(notyfikowana jako dokument nr C(2003) 1421)(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2003/308/WE)
(Dz.U.UE L z dnia 7 maja 2003 r.)
..................................................Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Zmiana niniejszej decyzji, wprowadzona rozporządzeniem nr 2024/2006 z dnia 22 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.384.79) nie została naniesiona na tekst, gdyż data wejścia w życie tej zmiany jest późniejsza niż data utraty mocy przez niniejszą decyzję.
..................................................
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę Rady 91/414/EWG z dnia 15 lipca 1991 r. dotyczącą wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin(1), ostatnio zmienioną dyrektywą Komisji nr 2003/23/WE(2), w szczególności jej art. 8 ust. 2 akapit czwarty,
uwzględniając rozporządzenie Komisji (EWG) nr 3600/92 z dnia 11 grudnia 1992 r. ustanawiające szczegółowe zasady realizacji pierwszego etapu programu pracy określonego w art. 8 ust. 2 dyrektywy Rady 91/414/EWG dotyczącej wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin(3), ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 2266/2000(4), w szczególności jego art. 7 ust. 3A lit. b),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Artykuł 8 ust. 2 dyrektywy 91/414/EWG przewidywał zrealizowanie przez Komisję programu pracy w celu zbadania substancji czynnych stosowanych w środkach ochrony roślin, które w dniu 25 lipca 1993 r. już znajdowały się w obrocie. Szczegółowe zasady realizacji tego programu zostały ustanowione w rozporządzeniu (EWG) nr 3600/92.
(2) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 933/94 z dnia 27 kwietnia 1994 r. określające substancje czynne wchodzące w skład środków ochrony roślin i wyznaczające Państwa Członkowskie pełniące rolę sprawozdawcy przy wykonywaniu rozporządzenia Komisji (EWG) nr 3600/92(5), ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) 2230/95(6), wyznacza substancje czynne, które należy poddać ocenie w ramach rozporządzenia (EWG) nr 3600/92, wyznacza Państwo Członkowskie pełniące rolę sprawozdawcy w zakresie oceny każdej substancji i określa producentów każdej substancji czynnej, którzy przedłożyli w wymaganym terminie powiadomienia.
(3) Metalaksyl jest jedną z 89 substancji czynnych wskazanych w rozporządzeniu (WE) nr 933/94.
(4) Główny zgłaszający (Novartis, obecnie Syngenta) poinformował Komisję i Państwo Członkowskie pełniące rolę sprawozdawcy, że nie zamierza dłużej uczestniczyć w programie pracy w odniesieniu do tej substancji czynnej i że nie przedstawi dalszych informacji.
(5) Zgodnie z art. 7 ust. 1 lit. c) rozporządzenia (EWG) nr 3600/92 Portugalia, będąca wyznaczonym Państwem Członkowskim pełniącym rolę sprawozdawcy, przedłożyła Komisji w dniu 26 stycznia 2001 r. sprawozdanie ze swojej oceny informacji przedłożonych przez zgłaszających zgodnie z art. 6 ust. 1 tego rozporządzenia.
(6) Po otrzymaniu sprawozdania od Państwa Członkowskiego pełniącego rolę sprawozdawcy Komisja zobowiązała się do konsultacji z Państwami Członkowskimi w ramach Stałego Komitetu ds. Łańcucha Pokarmowego i Zdrowia Zwierząt, podobnie jak ze wspomnianym sprawozdawcą (Industrias Químicas del Vallés sa [IQV]), jak przewidziano w art. 7 ust. 3 rozporządzenia (EWG) nr 3600/92.
(7) Pozostały zgłaszający nie przedłożył pełnej dokumentacji w odniesieniu do metalaksylu w terminie określonym w art. 6 ust. 1 rozporządzenia 3600/92. Dlatego też ciągła ocena metalaksylu może być dokonana tylko na podstawie dokumentacji przedłożonej przez Syngentę. Jako że IQV nie ma dostępu do tej dokumentacji, nie był w stanie ani przedłożyć informacji w odniesieniu do kwestii wynikających z jej oceny, ani skompletować swojej dokumentacji w rozsądnym terminie. Nie jest więc możliwe przeprowadzenie skutecznego, na równych zasadach przeglądu metalaksylu. Z tego powodu nie można stwierdzić na podstawie danych przedłożonych dla metalaksylu, iż można oczekiwać, że w przewidzianych warunkach używania środki ochrony roślin zawierające metalaksyl ogólnie spełniają wymagania ustanowione w art. 5 ust. 1 lit. a) i b) dyrektywy 91/414/EWG.
(8) Dlatego metalaksylu nie należy włączać do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG.
(9) Przegląd ten zakończono w dniu 18 października 2002 r. w formie sprawozdania kontrolnego Komisji dotyczącego metalaksylu zgodnie z przepisami art. 7 ust. 6 rozporządzenia (EWG) nr 3600/92.
(10) Należy podjąć środki w celu zapewnienia, że istniejące zezwolenia na środki ochrony roślin zawierające metalaksyl zostaną cofnięte we wskazanym terminie oraz nie zostaną odnowione, a także nowe zezwolenia na te środki nie będą udzielane.
(11) Wszelkie okresy karencji na zbycie, składowanie, wprowadzenie do obrotu i zużycie istniejących zapasów środków ochrony roślin zawierających metalaksyl, dopuszczonych przez Państwa Członkowskie, zgodnie z art. 4 ust. 6 dyrektywy 91/414/EWG, powinny zostać ograniczone do krótkiego okresu w celu umożliwienia zużycia istniejących zapasów w ciągu nie więcej niż jednego dodatkowego sezonu wegetacyjnego.
(12) Niniejsza decyzja nie ogranicza jakiegokolwiek działania, które Komisja może podjąć na późniejszym etapie w odniesieniu do tej substancji czynnej w ramach dyrektywy Rady 79/117/EWG z dnia 21 grudnia 1978 r. zakazującej wprowadzania do obrotu i stosowania środków ochrony roślin zawierających niektóre substancje czynne(7), ostatnio zmienionej Aktem Przystąpienia Austrii, Finlandii i Szwecji,
(13) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Pokarmowego i Zdrowia Zwierząt,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 2 maja 2003 r.
|
W imieniu Komisji |
|
David BYRNE |
|
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 230 z 19.8.1991, str. 1.
(2) Dz.U. L 81 z 28.3.2003, str. 39.
(3) Dz.U. L 366 z 15.12.1992, str. 10.
(4) Dz.U. L 259 z 13.10.2000, str. 27.
(5) Dz.U. L 107 z 28.4.1994, str. 8.
(6) Dz.U. L 225 z 22.9.1995, str. 1.
(7) Dz.U. L 33 z 8.2.1979, str. 36.