Rozporządzenie 1980/2003 wykonujące rozporządzenie (WE) nr 1177/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady, dotyczące statystyk Wspólnoty w sprawie dochodów i warunków życia (EU-SILC), w odniesieniu do definicji i uaktualnionych definicji

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) nr 1980/2003
z dnia 21 października 2003 r.
wykonujące rozporządzenie (WE) nr 1177/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady, dotyczące statystyk Wspólnoty w sprawie dochodów i warunków życia (EU-SILC), w odniesieniu do definicji i uaktualnionych definicji
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1177/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 16 czerwca 2003 r. dotyczące statystyk Wspólnoty w sprawie dochodów i warunków życia (EU-SILC)(1), a w szczególności jego art. 15 ust. 2 lit. c),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie (WE) nr 1177/2003 ustanowiło wspólne ramy dla systematycznego tworzenia statystyk Wspólnoty w zakresie dochodów i warunków życia, zawierających porównywalne i aktualne dane przekrojowe oraz dane dotyczące zmian w czasie dotyczące dochodu oraz poziomu i rozmieszczenia ubóstwa oraz społecznego wykluczenia na poziomie krajowym i Unii Europejskiej.

(2) Zgodnie z art. 15 ust. 2 lit. c) rozporządzenia nr 1171/2003 środki wykonujące są niezbędne do zharmonizowania definicji, w szczególności wprowadzenia do użytku definicji dochodu, definicji członków gospodarstwa domowego i byłych członków gospodarstwa domowego oraz harmonogramu włączenia różnych zmiennych dochodu.

(3) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Programu Statystycznego,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Definicje wymagane art. 15 ust. 2 lit. c) rozporządzenia (WE) nr 1177/2003 dotyczącego statystyk Wspólnoty w sprawie dochodów i warunków życia, w szczególności w celu wprowadzenia do użytku definicji dochodu ustalonych w jego art. 2 lit. l) i m), ustanawia się jak w załączniku I.

Warunki dostarczania danych dotyczących dochodu brutto na poziomie składników oraz włączenia różnych składników dochodu ustanawia się jak w załączniku II.

Artykuł  2

Definicje przewidziane w niniejszym rozporządzeniu, z wyjątkiem byłych członków gospodarstwa rolnego i dostarczania danych o dochodzie, stosuje się do składników przekrojowych i dotyczących zmian w czasie statystyk Wspólnoty w sprawie dochodów i warunków życia (EU-SILC).

Artykuł  3

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 21 października 2003 r.

W imieniu Komisji
Pedro SOLBES MIRA
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 165 z 3.7.2003, str. 1.

ZAŁĄCZNIKI

..................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  I

DEFINICJE CZŁONKÓW GOSPODARSTWA DOMOWEGO I BYŁYCH CZŁONKÓW GOSPODARSTWA DOMOWEGO, EMERYTUR Z INDYWIDUALNYCH SYSTEMÓW PRYWATNYCH, SKŁADEK DO INDYWIDUALNYCH PRYWATNYCH SYSTEMÓW EMERYTALNYCH, CAŁKOWITEGO DOCHODU BRUTTO I ROZPORZĄDZALNEGO DOCHODU GOSPODARSTWA DOMOWEGO, CAŁKOWITEGO ROZPORZĄDZALNEGO DOCHODU GOSPODARSTWA DOMOWEGO PRZED PRZELEWAMI SOCJALNYMI (Z WYJĄTKIEM ZASIŁKU DLA OSÓB W PODESZŁYM WIEKU I OSÓB POZOSTAŁYCH PRZY ŻYCIU) I SKŁADNIKÓW DOCHODU BRUTTO/NETTO

ZAŁĄCZNIK  II 1

DOSTARCZANIE DANYCH DOTYCZĄCYCH DOCHODU

1. Kluczowym celem EU-SILC jest dostarczenie solidnych i porównywalnych danych na temat całkowitego rozporządzalnego dochodu gospodarstwa domowego, całkowitego rozporządzalnego dochodu gospodarstwa domowego przed przelewami (innymi niż zasiłki dla osób w podeszłym wieku i osób pozostałych przy życiu oraz z uwzględnieniem zasiłków wieku podeszłego i świadczeń w razie śmierci żywiciela), całkowitego dochodu brutto i dochodu brutto na poziomie składnika.

2. Cel ten ma zostać osiągnięty w dwu krokach, tak by Państwa Członkowskie mogły opóźnić dostarczanie niektórych z powyższych danych, aż upłynie pierwszy rok działania systemu. Jedyne dane, których dostarczanie nie będzie obowiązkowe poczynając od pierwszego roku działania systemu są następujące:

– niepieniężne składniki dochodu pracownika (z wyjątkiem samochodów służbowych, które należy obliczać poczynając od pierwszego roku działania systemu) i dochód z pracy na własny rachunek, imputowany czynsz i płatności odsetkowe. Te pozycje będą opcjonalne od pierwszego roku działania systemu, ale obowiązkowe poczynając od roku 2007,

– składki brutto na ubezpieczenia społeczne płacone przez pracodawcę zostaną włączone począwszy od roku 2007, jeżeli wyniki studium wykonalności okażą się pozytywne.

3. W drodze odstępstwa od wymagań pkt 2, Grecja, Hiszpania, Francja, Włochy, Portugalia, Polska i Łotwa mogą nie dostarczać żadnych danych dotyczących dochodu brutto, począwszy od pierwszego roku działania systemu. Jednakże kraje te dostarczą wymienione dane tak szybko, jak to tylko możliwe i w każdym razie nie później niż w 2007 r.

W międzyczasie Komisja wykona dokładne studia wykonalności dotyczące tego tematu we współpracy z krajami i zapewni początkowo pomoc techniczną, aby pomóc krajom spełnić wymagania odnośnie do danych brutto.

Kraje powiadamiają każdego roku w swoich sprawozdaniach dotyczących jakości o postępie prac w zakresie konwersji między wartościami i netto/brutto.

4. Jeżeli Grecja, Hiszpania, Francja, Włochy lub Portugalia nie będą mogły dostarczyć składnika danych dotyczącego dochodu brutto począwszy od pierwszego roku działania systemu, będzie wymagany odpowiadający mu składnik dochodu netto.

W ten sposób składnik dochodu będzie zawsze rejestrowany w tej samej formie (brutto, bez podatku dochodowego u źródła i składek na ubezpieczenia społeczne, bez podatku płaconego u źródła, bez składek na ubezpieczenia społeczne) zgodnie ze zwykłą specyfikacją dotyczącą tego składnika dochodu w danym kraju.

1 Załącznik II zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 676/2006 z dnia 2 maja 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.118.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 maja 2006 r.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2003.298.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 1980/2003 wykonujące rozporządzenie (WE) nr 1177/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady, dotyczące statystyk Wspólnoty w sprawie dochodów i warunków życia (EU-SILC), w odniesieniu do definicji i uaktualnionych definicji
Data aktu: 21/10/2003
Data ogłoszenia: 17/11/2003
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 07/12/2003