Rozporządzenie 257/2002 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 194/97 ustalające najwyższe dopuszczalne poziomy dla niektórych zanieczyszczeń w środkach spożywczych oraz rozporządzenie (WE) nr 466/2001 ustalające najwyższe dopuszczalne poziomy dla niektórych zanieczyszczeń w środkach spożywczych

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 257/2002
z dnia 12 lutego 2002 r.
zmieniające rozporządzenie (WE) nr 194/97 ustalające najwyższe dopuszczalne poziomy dla niektórych zanieczyszczeń w środkach spożywczych oraz rozporządzenie (WE) nr 466/2001 ustalające najwyższe dopuszczalne poziomy dla niektórych zanieczyszczeń w środkach spożywczych

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 13 lutego 2002 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 315/93 z dnia 8 lutego 1993 r. ustanawiające procedury Wspólnoty w odniesieniu do zanieczyszczeń w żywności(1), w szczególności jego art. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 194/97 z dnia 31 stycznia 1997 r. ustalające najwyższe dopuszczalne poziomy dla niektórych zanieczyszczeń w środkach spożywczych(2), ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1566/1999(3), ustanawia najwyższe dopuszczalne poziomy aflatoksyny B1 i aflatoksyny ogółem w niektórych środkach spożywczych. Rozporządzenie Komisji (WE) nr 466/2001 z dnia 8 marca 2001 r. ustalające najwyższe dopuszczalne poziomy dla niektórych zanieczyszczeń w środkach spożywczych(4), zmienione rozporządzeniem Rady (WE) nr 2375/2001(5), uchyla i zastępuje rozporządzenie (WE) nr 194/97 z mocą od dnia 5 kwietnia 2002 r.

(2) Rozporządzenie (WE) nr 194/97 przewidywało, że najwyższe dopuszczalne poziomy dla orzechów i suszonych owoców, które mają być poddane sortowaniu lub innej obróbce fizycznej przed spożyciem przez ludzi albo wykorzystaniem jako składnik w środkach spożywczych, miały być ponownie rozważone w terminie do dnia 1 lipca 2001 r. w świetle postępów wiedzy naukowej i technologicznej, dotyczącej w szczególności skuteczności sortowania lub innej obróbki w obniżaniu zawartości aflatoksyn.

(3) W związku z tym przedłożone zostały tylko dane dotyczące migdałów. Dane te pokazują, że poprzez różnego rodzaju sortowanie i obróbkę fizyczną zawartość aflatoksyny w nieprzetworzonych migdałach została znacznie obniżona w produkcie przeznaczonym dla konsumenta końcowego. Jednakże ze względu na różnorodność danych trudno jest ocenić stopień obniżenia. Dlatego właściwe jest utrzymanie dotychczasowych najwyższych dopuszczalnych poziomów, przy założeniu, że podlegają one przeglądowi.

(4) W odniesieniu do zbóż, które podlegają sortowaniu lub innej obróbce fizycznej przed spożyciem przez ludzi albo wykorzystaniu jako składnik w środkach spożywczych, rozporządzenie (WE) nr 194/97 przewidywało, że jeśli nie zostaną ustalone szczególne poziomy do dnia 1 lipca 2001 r., będą stosowane poziomy ustanowione dla zbóż przeznaczonych do bezpośredniej konsumpcji. Powód tego był taki, że w przypadku zbóż nie można wprawdzie wykluczyć, że sortowanie lub inna obróbka fizyczna mogą obniżać poziomy zanieczyszczenia aflatoksynami, jednak rzeczywista skuteczność tych metod pozostaje do udowodnienia. Postanowiono również, że z braku danych uzasadniających ustalenie szczególnego najwyższego dopuszczalnego poziomu dla nieprzetworzonych zbóż, miałyby obowiązywać poziomy 2 μg/kg aflatoksyny B1 i 4 μg/kg aflatoksyn ogółem.

(5) W związku z tym przedłożono tylko dane w odniesieniu do kukurydzy. Pomimo prowadzenia stałego monitorowania w okresie ponad dwóch lat, tylko nieliczne partie okazały się zanieczyszczone. W konsekwencji ograniczona została możliwość wykazania skuteczności sortowania, czyszczenia i innej obróbki fizycznej. Na podstawie takich ograniczonych danych oczywiste jest, że poprzez różnego rodzaju sortowanie i obróbkę fizyczną zawartość aflatoksyny w nieprzetworzonej kukurydzy może zostać znacznie obniżona po oczyszczeniu w produkcie dla konsumenta końcowego (śruta płatkowana i inne rodzaje śruty). Zawartość aflatoksyn koncentrowała się głównie w odsiewach (odpady) oraz, w mniejszym stopniu, w kiełkach kukurydzy, mączce z otrębów i łamanej kukurydzy (produktach na paszę dla zwierząt). Ze względu na ograniczony zakres danych i ich zmienność, ilościowe oszacowanie możliwego do uzyskania stopnia obniżenia zawartości aflatoksyn jest niemożliwe. Ponieważ przed wyciągnięciem końcowych wniosków konieczne jest zebranie większej ilości danych, w przypadku kukurydzy uznaje się za właściwe przedłużenie po raz ostatni okresu, dla którego nie ustanawia się najwyższych dopuszczalnych poziomów.

(6) Dla zbóż surowych, innych niż kukurydza, nie przedłożono żadnych danych, dlatego najwyższe dopuszczalne poziomy ustanowione dla zbóż przeznaczonych do bezpośredniego spożycia przez ludzi powinno się od dnia 1 lipca 2001 r. stosować również do zbóż, które mają być poddane sortowaniu lub innej obróbce fizycznej przed spożyciem przez ludzi lub wykorzystaniem jako składnik w środkach spożywczych.

(7) Ważne jest, aby wyżej wymienione najwyższe dopuszczalne poziomy weszły w życie tak wcześnie, jak to tylko możliwe, i pozostały obowiązujące po zastąpieniu rozporządzenia (WE) nr 194/97 rozporządzeniem (WE) nr 466/2001. Dlatego oba te rozporządzenia powinny zostać odpowiednio zmienione.

(8) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Środków Spożywczych,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W pkt 2.1. Aflatoksyny z rubryki I Załącznika do rozporządzenia (WE) nr 194/97 wprowadza się następujące zmiany:

1) punkt 2.1.1 i 2.1.2 otrzymują brzmienie:

Produkty

Aflatoksyny: najwyższy dopuszczalny poziom1 (μg/kg)

Metoda pobierania próbek

Referencyjna metoda analizy

B1

B1 + B2 + G1 + G2

Μ1

"2.1.1. Orzeszki

ziemne,

orzechy i

suszone owoce

2.1.1.1. Orzeszki

ziemne,

orzechy i

suszone owoce

oraz produkty

przetworzone z

nich,

przeznaczone

do

bezpośredniego

spożycia przez

ludzi lub

wykorzystania

jako składnik

środków

spożywczych

2(4)

4(4)

-

dyrektywa 98/53/WE

dyrektywa 98/53/WE

2.1.1.2. Orzeszki

ziemne, które

mają zostać

poddane

sortowaniu lub

innej obróbce

fizycznej

przed

spożyciem

przez ludzi

lub

wykorzystaniem

jako składnik

środków

spożywczych

8(4)

15(4)

dyrektywa 98/53/WE

dyrektywa 98/53/WE

2.1.1.3. Orzechy i

suszone owoce,

które mają

zostać poddane

sortowaniu lub

innej obróbce

fizycznej

przed

spożyciem

przez ludzi

lub

wykorzystaniem

jako składnik

środków

spożywczych

5(4)

10(4)

-

dyrektywa 98/53/WE

dyrektywa 98/53/WE

2.1.2. Zboża (w tym

gryka,

Fagopyrum

spp.)

2.1.2.1. Zboża (w tym

gryka,

Fagopyrum

spp.) oraz

produkty

przetworzone z

nich,

przeznaczone

do

bezpośredniego

spożycia przez

ludzi lub

wykorzystania

jako składnik

środków

spożywczych

2

4

-

dyrektywa 98/53/WE

dyrektywa 98/53/WE

2.1.2.2. Zboża (w tym

gryka,

Fagopyrum

spp.), z

wyjątkiem

kukurydzy,

które mają

zostać poddane

sortowaniu lub

innej obróbce

fizycznej

przed

spożyciem

przez ludzi

lub

wykorzystaniem

jako składnik

środków

spożywczych

2

4

-

dyrektywa 98/53/WE

dyrektywa 98/53/WE

2.1.2.3. Kukurydza,

która ma

zostać poddana

sortowaniu lub

innej obróbce

fizycznej

przed

spożyciem

przez ludzi

lub

wykorzystaniem

jako składnik

środków

spożywczych

-

-

-

dyrektywa 98/53/WE

dyrektywa 98/53/WE"

2) skreśla się przypis 5;

3) skreśla się przypis 6.

Artykuł  2

W pkt 2.1. Aflatoksyny sekcji 2 załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 466/2001 wprowadza się następujące zmiany:

1) punkt 2.1.1 i 2.1.2 otrzymują brzmienie:

Produkty

Aflatoksyny: najwyższy dopuszczalny poziom1 (μg/kg)

Metoda pobierania próbek

Referencyjna metoda analizy

B1

B1 + B2 + G1 + G2

M1

"2.1.1. Orzeszki

ziemne,

orzechy

i suszone

owoce

2.1.1.1. Orzeszki

ziemne,

orzechy i

suszone owoce

produkty

przetworzone z

nich, do

bezpośredniego

spożycia przez

ludzi lub

zastosowania

jako składnik

środków

spożywczych

2(6)

4(6)

-

dyrektywa 98/53/WE

dyrektywa 98/53/WE

2.1.1.2. Orzeszki

ziemne, które

mają zostać

poddane

sortowaniu lub

innej obróbce

fizycznej

przed

spożyciem

przez ludzi

lub

wykorzystaniem

jako składnik

w środkach

spożywczych

8(6)

15(6)

dyrektywa 98/53/WE

dyrektywa 98/53/WE

2.1.1.3. Orzechy i

suszone owoce,

które mają

zostać poddane

sortowaniu lub

innej obróbce

fizycznej

przed

spożyciem

przez ludzi

lub

wykorzystaniem

jako składnik

w środkach

spożywczych

5(6)

10(6)

-

dyrektywa 98/53/WE

dyrektywa 98/53/WE

2.1.2. Zboża (w tym

gryka,

Fagopyrum

spp.)

2.1.2.1. Zboża (w tym

gryka,

Fagopyrum

spp.) oraz

produkty

przetworzone z

nich,

przeznaczone

do

bezpośredniego

spożycia przez

ludzi lub

wykorzystania

jako składnik

w środkach

spożywczych

2

4

-

dyrektywa 98/53/WE

dyrektywa 98/53/WE

2.1.2.2. Zboża (w tym

gryka,

Fagopyrum

spp.), z

wyjątkiem

kukurydzy,

które mają

zostać poddane

sortowaniu lub

innej obróbce

fizycznej

przed

spożyciem

przez ludzi

lub

wykorzystaniem

jako składnik

w środkach

spożywczych

2

4

-

dyrektywa 98/53/WE

dyrektywa 98/53/WE

2.1.2.3. Kukurydza,

która ma

zostać poddana

sortowaniu lub

innej obróbce

fizycznej

przed

spożyciem

przez ludzi

lub

wykorzystaniem

jako składnik

środków

spożywczych

-(9)

-(9)

-

dyrektywa 98/53/WE

dyrektywa 98/53/WE"

2) skreśla się przypis 8;

3) przypis 9 otrzymuje brzmienie:

"(9) Jeśli w terminie do dnia 1 lipca 2003 r. nie zostanie ustalony żaden szczególny poziom, stosuje się do kukurydzy określonej w niniejszym punkcie poziomy ustanowione w pkt 2.1.2.1 tabeli."

Artykuł  3

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Artykuł 1 i 3 stosuje się od dnia następującego po dniu jego publikacji. Artykuł 2 stosuje się od dnia 5 kwietnia 2002 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 12 lutego 2002 r.

W imieniu Komisji
David BYRNE
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 37 z 13.2.1993, str. 1.

(2) Dz.U. L 31 z 1.2.1997, str. 48.

(3) Dz.U. L 184 z 17.7.1999, str. 17.

(4) Dz.U. L 77 z 16.3.2001, str. 1.

(5) Dz.U. L 321 z 6.12.2001, str. 1.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2002.41.12

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 257/2002 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 194/97 ustalające najwyższe dopuszczalne poziomy dla niektórych zanieczyszczeń w środkach spożywczych oraz rozporządzenie (WE) nr 466/2001 ustalające najwyższe dopuszczalne poziomy dla niektórych zanieczyszczeń w środkach spożywczych
Data aktu: 12/02/2002
Data ogłoszenia: 13/02/2002
Data wejścia w życie: 05/04/2002, 01/05/2004, 14/02/2002