(Dz.U.UE L z dnia 13 lutego 2002 r.)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 315/93 z dnia 8 lutego 1993 r. ustanawiające procedury Wspólnoty w odniesieniu do zanieczyszczeń w żywności(1), w szczególności jego art. 2,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 194/97 z dnia 31 stycznia 1997 r. ustalające najwyższe dopuszczalne poziomy dla niektórych zanieczyszczeń w środkach spożywczych(2), ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1566/1999(3), ustanawia najwyższe dopuszczalne poziomy aflatoksyny B1 i aflatoksyny ogółem w niektórych środkach spożywczych. Rozporządzenie Komisji (WE) nr 466/2001 z dnia 8 marca 2001 r. ustalające najwyższe dopuszczalne poziomy dla niektórych zanieczyszczeń w środkach spożywczych(4), zmienione rozporządzeniem Rady (WE) nr 2375/2001(5), uchyla i zastępuje rozporządzenie (WE) nr 194/97 z mocą od dnia 5 kwietnia 2002 r.
(2) Rozporządzenie (WE) nr 194/97 przewidywało, że najwyższe dopuszczalne poziomy dla orzechów i suszonych owoców, które mają być poddane sortowaniu lub innej obróbce fizycznej przed spożyciem przez ludzi albo wykorzystaniem jako składnik w środkach spożywczych, miały być ponownie rozważone w terminie do dnia 1 lipca 2001 r. w świetle postępów wiedzy naukowej i technologicznej, dotyczącej w szczególności skuteczności sortowania lub innej obróbki w obniżaniu zawartości aflatoksyn.
(3) W związku z tym przedłożone zostały tylko dane dotyczące migdałów. Dane te pokazują, że poprzez różnego rodzaju sortowanie i obróbkę fizyczną zawartość aflatoksyny w nieprzetworzonych migdałach została znacznie obniżona w produkcie przeznaczonym dla konsumenta końcowego. Jednakże ze względu na różnorodność danych trudno jest ocenić stopień obniżenia. Dlatego właściwe jest utrzymanie dotychczasowych najwyższych dopuszczalnych poziomów, przy założeniu, że podlegają one przeglądowi.
(4) W odniesieniu do zbóż, które podlegają sortowaniu lub innej obróbce fizycznej przed spożyciem przez ludzi albo wykorzystaniu jako składnik w środkach spożywczych, rozporządzenie (WE) nr 194/97 przewidywało, że jeśli nie zostaną ustalone szczególne poziomy do dnia 1 lipca 2001 r., będą stosowane poziomy ustanowione dla zbóż przeznaczonych do bezpośredniej konsumpcji. Powód tego był taki, że w przypadku zbóż nie można wprawdzie wykluczyć, że sortowanie lub inna obróbka fizyczna mogą obniżać poziomy zanieczyszczenia aflatoksynami, jednak rzeczywista skuteczność tych metod pozostaje do udowodnienia. Postanowiono również, że z braku danych uzasadniających ustalenie szczególnego najwyższego dopuszczalnego poziomu dla nieprzetworzonych zbóż, miałyby obowiązywać poziomy 2 μg/kg aflatoksyny B1 i 4 μg/kg aflatoksyn ogółem.
(5) W związku z tym przedłożono tylko dane w odniesieniu do kukurydzy. Pomimo prowadzenia stałego monitorowania w okresie ponad dwóch lat, tylko nieliczne partie okazały się zanieczyszczone. W konsekwencji ograniczona została możliwość wykazania skuteczności sortowania, czyszczenia i innej obróbki fizycznej. Na podstawie takich ograniczonych danych oczywiste jest, że poprzez różnego rodzaju sortowanie i obróbkę fizyczną zawartość aflatoksyny w nieprzetworzonej kukurydzy może zostać znacznie obniżona po oczyszczeniu w produkcie dla konsumenta końcowego (śruta płatkowana i inne rodzaje śruty). Zawartość aflatoksyn koncentrowała się głównie w odsiewach (odpady) oraz, w mniejszym stopniu, w kiełkach kukurydzy, mączce z otrębów i łamanej kukurydzy (produktach na paszę dla zwierząt). Ze względu na ograniczony zakres danych i ich zmienność, ilościowe oszacowanie możliwego do uzyskania stopnia obniżenia zawartości aflatoksyn jest niemożliwe. Ponieważ przed wyciągnięciem końcowych wniosków konieczne jest zebranie większej ilości danych, w przypadku kukurydzy uznaje się za właściwe przedłużenie po raz ostatni okresu, dla którego nie ustanawia się najwyższych dopuszczalnych poziomów.
(6) Dla zbóż surowych, innych niż kukurydza, nie przedłożono żadnych danych, dlatego najwyższe dopuszczalne poziomy ustanowione dla zbóż przeznaczonych do bezpośredniego spożycia przez ludzi powinno się od dnia 1 lipca 2001 r. stosować również do zbóż, które mają być poddane sortowaniu lub innej obróbce fizycznej przed spożyciem przez ludzi lub wykorzystaniem jako składnik w środkach spożywczych.
(7) Ważne jest, aby wyżej wymienione najwyższe dopuszczalne poziomy weszły w życie tak wcześnie, jak to tylko możliwe, i pozostały obowiązujące po zastąpieniu rozporządzenia (WE) nr 194/97 rozporządzeniem (WE) nr 466/2001. Dlatego oba te rozporządzenia powinny zostać odpowiednio zmienione.
(8) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Środków Spożywczych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.
Sporządzono w Brukseli, dnia 12 lutego 2002 r.
| W imieniu Komisji | |
| David BYRNE | |
| Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 37 z 13.2.1993, str. 1.
(2) Dz.U. L 31 z 1.2.1997, str. 48.
(3) Dz.U. L 184 z 17.7.1999, str. 17.
(4) Dz.U. L 77 z 16.3.2001, str. 1.
(5) Dz.U. L 321 z 6.12.2001, str. 1.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2002.41.12 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 257/2002 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 194/97 ustalające najwyższe dopuszczalne poziomy dla niektórych zanieczyszczeń w środkach spożywczych oraz rozporządzenie (WE) nr 466/2001 ustalające najwyższe dopuszczalne poziomy dla niektórych zanieczyszczeń w środkach spożywczych |
| Data aktu: | 12/02/2002 |
| Data ogłoszenia: | 13/02/2002 |
| Data wejścia w życie: | 05/04/2002, 01/05/2004, 14/02/2002 |