Decyzja 2003/627/WE upoważniająca Państwa Członkowskie zgodnie z dyrektywą 96/49/WE do przyjęcia niektórych odstępstw w odniesieniu do kolejowego transportu towarów niebezpiecznych

DECYZJA KOMISJI
z dnia 20 sierpnia 2003 r.
upoważniająca Państwa Członkowskie zgodnie z dyrektywą 96/49/WE do przyjęcia niektórych odstępstw w odniesieniu do kolejowego transportu towarów niebezpiecznych

(notyfikowana jako dokument nr C(2003) 3026)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2003/627/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 29 sierpnia 2003 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 96/49/WE z dnia 23 lipca 1996 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich w zakresie kolejowego transportu towarów niebezpiecznych(1), zmienioną dyrektywą 2000/62/WE Parlamentu Europejskiego i Rady(2), w szczególności jej art. 6 ust. 9 i 11,

uwzględniając powiadomienia otrzymane od zainteresowanych Państw Członkowskich,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Na mocy dyrektywy 96/49/WE, Państwa Członkowskie mogą przyjąć przepisy mniej rygorystyczne od przepisów przewidzianych w załącznikach do dyrektywy 96/49/WE w odniesieniu do transportu na ich terytorium, jedynie małych ilości niektórych towarów niebezpiecznych, z wyjątkiem substancji o średnim lub wysokim poziomie radioaktywności. Kilka Państw Członkowskich powiadomiło Komisję o chęci przyjęcia tego rodzaju przepisów. Komisja zbadała te przepisy i stwierdziła, że spełniają one odpowiednie warunki. Dlatego właściwe jest, aby zezwolić na przyjęcie tych przepisów.

(2) Na mocy dyrektywy 96/49/WE, Państwa Członkowskie mogą zezwolić na regularny transport towarów niebezpiecznych po wyznaczonych szczególnych trasach na ich terytorium, stanowiący część określonego procesu przemysłowego, który to transport jest zabroniony przepisami Załącznika do dyrektywy 96/49/WE lub odbywa się zgodnie z warunkami różnymi od warunków określonych w tym Załączniku, gdy tego rodzaju działania mają charakter lokalny i są ściśle kontrolowane zgodnie z jasno określonymi warunkami. Kilka Państw Członkowskich powiadomiło Komisję o chęci przyjęcia przepisów zezwalających na tego rodzaju regularny transport. Komisja stwierdziła, że są spełnione wymagania dla udzielenia tego rodzaju upoważnienia. Dlatego właściwe jest, aby zezwolić zainteresowanym Państwom Członkowskim na przyjęcie tego rodzaju przepisów.

(3) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Transportu Towarów Niebezpiecznych powołanego w art. 9 dyrektywy 94/55/WE,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Państwa Członkowskie wymienione w załączniku I są upoważnione do przyjęcia, w odniesieniu do transportu kolejowego ograniczonego do ich terytorium przepisów wymienionych w tym załączniku tylko odnośnie do małych ilości niektórych towarów niebezpiecznych.

Przepisy te są stosowane bez dyskryminacji.

Artykuł  2

Państwa Członkowskie wymienione w załączniku II są upoważnione do przyjęcia, w odniesieniu do regularnego transportu towarów niebezpiecznych po wyznaczonych szczególnych trasach na ich terytorium, stanowiącego część określonego procesu przemysłowego, o charakterze lokalnym i ściśle kontrolowanego na jasno określonych warunkach, przepisów określonych w tym załączniku.

Przepisy są stosowane bez dyskryminacji.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 20 sierpnia 2003 r.

W imieniu Komisji
Loyola DE PALACIO
Wiceprzewodniczący

______

(1) Dz.U. L 235 z 17.9.1996, str. 25.

(2) Dz.U. L 279 z 1.11.2000, str. 44.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

ODSTĘPSTWA W PAŃSTWACH CZŁONKOWSKICH W ZAKRESIE MAŁYCH ILOŚCI NIEKTÓRYCH TOWARÓW NIEBEZPIECZNYCH

FRANCJA

RA-SQ 6.1

Przedmiot: transport rejestrowanego bagażu w pociągach pasażerskich

Odniesienie do Załącznika do dyrektywy: ppkt 7.7

Treść Załącznika do dyrektywy: materiały objęte Regulaminem międzynarodowego przewozu kolejami towarów niebezpiecznych (RID) i przedmioty wyłączone z transportu w postaci bagażu

Odniesienie do ustawodawstwa krajowego: arrêté du 5 juin 2001 relatif au transport de marchandises dangereuses par chemin de fer (Dekret z dnia 5 czerwca 2001 r. w sprawie transportu kolejowego towarów niebezpiecznych ("dekret RID")), art. 18

Treść ustawodawstwa krajowego: materiały objęte RID i przedmioty, które można przewozić jako paczki ekspresowe, jako bagaż w pociągach pasażerskich.

RA-SQ 6.2

Przedmiot: paczki z materiałami niebezpiecznymi przewożone w pociągach przez pasażerów

Odniesienie do Załącznika do dyrektywy: ppkt 7.7

Treść Załącznika do dyrektywy: materiały objęte RID i przedmioty wyłączone z transportu jako bagaż ręczny

Odniesienie do ustawodawstwa krajowego: arrêté du 5 juin 2001 relatif au transport de marchandises dangereuses par chemin de fer (Dekret z dnia 5 czerwca 2001 r. w sprawie transportu kolejowego towarów niebezpiecznych ("dekret RID")), art. 19

Treść ustawodawstwa krajowego: dopuszcza się przewożenie jako bagaż ręczny, paczek z materiałami niebezpiecznymi przeznaczonymi do użytku osobistego lub zawodowego z zastrzeżeniem niektórych warunków: stosuje się tylko przepisy odnoszące się do opakowań zbiorczych, oznakowywania i etykietowania paczek określonych w ppkt 4.1, 5.2 i 3.4.

Uwagi: przenośne pojemniki gazowe dozwolone dla pacjentów z problemami układu oddechowego, w ilości niezbędnej do odbycia jednej podróży

RA-SQ 6.3

Przedmiot: transport na potrzeby przewoźnika kolejowego

Odniesienie do Załącznika do dyrektywy: ppkt 5.4.1

Treść Załącznika do dyrektywy: informacja dotycząca materiałów niebezpiecznych podawanych w liście przewozowym

Odniesienie do ustawodawstwa krajowego: arrêté du 5 juin 2001 relatif au transport de marchandises dangereuses par chemin de fer (Dekret z dnia 5 czerwca 2001 r. w sprawie transportu kolejowego towarów niebezpiecznych ("dekret RID")), art. 20.2

Treść ustawodawstwa krajowego: transport na potrzeby przewoźnika kolejowego w ilościach nieprzekraczających limitów określonych w ppkt 1.1.3.6, nie podlega zgłoszeniu ładunku.

RA-SQ 6.4

Przedmiot: zwolnienie z etykietowania niektórych wagonów pocztowych

Odniesienie do Załącznika do dyrektywy: ppkt 5.3.1

Treść Załącznika do dyrektywy: obowiązek umieszczania etykiet na ścianach wagonów

Odniesienie do ustawodawstwa krajowego: arrêté du 5 juin 2001 relatif au transport de marchandises dangereuses par chemin de fer (Dekret z dnia 5 czerwca 2001 r. w sprawie transportu kolejowego towarów niebezpiecznych ("dekret RID")), art. 21.1

Treść ustawodawstwa krajowego: tylko wagony pocztowe przewożące ponad 3 tony materiału w tej samej klasie (poza 1, 6.2 lub 7) muszą mieć etykiety.

RA-SQ 6.5

Przedmiot: zwolnienie z etykietowania wagonów przewożących małe pojemniki

Odniesienie do Załącznika do dyrektywy: ppkt 5.3.1

Treść Załącznika do dyrektywy: obowiązek umieszczania etykiet na ścianach wagonów

Odniesienie do ustawodawstwa krajowego: arrêté du 5 juin 2001 relatif au transport de marchandises dangereuses par chemin de fer (Dekret z dnia 5 czerwca 2001 r. w sprawie transportu kolejowego towarów niebezpiecznych ("dekret RID")), art. 21.2

Treść ustawodawstwa krajowego: jeśli etykiety umieszczone na małych pojemnikach są wyraźnie widoczne, to wagony nie muszą posiadać etykiet.

RA-SQ 6.6

Przedmiot: zwolnienie z etykietowania wagonów przewożących pojazdy drogowe z załadowanymi paczkami

Odniesienie do Załącznika do dyrektywy: ppkt 5.3.1

Treść Załącznika do dyrektywy: obowiązek umieszczania etykiet na ścianach wagonów

Odniesienie do ustawodawstwa krajowego: arrêté du 5 juin 2001 relatif au transport de marchandises dangereuses par chemin de fer (Dekret z dnia 5 czerwca 2001 r. w sprawie transportu kolejowego towarów niebezpiecznych ("dekret RID")), art. 21.3

Treść ustawodawstwa krajowego: jeśli pojazdy drogowe mają etykiety odpowiadające przewożonym przez nie paczkom, to wagony nie muszą posiadać etykiet.

SZWECJA

RA-SQ 14.1

Przedmiot: wagon kolejowy przewożący towary niebezpieczne jako towary ekspresowe, nie musi być oznakowany etykietami

Odniesienie do Załącznika do dyrektywy: ppkt 5.3.1

Treść Załącznika do dyrektywy: wagony kolejowe przewożące towary niebezpieczne muszą posiadać etykiety.

Odniesienie do ustawodawstwa krajowego: Särskilda bestämmelser om vissa inrikes transporter av farligt gods på väg och i terräng

Treść ustawodawstwa krajowego: wagon kolejowy przewożący towary niebezpieczne jako towary ekspresowe, nie musi być oznakowany etykietami.

Uwagi: dla towarów zwanych towarami ekspresowymi istnieją ograniczenia ilościowe w RID. Dlatego jest to kwestia małych ilości.

ZJEDNOCZONE KRÓLESTWO

RA-SQ 15.1

Przedmiot: przewóz niektórych towarów radioaktywnych o małym zagrożeniu, takich jak zegary, zegarki, wykrywacze do dymu, tarcze kompasów

Odniesienie do Załącznika do dyrektywy: większość wymagań RID

Treść Załącznika do dyrektywy: wymagania dotyczące przewozu materiału klasy 7

Odniesienie do ustawodawstwa krajowego: przepisy z 1996 r. (regulacje 1996) dotyczące opakowań zbiorczych, etykietowania i transportu kolejowy materiałów radioaktywnych, przepis 2(6) (zmienione harmonogramem 5 przepisów z 1999 r. (regulacje 1999) dotyczących transportu towarów niebezpiecznych)

Treść ustawodawstwa krajowego: całkowite wyłączenie z przepisów prawa krajowego w zakresie niektórych produktów handlowych zawierających ograniczone ilości materiału radioaktywnego

Uwagi: odstępstwo to jest środkiem krótkoterminowym, który nie będzie już potrzebny, gdy zmiany podobne do przepisów Międzynarodowej Agencji Energii Atomowej zostaną włączone do RID.

RA-SQ 15.2

Przedmiot: przewożenie nominalnie pustych stałych zbiorników, nieprzewidzianych jako wyposażenie transportowe (N2)

Odniesienie do Załącznika do dyrektywy: części 5 i 7 (96/49/WE)

Treść Załącznika do dyrektywy: wymagania dotyczące procedur przesyłkowych, przewozu, działania i pojazdów

Odniesienie do ustawodawstwa krajowego: zostanie określone w mających się ukazać przepisach

Treść ustawodawstwa krajowego: jak wyżej

Uwagi: ruch tego rodzaju zbiorników stałych nie jest przewozem towarów niebezpiecznych w zwykłym sensie i w praktyce nie można stosować przepisów RID. Ponieważ cysterny są "nominalnie puste", więc ilość rzeczywiście znajdujących się w nich towarów niebezpiecznych jest z definicji bardzo mała.

RA-SQ 15.3

Przedmiot: złagodzenie ograniczeń w zakresie transportu mieszanego materiałów wybuchowych oraz materiałów wybuchowych z innymi towarami niebezpiecznymi, w wagonach, pojazdach i kontenerach (N4/5/6)

Odniesienie do Załącznika do dyrektywy: ppkt 7.5.2.1 i 7.5.2.2

Treść Załącznika do dyrektywy: ograniczenia w zakresie niektórych typów ładunków mieszanych

Odniesienie do ustawodawstwa krajowego: przepisy z 1996 r. (regulacje 1996) dotyczące transportu drogowego towarów niebezpiecznych, przepis 18; przepis (regulacja) dotyczący transportu kolejowego towarów niebezpiecznych, przepis 17 i 24; przepisy dotyczące transportu drogowego materiałów wybuchowych, przepis 14

Treść ustawodawstwa krajowego: ustawodawstwo krajowe jest mniej restrykcyjne w zakresie mieszanych przewozów materiałów wybuchowych, pod warunkiem że tego rodzaju transport może być dokonany bez ryzyka.

Uwagi: Zjednoczone Królestwo pragnie dopuścić różne wersje w zakresie zasad mieszanych przewozów materiałów wybuchowych z innymi materiałami wybuchowymi oraz materiałów wybuchowych z innymi towarami niebezpiecznymi. Każda wersja ma mieć ograniczenia ilościowe dotyczące jednego lub wielu elementów składowych ładunku i będzie dopuszczona, pod warunkiem że "przedsięwzięto wszelkie uzasadnione wykonalne praktycznie środki celem uniemożliwienia stykania się materiałów wybuchowych lub stwarzania zagrożenia w inny sposób przez wszystkie tego rodzaju towary".

Przykłady wersji, które chce dopuścić Zjednoczone Królestwo:

1. materiały wybuchowe o numerach w klasyfikacji ONZ (UN) 0029, 0030, 0042, 0065, 0081, 0082, 0104, 0241, 0255, 0267, 0283, 0289, 0290, 0331, 0332, 0360 lub 0361 można przewozić w tym samym pojeździe z towarami niebezpiecznymi o numerze w klasyfikacji ONZ (UN) 1942. Ilość towaru UN 1942 dopuszczonego do przewozu ogranicza się przez uznanie go za materiał wybuchowy 1.1D;

2. materiały wybuchowe o numerach w klasyfikacji ONZ (UN) 0191, 0197, 0312, 0336, 0403, 0431 lub 0453 można przewozić w tym samym pojeździe z towarami niebezpiecznymi (z wyjątkiem gazów łatwopalnych, substancji zakaźnych i substancji toksycznych) dla kategorii transportu 2 lub towarami niebezpiecznymi dla kategorii transportu 3 lub dla dowolnej ich kombinacji, pod warunkiem że całkowita masa lub objętość towarów niebezpiecznych dla kategorii transportu 2 nie przekracza 500 kg lub litrów i całkowita masa netto tego rodzaju materiałów wybuchowych nie przekracza 500 kg;

3. materiały wybuchowe o oznaczeniu 1.4G można przewozić z płynami i gazami łatwopalnymi dla kategorii transportu 2 lub z gazami niepalnymi i nietoksycznymi dla kategorii transportu 3 lub dla dowolnej ich kombinacji w tym samym pojeździe, pod warunkiem że całkowita masa lub objętość towarów niebezpiecznych razem wziętych nie przekracza 200 kg lub litrów i całkowita masa netto materiałów wybuchowych nie przekracza 20 kg;

4. artykuły wybuchowe o numerach w klasyfikacji ONZ (UN) 0106, 0107 lub 0257 można przewozić z artykułami wybuchowymi z grup zgodności D, E lub F, których są one składnikami. Całkowita ilość materiałów wybuchowych o numerach UN 0106, 0107 lub 0257 nie może przekraczać 20 kg.

RA-SQ 15.4

Przedmiot: umożliwić różną "maksymalną całkowitą ilość na jednostkę transportu" dla towarów klasy 1 w kategoriach 1 i 2 tabeli w ppkt 1.1.3.1

Odniesienie do Załącznika do dyrektywy: ppkt 1.1.3.1

Treść Załącznika do dyrektywy: zwolnienia odnoszące się do charakteru operacji transportowej

Odniesienie do ustawodawstwa krajowego: zostanie określona w mających się ukazać przepisach

Treść ustawodawstwa krajowego: ustanowienie zasad dotyczących zwolnień w zakresie ograniczonych ilości i mieszanego przewozu materiałów wybuchowych

Uwagi: umożliwić różne limity ilościowe i mnożniki odnoszące się do ładunków mieszanych towarów klasy 1, mianowicie "50" dla kategorii 1 i "500" dla kategorii 2. Przy obliczaniu ładunków mieszanych stosuje się mnożniki "20" dla kategorii transportu 2 i "2" dla kategorii transportu 3.

ZAŁĄCZNIK  II

ODSTĘPSTWA W PAŃSTWACH CZŁONKOWSKICH W ZAKRESIE TRANSPORTU LOKALNEGO OGRANICZONEGO DO ICH TERYTORIUM

SZWECJA

RA-LT 14.1

Przedmiot: transport odpadów niebezpiecznych do zakładów usuwania odpadów niebezpiecznych

Odniesienie do Załącznika do dyrektywy: część 2, klasy 5.2 i 6.1

Treść Załącznika do dyrektywy: klasyfikacja, oznakowywanie i etykietowanie oraz wymagania w zakresie budowy i badań opakowań zbiorczych

Odniesienie do ustawodawstwa krajowego: Särskilda bestämmelser om vissa inrikes transporter av farligt gods på väg och i terräng

Treść ustawodawstwa krajowego: ustawodawstwo obejmuje kryteria uproszczonej klasyfikacji, mniej restrykcyjne wymagania w zakresie konstrukcji i badań opakowań zbiorczych oraz zmienione wymagania dotyczące etykietowania i oznaczania. Zamiast klasyfikowania odpadów niebezpiecznych zgodnie z RID kwalifikuje się je do różnych grup odpadów. Każda grupa odpadów zawiera substancje, które mogą, zgodnie z RID, być pakowane razem (pakowanie mieszane). Każde opakowanie zamiast numerem UN musi być oznaczone odpowiednim kodem grupy odpadów.

Uwagi: przepisy te można stosować tylko do transportu odpadów niebezpiecznych z punktów publicznych recyklingu do zakładów usuwania odpadów niebezpiecznych.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2003.217.67

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2003/627/WE upoważniająca Państwa Członkowskie zgodnie z dyrektywą 96/49/WE do przyjęcia niektórych odstępstw w odniesieniu do kolejowego transportu towarów niebezpiecznych
Data aktu: 20/08/2003
Data ogłoszenia: 29/08/2003
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 29/08/2003