Dyrektywa 2003/100/WE zmieniająca załącznik I do dyrektywy 2002/32/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie niepożądanych substancji w paszach zwierzęcych

DYREKTYWA KOMISJI 2003/100/WE
z dnia 31 października 2003 r.
zmieniająca załącznik I do dyrektywy 2002/32/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie niepożądanych substancji w paszach zwierzęcych
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę 2002/32/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 maja 2002 r. w sprawie niepożądanych substancji w paszach zwierzęcych(1), zmienioną dyrektywą Komisji 2003/57/WE(2), w szczególności jej art. 8 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dyrektywa 2002/32/WE przewiduje, że wykorzystanie produktów przeznaczonych do pasz zwierzęcych z poziomem zawartości substancji niepożądanych przewyższającym najwyższe dopuszczalne poziomy ustanowione w załączniku I do tej dyrektywy jest zakazane.

(2) Kiedy dyrektywa 2002/32/WE została przyjęta, stwierdzono, że przepisy ustanowione w załączniku I zostaną poddane przeglądowi na podstawie uaktualnionych ocen naukowych zagrożenia oraz biorąc pod uwagę zakaz jakiegokolwiek rozcieńczania zanieczyszczonych niezgodnych produktów przeznaczonych do pasz zwierzęcych.

(3) Naukowemu Komitetowi ds. Żywienia Zwierząt (SCAN) został i odpowiednio złożony wniosek o bezzwłoczne dostarczenie uaktualnionych naukowych ocen zagrożenia. SCAN przyjął opinię w sprawie niepożądanych substancji w paszach dnia 20 lutego 2003 r., która została uaktualniona dnia 25 kwietnia 2003 r. Opinia ta przewiduje wszechstronny przegląd możliwych zagrożeń dla zwierząt oraz zdrowia publicznego w wyniku obecności różnych niepożądanych substancji w paszach zwierzęcych.

(4) SCAN jednakże potwierdził, że dodatkowe szczegółowa oceny ryzyka są niezbędne w celu pozwolenia na pełny przegląd załącznika I do dyrektywy 2002/32/WE. Od maja 2003 r. Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) przejął od Komisji Europejskiej odpowiedzialność za zagadnienia oceny naukowej pasz oraz bezpieczeństwa żywności. EFSA został poproszony o przeprowadzenie tych szczegółowych ocen ryzyka.

(5) W międzyczasie zostało wskazane, że dostawa niektórych podstawowych oraz wartościowych materiałów paszowych mogłaby być zagrożona ze względu na poziom niektórych niepożądanych substancji w niektórych materiałach paszowych ze względu na zanieczyszczenia tłowe jest bliska do przekroczenia najwyższego dopuszczalnego poziomu ustanowionego w załączniku I do dyrektywy 2002/32/WE. Zostały odkryte pewne niespójności między przepisami Załącznika.

(6) Załącznik powinien z tego względu zostać zmieniony tymczasowo, do czasu szczegółowej naukowej oceny ryzyka, utrzymując wysoki poziom ochrony dla zdrowia zwierząt oraz zdrowia publicznego oraz środowiska naturalnego.

(7) W celu utrzymania wysokiego poziom ochrony w odniesieniu do zdrowia publicznego i zdrowia zwierząt oraz środowiska naturalnego, uznaje się, że jeśli materiały paszowe są podawane bezpośrednio zwierzętom lub jeśli są stosowane mieszanki paszowe uzupełniające, ich zastosowanie w dawkach dziennych nie powinno prowadzić do narażenia zwierząt na działanie wyższego poziomu niepożądanych substancji niż odpowiadający najwyższym dopuszczalnym poziom narażenia na działanie w przypadku gdy stosowane są jedynie mieszanki paszowe pełnoporcjowe w dawkach dziennych.

(8) SCAN potwierdza, że arsen w jego formach organicznych posiada ograniczoną toksyczność. Oznaczenie arsenu ogółem w paszy może z tego względu nie zawsze dokładnie odzwierciedlać ryzyka spowodowane przez formy nieorganiczne. Jednakże formy organiczne oraz nieorganiczne formy arsenu mogą być rozróżnione jedynie złożoną metodą analizy, która nie jest chętnie stosowana w ramach urzędowych kontroli. Z tego względu właściwe jest w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów odniesienie do arsenu ogółem z możliwością wymagania bardziej szczegółowej analizy pozostałości, w szczególności w przypadku obecności Hizikia fusiforme. W przypadku braku wspólnotowej metody analizy w odniesieniu do oznaczania arsenu ogółem, niezbędne jest udowodnienie zadowalającego działania wykorzystanej procedury przetwarzania próbek oraz metody analizy przez wykorzystanie certyfikowanego materiału informacyjnego, zawierającego znaczącą część arsenu w jego organicznej formie.

(9) Niezbędne jest również uwzględnienie faktu, iż więcej niż 95 % arsenu obecnego w materiałach paszowych pochodzenia morskiego znajduje się w mniej toksycznych formach organicznych oraz ostatnich osiągnięć formułowania pasz dla ryb zawierających większe udziały oleju z ryb oraz mączki rybnej.

(10) Obecne najwyższe dopuszczalne poziomy dla arsenu, ołowiu oraz fluoru w niektórych mineralnych materiałach paszowych nie odzwierciedlają obecne normalne poziomy zanieczyszczenia tłowego. Ze względu na niską biodostępność tych niepożądanych materiałów w paszach mineralnych, właściwe jest zapewnienie, że te zasadnicze oraz wartościowe materiały paszowe mogą być dostarczane bez zagrażania zdrowiu publicznemu oraz zdrowiu zwierząt oraz środowisku naturalnemu.

(11) Aflatoksyna B1 jest genotoksyczną substancją rakotwórczą, która jest wykryta w mleku w formie jej metabolitu aflatoksyny M1. Właściwe jest utrzymanie najwyższych dopuszczalnych poziomów w odniesieniu do aflatoksyn na jak najniższym rozsądnie osiągalnym poziomie w celu ochrony zdrowia publicznego. Właściwe praktyki obchodzenia się oraz suszenia mogą utrzymać niskie poziomy aflatoksyn w różnych materiałach paszowych oraz skuteczne procedury odkażania istnieją w celu zmniejszenia poziomów aflatoksyny B1. Właściwe jest, aby jednakowy najwyższy dopuszczalny poziom aflatoksyny B1 powinien stosować się do wszystkich materiałów paszowych.

(12) Pełne nasiona bawełny zawierają wysokie poziomy wolnego gossypolu jako naturalnego składnika. Z tego względu właściwe jest to ustalenie szczególnych najwyższych dopuszczalnych poziomów dla wolnego gossypolu w pełnych ziarnach bawełny.

(13) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Pokarmowego i Zdrowia Zwierząt,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W załączniku I do dyrektywy 2002/32/WE wprowadza się zmiany zgodnie z Załącznikiem do niniejszej dyrektywy.

Artykuł  2
1.
Państwa Członkowskie wprowadzą w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy najpóźniej w 12 miesięcy po jej wejściu w życie. Państwa Członkowskie niezwłocznie przekażą Komisji tekst tych przepisów oraz tabelę korelacji między tymi przepisami i niniejszą dyrektywą.

Przepisy przyjęte przez Państwa Członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Państwa Członkowskie określają sposób dokonywania tych odniesień.

2.
Państwa Członkowskie przekażą Komisji teksty podstawowych przepisów prawa krajowego, przyjętych w dziedzinach objętych niniejszą dyrektywą
Artykuł  3

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Artykuł  4

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 31 października 2003 r.
W imieniu Komisji
David BYRNE
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 140 z 30.5.2002, str. 10.

(2) Dz.U. L 151 z 19.6.2003, str. 38.

ZAŁĄCZNIK

W załączniku I do dyrektywy 2002/32/EWG wprowadza się następujące zmiany:

1) Punkty 1, 2 i 3 otrzymują brzmienie:

Niepożądane substancje Produkty przeznaczone do pasz zwierzęcych Najwyższa zawartość w mg/kg (ppm) odpowiadająca paszy o zawartości wilgoci 12 %
(1) (2) (3)
"1. Arsen(8) Materiały paszowe z wyjątkiem: 2
- mączki sporządzonej z trawy,

suszonej lucerny suszonej

koniczyny, suszonej pulpy

buraka cukrowego i suszonej

melasy pulpy buraka cukrowego

4
- miąższu palmowego 4(9)
- fosforanów oraz wapiennych

glonów morskich

10
- węglanu wapnia 15
- tlenku magnezu 20
- pasz uzyskiwanych z

przetwarzania ryb i innych

zwierząt morskich

15(9)
- mączek z glonów morskich oraz

materiałów paszowych uzyskanych

z glonów morskich

40(9)
Mieszanki paszowe pełnoporcjowe z wyjątkiem: 2
- mieszanek paszowych

pełnoporcjowych dla ryb oraz

mieszanek paszowych

pełnoporcjowych dla zwierząt

futerkowych

6(9)
Mieszanki paszowe uzupełniające z wyjątkiem: 4
- mieszanek mineralnych 12
2. Ołów Materiały paszowe z wyjątkiem: 10
- zielonek 40
- fosforanów oraz wapiennych

glonów morskich

15
- węglanu wapnia 20
- drożdży 5
Mieszanki paszowe pełnoporcjowe 5
Mieszanki paszowe uzupełniające z wyjątkiem: 10
- mieszanek mineralnych 15
3. Fluor Materiały paszowe z wyjątkiem: 150
- pasz pochodzenia zwierzęcego z

wyjątkiem morskich skorupiaków,

takich jak kryl morski

500
- fosforanów oraz skorupiaków

morskich takich jak kryl morski

2.000
- węglanu wapnia 350
- tlenku magnezu 600
- wapiennych glonów morskich 1.000
Mieszanki paszowe pełnoporcjowe z wyjątkiem: 150
- mieszanek paszowych

pełnoporcjowych dla bydła,

owiec i kóz

- w okresie laktacji 30
- pozostałe 50
- mieszanki paszowe pełnoporcjowe

dla świń

100
- mieszanki paszowe pełnoporcjowe

dla drobiu

350
- mieszanki paszowe pełnoporcjowe

dla kurcząt

250
Mieszanki mineralne dla bydła, owiec i kóz 2.000(1)
Inne mieszanki paszowe uzupełniające 125(2)
(1) Państwa Członkowskie mogą równie przewidywać najwyższą zawartość fluoru

w wysokości 1,25 % zawartości fosforanu.

(2) Zawartość fluoru na 1 % fosforu.
(8) Najwyższe dopuszczalne poziomy odnoszą się do arsenu ogółem.
(9) Na wniosek właściwych władz odpowiedzialny operator musi przeprowadzić

analizę w celu wskazania, że zawartość nieorganicznego arsenu jest

niższa niż 2 ppm. Analiza ta jest w szczególności ważna w odniesieniu

do glonów morskich gatunku Hizikia fusiforme."

2) Punkt 7 otrzymuje brzmienie:

Niepożądane substancje Produkty przeznaczone do żywienia zwierząt Najwyższa zawartość w mg/kg (ppm) odpowiadająca paszy o zawartości wilgoci 12 %
(1) (2) (3)
"7. Aflatoksyna Bl Wszystkie materiały paszowe 0,02
Mieszanki paszowe pełnoporcjowe dla bydła, owiec i kóz z wyjątkiem: 0,02
- mieszanki paszowe

pełnoporcjowe dla zwierząt

mlecznych

0,005
- mieszanki paszowe

pełnoporcjowe dla cieląt

i jagniąt

0,01
Mieszanki paszowe pełnoporcjowe dla świń i drobiu(z wyjątkiem zwierząt młodych) 0,02
Inne mieszanki paszowe pełnoporcjowe 0,01
Mieszanki paszowe uzupełniające dla bydła, owiec i kóz (z wyjątkiem mieszanek paszowych uzupełniających dla zwierząt mlecznych, jagniąt i cieląt) 0,02
Mieszanki paszowe uzupełniające dla świń i drobiu(z wyjątkiem młodych zwierząt) 0,02
Inne mieszanki paszowe uzupełniające 0,005"

3) Punkt 9 otrzymuje brzmienie:

Niepożądane substancje Produkty przeznaczone do żywienia zwierzą Najwyższa zawartość w mg/kg (ppm) odpowiadająca paszy o zawartości wilgoci 12 %
(1) (2) (3)
"9. Wolny gossypol Materiały paszowe z wyjątkiem: 20
- ziaren bawełny 5.000
- płatków ziaren bawełny oraz

maczek z ziarenbawełny

1.200
Mieszanki paszowe pełnoporcjowe z wyjątkiem: 20
- mieszanek paszowych

pełnoporcjowych dla bydła,

owiec i kóz

500
- mieszanek paszowych

pełnoporcjowych dla drobiu

(z wyjątkiem niosek) i

cieląt

100
- mieszanek paszowych

pełnoporcjowych dla

królików i świń (z

wyjątkiem prosiąt)

60"

4) Punkt 22 otrzymuje brzmienie:

Niepożądane substancje Produkty przeznaczone do żywienia zwierząt Najwyższa zawartość wmg/kg (ppm) odpowiadająca paszy o zawartości wilgoci 12 %
(1) (2) (3)
"22. Endosulfan

(suma alfai

Wszystkie pasze z wyjątkiem: 0,1
beta-

izomerów i

siarczan

- kukurydzy oraz produktów

uzyskanych z jej

przetwarzania

0,2
endosulfanu

wyrażone jako

endosulfan)

- nasion oleistych oraz

produktów uzyskanych z ich

przetwarzanie

0,5
- mieszanek paszowe

pełnoporcjowe dla ryb

0,005"

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024