG-EFTA w programie zostają ustanowione zgodnie z odpowiednimi przepisami umów regulujących stosunki pomiędzy Wspólnotą a tymi krajami.

Artykuł  11

Współpraca z państwami trzecimi

Z inicjatywy Komisji eksperci z państw trzecich innych niż te określone w art. 10 mogą być zapraszani do udziału w konferencjach i posiedzeniach, z wyjątkiem posiedzeń Komitetu określonego w art. 6.

Środki na zwrot kosztów podróży i utrzymania tych ekspertów, zgodnie z obowiązującymi regulacjami Komisji, nie powinny przekraczać 0,5 % całkowitego budżetu programu.

Artykuł  12

Monitorowanie i ocena

1.
Komisja we współpracy z Państwami Członkowskimi monitoruje regularnie realizację programu. Monitorowanie to obejmuje sprawozdanie określone w ust. 2 i szczególne działania.
2.
Komisja zapewnia zewnętrzną ocenę programu, gdy tylko zostaje on zakończony. W ramach tej oceny należy ocenić adekwatność, efektywność i wpływ pojedynczych działań, jak również ogólny wpływ programu. Szczególną uwagę należy zwrócić na kwestie spójności społecznej i równości szans.

Ocena ta obejmuje również komplementarność działań tego programu z działaniami w ramach innych odpowiednich polityk, instrumentów i działań Wspólnoty.

Komisja przedłoży Parlamentowi Europejskiemu, Radzie, Komitetowi Ekonomiczno-Społecznemu jak również Komitetowi Regionów, sprawozdanie w sprawie oceny ex post do końca 2007 r.

Artykuł  13

Wejście w życie

Niniejsza decyzja wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli, dnia 5 grudnia 2003 r.
W imieniu Parlamentu Europejskiego W imieniu Rady
P. COX P. LUNARDI
Przewodniczący Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 133 z 6.6.2003, str. 33.

(2) Dz.U. C 244 z 10.10.2003, str. 42.

(3) Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 8 kwietnia 2003 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym), wspólne stanowisko Rady z dnia 16 czerwca 2003 r. (Dz.U. C 233 E z 30.9.2003, str. 24) oraz stanowisko Parlamentu Europejskiego z dnia 21 października 2003 (dotychczas nieopublikowane w Dzienniku Urzędowym).

(4)Decyzja nr 253/2000/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 stycznia 2000 r. ustanawiająca drugi etap wspólnotowego programu działań w dziedzinie edukacji "Socrates" (Dz.U. L 28 z 3.2.2000, str. 1). Decyzja zmieniona decyzją nr 451/2003/WE (Dz- .U. L 69 z 13.3.2003, str. 6).

(5)Decyzja Rady 1999/382/WE z dnia 26 kwietnia 1999 r. ustanawiająca drugą fazę wspólnotowego programu działań w dziedzinie kształcenia zawodowego "Leonardo da Vinci" (Dz.U. L 146 z 11.6.1999, str. 33).

(6) Dz.U. C 34 E z 7.2.2002, str. 153.

(7) Dz.U. C 204 z 20.7.2001, str. 3.

(8)Decyzja nr 1513/2002/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 czerwca 2002 r. dotycząca szóstego programu ramowego Wspólnoty Europejskiej w dziedzinie badań, rozwoju technologicznego i demonstracji, przyczyniającego się do utworzenia Europejskiej Przestrzeni Badawczej i innowacji (2002-2006) (Dz.U. L 232 z 29.8.2002, str. 1).

(9) Dz.U. C 172 z 18.6.1999, str. 1. Porozumienie zmienione decyzją 2003/429/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 147 z 14.6.2003, str. 25).

(10) Dz.U. L 184 z 17.7.1999, str. 23.

ZAŁĄCZNIK

1. OBSZARY DZIAŁAŃ

Obszary działań są środkami do osiągnięcia ogólnego celu programu: wsparcia rozwoju i racjonalnego wykorzystania eLearning w Europie i wsparcia wysiłków Państw Członkowskich w tym obszarze. Struktura obszarów działania jest skierowana na cztery obszary interwencji programu.

Obszar działania 1: wspieranie alfabetyzacji cyfrowej

Działania w tym obszarze muszą obejmować zarówno aspekty koncepcyjne jak również praktyczne - od zrozumienia alfabetyzacji cyfrowej do ustanowienia działań wspierających dla szczególnych grup docelowych. Alfabetyzacja cyfrowa jest jedną z istotnych umiejętności i kompetencji, które są niezbędne, aby uczestniczyć aktywnie w społeczeństwie opartym na wiedzy i w nowej kulturze medialnej. Alfabetyzacja cyfrowa odnosi się również do krytycznej alfabetyzacji medialnej i kompetencji społecznej, ponieważ mają one wspólne cele, jak np. aktywne obywatelstwo i odpowiedzialne stosowanie ICT.

a) Ustalenie i rozpowszechnianie sprawdzonych rozwiązań w celu wspierania alfabetyzacji cyfrowej: szczególna uwaga będzie skierowana na następujące punkty: poprawa dostępu do zasobów nauczania dla tych, którzy bez zezwolenia nie mogą korzystać z ICT; uwzględnienie różnych kognitywnych i dydaktycznych podejść jak również różnych stylów uczenia się; uwzględnienie szczególnych potrzeb określonych grup, np. imigrantów, dzieci hospitalizowanych i osób niepełnosprawnych; badanie użycia zaangażowanych i motywujących podejść.

b) Działania uświadamiające za pośrednictwem sieci europejskich w tym obszarze: w ramach tych działań wspierane będą działania, które realizowane są przez sieci europejskie, stowarzyszenia, urzędy, partnerstwo między publicznym a prywatnym sektorem itd. Wspierane będą kontakty i wymiana sprawdzonych rozwiązań między partnerami.

Obszar działania 2: europejskie wirtualne szkoły wyższe

Celem tego obszaru działania jest wprowadzenie wymiaru eLearning do inicjatyw europejskich w obszarze szkolnictwa wyższego i przyczynianie się w ten sposób do stworzenia europejskiego obszaru szkolnictwa wyższego.

a) Dalszy rozwój istniejących instrumentów, w szczególności takich, które dotyczą wirtualnej mobilności jako środka do uzupełnienia i zintensyfikowania fizycznej mobilności (wirtualny Erasmus); mechanizmy uznawania i walidacji (ECTS); usługi informacyjne i poradnictwo oraz użycie synergii między wirtualnymi a tradycyjnymi modelami. Projekty te powinny opierać się na porozumieniach między szkołami wyższymi, być rozszerzane lub uzupełniane, w miarę możliwości, poprzez istniejące porozumienia współpracy w ramach wspólnotowych programów mobilności.

b) Międzynarodowe wirtualne szkoły wyższe: w ramach tych działań będą wspierane projekty strategiczne, które muszą być zaproponowane wspólnie przez szkoły wyższe z co najmniej trzech Państw Członkowskich. Modele współpracy dla eLearning powinny zostać rozwinięte w następujących obszarach: koncepcje wspólnych planów nauczania przez kilka szkół wyższych, włącznie z porozumieniami dotyczącymi oceny, walidacji i uznawania osiągniętych kompetencji, z zastrzeżeniem pojedynczych krajowych procedur; szeroko zakrojone wypróbowanie wirtualnej mobilności jako uzupełnienie do fizycznej mobilności; rozwój innowacyjnych programów nauczania, opartych na dwóch metodach nauczania tradycyjnej i on-line.

c) Europejskie modele eLearning dla szkolnictwa wyższego: w ramach tego działania powinny zostać rozwinięte nowe modele współpracy między europejskimi szkołami wyższymi; przy tym należy uwzględnić w szczególności: rozwój zawodowy i kształcenie ustawiczne jak również rozwój usług wspomagających dla uczenia się i szkolenie nauczycieli, trenerów i pozostałego personelu nauczania w zakresie użycia eLearning w dydaktyce; badanie metod zapewniania jakości; poprawa lepszego zrozumienia zmian organizacyjnych i możliwego ryzyka związanego z wdrożeniem eLearning w szkolnictwie wyższym; rozwój modeli europejskich dla partnerstwa między sektorem publicznym a prywatnym w zakresie eLearning w szkolnictwie wyższym i wykorzystanie możliwości otwierających się poprzez nowe partnerstwo i formy finansowania.

Obszar działania 3: Partnerstwo poprzez Internet między szkołami podstawowymi a średnimi i wspieranie kształcenia nauczycieli

Działania w tym obszarze powinny ułatwić nawiązywanie partnerstwa między szkołami poprzez Internet, wspierać doskonalenie nauczycieli, motywować szkoły europejskie do rozbudowywania partnerstwa pedagogicznego ze szkołami z innych państw europejskich i wspierać naukę języków obcych jak również międzykulturowy dialog. Ten obszar działania skierowany jest do szkół podstawowych i średnich.

a) Ustalenie i analiza istniejących inicjatyw: w ramach tych działań powinny być analizowane istniejące rozwiązania. W związku z tym powinny zostać ustalone projekty wzorcowe, które pokazują, w jakim zakresie zastosowania multimedialne i sieci komunikacyjne mogą wspierać partnerstwo szkolne, w szczególności projekty wielojęzyczne i międzykulturowe. W dalszym ciągu zostaną udostępnione nauczycielom analizy przypadku, jak również materiały i metody oceny, które pokazują, jak potencjał ICT pozwala się wykorzystywać dla innowacyjnych metod współpracy (np. wirtualne klasy, rozwój wspólnych planów nauczania dla doskonalenia zawodowego nauczycieli, koncepcje interdyscyplinarne lub użycie wspólnych metod nauczania i zasobów).

b) Sieć wspierająca partnerstwo poprzez Internet: sieć ta powinna zostać utworzona przez nauczycieli lub wychowawców z doświadczeniem w obszarze współpracy europejskiej. Będzie ona oferować wsparcie pedagogiczne i poradnictwo oraz instrumenty i usługi w poszukiwaniu partnerów, metody wymiany doświadczeń jak również przygotowanie platformy Internetowej na bazie istniejących stron Internetowych dla działań partnerstwa.

c) Wsparcie sieci dotyczących współpracy w obszarze doskonalenia zawodowego nauczycieli i pozostałego personelu edukacyjnego. Sieci te będą opierać się na instytucjach, które są odpowiedzialne za pedagogiczne użytkowanie technologii informacyjno-komunikacyjnych. Będą one koncentrować się na priorytetowych obszarach współpracy, przedstawionych w związku ze sprawozdaniem w sprawie konkretnych przyszłych celów systemów kształcenia ogólnego i szkolenia zawodowego. Szczególną uwagę zwraca się na stworzenie korzystnych warunków dla użycia potencjału ICT dla innowacyjnych metod współpracy, wymianę zasobów i koncepcji kształcenia i na wspólny rozwój materiałów szkoleniowych.

d) Działania promocyjne i informacyjne: powodzenie tej inicjatywy zależy od dynamicznej pracy informacyjnej opartej na stronie Internetową i musi obejmować inter alia, co następuje: atrakcyjną formę wizualną, publikacje, komunikaty prasowe, ulotki informacyjne dotyczące projektów szkolnych, zdarzenia inauguracyjne i kończące, konkurencje i nagrody.

Obszar działania 4: działania przekrojowe i monitorowanie planu działania eLearning

Oprócz działań wymienionych powyżej zostaną udostępnione środki finansowe na działania przekrojowe, między innymi na:

a) Wsparcie aktywnego monitorowania planu działania eLearning: działanie to powinno wzmocnić spójność i znajomość działań UE w obszarze eLearning poprzez rozpowszechnienie odpowiednich materiałów, np. sprawozdań i analiz; powiązanie projektów mających podobne cele lub zastosowanie podobnych metod; wspieranie wymiany doświadczeń, połączeń sieciowych, jak również innych możliwych form synergii w ramach działalności planu działania;

b) Prowadzenie portalu eLearning umożliwiającego prosty i centralny dostęp do europejskich działań w obszarze eLearning jak również do istniejących źródeł informacji, wykazów, baz danych i zasobów wiedzy i przyjazny dla użytkownika dostęp do programów UE, projektów, analiz, sprawozdań i grup roboczych;

c) Działania uświadamiające i informacyjne za pomocą sieci europejskich: w ramach tego działania powinny być wspierane sieci europejskie w obszarze eLearning, stosowne działania - np. szczególne konferencje, seminaria lub warsztaty w sprawie kwestii kluczowych eLearning (np. zapewnienie jakości) - oraz debata europejska i wymiana sprawdzonych rozwiązań w tym obszarze;

d) Opracowanie i rozwój instrumentów dla monitoringu, analizy i prognozy w obszarze eLearning w Europie, we współpracy z Eurostatem i Europejskim Bankiem Inwestycyjnym.

Program ten może również wnieść wkład do wspólnych działań w ramach projektów międzynarodowych dotyczących racjonalnego i skutecznego użytkowania ICT w kształceniu ogólnym i szkoleniu zawodowym, np. projekty bieżące OECD lub Unesco.

Wsparcie techniczne

Ponadto realizacji tego programu będą towarzyszyć działania mające na celu rozpowszechnianie wyników (np. publikacje, udostępnianie informacji w Internecie, projekty i zdarzenia modelowe) jak również, w razie potrzeby, transfer za pomocą badań strategicznych, w ramach których zostaną zbadane przyszłe problemy, nowe możliwości i inne kwestie kluczowe dotyczące rozwoju eLearning w Europie. Program ten będzie również wspierany w sposób ciągły opiniami użytkowników i uczestników jak również końcową oceną zewnętrzną.

2. METODY REALIZACJI I UZGODNIENIA DOTYCZĄCE INTERWENCJI BUDŻETOWEJ

Przyznanie środków następuje na podstawie konkursów i zaproszeń do składania ofert.

Sfinansowane zostaną w 100 % zakupione usługi (takie jak: analizy przypadku lub eksperci). Podobnie dotyczy to, w danym przypadku, udziału w kosztach przyszłej agencji wykonawczej, której utworzenie jest obecnie rozważane.

Przewidziane są następujące mechanizmy finansowania:

– subwencje w wysokości maksymalnej 80 % uprawnionych kosztów w ramach współfinansowania wspólnie z innymi źródłami z sektora publicznego i/lub prywatnego na projekty współpracy, np. projekty innowacyjne o charakterze strukturalnym (wszystkie obszary działania);

– subwencje w wysokości maksymalnej 80 % uprawnionych kosztów na partnerstwo eLearning koordynowane przez szkoły wyższe, celem jest wprowadzenie "wymiaru eLearning" i nowych modeli dla europejskiego szkolnictwa wyższego (obszar działania 2);

– w 100 % finansowanie struktury wspierającej partnerstwo szkolne (łącznie z platformą internetową), europejskiej sieci dla pedagogicznego wsparcia (we współpracy z Państwami Członkowskimi), działań promocyjnych i działań służących rozpowszechnianiu informacji, jak również innych pozostałych niezbędnych działań wspierających (np. analizy istniejących regulacji dotyczących partnerstwa i stworzenia narzędzia umożliwiającego "spontaniczne" wyszukiwanie partnera). Dla działań Państw Członkowskich w obszarze działalności promocyjnej i rozpowszechniania informacji (obszar działania 3) przewidziana jest pomoc finansowa w wysokości od 50 % do 80 %.

– subwencje w wysokości od 50 % do 80 % kosztów w związku z działaniami informacyjnymi i komunikacyjnymi, np. seminaria, pobyty studyjne, wspólne sprawozdania, ocena rówieśnicza i podobne działania w celu rozpowszechnienia i wspólnego wykorzystania wiedzy (wszystkie obszary działania).

Wszystkie przewidziane mechanizmy realizujące stosują się w szerokim zakresie do klasycznego podejścia Wspólnoty (pomoc i współfinansowanie na bazie wyczerpującego wniosku o pomoc finansową). Występują jednakże również elementy całkowicie finansowane przez Wspólnotę, takie jak sieć wspierająca i centralna strona Internetowa dla partnerstwa szkolnego. Przyznanie środków następuje na podstawie zaproszeń do składania ofert i konkursów.

Program będzie zarządzany przez Komisję z możliwym poparciem przyszłej agencji wykonawczej, której utworzenie jest obecnie analizowane. Przygotowane środki powinny pokryć wydatki na studia, posiedzenia ekspertów, działania informacyjne, konferencje i publikacje, które są bezpośrednio związane z celem programu, jak również wszystkie inne wydatki na wsparcie techniczne i administracyjne z wyjątkiem zadań władz publicznych.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2003.345.9

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2318/2003/WE przyjmująca wieloletni program (2004-2006) w celu skutecznej integracji technologii informacyjno-komunikacyjnych (ICT) w systemy kształcenia ogólnego i szkolenia zawodowego w Europie (Program "eLearning")
Data aktu: 05/12/2003
Data ogłoszenia: 31/12/2003
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 20/01/2004, 01/01/2004