RADA UNII EUROPEJSKIEJ,uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 14, art. 25 akapit trzeci, art. 26 oraz art. 28 ust. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W zastosowaniu ochrydzkiego porozumienia ramowego wkład Unii jest oparty na szerokim podejściu do działań skierowanych do całego zakresu zasad państwa prawnego, włączając w to programy rozwoju instytucjonalnego oraz działania policji, które powinny być obustronnie wspierające i wzmacniające. Działania Unii, wspierane między innymi przez wspólnotowe programy rozwoju instytucjonalnego na mocy rozporządzenia CARDS, przyczynią się do ogólnego zaprowadzenia pokoju w Byłej Jugosłowiańskiej Republice Macedonii, jak również do osiągnięć ogólnej polityki Unii w regionie, szczególnie procesu stabilizacji i stowarzyszania.
(2) Unia powołała Specjalnego Przedstawiciela Unii Europejskiej (EUSR) w celu przyczynienia się do konsolidacji pokojowego procesu politycznego i pełnego wykonania ochrydzkiego porozumienia ramowego, pomocy w zapewnieniu spójności zewnętrznych działań UE i zapewnieniu koordynacji wysiłków wspólnoty międzynarodowej zmierzających do pomocy w wykonaniu i utrwaleniu przepisów tego porozumienia ramowego.
(3) Rezolucja Rady Bezpieczeństwa ONZ 1371 (2001), przyjęta w dniu 26 września 2001 r., przyjmuje porozumienie ramowe i wspiera jego pełne wykonanie poprzez wysiłki, między innymi, UE.
(4) W interesie zachowania i w oparciu o znaczące wyniki osiągnięte w Byłej Jugosłowiańskiej Republice Macedonii za pomocą znacznego zaangażowania wysiłków i zasobów politycznych UE, UE zwiększa swoją rolę policyjną w celu dalszego przyczyniania się do stabilnego bezpiecznego środowiska w celu umożliwienia rządowi Byłej Jugosłowiańskiej Republiki Macedonii wykonania ochrydzkiego porozumienia ramowego.
(5) Obecna sytuacja w zakresie bezpieczeństwa w Byłej Jugosłowiańskiej Republice Macedonii jest stabilna, ale może się pogorszyć za sprawą potencjalnie poważnych reperkusji w bezpieczeństwie międzynarodowym. Zaangażowanie wysiłków i zasobów politycznych UE pomoże utrwalić stabilność w regionie.
(6) W dniu 16 września 2003 r. organy Byłej Jugosłowiańskiej Republiki Macedonii zaprosiły UE do przyjęcia odpowiedzialności za zwiększoną rolę policyjną i rozmieszczenie Misji Policyjnej UE (EUPOL "Proxima"). W tym celu potrzebne będzie zawarcie porozumienia między organami Byłej Jugosłowiańskiej Republiki Macedonii oraz UE.
(7) Operacje EUPOL "Proxima" oraz Concordia muszą być uważane za odrębne operacje, podlegające odrębnym decyzjom.
(8) Komitet Polityczny i Bezpieczeństwa powinien sprawować kontrolę polityczną oraz zapewnić kierownictwo strategiczne EUPOL "Proxima", w tym zespół planowania, oraz podejmować właściwe decyzje zgodnie z art. 25 akapit trzeci Traktatu o Unii Europejskiej (TUE). Komitet Polityczny i Bezpieczeństwa (PSC) powinien być powiadamiany regularnie o wszystkich aspektach misji, w tym za pośrednictwem odpraw EUSR oraz Szefa Misji/Komisarza Policji, w razie potrzeby.
(9) Zgodnie z wytycznymi posiedzenia Rady Europejskiej w Nicei w dniach 7-9 grudnia 2000 r., niniejsze wspólne działanie powinno ustalać rolę Sekretarza Generalnego/Wysokiego Przedstawiciela (SG/WP) zgodnie z art. 18 i 26 TUE we wdrażaniu środków, które podlegają kontroli politycznej i kierownictwu strategicznemu sprawowanemu przez PSC, zgodnie z art. 25 TUE.
(10) Państwa trzecie powinny uczestniczyć w operacji zgodnie z wytycznymi ustanowionymi przez Radę Europejską w Nicei.
(11) Artykuł 14 ust. 1 TUE wzywa do wskazania finansowej kwoty referencyjnej na cały okres wykonywania wspólnego działania; wskazanie kwot do finansowania przez budżet wspólnotowy obrazuje wolę organu ustawodawczego i podlega dostępności zaangażowanych środków podczas odpowiedniego roku budżetowego,
PRZYJMUJE NINIEJSZE WSPÓLNE DZIAŁANIE: