a także mając na uwadze, co następuje:(1) Obecne unormowania ramowe w dziedzinie telekomunikacji odniosły sukces w tworzeniu warunków dla wdrażania efektywnej konkurencji w sektorze telekomunikacji w okresie przechodzenia od monopoli do pełnej konkurencji.
(2) Dnia 10 listopada 1999 r. Komisja przedstawiła Parlamentowi Europejskiemu, Radzie, Komitetowi Ekonomiczno Społecznemu oraz Komitetowi Regionów komunikat pt. "Ku nowym unormowaniom ramowym w dziedzinie infrastruktury łączności elektronicznej i usług z nią związanych - przegląd komunikatów z 1999 r.". W powyższym komunikacie Komisja dokonała przeglądu istniejących ram prawnych z zakresu telekomunikacji, wypełniając swój obowiązek wynikający z art. 8 dyrektywy Rady 90/387/EWG z dnia 28 czerwca 1990 r. w sprawie ustanowienia rynku wewnętrznego dla usług telekomunikacyjnych poprzez wdrożenie zasady otwartej sieci 4 . Ponadto przedstawiła szereg propozycji dotyczących polityki wprowadzenia nowych ram prawnych w dziedzinie infrastruktury łączności elektronicznej i usług z nią związanych, przekazując je do publicznej konsultacji.
(3) Dnia 26 kwietnia 2000 r. Komisja przedstawiła Parlamentowi Europejskiemu, Radzie, Komitetowi Ekonomiczno Społecznemu oraz Komitetowi Regionów komunikat w sprawie wyników publicznej konsultacji na temat przeglądu komunikatów z 1999 r. oraz kierunków planowanych unormowań prawnych. Komunikat ten zawierał streszczenie wyników publicznej konsultacji oraz określił kierunki planowanych unormowań prawnych w dziedzinie infrastruktury łączności elektronicznej i usług z nią związanych.
(4) Rada Europejska zebrana w Lizbonie a w dniach 23-24 maja 2000 r. zwróciła uwagę na rozwój, konkurencyjność oraz zdolność do generowania miejsc pracy związane z procesem przechodzenia do gospodarki cyfrowej opartej na specjalistycznej wiedzy. W szczególności wskazano na znaczenie dla europejskiej przedsiębiorczości i obywateli Europy dostępu do niedrogiej infrastruktury o światowych normach oraz do szerokiej gamy usług w dziedzinie łączności.
(5) Konwergencja sektorów telekomunikacji, mediów i technologii informacyjnych oznacza, iż wszelkie sieci i usługi związane z przekazywaniem informacji powinny zostać objęte jednolitymi unormowaniami prawnymi. Na takie ramy prawne składają się postanowienia niniejszej dyrektywy oraz czterech dyrektyw szczegółowych: dyrektywy 2002/20/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie zezwoleń na udostępnienie sieci i usług łączności elektronicznej (dyrektywa o zezwoleniac 5 , dyrektywy 2002/19/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie dostępu do sieci łączności elektronicznej i urządzeń towarzyszących oraz wzajemnych połączeń (dyrektywa o dostępi 6 , dyrektywy 2002/22/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie usługi powszechnej i związanych z sieciami i usługami łączności elektronicznej praw użytkowników (dyrektywa o usłudze powszechnej) 7 , dyrektywy 97/66/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 grudnia 1997 r. dotyczącej przetwarzania danych osobowych oraz ochrony prywatności w sektorze telekomunikacyjnym 8 (zwane dalej "dyrektywami szczegółowymi"). Konieczne jest oddzielenie unormowań dotyczących sposobów przekazywania informacji od unormowań dotyczących ich treści. Powyższe ramy prawne nie obejmują więc zagadnień związanych z treścią usług świadczonych za pośrednictwem sieci łączności elektronicznej przy wykorzystaniu usług łączności elektronicznej, takich jak zagadnienia treści nadawanych programów, usług finansowych lub niektórych usług społeczeństwa informacyjnego i dlatego nie stoją one w sprzeczności ze środkami podejmowanymi przez Wspólnotę lub na szczeblu krajowym w odniesieniu do takich usług, zgodnie z przepisami prawa wspólnotowego i w celu promowania kulturowej i językowej różnorodności oraz ochrony pluralizmu w mediach. Treść programów telewizyjnych stanowi przedmiot unormowań zawartych w dyrektywie Rady 89/552/EWG z dnia 3 października 1989 r. w sprawie koordynacji niektórych przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich dotyczących wykonywania telewizyjnej działalności transmisyjnej 9. Oddzielenie unormowań dotyczących sposobów przekazywania informacji od unormowań dotyczących ich treści nie stoi jednak na przeszkodzie uwzględnianiu występujących pomiędzy nimi powiązań, w szczególności w celu zapewnienia pluralizmu mediów, różnorodności kulturowej i ochrony konsumenta. 9
(6) Polityka audiowizualna oraz uregulowania prawne dotyczące treści programów będą wprowadzane przy uwzględnieniu ogólnych interesów, takich jak wolność słowa, pluralizm mediów, bezstronność, różnorodność kulturowa i lingwistyczna, społeczna asymilacja, ochrona konsumenta oraz małoletnich. Komunikat Komisji "Zasady i kierunki polityki audiowizualnej Wspólnoty w dobie łączności cyfrowej" oraz konkluzje Rady z dnia 6 czerwca 2000 r. nawiązujące do powyższego komunikatu określają podstawowe zadania, które winny być realizowane przez Wspólnotę w ramach jej polityki audiowizualnej.
(7) Postanowienia niniejszej dyrektywy oraz szczegółowych dyrektyw w niczym nie uchybiają uprawnieniom każdego z Państw Członkowskich do podejmowania środków mających na celu zapewnienie ochrony jego podstawowych interesów w zakresie bezpieczeństwa, zapewnienia porządku publicznego i bezpieczeństwa publicznego oraz umożliwienie prowadzenia dochodzeń, wykrywania czy ścigania przestępstw, w tym ustanowienie przez krajowe organy regulacyjne szczegółowych i proporcjonalnych obowiązków dla podmiotów świadczących usługi w dziedzinie łączności elektronicznej.
(8) Niniejsza dyrektywa nie obejmuje swoim zakresem kwestii związanych z urządzeniami, które są przedmiotem dyrektywy 1999/5/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 9 marca 1999 r. w sprawie urządzeń radiowych i końcowych urządzeń telekomunikacyjnych oraz wzajemnego uznawania ich zgodności 10 ; jednakże obejmuje swoim zakresem wyposażenie konsumenta używane w związku z telewizją cyfrową. Istotną kwestią jest, by organy regulacyjne zachęcały operatorów sieciowych oraz producentów urządzeń końcowych do współpracy, celem ułatwiania niepełnosprawnym użytkownikom dostępu do usług łączności elektronicznej.
(9) Usługi społeczeństwa informacyjnego są przedmiotem unormowań dyrektywy 2000/31/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 8 czerwca 2000 r. w sprawie niektórych aspektów prawnych usług społeczeństwa informacyjnego, w szczególności handlu elektronicznego, w ramach rynku wewnętrznego (dyrektywa o handlu elektronicznym) 11 .
(10) Definicja "społeczeństwa informacyjnego" zawarta w art. 1 dyrektywy 98/34/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 czerwca 1998 r., ustanawiającej procedurę udzielania informacji w zakresie norm i przepisów technicznych oraz zasady usług społeczeństwa informacyjnego 12 , odnosi się do szeroko pojętej działalności gospodarczej, która może być prowadzona on-line. Większa część takiej działalności nie jest objęta zakresem niniejszej dyrektywy, albowiem działalność ta nie polega w całości czy w przeważającej części na przekazywaniu sygnałów poprzez sieci łączności elektronicznej. Usługi w zakresie telefonii głosowej oraz przekazywania poczty elektronicznej są przedmiotem niniejszej dyrektywy. Jedno i to samo przedsiębiorstwo, np. podmiot świadczący usługi internetowe, może świadczyć usługi łączności elektronicznej w dwóch kategoriach, takich jak świadczenie dostępu do internetu oraz usług nieobjętych zakresem niniejszej dyrektywy, w tym usług polegających na określaniu treści stron internetowych.
(11) Zgodnie z zasadą rozdziału funkcji regulacyjnych od operacyjnych, Państwa Członkowskie winny zapewnić niezależność krajowych organów regulacyjnych, aby umożliwić im wydawanie decyzji w sposób bezstronny. Powyższy wymóg niezależności nie uchybia autonomii innych instytucji ani konstytucyjnym obowiązkom Państw Członkowskich, czy też zasadzie bezstronności, przy uwzględnieniu obowiązujących w Państwach Członkowskich zasad ustroju własności zgodnie z art. 295 Traktatu. Krajowe organy regulacyjne winny być w posiadaniu wszelkich zasobów, takich jak zasoby ludzkie, wiedza specjalistyczna czy środki finansowe, niezbędnych do realizacji swoich zadań.
(12) Strona, której dotyczy dana decyzja krajowego organu regulacyjnego, winna mieć prawo do odwołania się do organu, który będzie niezależny od stron zaangażowanych w dany spór. Takim organem może być sąd. Ponadto, każde przedsiębiorstwo, które uzna, iż jego wniosek o przyznanie prawa instalowania urządzeń nie został rozpatrzony zgodnie z zasadami zawartymi w niniejszej dyrektywie, winien mieć prawo zaskarżenia takich decyzji. Ustanowienie takiej procedury odwoławczej nie jest sprzeczne z zasadą podziału kompetencji w ramach krajowego systemu sądownictwa ani wynikającymi z przepisów prawa krajowego prawami osób prawnych i fizycznych.
(13) Krajowe organy regulacyjne winny gromadzić informacje od uczestników rynkowych, ażeby skutecznie realizować swoje zadania. Takie informacje mogą być także gromadzone z ramienia Komisji dla umożliwienia jej realizacji zadań wynikających z przepisów prawa wspólnotowego. Wnioski o udzielenie informacji winny być proporcjonalne i nie powinny pociągać za sobą niepotrzebnych uciążliwości dla przedsiębiorstw. Informacje zgromadzone przez krajowe organy regulacyjne winny być publicznie dostępne, chyba, że są one poufne na mocy przepisów prawa krajowego o publicznym dostępie do informacji lub są objęte tajemnicą przedsiębiorcy zgodnie z przepisami prawa wspólnotowego i krajowego.
(14) Informacja uznana za niejawną przez krajowy organ regulacyjny, zgodnie z zasadami prawa wspólnotowego i krajowego o tajemnicy przedsiębiorcy, może być jedynie ujawniona Komisji i innym krajowym organom regulacyjnym, jeżeli takie ujawnienie jest niezbędne dla stosowania przepisów niniejszej dyrektywy lub dyrektyw szczegółowych. Ujawniona informacja powinna ograniczać się do tego, co jest właściwe i proporcjonalne do celów takiego ujawnienia.
(15) Ważne jest, by krajowe organy regulacyjne konsultowały się z zainteresowanymi stronami w przedmiocie proponowanych decyzji oraz uwzględniały uwagi zgłoszone przez te strony przy podejmowaniu ostatecznych decyzji. Ażeby zapewnić, że decyzje podejmowane na szczeblu krajowym nie będą oddziaływały negatywnie na funkcjonowanie jednolitego rynku ani na realizację innych celów określonych w Traktacie, krajowe organy regulacyjne powiadomią Komisję oraz inne krajowe organy regulacyjne o treści projektowanych decyzji, umożliwiając im zajęcie stanowiska w tym przedmiocie. Wskazane jest, by krajowe organy regulacyjne konsultowały się z wszystkimi zainteresowanymi stronami co do wszystkich proponowanych środków, które mają wpływ na wymianę handlową pomiędzy Państwami Członkowskimi. Przypadki w których procedury, o których mowa w art. 6 i art. 7, znajdują zastosowanie, zostały określone w niniejszej dyrektywie oraz w dyrektywach szczegółowych. Po przeprowadzeniu konsultacji z Komitetem ds. Łączności, Komisja winna domagać się od krajowego organu regulacyjnego wycofania projektowanego środka, jeżeli dotyczy on definicji odnośnego rynku lub wskazuje lub nie przedsiębiorstwa o znaczącej pozycji na rynku, i jeżeli takie decyzje spowodowałyby powstanie przeszkód w funkcjonowaniu jednolitego rynku lub byłyby niezgodne z zasadami prawa wspólnotowego, a w szczególności z celami polityki, którą krajowe organy regulacyjne winny realizować. Powyższa procedura nie narusza procedury notyfikacji określonej w dyrektywie 98/34/WE oraz uprawnień Komisji przyznanych jej na mocy Traktatu w przypadku naruszenia prawa wspólnotowego.
(16) Krajowe organy regulacyjne powinny mieć określone w harmonijny sposób cele i zasady, na których się będą opierać oraz powinny, w razie potrzeby, koordynować swoje działania z działaniami organów regulacyjnych innych Państw Członkowskich przy realizacji zadań wynikających z niniejszych unormowań ramowych.
(17) Działania podejmowane przez krajowe organy regulacyjne na mocy niniejszej dyrektywy i dyrektyw szczegółowych przyczyniają się do realizacji w szerszym zakresie polityki w dziedzinie kultury, zatrudnienia, ochrony środowiska, spójności społecznej oraz planowania przestrzennego miast i wsi.
(18) Nałożony na Państwa Członkowskie wymóg zagwarantowania, by krajowe organy regulacyjne brały pod uwagę dążenie do uczynienia unormowań prawnych możliwie neutralnymi pod względem technologii, tzn. by nie narzucać lub nie dyskryminować danego rodzaju technologii, nie wyklucza podejmowania środków proporcjonalnych dla promowania niektórych specyficznych usług, jeżeli jest to uzasadnione, np. telewizji cyfrowej jako środka na zwiększenie wydajności spektrum częstotliwości.
(19) Częstotliwości radiowe stanowią istotny substrat radiowych usług łączności elektronicznej i w tym zakresie, jeżeli chodzi o takie usługi, częstotliwości te winny być rozdzielane i przyznawane przez krajowe organy regulacyjne, zgodnie z określonymi zharmonizowanymi celami oraz zasadami dotyczącymi ich działania, jak również według obiektywnych, jawnych i niedyskryminujących kryteriów, przy uwzględnieniu demokratycznych, społecznych, językowych i kulturowych interesów związanych z użytkowaniem częstotliwości. Ważne jest, by rozdzielaniem i przyznawaniem częstotliwości radiowych zarządzano w sposób jak najbardziej wydajny. Przekazywanie częstotliwości radiowych może stanowić skuteczny środek na zwiększenie wydajności spektrum tak długo, jak istnieją dostateczne sposoby ochrony interesu publicznego, a w szczególności potrzeby zapewnienia jawności, oraz ustanowiony jest nadzór organu regulacyjnego nad takim przekazywaniem. Decyzja nr 676/2002/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie ram regulacyjnych dotyczących polityki spektrum radiowego we Wspólnocie Europejskiej (decyzja o spektrum radiowym) 13 ustanawia ramy harmonizacji częstotliwości radiowych, zaś działania podejmowane na mocy niniejszej dyrektywy winny zmierzać do ułatwienia prac podejmowanych na mocy tej decyzji.
(20) Aby umożliwić konkurencję przedsiębiorstw w sektorze łączności elektronicznej, niezbędny jest dostęp do zasobów numeracyjnych przy zastosowaniu jawnych, obiektywnych i niedyskryminujących kryteriów. Wszystkie elementy krajowego planu numeracyjnego, w tym kody punktowe używane przy wybieraniu sieci, powinny być zarządzane przez krajowe organy regulacyjne. Jeżeli zachodzi potrzeba harmonizacji zasobów numeracyjnych we Wspólnocie celem wspierania rozwoju usług ogólnoeuropejskich, Komisja będzie mogła podjąć techniczne środki implementacyjne przy wykorzystaniu swoich uprawnień w dziedzinie władzy wykonawczej. Jeżeli jest to niezbędne dla zapewnienia pełnej globalnej interoperacyjności usług, Państwa Członkowskie winny, zgodnie z postanowieniami Traktatu, skoordynować swoje stanowiska w ramach organizacji międzynarodowych i na forum międzynarodowym, gdzie podejmowane są decyzje dotyczące systemów numeracji. Postanowienia niniejszej Dyrektywy nie określają żadnego nowego zakresu odpowiedzialności krajowych organów regulacyjnych w dziedzinie nazewnictwa i wybierania adresów internetowych.
(21) Podczas przydzielania częstotliwości radiowych, jak również numerów o szczególnym znaczeniu gospodarczym, Państwa Członkowskie, między innymi, mogą stosować procedury selekcji zgodnie z zasadami konkurencji. Zarządzając takimi systemami, krajowe organy regulacyjne uwzględnią postanowienie art. 8.
(22) Należy zapewnić, by procedury przyznawania prawa instalowania urządzeń były przeprowadzane na czas, w sposób niedyskryminujący i jawny, przy zapewnieniu warunków sprawiedliwej i efektywnej konkurencji. Postanowienia niniejszej dyrektywy nie uchybiają przepisom prawa krajowego o wywłaszczeniu lub korzystaniu z własności, zwykłym wykonywania prawa własności, zwykłym wykonywaniu uprawnień władzy publicznej czy zasadom bezstronności, przy uwzględnieniu zasad obowiązujących w Państwach Członkowskich i dotyczących systemu własności.
(23) Wspólne korzystanie z urządzeń może być korzystne z punktu widzenia miejskiego planowania przestrzennego, zdrowia publicznego lub ochrony środowiska i powinno być promowane przez krajowe organy regulacyjne na podstawie dobrowolnie zawieranych porozumień. W razie, gdy przedsiębiorstwa są pozbawione dostępu do wiarygodnych rozwiązań alternatywnych, można nakazać wspólne korzystanie z urządzeń lub nieruchomości. Dotyczy to między innymi fizycznej kolokacji i przewodów, budynków, masztów, anten lub systemu wspólnego korzystania z anten. Obowiązek wspólnego korzystania z urządzeń lub nieruchomości winien być nałożony na przedsiębiorstwa dopiero po przeprowadzeniu pełnej konsultacji publicznej.
(24) Jeżeli w związku z ochroną środowiska operatorzy sieci ruchomych muszą wspólnie korzystać z wież lub masztów, takie wspólne korzystanie może prowadzić do obniżenia maksymalnego poziomu przekazywanej mocy przyznanej każdemu operatorowi z uwagi na kryterium zdrowia publicznego, to z kolei może zmuszać operatorów do instalowania większej ilości nadajników celem osiągnięcia zasięgu na całym terytorium państwa.
(25) W pewnych okolicznościach zachodzi potrzeba uprzedniego ustanowienia obowiązków dla zapewnienia rozwoju konkurencyjnego rynku. Definicja znacznego udziału w rynku zawarta w dyrektywie 97/33/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 30 czerwca 1997 r. w sprawie wzajemnych połączeń w telekomunikacji ze względu na zapewnienie usług powszechnych oraz interoperacyjności poprzez zastosowanie zasady otwartej sieci (ONP) 14 okazała się skuteczna we wstępnych fazach otwarcia rynku jako próg uprzedniego ustanawiania obowiązków , jednakże obecnie powinna być dostosowana do wymogów rynku bardziej złożonego i dynamicznego. Dlatego też definicja używana w niniejszej dyrektywie odpowiada koncepcji pozycji dominującej, tak jak została ona zdefiniowana w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości i Sądu Pierwszej Instancji Wspólnot Europejskich.
(26) Jedno lub więcej przedsiębiorstw może korzystać ze wspólnej pozycji dominującej nie tylko wtedy, gdy występują pomiędzy nimi powiązania strukturalne lub inne powiązania, ale także wtedy, gdy struktura rynku relewantnego sprzyja podejmowaniu skoordynowanych działań, tj. jeżeli sprzyja równoległym lub zbliżonym zachowaniom rynkowym godzącym w konkurencję.
(27) Ważne jest, by ustanowione uprzednio obowiązki prawne były nakładane w razie braku efektywnej konkurencji, tj. na rynkach, gdzie działa jedno lub więcej przedsiębiorstw o znaczącej pozycji rynkowej oraz w razie, gdy środki podejmowane na mocy przepisów wspólnotowego lub krajowego prawa konkurencji okazały się niewystarczające dla rozwiązania problemu. W takiej sytuacji Komisja przygotuje, zgodnie z zasadami prawa konkurencji, projekt wytycznych wyznaczających kierunki działania Wspólnoty, według których to wytycznych krajowe organy regulacyjne będą postępować przy ocenie, czy konkurencja jest efektywna oraz czy mamy do czynienia ze znaczną pozycją rynkową. Krajowe organy regulacyjne powinny dokonać analizy tego, czy dany towar lub dana usługa są efektywnie konkurencyjne w danym obszarze geograficznym, którym może być całość bądź część terytorium danego Państwa Członkowskiego albo sąsiadujące ze sobą części terytoriów innych Państw Członkowskich. Analiza efektywnej konkurencji winna zawierać analizę perspektyw rozwoju konkurencyjności na danym rynku, a tym samym wskazywać, czy brak efektywnej konkurencji jest trwały. Takie wytyczne winny także odnosić się do kwestii nowo rozwijających się rynków, na których faktycznie lider rynku prawdopodobnie będzie mieć znaczny udział w rynku, ale nie powinien być poddany nieodpowiednim obowiązkom. Komisja dokona przeglądu wytycznych regularnie, aby odpowiadały one szybko rozwijającym się rynkom. Krajowe organy regulacyjne będą ze sobą współpracować, jeżeli okaże się, że odnośny rynek ma charakter ponadpaństwowy.
(28) Ustalając, czy dane przedsiębiorstwo ma znaczącą pozycję rynkową, krajowe organy regulacyjne winny postępować zgodnie z przepisami prawa wspólnotowego i szczególnie mieć na uwadze kierunki działania wyznaczone przez Komisję.
(29) Komisja oraz Państwa Członkowskie przyjęły zobowiązania w zakresie norm i uregulowań dotyczących sieci i usług w dziedzinie telekomunikacji w ramach Światowej Organizacji Handlu (WTO).
(30) Proces standaryzacji winien pozostać procesem uzależnionym od sytuacji na rynku. Jednakże mogą wystąpić sytuacje, w których wymagać się będzie zgodności ze specyficznymi standardami wspólnotowymi celem zapewnienia interoperacyjności wewnątrz rynku jednolitego. Na szczeblu krajowym Państwa Członkowskie poddane są uregulowaniom zawartymi w dyrektywie 98/34/WE. Dyrektywa 95/47/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 października 1995 r. w sprawie korzystania z norm transmisji sygnałów telewizyjnych 15 nie określała żadnego specyficznego systemu transmisji telewizji cyfrowej ani wymogów dotyczących usług. Za pośrednictwem Digital Video Broadcasting Group, podmioty działające na rynku europejskim rozwinęły kilka systemów transmisji telewizyjnego, które następnie zostały poddane standaryzacji w Europejskim Instytucie Norm Telekomunikacyjnych (ETSI) i stały się zaleceniami Międzynarodowej Unii Telekomunikacyjnej. Jakakolwiek decyzja mająca na celu uczynienie powyższych norm obligatoryjnymi powinna zostać poprzedzona przeprowadzeniem publicznej konsultacji. Procedury standaryzacyjne objęte zakresem niniejszej dyrektywy nie uchybiają postanowieniom dyrektywy 1999/5/WE, dyrektywy Rady 73/23/EWG z dnia 19 lutego 1973 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw Państw Członkowskich dotyczących wyposażenia elektrycznego przewidzianego do stosowania w niektórych granicach napięcia 16 oraz dyrektywy Rady 89/336/EWG z dnia 3 maja 1989 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich dotyczących kompatybilności elektromagnetycznej 17 .
(31) Na szczeblu konsumenta interoperacyjność usług cyfrowej telewizji interaktywnej oraz zaawansowanych urządzeń telewizji cyfrowej winna być promowana celem zapewnienia swobodnego przepływu informacji, pluralizmu mediów oraz różnorodności kulturowej. Wskazane jest, by konsumenci mieli możliwość otrzymywania, niezależnie od sposobów nadawania, wszelkich usług cyfrowej telewizji interaktywnej, przy uwzględnieniu neutralności technologicznej, przyszłego postępu technologicznego, potrzeby promowania telewizji cyfrowej oraz stanu konkurencji na rynkach usług telewizji cyfrowej. Operatorzy platform cyfrowej telewizji interaktywnej powinni dążyć do wdrażania otwartego interfejsu programu aplikacyjnego (API) zgodnego ze standardami i specyfikacjami przyjętymi przez europejskie organizacje standaryzacyjne. Należy wspierać i organizować przechodzenie z istniejących API do nowych otwartych API, np. poprzez memoranda o porozumieniu pomiędzy odpowiednimi uczestnikami rynku. Otwarte API ułatwiają interoperacyjność, tj. nośność interaktywnych treści pomiędzy mechanizmami przekazywania oraz pełną funkcjonalność tych treści w urządzeniach rozszerzonej telewizji cyfrowej. Jednakże należy wziąć pod uwagę potrzebę zapobiegania utrudnianiu działania wyposażenia odbiorczego oraz chronienia go przed szkodliwymi wpływami, np. wirusami.
(32) W razie sporu pomiędzy przedsiębiorstwami w tym samym Państwie Członkowskim, dotyczącego dziedziny objętej zakresem niniejszej dyrektywy lub szczegółowych dyrektyw, np. w związku z obowiązkami zapewnienia dostępu i wzajemnych połączeń lub metodami przekazywania spisu abonentów, strona poszkodowana, która prowadziła negocjacje w dobrej wierze, ale której nie udało się osiągnąć porozumienia, powinna mieć możliwość wystąpienia do krajowych organów regulacyjnych z wnioskiem o rozstrzygnięciu sporu. Krajowe organy regulacyjne winny mieć możliwość narzucenia stronom stosownego rozwiązania. Udział krajowego organu regulacyjnego w rozstrzygnięciu sporu pomiędzy przedsiębiorstwami udostępniającymi sieci i usługi łączności elektronicznej i w danym Państwie Członkowskim powinien zmierzać do zapewnienia zgodności z wymogami określonymi w niniejszej dyrektywie i dyrektywach szczegółowych.
(33) Niezależnie od prawa do odwołania się, przyznanego na mocy przepisów prawa krajowego lub wspólnotowego, należy ustanowić prostą procedurę, która mogłaby zostać wszczęta na wniosek każdej ze stron danego sporu; procedura ta dotyczyłaby rozwiązywania sporów transgranicznych, których rozwiązanie wykracza poza zakres kompetencji pojedynczego krajowego organu regulacyjnego.
(34) Jeden Komitet powinien zastąpić Komitet ONPustanowiony na mocy art. 9 dyrektywy 90/387/EWG oraz Komitet ds. Licencji ustanowiony na mocy art. 14 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 97/13/WE z dnia 10 kwietnia 1997 r. w sprawie wspólnych postanowień ramowych dotyczących ogólnych zezwoleń i indywidualnych licencji w dziedzinie usług telekomunikacyjnych 18 .
(35) Krajowe organy regulacyjne oraz krajowe organy ds. ochrony konkurencji powinny dostarczać sobie wzajemnie informacje niezbędne do wdrażania postanowień niniejszej dyrektywy i szczegółowych dyrektyw, ażeby umożliwić w ten sposób wzajemną i pełną współpracę. W odniesieniu do udostępnianych informacji organ otrzymujący informację winien zapewnić taki sam stopień poufności, jaki został zapewniony przez organ udostępniający informacje.
(36) Komisja wyraziła zamiar powołania grupy regulacyjnej w zakresie sieci i usług łączności elektronicznej, celem wspierania rozwoju jednolitego rynku w zakresie sieci i usług łączności elektronicznej oraz dążenia do zapewnienia jednolitego stosowania we wszystkich Państwach Członkowskich postanowień niniejszej dyrektywy i szczegółowych dyrektyw, w szczególności w dziedzinach, w których przepisy prawa krajowego przyjęte w związku z wdrażaniem prawa wspólnotowego dają krajowym organom regulacyjnym dużą swobodę w stosowaniu określonych unormowań. Grupa taka stanowiłaby odpowiedni mechanizm wspierania współpracy i koordynacji działań krajowych organów regulacyjnych.
(37) Krajowe organy regulacyjne powinny współpracować ze sobą oraz z Komisją w sposób jawny tak, aby zapewnić jednolite stosowanie we wszystkich Państwach Członkowskich postanowień niniejszej dyrektywy i szczegółowych dyrektyw. Współpraca ta będzie miała miejsce m.in. w ramach Komitetu ds. łączności lub grupy składającej się z przedstawicieli krajowych organów regulacyjnych. Państwa Członkowskie winny zadecydować, które organy władzy państwowej będą krajowymi organami regulacyjnymi w rozumieniu niniejszej dyrektywy i szczegółowych dyrektyw.
(38) Środki, które mogą oddziaływać na wymianę handlową pomiędzy Państwami Członkowskimi, to środki, które mogą mieć wpływ pośredni albo bezpośredni, rzeczywisty lub potencjalny, na strukturę wymiany handlowej pomiędzy Państwami Członkowskimi w taki sposób, że będzie to za sobą pociągało bariery w funkcjonowaniu jednolitego rynku. Są to środki, które mają znaczący wpływ na operatorów i użytkowników w innych Państwach Członkowskich, w tym m.in. środki wpływające na cenę dla użytkowników w innych Państwach Członkowskich, środki, które oddziałują na zdolność świadczenia usług w zakresie łączności elektronicznej przedsiębiorstwa mającego siedzibę w innym Państwie Członkowskim oraz w szczególności środki, które oddziałują na zdolność świadczenia usług transgranicznych oraz środki, które oddziałują na strukturę i dostęp do rynku ze skutkiem dla przedsiębiorstw w innych Państwach Członkowskich.
(39) Postanowienia niniejszej dyrektywy winny być poddane okresowemu przeglądowi, w szczególności celem określenia potrzeby ich modyfikacji w związku z postępem technologicznym i zmianą warunków rynkowych.
(40) Środki niezbędne do wdrożenia niniejszej dyrektywy winny być podejmowane zgodnie z decyzją Rady 1999/468/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. ustanawiającą warunki korzystania z uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji 19 .
(41) Jako że cele proponowanego przedsięwzięcia, tj. ustanowienie zharmonizowanych ram prawnych dotyczących usług, sieci łączności elektronicznej, urządzeń towarzyszących i usług, nie mogą zostać dostatecznie dobrze zrealizowane przez Państwa Członkowskie, a tym samym, z racji rozmiarów i skutków takiego przedsięwzięcia, mogą być one lepiej zrealizowane na szczeblu wspólnotowym, Wspólnota może podjąć środki zgodnie z zasadą pomocniczości, określoną w art. 5 Traktatu. Stosownie do zasady proporcjonalności, określonej w tym artykule, zakres niniejszej dyrektywy nie wychodzi poza to, co jest niezbędne do realizacji powyższych celów.
(42) Niektóre dyrektywy oraz decyzje dotyczące niniejszej dziedziny winny zostać uchylone.
(43) Komisja winna monitorować proces przechodzenia od istniejących ram prawnych do nowych ram prawnych i będzie mogła w szczególności, w odpowiednim czasie przedstawić propozycję uchylenia rozporządzenia (WE) nr 2887/2000 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2000 r. w sprawie uwolnionego dostępu do pętli lokalnej 20 ,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
1 Dz.U. C 365 E, 19.12.2000, str. 198 oraz Dz.U. C 270 E, 25.9.2001, str. 199.
2 Dz.U. C 123 z 25.4.2001, str. 56.
3 Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 1 marca 2001 (Dz.U. C 277 z 1.10.2001, str. 91), wspólne stanowisko Rady z dnia 17 września 2001 r. (Dz.U. C 337 z 30.11.2001, str. 34) oraz decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 12 grudnia 2001 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym). Decyzja Rady z dnia 14 lutego 2002 r.
4 Dz.U. L 192 z 24.7.1990, str. 1. Dyrektywa zmieniona dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 97/51/WE (Dz.U. L 295 z 29.10.1997, str. 23).
5 Dz.U. L 108 z 24.4.2002, s. 21.
6 Dz.U. L 108 z 24.4.2002, s. 7.
7 Dz.U. L 108 z 24.4.2002, s. 51.
8 Dz.U. L 24 z 30.1.1998, str. 1.
9 Dz.U. L 298 z 17.10.1989, str. 23, Dyrektywa zmieniona Dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 97/36/WE (Dz.U. L 202 z 30.7.1997, str. 60).
10 Dz.U. L 91 z 7.4.1999, str. 10.
11 Dz.U. L 178 z 17.7.2000, str. 1.
12 Dz.U. L 204 z 21.7.1998 r., str. 37. Dyrektywa zmieniona dyrektywą 98/48/WE (Dz.U. L 217 z 5.8.1998, str. 18).
13 Dz.U. L 108 z 24.4.2002, s. 1.
14 Dz.U. L 199 z 26.7.1997, str. 32. Dyrektywa zmieniona dyrektywą 98/61/WE (Dz.U. L 268 z 3.10.1998, str. 37).
15 Dz.U. L 281 z 23.11. 1995, str. 51.
16 Dz.U. L 77 z 26.3.1973, str. 29.
17 Dz.U. L 139 z 23.5.1989, str. 19.
18 Dz.U. L 117 z 7.5.1997, str. 15.
19 Dz.U. L 184 z 17.7.1999, str. 23.
20 Dz.U. L 336 z 30.12.2000, str. 4.
21 Art. 1 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 1 lit. a) dyrektywy nr 2009/140/WE z dnia 25 listopada 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.337.37) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 19 grudnia 2009 r.
22 Art. 1 ust. 3a dodany przez art. 1 pkt 1 lit. b) dyrektywy nr 2009/140/WE z dnia 25 listopada 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.337.37) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 19 grudnia 2009 r.
23 Art. 1 ust. 5:- dodany przez art. 10 rozporządzenia nr 717/2007 z dnia 27 czerwca 2007 r. w sprawie roamingu w publicznych sieciach telefonii ruchomej wewnątrz Wspólnoty oraz zmieniającego dyrektywę 2002/21/WE (Dz.U.UE.L.07.171.32) z dniem 30 czerwca 2007 r.
- zmieniony przez art. 2 rozporządzenia nr 544/2009 z dnia 18 czerwca 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.167.12) zmieniającego nin. dyrektywę z dniem 30 czerwca 2009 r.
24 Art. 2 lit. a) zmieniona przez art. 1 pkt 2 lit. a) dyrektywy nr 2009/140/WE z dnia 25 listopada 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.337.37) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 19 grudnia 2009 r.
25 Art. 2 lit. b) zmieniona przez art. 1 pkt 2 lit. b) dyrektywy nr 2009/140/WE z dnia 25 listopada 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.337.37) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 19 grudnia 2009 r.
26 Art. 2 lit. d) zmieniona przez art. 1 pkt 2 lit. c) dyrektywy nr 2009/140/WE z dnia 25 listopada 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.337.37) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 19 grudnia 2009 r.
27 Art. 2 lit. da) dodana przez art. 1 pkt 2 lit. d) dyrektywy nr 2009/140/WE z dnia 25 listopada 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.337.37) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 19 grudnia 2009 r.
28 Art. 2 lit. e) zmieniona przez art. 1 pkt 2 lit. e) dyrektywy nr 2009/140/WE z dnia 25 listopada 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.337.37) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 19 grudnia 2009 r.
29 Art. 2 lit. ea) dodana przez art. 1 pkt 2 lit. f) dyrektywy nr 2009/140/WE z dnia 25 listopada 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.337.37) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 19 grudnia 2009 r.
30 Art. 2 lit. l) zmieniona przez art. 1 pkt 2 lit. g) dyrektywy nr 2009/140/WE z dnia 25 listopada 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.337.37) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 19 grudnia 2009 r.
31 Dz.U. L 201 z 31.7.2002, s. 37.
32 Art. 2 lit. q) dodana przez art. 1 pkt 2 lit. h) dyrektywy nr 2009/140/WE z dnia 25 listopada 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.337.37) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 19 grudnia 2009 r.
33 Art. 2 lit. r) dodana przez art. 1 pkt 2 lit. h) dyrektywy nr 2009/140/WE z dnia 25 listopada 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.337.37) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 19 grudnia 2009 r.
34 Art. 2 lit. s) dodana przez art. 1 pkt 2 lit. h) dyrektywy nr 2009/140/WE z dnia 25 listopada 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.337.37) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 19 grudnia 2009 r.
35 Art. 3 ust. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 3 lit. a) dyrektywy nr 2009/140/WE z dnia 25 listopada 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.337.37) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 19 grudnia 2009 r.
36 Art. 3 ust. 3a dodany przez art. 1 pkt 3 lit. b) dyrektywy nr 2009/140/WE z dnia 25 listopada 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.337.37) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 19 grudnia 2009 r.
37 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1211/2009 z dnia 25 listopada 2009 r. ustanawiające Organ Europejskich Regulatorów Łączności Elektronicznej (BEREC) i Urząd.
38 Art. 3 ust. 3b dodany przez art. 1 pkt 3 lit. b) dyrektywy nr 2009/140/WE z dnia 25 listopada 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.337.37) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 19 grudnia 2009 r.
39 Art. 3 ust. 3c dodany przez art. 1 pkt 3 lit. b) dyrektywy nr 2009/140/WE z dnia 25 listopada 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.337.37) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 19 grudnia 2009 r.
40 Art. 4 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 4 lit. a) dyrektywy nr 2009/140/WE z dnia 25 listopada 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.337.37) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 19 grudnia 2009 r.
41 Art. 4 ust. 3 dodany przez art. 1 pkt 4 lit. b) dyrektywy nr 2009/140/WE z dnia 25 listopada 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.337.37) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 19 grudnia 2009 r.
42 Art. 5 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 5 dyrektywy nr 2009/140/WE z dnia 25 listopada 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.337.37) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 19 grudnia 2009 r.
43 Art. 6 zmieniony przez art. 1 pkt 6 dyrektywy nr 2009/140/WE z dnia 25 listopada 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.337.37) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 19 grudnia 2009 r.
44 Art. 7 zmieniony przez art. 1 pkt 6 dyrektywy nr 2009/140/WE z dnia 25 listopada 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.337.37) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 19 grudnia 2009 r.
45 Art. 7a dodany przez art. 1 pkt 7 dyrektywy nr 2009/140/WE z dnia 25 listopada 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.337.37) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 19 grudnia 2009 r.
46 Art. 7b dodany przez art. 1 pkt 7 dyrektywy nr 2009/140/WE z dnia 25 listopada 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.337.37) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 19 grudnia 2009 r.
47 Art. 8 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 8 lit. a) dyrektywy nr 2009/140/WE z dnia 25 listopada 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.337.37) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 19 grudnia 2009 r.
48 Art. 8 ust. 2 lit. a) zmieniona przez art. 1 pkt 8 lit. b) dyrektywy nr 2009/140/WE z dnia 25 listopada 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.337.37) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 19 grudnia 2009 r.
49 Art. 8 ust. 2 lit. b) zmieniona przez art. 1 pkt 8 lit. b) dyrektywy nr 2009/140/WE z dnia 25 listopada 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.337.37) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 19 grudnia 2009 r.
50 Art. 8 ust. 2 lit. c) skreślona przez art. 1 pkt 8 lit. c) dyrektywy nr 2009/140/WE z dnia 25 listopada 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.337.37) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 19 grudnia 2009 r.
51 Art. 8 ust. 3 lit. c) skreślona przez art. 1 pkt 8 lit. d) dyrektywy nr 2009/140/WE z dnia 25 listopada 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.337.37) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 19 grudnia 2009 r.
52 Art. 8 ust. 3 lit. d) zmieniona przez art. 1 pkt 8 lit. e) dyrektywy nr 2009/140/WE z dnia 25 listopada 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.337.37) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 19 grudnia 2009 r.
53 Art. 8 ust. 4 lit. e) zmieniona przez art. 1 pkt 8 lit. f) dyrektywy nr 2009/140/WE z dnia 25 listopada 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.337.37) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 19 grudnia 2009 r.
54 Art. 8 ust. 4 lit. g) dodana przez art. 1 pkt 8 lit. g) dyrektywy nr 2009/140/WE z dnia 25 listopada 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.337.37) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 19 grudnia 2009 r.
55 Art. 8 ust. 5 dodany przez art. 1 pkt 8 lit. h) dyrektywy nr 2009/140/WE z dnia 25 listopada 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.337.37) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 19 grudnia 2009 r.
56 Art. 8a dodany przez art. 1 pkt 9 dyrektywy nr 2009/140/WE z dnia 25 listopada 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.337.37) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 19 grudnia 2009 r.
57 Dz.U. L 198 z 27.7.2002, s. 49.
58 Art. 9 zmieniony przez art. 1 pkt 10 dyrektywy nr 2009/140/WE z dnia 25 listopada 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.337.37) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 19 grudnia 2009 r.
59 Art. 9a dodany przez art. 1 pkt 11 dyrektywy nr 2009/140/WE z dnia 25 listopada 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.337.37) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 19 grudnia 2009 r.
60 Art. 9b dodany przez art. 1 pkt 11 dyrektywy nr 2009/140/WE z dnia 25 listopada 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.337.37) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 19 grudnia 2009 r.
61 Art. 10 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 12 lit. a) dyrektywy nr 2009/140/WE z dnia 25 listopada 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.337.37) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 19 grudnia 2009 r.
62 Art. 10 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 12 lit. a) dyrektywy nr 2009/140/WE z dnia 25 listopada 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.337.37) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 19 grudnia 2009 r.
63 Art. 10 ust. 4 zmieniony przez art. 1 pkt 12 lit. b) dyrektywy nr 2009/140/WE z dnia 25 listopada 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.337.37) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 19 grudnia 2009 r.
64 Art. 11 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 13 lit. a) dyrektywy nr 2009/140/WE z dnia 25 listopada 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.337.37) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 19 grudnia 2009 r.
65 Art. 11 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 13 lit. b) dyrektywy nr 2009/140/WE z dnia 25 listopada 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.337.37) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 19 grudnia 2009 r.
66 Art. 12 zmieniony przez art. 1 pkt 14 dyrektywy nr 2009/140/WE z dnia 25 listopada 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.337.37) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 19 grudnia 2009 r.
67 Rozdział IIIa dodany przez art. 1 pkt 15 dyrektywy nr 2009/140/WE z dnia 25 listopada 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.337.37) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 19 grudnia 2009 r.
68 Art. 14 ust. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 16 dyrektywy nr 2009/140/WE z dnia 25 listopada 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.337.37) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 19 grudnia 2009 r.
69 Art. 15 zmieniony przez art. 1 pkt 17 dyrektywy nr 2009/140/WE z dnia 25 listopada 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.337.37) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 19 grudnia 2009 r.
70 Art. 16 zmieniony przez art. 1 pkt 18 dyrektywy nr 2009/140/WE z dnia 25 listopada 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.337.37) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 19 grudnia 2009 r.
71 Art. 17 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 19 lit. a) dyrektywy nr 2009/140/WE z dnia 25 listopada 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.337.37) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 19 grudnia 2009 r.
72 Art. 17 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 19 lit. b) dyrektywy nr 2009/140/WE z dnia 25 listopada 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.337.37) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 19 grudnia 2009 r.
73 Art. 17 ust. 4 zmieniony przez art. 1 pkt 19 lit. c) dyrektywy nr 2009/140/WE z dnia 25 listopada 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.337.37) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 19 grudnia 2009 r.
74 Art. 17 ust. 5 zmieniony przez art. 1 pkt 19 lit. c) dyrektywy nr 2009/140/WE z dnia 25 listopada 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.337.37) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 19 grudnia 2009 r.
75 Art. 17 ust. 6 zmieniony przez art. 1 pkt 19 lit. d) dyrektywy nr 2009/140/WE z dnia 25 listopada 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.337.37) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 19 grudnia 2009 r.
76 Art. 17 ust. 6a dodany przez art. 1 pkt 19 lit. e) dyrektywy nr 2009/140/WE z dnia 25 listopada 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.337.37) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 19 grudnia 2009 r.
77 Art. 18 ust. 1 lit. c) dodana przez art. 1 pkt 20 lit. a) dyrektywy nr 2009/140/WE z dnia 25 listopada 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.337.37) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 19 grudnia 2009 r.
78 Art. 18 ust. 3 skreślony przez art. 1 pkt 20 lit. b) dyrektywy nr 2009/140/WE z dnia 25 listopada 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.337.37) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 19 grudnia 2009 r.
79 Art. 19 zmieniony przez art. 1 pkt 21 dyrektywy nr 2009/140/WE z dnia 25 listopada 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.337.37) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 19 grudnia 2009 r.
80 Art. 20 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 22 dyrektywy nr 2009/140/WE z dnia 25 listopada 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.337.37) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 19 grudnia 2009 r.
81 Art. 21 zmieniony przez art. 1 pkt 23 dyrektywy nr 2009/140/WE z dnia 25 listopada 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.337.37) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 19 grudnia 2009 r.
82 Art. 21a dodany przez art. 1 pkt 24 dyrektywy nr 2009/140/WE z dnia 25 listopada 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.337.37) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 19 grudnia 2009 r.
83 Art. 22 ust. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 25 lit. a) dyrektywy nr 2009/140/WE z dnia 25 listopada 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.337.37) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 19 grudnia 2009 r.
84 Art. 22 ust. 4 skreślony przez art. 1 pkt 25 lit. b) dyrektywy nr 2009/140/WE z dnia 25 listopada 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.337.37) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 19 grudnia 2009 r.
85 Dz.U. L 217 z 6.8.1991, str. 31.
86 Dz.U. L 165, z 19.6.1992, str. 27. Dyrektywa ostatnio zmieniona decyzją Komisji 98/80/WE (Dz.U. L 14 z 20.1.1998 r., str. 27).
87 Dz.U. L 137 z 20.5.1992, str. 21.
88 Dz.U. L 101 z 1.4.1998, str. 24.
89 Art. 27 skreślony przez art. 1 pkt 26 dyrektywy nr 2009/140/WE z dnia 25 listopada 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.337.37) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 19 grudnia 2009 r.
90 Art. 30 według numeracji ustalonej przez sprostowanie z dnia 8 kwietnia 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.94.35).
91 Załącznik I skreślony przez art. 1 pkt 27 dyrektywy nr 2009/140/WE z dnia 25 listopada 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.337.37) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 19 grudnia 2009 r.
92 Załącznik II zmieniony przez art. 1 pkt 28 dyrektywy nr 2009/140/WE z dnia 25 listopada 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.337.37) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 19 grudnia 2009 r.