KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1782/2003 z dnia 29 września 2003 r. ustanawiające wspólne zasady dla systemów wsparcia bezpośredniego w ramach wspólnej polityki rolnej i ustanawiające określone systemy wsparcia dla rolników i zmieniające rozporządzenia (EWG) nr 2019/93, (WE) nr 1452/2001, (WE) nr 1453/2001, (WE) nr 1454/2001, (WE) 1868/94, (WE) nr 1251/1999, (WE) nr 1254/1999, (WE) nr 1673/2000, (EWG) nr 2358/71 i (WE) nr 2529/2001(1), w szczególności jego art. 145 lit. c), e), f) i q) oraz art. 155,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Tytuł IV rozporządzenia (WE) nr 1782/2003 ustanawia niektóre systemy wsparcia dla rolników. W celu uproszczenia, właściwe jest zapewnienie jednego rozporządzenia ustanawiającego przepisy wykonawcze dla systemów wchodzących w życie w 2004 r.
(2) Począwszy od 2005 r., do wyżej wymienionych systemów wsparcia stosuje się zintegrowany system zarządzania i kontroli przewidziany w tytule II rozdział 4 rozporządzenia (WE) nr 1782/2003 (zwany dalej "IACS"). Zarówno niektóre z tych systemów wsparcia, jak i produkty na które przyznawane są płatności bezpośrednie w ramach tych systemów wsparcia, są już objęte IACS. W celu ułatwienia przejścia od uzgodnień przewidzianych w rozporządzeniu Rady (EWG) nr 3508/92 z dnia 27 listopada 1992 r. ustanawiającym zintegrowany system zarządzania i kontroli niektórych wspólnotowych systemów pomocy(2) do uzgodnień przewidzianych w IACS, właściwe jest zastosowanie obowiązujących przepisów na mocy rozporządzenia (EWG) nr 3508/92 i przepisów wykonawczych do niego, przewidzianych w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 2419/2001(3) do tych systemów wsparcia.
(3) Dla osiągnięcia skuteczności i dobrego zarządzania systemami, należy ograniczyć płatności obszarowe do niektórych określonych obszarów i warunków.
(4) Należy zapobiegać obsiewaniu obszarów jedynie w celu zakwalifikowania ich do płatności obszarowych. Niektóre warunki związane z zasiewem i uprawą roślin uprawnych muszą być określone, w szczególności w odniesieniu do pszenicy durum, roślin wysokobiałkowych i ryżu. Należy przestrzegać lokalnych norm w celu odzwierciedlenia różnorodności praktyk rolnych we Wspólnocie.
(5) Tylko jeden wniosek o płatność obszarową powinien być dopuszczony w odniesieniu do działki uprawianej w danym roku poza wyjątkami, gdy płatność obszarowa stanowi uzupełnienie z tytułu tej samej uprawy lub gdy pomoc dotyczy produkcji nasion. Płatności obszarowe mogą być przyznawane z tytułu upraw objętych subsydiami w ramach systemu wynikającego ze wspólnotowej polityki strukturalnej i polityki ochrony środowiska.
(6) Systemy wsparcia oparte na pomocy obszarowej zapewniają, iż w przypadku gdy powierzchnia obszaru, dla którego wnioskowana jest pomoc przekroczy maksymalną gwarantowaną powierzchnię, obszary lub podobszary bazowe, to powierzchnia przypadająca na rolnika dla której wnioskowana jest pomoc jest proporcjonalnie zmniejszana w danym roku. Dlatego właściwe jest ustanowienie sposobów przeprowadzenia i terminów dla wymiany informacji między Komisją i Państwami Członkowskimi, w celu określenia współczynnika redukcji i informowania Komisji o obszarach dla których wypłacono pomoc. Te same przepisy mają zastosowanie do zmniejszania całkowitej kwoty indywidualnych ilości referencyjnych w przypadku stosowania art. 95 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1782/2003.
(7) Zgodnie z art. 73 rozporządzenia (WE) nr 1782/2003 przyznawanie specjalnej premii jakościowej z tytułu pszenicy durum jest uzależnione od wykorzystania pewnych ilości kwalifikowanego materiału siewnego odmian uznanych, w danej strefie produkcji, za odmiany o wysokiej jakości przeznaczone do produkcji semoliny lub ciasta makaronowego. W celu zapewnienia przestrzegania tych wymogów, w każdym Państwie Członkowskim należy ustalić kryteria metody przesiewowej dla odmian oraz procedurę ustalania wykazu uprawianych odmian jak również minimalną ilość kwalifikowanego materiału siewnego do wykorzystania.
(8) Krótki okres czasu między przyjęciem rozporządzenia (WE) nr 1782/2003 a wejściem w życie specjalnej premii jakościowej z tytułu pszenicy durum uniemożliwia ustanowienie wykazu uprawianych odmian kwalifikujących się do przyznania pomocy w latach 2004-2005 zgodnie z przewidzianą metodą przesiewową. Dlatego konieczne jest, aby Państwa Członkowskie utworzyły wykaz przejściowy oparty na selekcji istniejących odmian.
(9) Z uwagi na uzależnienie uprawnień do specjalnej premii jakościowej z tytułu pszenicy durum od wykorzystania określonej ilości kwalifikowanego materiału siewnego, należy ustanowić właściwą procedurę kontrolną w celu sprawdzania efektywnego wykorzystania kwalifikowanego materiału siewnego oraz wymaganych ilości.
(10) W niektórych regionach, z przyczyn agronomicznych, rośliny wysokobiałkowe są tradycyjnie siane w połączeniu ze zbożami. Powstająca z tego uprawa składa się przede wszystkim z roślin wysokobiałkowych. Do celów przyznania premii z tytułu roślin wysokobiałkowych, obszary tak obsiane należy uznać za obszary roślin wysokobiałkowych.
(11) W celu skuteczności i dobrego zarządzania systemem pomocy dla orzechów, przyznana pomoc obszarowa nie powinna służyć do finansowania niewielkich plantacji lub osobno stojących drzew. Dlatego powinna zostać określona minimalna wielkość poletka i minimalna gęstość obsadzenia drzewami w wyspecjalizowanym sadzie. W celu ułatwienia przejścia między istniejącymi planami poprawy, które wygasają po wprowadzeniu nowego systemu pomocy, należy przewidzieć zastosowanie środków przejściowych.
(12) Warunki płatności jak i obliczanie specjalnej płatności z tytułu uprawy ryżu zależą nie tylko od obszaru lub obszarów bazowych ustalonych dla każdego produkującego Państwa Członkowskiego określonych w rozporządzeniu (WE) nr 1782/2003, ale również od możliwego podziału tych obszarów bazowych na podobszary bazowe, od obiektywnych kryteriów ustalonych przez każde Państwo Członkowskie w celu przeprowadzenia tego podziału, od warunków na jakich te działki są oddawane pod uprawę i od ich minimalnych rozmiarów. Konieczne jest zatem ustanowienie szczegółowych zasad dotyczących ustanawiania, zarządzania i sposobów uprawy stosowanych do podobszarów i obszarów bazowych.
(13) Zauważenie możliwego przekroczenia obszaru bazowego określonego w art. 82 rozporządzenia (WE) nr 1782/2003 powoduje zmniejszenie specjalnej płatności z tytułu uprawy ryżu. W celu określenia sposobów obliczeń dla tego zmniejszenia, należy określić kryteria, które będą brane pod uwagę oraz stosowane współczynniki.
(14) Kontynuacja wypłat specjalnej płatności z tytułu uprawy ryżu wymaga przekazania Komisji pewnych informacji dotyczących uprawy obszarów i podobszarów bazowych. W tym celu powinny zostać określone szczegółowe informacje, które Państwa Członkowskie powinny przekazać Komisji oraz terminy dla tych komunikatów.
(15) Specjalna płatność z tytułu uprawy ryżu zastępuje płatności wyrównawcze do których szczegółowe zasady stosowania zostały przewidziane w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 613/97 z dnia 8 kwietnia 1997 r. ustanawiającym zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 3072/95 w odniesieniu do warunków przyznawania płatności wyrównawczych w ramach systemu pomocy dla producentów ryżu(4). Rozporządzenie to staje się bezprzedmiotowe i musi zostać uchylone.
(16) art. 93 i 94 rozporządzenia (WE) nr 1782/2003 przewidują pomoc dla rolników produkujących ziemniaki przeznaczone do produkcji skrobi ziemniaczanej objętej umową kontraktacji oraz w ramach limitów kwoty określonych w rozporządzeniu Rady (WE) nr 1868/94 z dnia 27 lipca 1994 r. ustanawiającym system kwot na produkcję skrobi ziemniaczanej(5). Dlatego powinny zostać określone warunki przyznania pomocy i, w zależności od przypadku, odniesienia krzyżowe do istniejących przepisów dotyczących systemu kwot przewidzianego w rozporządzeniu (WE) nr 1868/94. Biorąc pod uwagę fakt, iż ziemniaki są stopniowo dostarczane do przedsiębiorstwa produkującego skrobię i, na chwilę obecną, pomoc na dostarczone ilości została wypłacona, właściwe jest utrzymanie obecnego systemu płatniczego na rok 2004. Dla osiągnięcia skuteczności i dobrego zarządzania systemem pomocy należy przewidzieć przepisy dotyczące kontroli.
(17) art. 95 i 96 rozporządzenia (WE) nr 1782/2003 przewidują, iż premia mleczna i płatność dodatkowa są wypłacane na rzecz producentów. Rozporządzenie Rady (WE) nr 1788/2003 z dnia 29 września 2003 r. ustanawiające opłatę wyrównawczą w sektorze mleka i przetworów mlecznych(6) przewiduje przepisy szczególne w przypadku braku aktywności. Dlatego należy przewidzieć możliwość wyłączenia z korzystania z premii i płatności w przypadku gdy osoba fizyczna lub prawna posiadająca indywidualną ilość referencyjną przestaje spełniać warunki określone w art. 5 lit. c) rozporządzenia Rady (WE) nr 1788/2003 przez okres 12 miesięcy poprzedzający dzień 31 marca danego roku. Dla osiągnięcia skuteczności i dobrego zarządzania systemem pomocy należy przewidzieć przepisy dotyczące kontroli.
(18) art. 88-92 rozporządzenia (WE) nr 1782/2003 przewidują przyznanie rolnikom nowego systemu pomocy dla upraw energetycznych. Mając na uwadze, iż jest to nowy system wymagający kompleksowego zarządzania i środków kontroli, przepisy wykonawcze powinny zostać ograniczone do roku 2004 dla umożliwienia ich przeglądu w następnych latach w świetle uzyskanego doświadczenia.
(19) Zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 2461/1999 z dnia 19 listopada 1999 r. ustanawiającym szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1251/1999 w odniesieniu do użytkowania gruntów odłogowanych do produkcji surowców przeznaczonych do wytwarzania we Wspólnocie produktów nieprzeznaczonych pierwotnie do spożycia przez ludzi lub zwierzęta(7), które wyklucza buraka cukrowego z korzystania z pomocy, uprawa buraka cukrowego powinna zostać wykluczona z systemu pomocy dla roślin energetycznych.
(20) Należy określić warunki dopuszczenia do pomocy. W tym celu należy sprecyzować warunek zawarcia umowy między producentem a pierwszym przetwórcą odnośnie do danych surowców rolnych. Należy również określić warunki przetwarzania przez rolnika w jego gospodarstwie.
(21) W celu zapewnienia przetworzenia surowca na określony produkt energetyczny, pierwsi przetwórcy są zobowiązani do złożenia zabezpieczenia, mimo iż pomoc przyznawana jest rolnikom a nie pierwszym przetwórcom. Kwota zabezpieczenia musi być odpowiednio wysoka, aby zapobiec ryzyku zmiany przeznaczenia surowców. Ponadto, w celu zapewnienia skuteczności systemu kontroli dla systemu pomocy, sprzedaż surowców i przetworzonych półproduktów powinna zostać dwukrotnie ograniczona przed końcowym przetwarzaniem.
(22) Konieczne jest wyraźne rozróżnienie między zobowiązaniami wnioskodawcy, które wygasają po dostarczeniu całkowitej ilości zebranego surowca, a zobowiązaniami pierwszych przetwórców, które rozpoczynają się w momencie dostawy i wygasają wraz z końcowym przetworzeniem surowców w produkty energetyczne.
(23) Niektóre działania transportowe na terenie Wspólnoty związane z surowcami i produktami pochodnymi powinny zostać objęte kontrolą przy użyciu egzemplarzy kontrolnych T5 wystawionych zgodnie z rozporządzeniem Komisji (EWG) nr 2454/93 z dnia 2 lipca 1993 r. ustanawiającym przepisy w celu wykonania rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny(8). Należy zapewnić inne dowody na wypadek utraty egzemplarza kontrolnego T5 z przyczyn niezależnych od pierwszego przetwórcy. Do celów osiągnięcia skuteczności i dobrego zarządzania systemem pomocy, należy przewidzieć przepisy dotyczące kontroli.
(24) Komitet Zarządzający ds. Płatności Bezpośrednich nie wydał opinii w terminie ustalonym przez jego przewodniczącego,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.Sporządzono w Brukseli, dnia 23 grudnia 2003 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Franz FISCHLER |
|
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 270 z 21.10.2003, str. 1.
(2) Dz.U. L 355 z 5.12.1992, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 495/2001 (Dz.U. L 72 z 14.3.2001, str. 6).
(3) Dz.U. L 327 z 12.12.2001, str. 11. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2550/2001 (Dz.U. L 341 z 22.12.2001, str. 105).
(4) Dz.U. L 94 z 9.4.1997, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1127/98 (Dz.U. L 157 z 30.5.1998, str. 86).
(5) Dz.U. L 197 z 30.7.1994, str. 4. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1782/2003 (Dz.U. L 270 z 21.10.2003, str. 1).
(6) Dz.U. L 270 z 21.10.2003, str. 123.
(7) Dz.U. L 299 z 20.11.1999, str. 16. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 345/2002 (Dz.U. L 55 z 26.2.2002, str. 10).
(8) Dz.U. L 253 z 11.10.1993, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1335/2003 (L 187 z 26.7.2003, str. 16).
(9) Dz.U. L 160 z 26.6.1999, str. 103.
(10) Dz.U. L 160 z 26.6.1999, str. 1.
(11) Dz.U. L 246 z 5.11.1971, str. 1.
(12) Dz.U. L 160 z 26.6.1999, str. 80.
(13) Dz.U. L 100 z 20.4.2000, str. 31.
(14) Dz.U. 125 z 11.7.1966, str. 2309/1966.
(15) Dz.U. L 270 z 21.10.2003, str. 96.
(16) Dz.U. L 339 z 24.12.2003, str 45.
(17) Dz.U. L 339 z 24.12.2003, str 36.
(18) Dz.U. L 205 z 3.8.1985, str. 5.
ZAŁĄCZNIKI