PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 175 ust. 1,
uwzględniając wniosek Komisji,
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(1),
po konsultacji z Komitetem Regionów,
stanowiąc zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 251 Traktatu(2),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W trakcie procedury przyjęcia dyrektywy 2002/96/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 stycznia 2003 r. w sprawie zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego (WEEE)(3) zostały wyrażone obawy co do prawdopodobnych następstw finansowych wynikających ze sformułowania art. 9 wymienionej dyrektywy dla producentów odnośnych produktów.
(2) Na posiedzeniu komitetu pojednawczego 10 października 2002 r. w sprawie wymienionej dyrektywy Parlament Europejski, Rada i Komisja wyraziły we wspólnej deklaracji swój zamiar zbadania, przy pierwszej okazji, zagadnień odnoszących się do art. 9 dyrektywy 2002/96/WE, dotyczących finansowania związanego z WEEE przez użytkowników innych niż prywatne gospodarstwa domowe.
(3) Zgodnie ze wspólną deklaracją Komisja zbadała następstwa finansowe dla producentów, wynikające z faktycznego sformułowania art. 9 dyrektywy 2002/96/WE i stwierdziła, że obowiązek zwrotu wyrobu, w przypadku WEEE wprowadzonych do obrotu w przeszłości, stwarza odpowiedzialność retroaktywną, w odniesieniu do której nie ustanowiono przepisów i która może narazić niektórych producentów na poważne ryzyko ekonomiczne.
(4) Aby zapobiec powstaniu takiego ryzyka, odpowiedzialność finansowa za zbiórkę, przetwarzanie, powtórne użycie, odzysk i recykling WEEE od innych użytkowników niż prywatne gospodarstwa domowe, wprowadzonych do obrotu przed 13 sierpnia 2005 r., powinna ciążyć na producentach dostarczających nowe produkty zastępujące produkty typu równorzędnego lub spełniające te same funkcje. W przypadku gdy takie odpady nie są zastępowane przez produkty nowe, odpowiedzialność ta powinna ciążyć na użytkownikach. Państwa Członkowskie, producenci i użytkownicy powinni mieć możliwość ustanowienia rozwiązań alternatywnych.
(5) Na podstawie art. 17 dyrektywy 2002/96/WE Państwa Członkowskie mają wprowadzić w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania tej dyrektywy do 13 sierpnia 2004 r. Aby uniknąć konieczności zmiany ustawodawstwa Państw Członkowskich przyjętego do tego terminu, niniejsza dyrektywa powinna zostać przyjęta możliwie jak najszybciej i wprowadzona do ustawodawstwa Państw Członkowskich w tym samym czasie, co dyrektywa 2002/96/WE.
(6) Dyrektywa 2002/96/WE powinna zostać odpowiednio zmieniona,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 8 grudnia 2003 r.
W imieniu Parlamentu Europejskiego |
W imieniu Rady |
P. COX |
F. FRATTINI |
Przewodniczący |
Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 234 z 30.9.2003, str. 91.
(2) Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 21 października 2003 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym) oraz decyzja Rady z dnia 19 listopada 2003 r.
(3) Dz.U. L 37 z 13.2.2003, str. 24.