PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 149 ust. 4 i art. 150 ust. 4,
uwzględniając wniosek Komisji,
uwzględniając opinię europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(1),
uwzględniając opinie Komitetu Regionów(2),
stanowiąc zgodnie z procedurą określoną w art. 251 Traktatu(3),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Do celów programów Sokrates i Leonardo da Vinci dotyczących kształcenia ogólnego i szkolenia zawodowego ustanowionych decyzją nr 253/2000/WE(4) i decyzją 1999/382/WE(5) należą między innymi rozwój kształcenia otwartego i na odległość jak również wykorzystywanie technologii informacyjno-komunikacyjnych.
(2) We wnioskach Rady Europejskiej zebranej w Lizbonie w dniach 23 i 24 marca 2000 (Rada Lizbońska) podkreśla się potrzebę dostosowania europejskiego systemu kształcenia i szkolenia zawodowego do potrzeb gospodarki opartej na wiedzy i zadeklarowano promowanie nowych podstawowych umiejętności, w szczególności w technologiach informacyjnych, jako jeden z trzech głównych składników tego nowego podejścia.
(3) Inicjatywa "eLearning - projektowanie szkolnictwa jutra", którą Komisja rozpoczęła w maju 2000 r. w odpowiedzi na posiedzenie Rady Europejskiej w Lizbonie, została zatwierdzona przez Radę Europejską na posiedzeniu w Feirze w czerwcu 2000 r. Na posiedzeniu w Sztokholmie w marcu 2001 r. Rada Europejska przyjęła do wiadomości pozytywne wyniki tej inicjatywy.
(4) W "planie działań eLearning", na podstawie czterech linii działań inicjatywy eLearning (infrastruktury i wyposażenie, szkolenie zawodowe, europejskie przedmioty nauczania i usługi wysokiej jakości jak również współpraca na wszystkich poziomach) zostało ustalonych dziesięć kluczowych działań łączących różne programy i instrumenty wspólnotowe w celu zwiększenia spójności i synergii między nimi i w celu polepszenia dostępności dla użytkowników.
(5) W dniu 15 maja 2001 r. Parlament Europejski przyjął rezolucję(6) w sprawie obydwóch komunikatów Komisji dotyczących tego tematu, w której uznaje, że inicjatywa eLearning przyczynia się do wzmocnienia koncepcji "jednolitego europejskiego obszaru edukacyjnego", który uzupełnia europejski obszar badań i jednolity rynek europejski oraz wzywa do dalszego rozwoju tej inicjatywy w ramach nowego specjalnego programu posiadającego jasną podstawę prawną, unikającego powielania istniejących programów i zapewniającego lepszą zauważalność i dodatkową korzyść dla działań wspólnotowych.
(6) Rezolucja Rady z dnia 13 lipca 2001 r. w sprawie eLearning(7) potwierdza tę inicjatywę i wzywa Komisję do kontynuowania i zintensyfikowania jej działań w tym obszarze.
(7) Komisja w swoim komunikacie "Realizacja europejskiego obszaru kształcenia przez całe życie" przyjętym 21 listopada 2001 r. wskazała na potencjał eLearning w udostępnianiu i zarządzaniu nowymi możliwościami kształcenia w tej dziedzinie.
(8) Rada Europejska w swoich wnioskach z posiedzenia w Barcelonie w marcu 2002 r. wezwała do podjęcia działań na rzecz nawiązywania partnerstwa o europejskim zasięgu między szkołami - Komisja sporządziła następnie sprawozdanie w sprawie wykorzystania Internetu dla partnerstwa między szkołami, jak również w sprawie wprowadzenia świadectwa użytkownika Internetu i komputera dla uczniów szkół średnich, które przedstawiła Radzie Europejskiej na jej posiedzeniu w Sewilli.
(9) Niektórzy ludzie nie są w stanie korzystać w pełnym zakresie z korzyści, jakie dają ICT i Internet w społeczeństwie opartym na wiedzy; potrzebne jest znalezienie rozwiązania dla powstającego z tego powodu problemu społecznego wykluczenia, tzw. "przepaści cyfrowej", który dotyczy często osób młodych, niepełnosprawnych i starszych, jak również grup społecznych, które już stały się ofiarami innych form wykluczenia.
(10) Szczególną uwagę należy zwrócić na kształcenie i doskonalenie zawodowe nauczycieli, tak by byli w stanie korzystać z Internetu i ICT w klasie w sposób krytyczny i wychowawczo odpowiedzialny.
(11) Szczególną uwagę należy zwrócić na różnice płci w korzystaniu z eLearning i promowanie równych szans w tej dziedzinie.
(12) eLearning posiada potencjał do wspierania Unii w pokonywaniu wyzwań społeczeństwa opartego na wiedzy, w polepszaniu jakości nauczania, w ułatwianiu dostępu do zasobów edukacyjnych, w uwzględnianiu szczególnych potrzeb i aby nauczanie, jak również kształcenie i doskonalenie w miejscu pracy, w szczególności w małych i średnich przedsiębiorstwach, uczynić skutecznym i efektywnym.
(13) W Deklaracji z Bolonii podpisanej przez 29 europejskich ministrów edukacji dnia 19 czerwca 1999 r. podkreślono potrzebę europejskiego wymiaru w szkolnictwie wyższym i równocześnie znaczenie rozwoju elektronicznego wymiaru nauczania w tym kontekście.
(14) Unia Europejska powinna zwrócić szczególną uwagę na skuteczne wsparcie wirtualnych szkół wyższych, aby uzupełnić działania w ramach programów mobilności wewnątrz Unii Europejskiej i z państwami trzecimi.
(15) Należy wzmocnić i uzupełnić istniejące instrumenty i uwzględnić rolę eLearning również w kontekście przygotowania nowych generacji instrumentów w obszarze kształcenia ogólnego i zawodowego.
(16) W celu zwiększenia dodatkowych korzyści działań wspólnotowych niezbędne jest zapewnienie spójności i komplementarności między przeprowadzanymi działaniami w ramach niniejszej decyzji i innych istotnych polityk, instrumentów i działań Wspólnoty, w szczególności tematycznego priorytetu Technologie Społeczeństwa Informacyjnego w ramach szóstego programu ramowego w dziedzinie badań ustanowionego decyzją nr 1513/2002/WE(8).
(17) Kraje kandydujące do przystąpienia do Unii Europejskiej i Państwa EOG-EFTA powinny mieć możliwość uczestniczenia w programie eLearning. Eksperci i instytucje edukacyjne z innych państw trzecich powinny mieć możliwość wymiany doświadczeń w ramach istniejącej współpracy z tymi państwami trzecimi.
(18) Komisja i Państwa Członkowskie powinny w ramach współpracy regularnie monitorować i oceniać program eLearning, aby możliwe było wprowadzanie dostosowań, w szczególności w priorytetach w celu realizacji działań. Ocena powinna również zawierać ocenę zewnętrzną dokonaną przez niezależne, bezstronne instytucje.
(19) Ponieważ cel proponowanych działań, jakim jest promowanie europejskiej współpracy w celu polepszenia jakości i rozszerzenia dostępu do kształcenia ogólnego i szkolenia zawodowego poprzez efektywne wykorzystanie eLearning, nie może być w sposób wystarczający osiągnięty na poziomie Państw Członkowskich, Wspólnota może przyjąć odpowiednie środki zgodnie z zasadą pomocniczości określoną w art. 5 Traktatu. Zgodnie z zasadą proporcjonalności określoną w tym artykule, niniejsza decyzja nie wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia tego celu.
(20) Niniejszą decyzją ustanawia się na cały okres trwania programu eLearning ramy finansowe stanowiące priorytetowe ramy odniesienia w rozumieniu punktu 33 porozumienia międzyinstytucjonalnego z dnia 6 maja 1999 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej i poprawy procedury budżetowej(9), dla władz budżetowych podczas rocznej procedury budżetowej.
(21) Środki niezbędne do wykonania niniejszej decyzji powinny być przyjęte zgodnie z decyzją Rady 1999/468/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. ustanawiającą warunki wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji(10),
PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 5 grudnia 2003 r.
W imieniu Parlamentu Europejskiego |
W imieniu Rady |
P. COX |
P. LUNARDI |
Przewodniczący |
Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 133 z 6.6.2003, str. 33.
(2) Dz.U. C 244 z 10.10.2003, str. 42.
(3) Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 8 kwietnia 2003 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym), wspólne stanowisko Rady z dnia 16 czerwca 2003 r. (Dz.U. C 233 E z 30.9.2003, str. 24) oraz stanowisko Parlamentu Europejskiego z dnia 21 października 2003 (dotychczas nieopublikowane w Dzienniku Urzędowym).
(4)Decyzja nr 253/2000/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 stycznia 2000 r. ustanawiająca drugi etap wspólnotowego programu działań w dziedzinie edukacji "Socrates" (Dz.U. L 28 z 3.2.2000, str. 1). Decyzja zmieniona decyzją nr 451/2003/WE (Dz- .U. L 69 z 13.3.2003, str. 6).
(5)Decyzja Rady 1999/382/WE z dnia 26 kwietnia 1999 r. ustanawiająca drugą fazę wspólnotowego programu działań w dziedzinie kształcenia zawodowego "Leonardo da Vinci" (Dz.U. L 146 z 11.6.1999, str. 33).
(6) Dz.U. C 34 E z 7.2.2002, str. 153.
(7) Dz.U. C 204 z 20.7.2001, str. 3.
(8)Decyzja nr 1513/2002/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 czerwca 2002 r. dotycząca szóstego programu ramowego Wspólnoty Europejskiej w dziedzinie badań, rozwoju technologicznego i demonstracji, przyczyniającego się do utworzenia Europejskiej Przestrzeni Badawczej i innowacji (2002-2006) (Dz.U. L 232 z 29.8.2002, str. 1).
(9) Dz.U. C 172 z 18.6.1999, str. 1. Porozumienie zmienione decyzją 2003/429/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 147 z 14.6.2003, str. 25).
(10) Dz.U. L 184 z 17.7.1999, str. 23.