Decyzja 2003/430/WE w sprawie zmiany perspektywy finansowej

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY
z dnia 19 maja 2003 r.
w sprawie zmiany perspektywy finansowej

(2003/430/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 14 czerwca 2003 r.)

PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając Porozumienie Międzyinstytucjonalne (PMI) z dnia 6 maja 1999 r. między Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej i poprawy procedury budżetowej(1), w szczególności jego pkt 19-21,

uwzględniając wniosek Komisji(2),

stanowiąc zgodnie z procedurą określoną w art. 272 ust. 9 akapit piąty Traktatu(3),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Parlament Europejski i Rada przyjęły wspólnie dostosowanie perspektywy finansowej do rozszerzenia(4), jak przewidziano w pkt 25 Porozumienia Międzyinstytucjonalnego z dnia 6 maja 1999 r.

(2) Następnie uzgodniły one deklarację w sprawie art. 32 i załącznika XV do Traktatu o Przystąpieniu. Deklaracja przewiduje podwyższenie pułapu dla pozycji 3 (polityki wewnętrzne),

PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Roczne pułapy dla środków na zobowiązania w pozycji 3 (polityki wewnętrzne) perspektywy finansowej, dostosowane w ramach pkt 25 Porozumienia Międzyinstytucjonalnego z dnia 6 maja 1999 r., zostają podwyższone o następujące kwoty, wyrażone w milionach EUR według cen z 1999 r.

2004

2005

2006

50

190

240

Artykuł  2
1.
Ostateczna perspektywa finansowa dla poszerzonej Unii Europejskiej z 25 członkami (z wyłączeniem implikacji budżetowych wynikających z politycznych uzgodnień na Cyprze), według cen z 1999 r., przedstawiona jest w tabeli 1a załączonej do niniejszej decyzji.

W przypadku osiągnięcia uzgodnień politycznych na Cyprze, stosuje się perspektywę finansową dla Unii Europejskiej z 25 członkami według cen 1999 r., jak przedstawiono w tabeli 1b.

2.
Odpowiednia perspektywa finansowa wynikająca z dostosowania technicznego na 2004 r., zgodnie ze zmianami w dochodzie narodowym brutto (DNB) i cenami jest przedstawiona w tabelach 2a i 2b załączonych do niniejszej decyzji.

Sporządzono w Brukseli, dnia 19 maja 2003 r.

W imieniu Parlamentu Europejskiego W imieniu Rady
P. COX G. PAPANDREOU
Przewodniczący Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 172 z 18.6.1999, str. 1.

(2) Dotychczas niepublikowana w Dzienniku Urzędowym.

(3) Decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 9 kwietnia 2003 r. oraz decyzja Rady z dnia 14 kwietnia 2003 r.

(4) Dz.U. L 147 z 14.6.2003, str. 25.

ZAŁĄCZNIKI

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  I

Tabela 1a: Perspektywa finansowa (UE-25) dostosowana do rozszerzenia według cen z 1999 r.

grafika

Tabela 1b: Perspektywa finansowa (UE-25) dostosowana do rozszerzenia według cen z 1999 r.

(włączając implikacje budżetowe uzgodnień politycznych na Cyprze)

grafika

Tabela 2a: Perspektywa finansowa (UE-25) dostosowana do rozszerzenia według cen z 2004 r.

grafika

Tabela 2b: Perspektywa finansowa (UE-25) dostosowana do rozszerzenia według cen z 2004 r.

(włączając implikacje budżetowe uzgodnień politycznych na Cyprze)

grafika

ZAŁĄCZNIK  II

Deklaracja w sprawie art. 32 i załącznika XV do Traktatu o Przystąpieniu

1. Przedstawiciele Rządów Państw Członkowskich zebrani w Radzie oświadczają, że dodatkowe kwoty są wymienione w załączniku XV do Traktatu o Przystąpieniu, bez uszczerbku dla praw Parlamentu Europejskiego oraz uprawnień i prerogatyw władzy budżetowej przyznanych na mocy art. 272 Traktatu WE i odpowiednie przepisy Porozumienia Międzyinstytucjonalnego z dnia 6 maja 1999 r. w sprawie dyscypliny budżetowej i poprawy procedury budżetowej (PMI), w szczególności w jego pkt 15, 19-21 i 24 i w negocjacjach w sprawie przyszłej perspektywy finansowej.

2. Parlament Europejski i Rada uzgadniają dostosowanie perspektywy finansowej na lata 2004, 2005 i 2006 do rozszerzenia, zgodnie z pkt 25 Porozumienia Międzyinstytucjonalnego z dnia 6 maja 1999 r., zaproponowane przez Komisję(1).

3. Ponadto, Parlament Europejski i Rada uzgadniają zmianę perspektywy finansowej podnosząc pułap pozycji 3 po dostosowaniu w ramach pkt 25 PMI, o kwotę 480 milionów EUR w latach 2004-2006, tj. 50 milionów EUR w 2004 r., 190 milionów EUR w 2005 r., 240 milionów EUR w 2006 r., zgodnie z pkt 19-21 PMI. Komisja przedstawi stosowne propozycje w celu ich przyjęcia do dnia 9 kwietnia 2003 r.

4. Parlament Europejski i Rada uzgadniają także, jak zostało to zaproponowane przez Komisję przeniesienie finansowania pomocy dla Turcji z pozycji 4 do pozycji 7 i zmianę tytułu na następujący: "Strategia przedakcesyjna". Pozycja 7 obejmować będzie wydatki na Bułgarię, Rumunię i Turcję jako kraje kandydujące(2).

5. Raz przyjęte, dostosowane pułapy perspektywy finansowej stosują się do wszystkich Państw Członkowskich bez jakiejkolwiek dyskryminacji za pomocą podpułapów dotyczących nowych Państw Członkowskich.

6. Parlament Europejski i Rada uzgadniają także zmianę (przed zakończeniem procedury budżetowej dla 2004 r.), zgodnie z procedurą współdecydowania kwot referencyjnych w ramach programów podlegających procedurze współdecydowania w ramach limitów pułapów wynikających z wyżej wymienionego dostosowania i zmiany perspektywy finansowej.

7. Wstępny projekt budżetu na 2004 r., który ma być przedstawiony przez Komisję obejmie wszystkie obecne i przystępujące Państwa tak, aby procedura budżetowa mogła doprowadzić do osiągnięcia porozumienia w sprawie wszystkich odpowiednich środków dla poszerzonej Unii.

8. Zgodnie z art. 28 projektu Traktatu o Przystąpieniu, budżet na 2004 r. "przyjmuje się w celu uwzględnienia przystąpienia nowych Państw Członkowskich poprzez budżet zmieniający, który wchodzi w życie z dniem 1 maja 2004 r."

9. Parlament Europejski, Rada i Komisja przypominają znaczenie Porozumienia Międzyinstytucjonalnego z dnia 6 maja 1999 r. dla funkcjonowania procedury budżetowej i że może ona funkcjonować tylko wtedy, gdy wszystkie instytucje w pełni ją przestrzegają.

______

(1) COM(2003) 70.

(2) Parlament Europejski i Rada mogą podjąć decyzję na wniosek Komisji o uwzględnieniu innych krajów kandydujących pod pozycją 7.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2003.147.31

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2003/430/WE w sprawie zmiany perspektywy finansowej
Data aktu: 19/05/2003
Data ogłoszenia: 14/06/2003
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 19/05/2003