uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 71 ust. 1,
uwzględniając wniosek Komisji(1),
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),
po konsultacji z Komitetem Regionów,
stanowiąc zgodnie z procedurą określoną w art. 251 Traktatu(3),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Artykuł 153 Traktatu wymaga w szczególności, w celu zapewnienia wysokiego poziomu ochrony konsumentów, aby Wspólnota przyczyniła się do ochrony zdrowia, bezpieczeństwa i interesów gospodarczych konsumentów.
(2) W swojej rezolucji z dnia 13 marca 1984 r.(4), Parlament Europejski uznał obowiązkowe stosowanie pasów bezpieczeństwa na wszystkich drogach, zarówno wiejskich jak i miejskich, za priorytetowy środek. W swojej rezolucji z dnia 18 lutego 1986 r.(5), Parlament Europejski podkreślił potrzebę obowiązkowego zapinania pasów bezpieczeństwa przez wszystkich pasażerów, włącznie z dziećmi, z wyjątkiem w pojazdach służb publicznych.
(3) Dyrektywa 91/671/EWG(6) przewiduje obowiązkowe stosowanie urządzeń przytrzymujących dla dzieci na siedzeniach wyposażonych w pasy bezpieczeństwa. Dyrektywa ta nie określa rodzaju urządzenia przytrzymującego dla dzieci, które byłoby odpowiednie, oraz umożliwia przewóz dzieci bez mocowania odpowiednim urządzeniem przytrzymującym dla dzieci, w przypadku gdy takie urządzenie jest niedostępne.
(4) Stosowanie takich systemów powinno być bardziej rygorystyczne, przybliżając się w ten sposób do zasady obowiązkowego stosowania, określonej w art. 2 akapit drugi dyrektywy.
(5) Na mocy dyrektywy Rady 97/836/WE(7), Wspólnota przystąpiła do Porozumienia Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych, dotyczącego przyjęcia jednolitych wymagań technicznych dla pojazdów kołowych, wyposażenia i części, które mogą być stosowane w tych pojazdach i/lub na nich, oraz warunków wzajemnego uznawania homologacji udzielanych na podstawie tych wymagań.
(6) Przystępując do tego Porozumienia, Wspólnota przystąpiła do określonego wykazu rozporządzeń ustanowionych zgodnie z tym Porozumieniem, włącznie z rozporządzeniem dotyczącym homologacji urządzeń przytrzymujących dla dzieci podróżujących w pojazdach o napędzie silnikowym (urządzenia przytrzymujące dla dzieci).
(7) Mimo, że liczba dzieci śmiertelnie rannych w wypadkach samochodowych jest stosunkowo niewielka w porównaniu z liczbą zgonów wśród dzieci poruszających się pieszo i dzieci jeżdżących na rowerach, należy wzmocnić wspólne reguły ochrony dzieci. W szczególności, badania wykazały, że wykorzystanie urządzeń przytrzymujących dla dzieci może w istotny sposób przyczynić się do zmniejszenia ciężkości urazu w wyniku wypadku, oraz że ryzyko wystąpienia poważnego urazu w wyniku wypadku jest wyższe dla dzieci nieprzytrzymywanych niż dla dzieci przytrzymywanych odpowiednim urządzeniem.
(8) Jednakże Państwa Członkowskie powinny, za zgodą Komisji, móc zezwolić na pewne wyłączenia odnoszące się do przewozów na ich terytorium, w przypadku szczególnych sytuacji; Państwa Członkowskie powinny również podjąć niezbędne kroki w celu uniknięcia nadużyć.
(9) Ponieważ coraz częstsze jest wyposażanie pojazdów kategorii M2 oraz M3 w pasy bezpieczeństwa, zgodnie z dyrektywami Komisji 96/36/WE(8), 96/37/WE(9) oraz 96/38/WE(10), uzasadnionym jest wymaganie od pasażerów, aby używali takich pasów. Pasażerowie podróżujący tymi pojazdami powinni być informowani o wymogu, zgodnie z którym należy mieć zapięte pasy bezpieczeństwa, gdy pojazd znajduje się w ruchu.
(10) Obecnie nie ma żadnych badań uznawanych na poziomie wspólnotowym, dotyczących stosowania systemów zabezpieczenia przez dzieci poniżej trzeciego roku życia w pojazdach kategorii M2 oraz M3. Odpowiednio, mając na względzie ważność ochrony dzieci przed wszelkimi rodzajami wypadków, Komisja powinna prowadzić takie badania w celu określenia najwłaściwszych uzgodnień wspólnotowych stosowanych do podróżowania dzieci w takich pojazdach. Jednakże do czasu zakończenia takich badań,. Państwa Członkowskie powinny zezwolić na wybór stosowanych uzgodnień.
(11) W dziedzinie systemów zabezpieczenia ma miejsce stały rozwój techniczny; dlatego też powinno się ustanowić urządzenia do przystosowania technicznego.
(12) Środki niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy powinny zostać przyjęte zgodnie z decyzją Rady 1999/468/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. ustanawiającą warunki wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji(11),
PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
W imieniu Parlamentu Europejskiego | W imieniu Rady |
P. COX | G. DRYS |
Przewodniczący | Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 96 E z 27.3.2001, str. 330.
(2) Dz.U. C 260 z 17.9.2001, str. 30.
(3) Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 31 maja 2001 r. (Dz.U. C 47 E z 21.2.2002, str. 156), wspólne stanowisko Rady z dnia 14 listopada 2002 r. (Dz.U. C 299 E z 3.12.2002, str. 38) oraz decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 11 marca 2003 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
(4) Dz.U. C 104 z 16.4.1984, str. 38.
(5) Dz.U. C 68 z 24.3.1986, str. 35.
(6) Dz.U. L 373 z 31.12.1991, str. 26.
(7) Dz.U. L 346 z 17.12.1997, str. 78.
(8)Dyrektywa Komisji 96/36/WE z dnia 17 czerwca 1996 r. dostosowująca do postępu technicznego dyrektywę Rady 77/541/EWG odnoszącą się do pasów bezpieczeństwa i urządzeń przytrzymujących w pojazdach silnikowych (Dz.U. L 178 z 17.7.1996, str. 15).
(9)Dyrektywa Komisji 96/37/WE z dnia 17 czerwca 1996 r. dostosowująca do postępu technicznego dyrektywę Rady 74/408/EWG odnoszącą się do wyposażenia wnętrza pojazdów silnikowych (wytrzymałość siedzeń i ich punktów mocowania) (Dz.U. L 186 z 25.7.1996, str. 28).
(10)Dyrektywa Komisji 96/38/WE z dnia 17 czerwca 1996 r. dostosowująca do postępu technicznego dyrektywę Rady 76/115/EWG odnoszącą się do punktów mocowania pasów bezpieczeństwa w pojazdach silnikowych (Dz.U. L 187 z 26.7.1996, str. 95).
(11) Dz.U. L 184 z 17.7.1999, str. 23.
500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
31.12.2024Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.
28.12.2024Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.
12.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2003.115.63 |
Rodzaj: | Dyrektywa |
Tytuł: | Dyrektywa 2003/20/WE zmieniająca dyrektywę Rady 91/671/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do obowiązkowego stosowania pasów bezpieczeństwa w pojazdach poniżej 3,5 tony |
Data aktu: | 08/04/2003 |
Data ogłoszenia: | 09/05/2003 |
Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 09/05/2003 |