KOMISJA WSPÓNOT EUROPEJSKICH,uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę Rady 92/65/EWG z 13 lipca 1992 r. ustanawiająca warunki zdrowia zwierząt regulujące handel i przywóz do Wspólnoty zwierząt, nasienia, komórek jajowych i zarodków nieobjętych warunkami zdrowia zwierząt ustanowionymi w szczególnych zasadach Wspólnoty określonych w załączniku A pkt I do dyrektywy 90/425/EWG(1), ostatnio zmienionej rozporządzeniem (WE) nr 998/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady(2), w szczególności jej artykuł 22, ustęp pierwszy,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Handel i przywóz pszczół we Wspólnocie regulowany jest dyrektywą 92/65/EWG. Dyrektywa 92/65/EWG ustala określone reguły dotyczące zwierząt i gatunków podatnych na choroby zakaźne podlegające obowiązkowi zgłoszenia wymienione w załączniku A do tej dyrektywy.
(2) Mały chrząszcz ulowy (Aethina tumida) jest to egzotyczny szkodnik atakujący pszczoły miodne i szerszenie, który rozprzestrzenił się z Afryki do pewnej liczby innych państw trzecich, stwarzając poważne problemy dla przemysłu pszczelarskiego.
(3) Mały chrząszcz ulowy nie jest ujety w wykazie przez Międzynarodowe Biuro Chorób Epizootycznych (OIE) i informacje o zasięgu jego występowania nie są dostępne.
(4) Nie było przypadków jego zgłoszeń Wspólnocie, jednakże mały chrząszcz ulowy nie jest we Wspólnocie Europejskiej chorobą podlegającą obowiązkowi zgłoszenia na mocy dyrektywy 92/65/EWG.
(5) Jeśli mały chrząszcz ulowy zostałby wprowadzony do Wspólnoty, jego obecność mogłaby mieć niszczące skutki dla stanu zdrowia pszczół miodnych, pszczelarstwa i produkcji miodu.
(6) Tropilaelaps (spp. Tropilaelaps) jest to egzotyczny pasożytniczy roztocz, który atakuje pszczoły miodne, żyjący głównie na terenach południowo-wschodniej Azji, ale jeśli zostałby wprowadzony do Wspólnoty, jego obecność mogłaby mieć niszczące skutki dla stanu zdrowia pszczół miodnych, pszczelarstwa i produkcji miodu.
(7) Tropilaelaps jest chorobą zakaźną podlegającą obowiązkowi zgłoszenia w ramach OIE, jednakże nie jest chorobą zakaźną podlegającą obowiązkowi zgłoszenia we Wspólnocie Europejskiej na mocy dyrektywy 92/65/EWG.
(8) Wirus Ebola i wirus ospy małp są odnotowywane od czasu do czasu w niektórych państwach trzecich i zostały przyjęte środki wspólnotowe ograniczające przywóz dla przeciwdziałania wprowadzeniu wirusa Ebola i ospie małp, gdyż te zoonozy mogą dotykać pewnych zwierząt lub być przez nie przenoszone; dlatego dla jasności i wyrazistości stosowne jest zaliczenie tych chorób jako podlegających obowiązkowi zgłoszenia na mocy dyrektywy 92/65/EWG.
(9) Dlatego konieczne jest dodanie małego chrząszcza ulowego, spp. Tropilaelaps, wirusa Ebola i wirusa ospy małp do wykazu chorób zakaźnych podlegających obowiązkowi zgłoszenia w załączniku A do dyrektywy 92/65/EWG.
(10) Dyrektywa 92/65/EWG powinna zatem zostać odpowiednio zmieniona.
(11) Środki ustalone w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Pokarmowego i Zdrowia Zwierząt,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.Sporządzono w Brukseli, 5 sierpnia 2003 r.
|
W imieniu Komisji |
|
David BYRNE |
|
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 268 z 14.9.1992, str. 54.
(2) Dz.U. L 146 z 13.6.2003, str. 1.