Decyzja 2003/728/WE w sprawie procedury atestowania zgodności wyrobów budowlanych na podstawie art. 20 ust. 2 dyrektywy Rady 89/106/EWG w zakresie zestawów metalowych konstrukcji budowlanych, zestawów betonowych konstrukcji budowlanych, prefabrykowanych elementów budowlanych, pokojowych zestawów chłodzących i zestawów ochrony przed obrywami skalnymi

DECYZJA KOMISJI
z dnia 3 października 2003 r.
w sprawie procedury atestowania zgodności wyrobów budowlanych na podstawie art. 20 ust. 2 dyrektywy Rady 89/106/EWG w zakresie zestawów metalowych konstrukcji budowlanych, zestawów betonowych konstrukcji budowlanych, prefabrykowanych elementów budowlanych, pokojowych zestawów chłodzących i zestawów ochrony przed obrywami skalnymi

(notyfikowana jako dokument nr C(2003) 3452)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2003/728/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 14 października 2003 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 89/106/EWG z dnia 21 grudnia 1988 r. w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich odnoszących się do wyrobów budowlanych(1), zmienioną dyrektywą 93/68/EWG(2), w szczególności jej art. 13 ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Komisja zobowiązana jest wybrać między dwoma procedurami dotyczącymi zaświadczania zgodności wyrobu, przewidzianymi w art. 13 ust. 3 dyrektywy 89/106/EWG, możliwie najmniej uciążliwą procedurę zgodną z wymaganiami dotyczącymi bezpieczeństwa. Oznacza to, że niezbędne jest podjęcie decyzji dla danego wyrobu lub rodziny wyrobów, czy obecność fabrycznego systemu kontroli produkcji, za który odpowiedzialność ponosi producent, jest koniecznym i wystarczającym warunkiem do atestacji zgodności oraz czy z przyczyn dotyczących zgodności z kryteriami wymienionymi w art. 13 ust. 4 wymagany jest udział zatwierdzonej jednostki certyfikującej.

(2) Artykuł 13 ust. 4 wymaga, aby ustalona w ten sposób procedura była wykazana w mandatach i w specyfikacjach technicznych. Dlatego pożądane jest określenie koncepcji produktów lub rodziny produktów wykorzystywanych w mandatach i specyfikacjach technicznych.

(3) Obie procedury przewidziane w art. 13 ust. 3 są opisane szczegółowo w załączniku III do dyrektywy 89/106/EWG. Dlatego też niezbędne jest jasne zdefiniowanie metod, za pomocą których te dwie procedury mają być wprowadzane w życie dla każdego wyrobu lub rodziny wyrobów, w odniesieniu do załącznika III, z uwagi na fakt, że załącznik III daje preferencje niektórym systemom.

(4) Procedura określona w art. 13 ust. 3 lit. a) odpowiada systemom wymienionym w pierwszej możliwości, bez ciągłego nadzoru, oraz drugiej i trzeciej możliwości z ust. 2 ppkt ii) załącznika III. Procedura określona w art. 13 ust. 3 lit. b) odpowiada systemom określonym w ust. 2 ppkt i) załącznika III oraz w pierwszej możliwości, z ciągłym nadzorem, w ust. 2 ppkt ii) załącznika III.

(5) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Budownictwa,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Zgodność wyrobu i rodziny wyrobów wymienionych w załączniku I niniejszym poświadcza się z zastosowaniem procedury, zgodnie z którą, oprócz fabrycznego systemu kontroli produkcji używanego przez producenta, w ocenę i nadzór nad kontrolą produkcji lub samym wyrobem zaangażowana jest zatwierdzona jednostka certyfikująca.

Artykuł  2

Procedurę zaświadczania zgodności określoną w załączniku II wskazuje się w mandatach dotyczących wytycznych dla Europejskich Zatwierdzeń Technicznych.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 3 października 2003 r.

W imieniu Komisji
Erkki LIIKANEN
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 40 z 11.2.1989, str. 12.

(2) Dz.U. L 220 z 30.8.1993, str. 1.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

1. Zestawy metalowych konstrukcji budowlanych

Niniejsza decyzja obejmuje zestawy poddane obróbce przemysłowej, wprowadzane do obrotu jako kompletne budynki wykonane z komponentów wcześniej zaprojektowanych i prefabrykowanych przeznaczonych do produkcji seryjnej. Niniejsza decyzja dotyczy tylko tych zestawów, które spełniają minimalne wymagania określone poniżej. Niniejsza decyzja nie ma zastosowania do zestawów częściowych, niespełniających minimalnych wymagań. Minimalne wymagania obejmują wszystkie następujące elementy: konstrukcyjne elementy budynku, połączenie budynku z podziemną częścią budynku i specyfikację istotnych części składowych zewnętrznej powłoki jako izolacji termicznej, okładziny, pokrycia dachowego, okładziny wewnętrznej, okien i drzwi zewnętrznych w zakresie niezbędnym do spełnienia wymogów zasadniczych stosowanych do budynku.

Mimo iż niektóre komponenty mogą być poddawane obróbce w różnych zakładach, niniejsza decyzja nie dotyczy takich pojedynczych komponentów, lecz końcowego zestawu budowlanego dostarczanego na budowę.

– do stosowania przy pracach budowlanych

2. Zestawy betonowych konstrukcji budowlanych

Niniejsza decyzja obejmuje zestawy poddane obróbce przemysłowej, wprowadzane do obrotu jako kompletne budynki wykonane z komponentów wcześniej zaprojektowanych i prefabrykowanych przeznaczonych do produkcji seryjnej. Niniejsza decyzja dotyczy tylko tych zestawów, które spełniają minimalne wymagania określone poniżej. Niniejsza decyzja nie ma zastosowania do zestawów częściowych, niespełniających minimalnych wymagań. Minimalne wymagania obejmują wszystkie następujące elementy: konstrukcyjne elementy budynku, połączenie budynku z podziemną częścią budynku i specyfikację istotnych części składowych zewnętrznej powłoki jako izolacji termicznej, okładziny, pokrycia dachowego, okładziny wewnętrznej, okien i drzwi zewnętrznych w zakresie niezbędnym do spełnienia wymogów zasadniczych stosowanych do budynku.

Mimo iż niektóre komponenty mogą być poddawane obróbce w różnych zakładach, niniejsza decyzja nie dotyczy takich pojedynczych komponentów, lecz końcowego zestawu budowlanego dostarczanego na budowę.

– do stosowania przy pracach budowlanych

3. Prefabrykowane elementy budowlane

Niniejsza decyzja obejmuje prefabrykowane elementy budowlane, które można transportować na miejsce w niezależnym lub objętościowym formacie i szybko zapewniające powłokę odporną na działanie czynników atmosferycznych, możliwie z uwzględnieniem najwyższej odporności na działanie czynników atmosferycznych, łączenia pomiędzy elementami, połączenia z obsługą i wszelkimi połączeniami podłoża.

Mimo iż niektóre komponenty mogą być poddawane obróbce w różnych zakładach, niniejsza decyzja nie dotyczy takich pojedynczych komponentów, lecz końcowego zestawu budowlanego dostarczanego na budowę.

– do stosowania przy pracach budowlanych

4. Pokojowe zestawy chłodzące

Niniejsza decyzja obejmuje prefabrykowane pokojowe zestawy chłodzące do instalacji wewnątrz istniejących budynków lub przynajmniej chronionych przed działaniem zewnętrznych warunków klimatycznych, tj. gdzie pokojowe zestawy chłodzące nie są narażone na działanie zewnętrznych warunków klimatycznych. Złożone zestawy nie przyczyniają się do przejęcia obciążenia pracą, lecz przewidzieć można pomocniczy system w celu wsparcia całego złożonego zestawu lub jego części. Wyklucza się wyposażenie techniczne (np. systemy chłodzenia).

Mimo iż niektóre komponenty mogą być poddawane obróbce w różnych zakładach, niniejsza decyzja nie dotyczy takich pojedynczych komponentów, lecz końcowego zestawu budowlanego dostarczanego na budowę.

– do stosowania przy pracach budowlanych

5. Zestawy ochrony przed obrywami skalnymi

Niniejsza decyzja obejmuje zestawy ochrony przed obrywami skalnymi składające się z pojedynczej lub wielokrotnej siatki lub oczek sieci lub podobnych, wspartych metalową lub drewnianą konstrukcją (np. metalowe słupy) i być może kablami.

Mimo iż niektóre komponenty mogą być poddawane obróbce w różnych zakładach, niniejsza decyzja nie dotyczy takich pojedynczych komponentów, lecz końcowego zestawu budowlanego dostarczanego na budowę.

– do stosowania w inżynierii lądowej i wodnej

ZAŁĄCZNIK  II

System zaświadczania zgodności

Dla wyrobu(-ów) i ich zamierzonych zastosowań wyszczególnionych poniżej, wnioskuje się do EOTA o sprecyzowanie następujących systemów atestacji zgodności w stosownych wytycznych dla europejskich zatwierdzeń technicznych:

Wyrób(-y) (jak określono w załączniku I) Zamierzone użycie Poziom(-y) lub klasa(-y) (reakcja na ogień) System (-y) zaświadczania zgodności
Zestawy metalowych konstrukcji budowlanych W pracach budowlanych Wszelkie 1
Zestawy betonowych konstrukcji budowlanych
Prefabrykowane elementy budowlane
Pokojowe zestawy chłodzące
Zestawy ochrony przed obrywami skalnymi W inżynierii lądowej i wodnej Wszelkie 1
System 1: patrz załącznik III.2 ppkt i) dyrektywy 89/106/EWG bez

kontrolnego badania próbek.

Specyfikacja systemu zaświadczania zgodności powinna być tak dobrana, aby system ten mógł być wprowadzany w życie nawet wówczas, gdy ustalenie niektórych właściwości użytkowych wyrobu nie jest konieczne, z uwagi na fakt, że co najmniej jedno Państwo Członkowskie w ogóle nie posiada wymogów prawnych dotyczących właściwości wyrobu (patrz art. 2 ust. 1 dyrektywy 89/106/EWG oraz, w stosownych przypadkach, ppkt 1.2.3 dokumentu interpretacyjnego).

W tych przypadkach nie wolno nakładać na producenta obowiązku sprawdzenia charakterystyki wyrobu, jeśli nie życzy on sobie przedkładać deklaracji dotyczących właściwości produktu w tym zakresie.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2003.262.34

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2003/728/WE w sprawie procedury atestowania zgodności wyrobów budowlanych na podstawie art. 20 ust. 2 dyrektywy Rady 89/106/EWG w zakresie zestawów metalowych konstrukcji budowlanych, zestawów betonowych konstrukcji budowlanych, prefabrykowanych elementów budowlanych, pokojowych zestawów chłodzących i zestawów ochrony przed obrywami skalnymi
Data aktu: 03/10/2003
Data ogłoszenia: 14/10/2003
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 14/10/2003