Dyrektywa 2002/23/WE zmieniająca załączniki do dyrektyw Rady 86/362/EWG, 86/363/EWG i 90/642/EWG w odniesieniu do ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w zbożach, środkach spożywczych pochodzenia zwierzęcego i niektórych produktach pochodzenia roślinnego, w tym odpowiednio owocach i warzywach, oraz na ich powierzchni

DYREKTYWA KOMISJI 2002/23/WE
z dnia 26 lutego 2002 r.
zmieniająca załączniki do dyrektyw Rady 86/362/EWG, 86/363/EWG i 90/642/EWG w odniesieniu do ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w zbożach, środkach spożywczych pochodzenia zwierzęcego i niektórych produktach pochodzenia roślinnego, w tym odpowiednio owocach i warzywach, oraz na ich powierzchni

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 86/362/EWG z dnia 24 lipca 1986 r. w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w zbożach i na ich powierzchni(1), ostatnio zmienioną dyrektywą Komisji 2001/57/WE(2), w szczególności jej art. 10,

uwzględniając dyrektywę Rady 86/363/EWG z dnia 24 lipca 1986 r. w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w środkach spożywczych pochodzenia zwierzęcego i na ich powierzchni(3), ostatnio zmienioną dyrektywą 2001/57/WE, w szczególności jej art. 10,

uwzględniając dyrektywę Rady 90/642/EWG z dnia 27 listopada 1990 r. w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w niektórych produktach pochodzenia roślinnego, w tym owocach i warzywach, oraz na ich powierzchni(4), ostatnio zmienioną dyrektywą Komisji 2002/5/WE(5), w szczególności jej art. 7,

uwzględniając dyrektywę Rady 91/414/EWG z dnia 15 lipca 1991 r. dotyczącą wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin(6), ostatnio zmienioną dyrektywą Komisji 2001/103/WE(7), w szczególności jej art. 4 ust. 1 lit. f),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Nowe substancje czynne: flupyrsulfuron metylowy, pymetrozine, azoksystrobina i kresoksym metylowy (substancje czynne brane pod uwagę) zostały włączone do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG na mocy dyrektyw Komisji 2001/49/WE(8), 2001/87/WE(9), 98/47/WE(10) i 1999/1/WE(11) w celu stosowania odpowiednio jako herbicydy w odniesieniu do zbóż, środki owadobójcze w odniesieniu do zbóż, owoców, warzyw, nasion roślin strączkowych, nasion oleistych i chmielu, środki grzybobójcze o nieokreślonych zastosowaniach oraz środki grzybobójcze w odniesieniu do zbóż, owoców ziarnkowych i winorośli.

(2) Włączenie tych substancji czynnych do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG oparte było na ocenie przedłożonych informacji na temat proponowanych zastosowań. Informacje dotyczące tych zastosowań zostały przedłożone przez niektóre Państwa Członkowskie zgodnie z art. 4 ust. 1 lit. f) dyrektywy 91/414/EWG. Dostępne informacje zostały poddane analizie i pozwalają na ustalenie niektórych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości (NDPP).

(3) W przypadku braku wspólnotowego lub tymczasowego NDPP Państwa Członkowskie ustanawiają krajowy tymczasowy NDPP zgodnie z 4 ust. 1 lit. f) dyrektywy 91/414/EWG, zanim środki ochrony roślin zawierające te substancje czynne mogą zostać dopuszczone do obrotu.

(4) W związku z włączeniem tych substancji czynnych do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG zostały przeprowadzone powiązane oceny techniczne i naukowe w formie sprawozdań kontrolnych Komisji. Sprawozdania zostały zakończone dnia 16 października 1998 r., 27 kwietnia 2001 r., 22 kwietnia 1998 r., 27 lipca 2001 r. w odniesieniu do kresoksymu metylowego, flupyrsulfuronu metylowego, azoksystrobiny i pymetrozine. Ustaliły one dopuszczalne spożycie dzienne (DSD) dla kresoksymu metylowego na 0,4 mg/kg p.c./dzień, dla flupyrsulfuronu metylowego na 0,035 mg/kg p.c./dzień, dla azoksystrobiny na 0,1 mg/kg p.c./dzień i dla pymetrozine na 0,03 mg/kg p.c./dzień. Długotrwałe narażenie konsumentów produktów spożywczych poddanych działaniu tych substancji czynnych zostało ocenione i obliczone zgodnie ze wspólnotowymi procedurami i praktykami, uwzględniono także wytyczne opublikowane przez Światową Organizację Zdrowia(12) oraz opinię Komitetu Naukowego ds. Roślin(13) na temat zastosowanej metodologii. Oblicza się, że proponowany najwyższy dopuszczalny poziom pozostałości (NDPP) nie doprowadzi do przekroczenia określonego dopuszczalnego spożycia dziennego (DSD).

(5) W trakcie przeprowadzania obliczeń oraz podczas dyskusji poprzedzających włączenie flupyrsulfuronu metylowego, azoksystrobiny i kresoksymu metylowego do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG, nie stwierdzono żadnych ostrych efektów toksycznych, które wymagałyby ustalenia silnej dawki odniesienia. Silną dawkę odniesienia dla pymetrozine ustalono na 0,1 mg/kg p.c./dzień. Zgodnie z oceną narażenia, proponowany NDPP nie doprowadzi do niedopuszczalnego ostrego narażenia konsumentów.

(6) W celu zapewnienia konsumentowi odpowiedniej ochrony przed narażeniem na pozostałości w produktach bądź na powierzchni produktów, które nie zostały dopuszczone do obrotu, rozsądne jest określenie tymczasowego NDPP w oparciu o niższy próg oznaczenia analitycznego w odniesieniu do wszystkich takich produktów objętych dyrektywami 86/362/EWG, 86/363/EWG i 90/642/EWG. Ustanowienie na poziomie Wspólnoty takiego tymczasowego NDPP nie stanowi przeszkody dla Państw Członkowskich w ustanowieniu tymczasowych NDPP dla flupyrsulfuronu metylowego, pymetrozine, azoksystrobiny i kresoksymu metylowego, zgodnie z art. 4 ust. 1 lit. f) dyrektywy 91/414/EWG i z załącznikiem VI do niej. Uznaje się, że okres czterech lat jest wystarczający do umożliwienia dalszych zastosowań tych substancji czynnych. Po upływie tego okresu tymczasowy NDPP stanie się ostateczny.

(7) Wspólnota notyfikowała projekt dyrektywy Komisji Światowej Organizacji Handlu i otrzymane uwagi zostały rozważone w pracy nad ostateczną wersją dyrektywy. NDPP dla stosowanych w krajach trzecich szczególnych połączeń pestycydów z płodami rolnymi mogłyby być zbadane przez Komisję na podstawie przedłożonych dopuszczalnych danych.

(8) Uwzględniono opinie Komitetu Naukowego ds. Roślin, w szczególności jego radę i zalecenia dotyczące ochrony konsumentów produktów spożywczych poddanych działaniu pestycydów.

(9) Niniejsza dyrektywa jest zgodna z opinią Stałego Komitetu ds. Zdrowia Roślin,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

Do części A załącznika II do dyrektywy 86/362/EWG dodaje się następujące najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości pestycydów:

Pozostałości pestycydów

Najwyższy dopuszczalny poziom (mg/kg)

Flupyrsulfuron metylowy

0,02(*)(p) zboża

Pymetrozine

0,02(*)(p) zboża

(*) Wskazuje niższy próg oznaczenia analitycznego.

(p) Wskazuje tymczasowy najwyższy dopuszczalny poziom pozostałości.

Dla tych produktów rolnych wymienionych w załączniku II do dyrektywy

86/362/EWG, dla których najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości dla

flupyrsulfuronu metylowego, pymetrozine i azoksystrobiny oznaczone są

jako "p", należy przyjąć, że są one tymczasowe, zgodnie z przepisami

art. 4 ust. 1 lit. f) dyrektywy 91/414/EWG.

Od dnia 1 grudnia 2005 r. tymczasowe najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości dla flupyrsulfuronu metylowego i pymetrozine stają się ostateczne w rozumieniu art. 4 ust. 1 dyrektywy 86/362/EWG.

Artykuł  2

Do części B załącznika II do dyrektywy 86/363/EWG dodaje się następujące pozostałości pestycydów:

Najwyższy dopuszczalny poziom (mg/kg)

Pozostałości pestycydów

W mięsie, łącznie z tłuszczem, przetworach mięsnych, podrobach i tłuszczach zwierzęcych wymienionych w załączniku I, objętych kodami CN 0201, 0202, 0203, 0204, 0205 00 00, 0206, 0207, ex 0208, 0209 00, 0210, 1601 00 i 1602,

Dla mleka i przetworów mlecznych wymienionych w załączniku I, objętych kodami CN 0401, 0402, 0405 00 i 0406

W świeżych jajach w skorupkach, w ptasich jajach i żółtku jaj, wymienionych w załączniku I, objętych kodami CN 0407 00 i 0408

Pymetrozine

0,01(*)(p)

0,01(*)(p)

0,01(*)(p)

(*) Wskazuje niższy próg oznaczenia analitycznego.

(p) Wskazuje tymczasowy najwyższy dopuszczalny poziom pozostałości.

Dla tych produktów rolnych wymienionych w załączniku II do dyrektywy

86/363/EWG, dla których najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości dla

pymetrozine oznaczone są jako "p", należy przyjąć, że są one

tymczasowe, zgodnie z przepisami art. 4 ust. 1 lit. f) dyrektywy

91/414/EWG.

Od dnia 1 grudnia 2005 r. tymczasowe najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości dla pymetrozine stają się ostateczne w rozumieniu art. art. 4 ust. 1 dyrektywy 86/363/EWG.

Artykuł  3

Do załącznika II do dyrektywy 90/642/EWG dodaje się najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości pestycydów w odniesieniu do flupyrsulfuronu metylowego i pymetrozine, określone w załączniku do niniejszej dyrektywy. Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości pestycydów w załączniku II do dyrektywy 90/642/EWG w odniesieniu do azoksystrobiny zastępuje się tymi określonymi w załączniku do niniejszej dyrektywy.

Artykuł  4

Tymczasowe najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości pestycydów w odniesieniu do kresoksymu metylowego, określone w załączniku II do dyrektywy 90/642/EWG, zmienia się na 0,2 mg/kg (p) dla truskawek. (p) wskazuje tymczasowy najwyższy dopuszczalny poziom pozostałości.

Tymczasowy NDPP dla kresoksymu metylowego staje się ostateczny z mocą od dnia 19 października 2004 r.

Artykuł  5
1.
Państwa Członkowskie wprowadzają w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy najpóźniej do dnia 31 sierpnia 2002 r. i niezwłocznie powiadamiają o tym Komisję.
2.
Państwa Członkowskie stosują te przepisy od dnia 1 września 2002 r.
3.
Przepisy te zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie to towarzyszy ich urzędowej publikacji. Sposoby dokonywania takiego odniesienia określane są przez Państwa Członkowskie.
Artykuł  6

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 26 lutego 2002 r.

W imieniu Komisji
David BYRNE
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 221 z 7.8.1986, str. 37.

(2) Dz.U. L 208 z 1.8.2001, str. 36.

(3) Dz.U. L 221 z 7.8.1986, str. 43.

(4) Dz.U. L 350 z 14.12.1990, str. 71.

(5) Dz.U. L 34 z 5.2.2002, str. 7.

(6) Dz.U. L 230 z 19.8.1991, str. 1.

(7) Dz.U. L 304 z 21.11.2001, str. 14.

(8) Dz.U. L 176 z 29.6.2001, str. 61.

(9) Dz.U. L 276 z 19.10.2001, str. 17.

(10) Dz.U. L 191 z 7.7.1998, str. 50.

(11) Dz.U. L 21 z 28.1.1999, str. 21.

(12) Wytyczne dotyczące przewidywań w odniesieniu do spożycia pozostałości pestycydów (poprawione), opracowane przez GEMS/Program Żywnościowy, we współpracy z Komitetem ds. Pozostałości Pestycydów Komisji Kodeksu Żywnościowego i opublikowane przez Światową Organizację Zdrowia w 1997 r. (ŚOZ/FSF/FOS/97.7).

(13) Opinia Komitetu Naukowego ds. Roślin odnosząca się do kwestii związanych ze zmianą załączników dyrektyw Rady 86/362/EWG, 86/363/EWG i 90/642/EWG (opinia wyrażona przez Komitet Naukowy ds. Roślin dnia 14 lipca 1998 r.) (http://europa.eu.int/ comm/dg24/health/sc/scp/out21_en.html).

ZAŁĄCZNIK

Grupy i przykłady poszczególnych produktów, do których mają zastosowanie NDPP Pozostałości pestycydów i najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (mg/kg)
Flupyrsul-furon metylowy Azoksystrobina Pymetrozine
1. Owoce świeże, suszone lub niegotowane, zakonserwowane przez mrożenie, niezawierające dodatku cukru; orzechy 0,02(p)(*)
i) OWOCE CYTRUSOWE 1(*) 0,3(*)
Grejpfruty
Cytryny
Limy
Mandarynki (łącznie z klementynkami i innymi hybrydami)
Pomarańcze
Pomele
Pozostałe
ii) ORZECHY (łuskane lub nie) 0,1(p)(*) 0,02(p)(*)
Migdały
Orzechy brazylijskie
Orzechy nerkowca
Kasztany jadalne
Orzechy kokosowe
Orzechy laskowe
Orzechy makadamia
Orzeszki pekan
Orzeszki sosnowe
Pistacje
Orzechy włoskie
Pozostałe
iii) OWOCE PESTKOWE 0,05(p)(*) 0,02(p)(*)
Jabłka
Gruszki
Pigwy
Pozostałe
iv) OWOCE PESTKOWE 0,05(p)(*)
Morele 0,05(p)
Wiśnie
Brzoskwinie (łącznie z nektarynami i podobnymi hybrydami) 0,05(p)
Śliwki
Pozostałe 0,02(p)(*)
v) OWOCE JAGODOWE I DROBNE OWOCE 0,02(p)(*)
a) Winogrona stołowe i winne 2
Winogrona stołowe
Winogrona winne
b) Truskawki (z wyjątkiem dziko rosnących) 2(p)
c) Owoce pnączy (z wyjątkiem dziko rosnących) 0,05(p)(*)
Jeżyny
Jeżyny popielice
Krzyżówki jeżyn i malin
Maliny
Pozostałe
d) Pozostałe drobne owoce i owoce jagodowe (z wyjątkiem dziko rosnących) 0,05(p)(*)
Borówki czernice (czarne jagody)
Żurawina
Porzeczki (czerwone, czarne i białe)
Agrest
Pozostałe
e) Dzikie owoce jagodowe i dzikie owoce 0,05(p)(*)
vi) RÓŻNE 0,02(p)(*)
Awokado
Banany 2
Daktyle
Figi
Kiwi
Kumkwat
Liczi
Mango
Oliwki
Owoce męczennicy
Ananasy
Granaty
Pozostałe 0,05(p)(*)
2. Warzywa świeże lub niegotowane, mrożone lub suszone 0,02(p)(*)
i) WARZYWA KORZENIOWE I BULWIASTE 0,02(p)(*)
Burak
Marchew 0,2(p)
Seler
Chrzan 0,2(p)
Karczochy jerozolimskie
Pasternak 0,2(p)
Korzeń pietruszki 0,2(p)
Rzodkiewki
Salsefia 0,2(p)
Słodkie ziemniaki
Brukiew
Rzepa
Ignam
Pozostałe 0,05(p)(*)
ii) WARZYWA CEBULOWE 0,05(p)(*) 0,02(p)(*)
Czosnek
Cebula
Szalotka
Dymka
Pozostałe
iii) WARZYWA OWOCOWE
a) Rośliny psiankowate (Solanaceae)
Pomidory 2(p) 0,5(p)
Papryka 2(p) 1(p)
Oberżyny 2(p) 0,5(p)
Pozostałe 0,05(p)(*) 0,02(p)(*)
b) Dyniowate - jadalna skórka 1(p)(*) 0,5(p)
Ogórki
Korniszony
Cukinie
Pozostałe
c) Dyniowate - niejadalna skórka 0,5(p) 0,2(p)
Melony
Kabaczki
Arbuzy
Pozostałe
d) Kukurydza cukrowa 0,05(p)(*) 0,02(p)(*)
iv) WARZYWA KAPUSTNE 0,05(p)(*)
a) Warzywa kapustne kwiatostanowe 0,02(p)(*)
Brokuły
Kalafior
Pozostałe
b) Warzywa kapustne głowiaste
Brukselka
Kapusta głowiasta 0,05(p)
Pozostałe 0,02(p)(*)
c) Warzywa kapustne liściowe 0,02(p)(*)
Kapusta chińska
Jarmuż
Pozostałe
d) Kalarepa 0,02(p)(*)
v) WARZYWA LIŚCIOWE I ŚWIEŻE ZIOŁA
a) Sałata i inne 3(p) 1(p)
Rzeżucha
Roszponka warzywna
Sałata
Cykoria liściowa
Pozostałe
b) Szpinak i inne 0,05(p)(*) 0,02(p)(*)
Szpinak
Burak liściowy (boćwina)
Pozostałe
c) Rukiew wodna 0,05(p)(*) 0,02(p)(*)
d) Endywia 0,2(p) 0,02(p)(*)
e) Zioła 0,05(p)(*) 1(p)
Trybula
Szczypiorek
Pietruszka naciowa
Seler naciowy
Pozostałe
vi) WARZYWA STRĄCZKOWE (świeże) 0,02(p)(*)
Fasola (w strąkach) 1(p)
Fasola (łuskana)
Groch (w strąkach) 0,5(p)
Groch (łuskany) 0,2(p)
Pozostałe 0,05(p)(*)
vii) WARZYWA ŁODYGOWE (świeże) 0,02(p)(*)
Szparagi
Karczochy
Seler 5(p)
Koper włoski (fenkuł)
Karczochy kuliste 1(p)
Por 0,1(p)
Rabarbar
Pozostałe 0,05(p)(*)
viii) GRZYBY 0,05(p)(*) 0,02(p)(*)
a) Grzyby hodowlane
b) Grzyby dziko rosnące
3. Nasiona roślin strączkowych 0,02(p)(*) 0,1(p) 0,02(p)(*)
Fasola
Soczewica
Groch
Pozostałe
4. Nasiona oleiste 0,05(p)(*) 0,05(p)(*)
Nasiona lnu
Orzeszki ziemne
Ziarna maku
Ziarna sezamu
Ziarna słonecznika
Nasiona rzepaku
Ziarna soi
Ziarna gorczycy
Nasiona bawełny 0,05(p)
Pozostałe 0,02(p)(*)
5. Ziemniaki 0,02(p)(*) 0,05(p)(*) 0,02(p)(*)
Ziemniaki wczesne
Ziemniaki konsumpcyjne
6. Herbata (liście i łodygi, suszone, fermentowane lub w inny sposób przetwarzane części rośliny Camellia sinensis) 0,05(p)(*) 0,1(p)(*) 0,1(p)(*)
7. Chmiel (suszony), w tym szyszki chmielu i nieskoncentrowany proszek 0,05(p)(*) 20(p) 5(p)
(p) Wskazuje tymczasowy najwyższy dopuszczalny poziom pozostałości. Dla tych produktów rolnych wymienionych w załączniku II do dyrektywy 90/642/EWG, dla których najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości dla flupyrsulfuronu metylowego, pymetrozine i azoksystrobiny oznaczone są jako "(p)", należy przyjąć, że są one tymczasowe, zgodnie z przepisami art. 4 ust. 1 lit. f) dyrektywy 91/414/EWG.

Od dnia 1 grudnia 2005 r. tymczasowe najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości dla flupyrsulfuronu metylowego i pymetrozine stają się ostateczne w rozumieniu art. 3 dyrektywy 90/624/EWG. Dla azoksystrobiny tym dniem jest 1 sierpnia 2003 r.

(*) Wskazuje niższy próg oznaczenia analitycznego.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2002.64.13

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 2002/23/WE zmieniająca załączniki do dyrektyw Rady 86/362/EWG, 86/363/EWG i 90/642/EWG w odniesieniu do ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w zbożach, środkach spożywczych pochodzenia zwierzęcego i niektórych produktach pochodzenia roślinnego, w tym odpowiednio owocach i warzywach, oraz na ich powierzchni
Data aktu: 26/02/2002
Data ogłoszenia: 07/03/2002
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 27/03/2002