Decyzja 2003/430/WE w sprawie zmiany perspektywy finansowej

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY
z dnia 19 maja 2003 r.
w sprawie zmiany perspektywy finansowej

(2003/430/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 14 czerwca 2003 r.)

PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając Porozumienie Międzyinstytucjonalne (PMI) z dnia 6 maja 1999 r. między Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej i poprawy procedury budżetowej(1), w szczególności jego pkt 19-21,

uwzględniając wniosek Komisji(2),

stanowiąc zgodnie z procedurą określoną w art. 272 ust. 9 akapit piąty Traktatu(3),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Parlament Europejski i Rada przyjęły wspólnie dostosowanie perspektywy finansowej do rozszerzenia(4), jak przewidziano w pkt 25 Porozumienia Międzyinstytucjonalnego z dnia 6 maja 1999 r.

(2) Następnie uzgodniły one deklarację w sprawie art. 32 i załącznika XV do Traktatu o Przystąpieniu. Deklaracja przewiduje podwyższenie pułapu dla pozycji 3 (polityki wewnętrzne),

PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Roczne pułapy dla środków na zobowiązania w pozycji 3 (polityki wewnętrzne) perspektywy finansowej, dostosowane w ramach pkt 25 Porozumienia Międzyinstytucjonalnego z dnia 6 maja 1999 r., zostają podwyższone o następujące kwoty, wyrażone w milionach EUR według cen z 1999 r.

2004

2005

2006

50

190

240

Artykuł  2
1.
Ostateczna perspektywa finansowa dla poszerzonej Unii Europejskiej z 25 członkami (z wyłączeniem implikacji budżetowych wynikających z politycznych uzgodnień na Cyprze), według cen z 1999 r., przedstawiona jest w tabeli 1a załączonej do niniejszej decyzji.

W przypadku osiągnięcia uzgodnień politycznych na Cyprze, stosuje się perspektywę finansową dla Unii Europejskiej z 25 członkami według cen 1999 r., jak przedstawiono w tabeli 1b.

2.
Odpowiednia perspektywa finansowa wynikająca z dostosowania technicznego na 2004 r., zgodnie ze zmianami w dochodzie narodowym brutto (DNB) i cenami jest przedstawiona w tabelach 2a i 2b załączonych do niniejszej decyzji.

Sporządzono w Brukseli, dnia 19 maja 2003 r.

W imieniu Parlamentu Europejskiego W imieniu Rady
P. COX G. PAPANDREOU
Przewodniczący Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 172 z 18.6.1999, str. 1.

(2) Dotychczas niepublikowana w Dzienniku Urzędowym.

(3) Decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 9 kwietnia 2003 r. oraz decyzja Rady z dnia 14 kwietnia 2003 r.

(4) Dz.U. L 147 z 14.6.2003, str. 25.

ZAŁĄCZNIKI

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  I

Tabela 1a: Perspektywa finansowa (UE-25) dostosowana do rozszerzenia według cen z 1999 r.

grafika

Tabela 1b: Perspektywa finansowa (UE-25) dostosowana do rozszerzenia według cen z 1999 r.

(włączając implikacje budżetowe uzgodnień politycznych na Cyprze)

grafika

Tabela 2a: Perspektywa finansowa (UE-25) dostosowana do rozszerzenia według cen z 2004 r.

grafika

Tabela 2b: Perspektywa finansowa (UE-25) dostosowana do rozszerzenia według cen z 2004 r.

(włączając implikacje budżetowe uzgodnień politycznych na Cyprze)

grafika

ZAŁĄCZNIK  II

Deklaracja w sprawie art. 32 i załącznika XV do Traktatu o Przystąpieniu

1. Przedstawiciele Rządów Państw Członkowskich zebrani w Radzie oświadczają, że dodatkowe kwoty są wymienione w załączniku XV do Traktatu o Przystąpieniu, bez uszczerbku dla praw Parlamentu Europejskiego oraz uprawnień i prerogatyw władzy budżetowej przyznanych na mocy art. 272 Traktatu WE i odpowiednie przepisy Porozumienia Międzyinstytucjonalnego z dnia 6 maja 1999 r. w sprawie dyscypliny budżetowej i poprawy procedury budżetowej (PMI), w szczególności w jego pkt 15, 19-21 i 24 i w negocjacjach w sprawie przyszłej perspektywy finansowej.

2. Parlament Europejski i Rada uzgadniają dostosowanie perspektywy finansowej na lata 2004, 2005 i 2006 do rozszerzenia, zgodnie z pkt 25 Porozumienia Międzyinstytucjonalnego z dnia 6 maja 1999 r., zaproponowane przez Komisję(1).

3. Ponadto, Parlament Europejski i Rada uzgadniają zmianę perspektywy finansowej podnosząc pułap pozycji 3 po dostosowaniu w ramach pkt 25 PMI, o kwotę 480 milionów EUR w latach 2004-2006, tj. 50 milionów EUR w 2004 r., 190 milionów EUR w 2005 r., 240 milionów EUR w 2006 r., zgodnie z pkt 19-21 PMI. Komisja przedstawi stosowne propozycje w celu ich przyjęcia do dnia 9 kwietnia 2003 r.

4. Parlament Europejski i Rada uzgadniają także, jak zostało to zaproponowane przez Komisję przeniesienie finansowania pomocy dla Turcji z pozycji 4 do pozycji 7 i zmianę tytułu na następujący: "Strategia przedakcesyjna". Pozycja 7 obejmować będzie wydatki na Bułgarię, Rumunię i Turcję jako kraje kandydujące(2).

5. Raz przyjęte, dostosowane pułapy perspektywy finansowej stosują się do wszystkich Państw Członkowskich bez jakiejkolwiek dyskryminacji za pomocą podpułapów dotyczących nowych Państw Członkowskich.

6. Parlament Europejski i Rada uzgadniają także zmianę (przed zakończeniem procedury budżetowej dla 2004 r.), zgodnie z procedurą współdecydowania kwot referencyjnych w ramach programów podlegających procedurze współdecydowania w ramach limitów pułapów wynikających z wyżej wymienionego dostosowania i zmiany perspektywy finansowej.

7. Wstępny projekt budżetu na 2004 r., który ma być przedstawiony przez Komisję obejmie wszystkie obecne i przystępujące Państwa tak, aby procedura budżetowa mogła doprowadzić do osiągnięcia porozumienia w sprawie wszystkich odpowiednich środków dla poszerzonej Unii.

8. Zgodnie z art. 28 projektu Traktatu o Przystąpieniu, budżet na 2004 r. "przyjmuje się w celu uwzględnienia przystąpienia nowych Państw Członkowskich poprzez budżet zmieniający, który wchodzi w życie z dniem 1 maja 2004 r."

9. Parlament Europejski, Rada i Komisja przypominają znaczenie Porozumienia Międzyinstytucjonalnego z dnia 6 maja 1999 r. dla funkcjonowania procedury budżetowej i że może ona funkcjonować tylko wtedy, gdy wszystkie instytucje w pełni ją przestrzegają.

______

(1) COM(2003) 70.

(2) Parlament Europejski i Rada mogą podjąć decyzję na wniosek Komisji o uwzględnieniu innych krajów kandydujących pod pozycją 7.

Zmiany w prawie

Nalewki już bez barwników, soków i dodatkowych aromatów

We wtorek, 20 sierpnia, zaczęły obowiązywać przepisy rozporządzenia ministra rolnictwa dotyczące znakowania napojów alkoholowych. Z uwagi na tradycyjne praktyki produkcyjne stosowane przy wyrobie "nalewek", nowe zasady wykluczają możliwość ich barwienia, aromatyzowania czy też dodawania do nich soków owocowych.

Krzysztof Koślicki 20.08.2024
Nowe wzory wniosków o wydanie interpretacji podatkowych

Nowe wzory dotyczą zarówno wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, interpretacji ogólnej przepisów prawa podatkowego, jak i wniosku wspólnego o wydanie w indywidualnej sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego. Oparto je na wzorach dotychczas obowiązujących z 2022 roku. Wprowadzono do nich jednak zmiany porządkujące i aktualizujące.

Agnieszka Matłacz 08.08.2024
Nowe wymagania dotyczące laboratoriów diagnostycznych

W Dzienniku Ustaw opublikowano rozporządzenie w sprawie medycznych laboratoriów diagnostycznych. W dokumencie określono szczegółowe warunki, jakim powinny odpowiadać pod względem infrastruktury. Uszczegółowiono także kwalifikacje personelu i kierownika laboratorium. Nowe zalecenia obowiązują od 7 sierpnia. Przewidziano jednak czas przejściowy na ich wprowadzenie.

Monika Stelmach 07.08.2024
Jest regulamin działania Zespołu do spraw Świadczeń z Funduszu Kompensacyjnego

Minister zdrowia wydał kolejne przepisy dotyczące Funduszu Kompensacyjnego Zdarzeń Medycznych. Określił regulamin Zespołu do spraw Świadczeń z tego funduszu, działającego przy Rzeczniku Praw Pacjenta, do zadań którego należy sporządzanie opinii o wystąpieniu zdarzenia medycznego i jego skutkach. Określono też wynagrodzenie członków tego zespołu.

Agnieszka Matłacz 07.08.2024
ZUS przesłucha bliskich i sąsiadów, by ustalić, jak żyli małżonkowie?

Nie wiadomo, dlaczego ustawodawca uzależnił prawo do renty wdowiej od pozostawania we wspólności małżeńskiej do dnia śmierci małżonka. W efekcie rozwiedziona małżonka lub wdowa, która do dnia śmierci męża nie pozostawała z nim we wspólności małżeńskiej, nie otrzyma nie tylko renty rodzinnej, ale i renty wdowiej. Zdaniem prawników ustawa nadaje się do zmiany - i to pilnej.

Grażyna J. Leśniak 06.08.2024
Od piątku nowe sankcje UE w obszarze transportu drogowego

2 sierpnia br. wchodzą w życie nowe zasady dotyczące przedsiębiorstw transportu drogowego, w związku z przyjęciem kolejnego pakietu sankcji wobec Białorusi - przypomina resort finansów. Przedsiębiorstwa transportu drogowego zostały zobowiązane do ujawniania właściwym organom krajowym na ich żądanie swojej struktury własnościowej.

Krzysztof Koślicki 01.08.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2003.147.31

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2003/430/WE w sprawie zmiany perspektywy finansowej
Data aktu: 19/05/2003
Data ogłoszenia: 14/06/2003
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 19/05/2003