Sri Lanka-Wspólnota Europejska. Protokół Ustaleń w sprawie uzgodnień w dziedzinie dostępu do rynku wyrobów włókienniczych i odzieżowych parafowany w Brukseli dnia 5 grudnia 2000 roku. Bruksela.2001.03.16.

PROTOKÓŁ USTALEŃ
między Wspólnotą Europejską a Demokratyczno-Socjalistyczną Republiką Sri Lanki w sprawie uzgodnień w dziedzinie dostępu do rynku wyrobów włókienniczych i odzieżowych parafowany w Brukseli dnia 5 grudnia 2000 roku

1. Delegacje Wspólnoty Europejskiej i Demokratyczno-Socjalistycznej Republiki Sri Lanki spotkały się dnia 10 października i 22 listopada 2000 roku w celu omówienia poprawy dostępu obu Stron do ich rynków wyrobów włókienniczych i odzieżowych.

2. Demokratyczno - Socjalistyczna Republika Sri Lanki postanawia:

1. Ustalić stawki celne na materiały włókiennicze i odzież zgodnie ze stawkami wskazanymi w kolumnie 1 załącznika 1 poprzez odpowiednie zgłoszenie tej treści do Światowej Organizacji Handlu. Sri Lanka postanawia zasięgnąć opinii Wspólnoty Europejskiej przed dokonaniem zgłoszenia.

2. W przypadku gdy stosowane stawki wskazane w kolumnie 2 są niższe od stawek należności w przywozie wskazanych w kolumnie 1 załącznika 1, Sri Lanka zobowiązuje się nie stosować stawek wyższych niż wskazane w kolumnie 2 na towary przywożone do Sri Lanki ze Wspólnoty Europejskiej.

3. W przypadku gdy stawki wskazane w kolumnie 2 są wyższe niż należność w przywozie wskazana w kolumnie 1, Sri Lanka wyraża zgodę obniżenie tych stawek do poziomu ustalonych stawek wymienionych w kolumnie 1.

3. Wspólnota Europejska postanawia, że po potwierdzeniu przez Sri Lankę skuteczności powiadomienia określonego w punkcie 2.1 i wdrożenia ustępów 2.2 i 2.3, Wspólnota Europejska zawiesi stosowanie obecnie obowiązujących ilościowych ograniczeń w odniesieniu do przywożonych ze Sri Lanki wyrobów włókienniczych i odzieżowych (odnoszących się do kategorii 6, 7, 8 i 21).

4. Strony postanawiają, że Wspólnota Europejska zachowa prawo ponownego wprowadzenia ograniczeń kwotowych na poziomie stosowanym w danym roku, jeśli Sri Lanka nie spełni któregokolwiek ze zobowiązań zawartych w punktach 2 i 6 niniejszego porozumienia. Na mocy punktu 7 Wspólnota Europejska postanawia zasięgać opinii Sri Lanki przed skorzystaniem z tego prawa.

5. Bez naruszenia punktu 4 Strony postanawiają, że wyroby wymienione w załączniku 2 będą podlegać wszystkim procedurom przewidzianym zgodnie z systemem podwójnej kontroli określonym w artykułach 18-24 załącznika III do rozporządzenia Rady (EWG) nr 3030/93. System podwójnej kontroli zostanie wprowadzony po przekazaniu Wspólnocie Europejskiej przez Sri Lankę potwierdzenia, że zgłoszenie przewidziane w punkcie 2.1 zostało wykonane. Strony postanawiają dokonywać przeglądu towarów podlegających systemowi podwójnej kontroli i mogą proponować wprowadzanie w nim zmian po przeprowadzeniu konsultacji na mocy punktu 7.

6. Strony postanawiają powstrzymać się od przyjęcia środków pozataryfowych, które mogłyby utrudniać handel wyrobami włókienniczymi i odzieżowymi. Strony postanawiają zatem nie wprowadzać ograniczeń ilościowych na produkty, o których mowa w punkcie 3, z wyjątkiem sytuacji, kiedy Wspólnota Europejska skorzysta z prawa do ponownego zastosowania ograniczeń kwotowych na mocy punktu 4.

7. Strony zgadzają się, że bilans obecnego porozumienia, tworzącego pakiet wzajemnych ustępstw udzielonych pomiędzy Stronami, zależy od pełnego i wiernego wykonania wszystkich warunków niniejszego Protokołu ustaleń. Strony postanawiają zatem okresowo zasięgać opinii w celu właściwego wykonania niniejszego Protokołu ustaleń. Ponadto Strony postanawiają na wniosek każdej ze Stron zasięgać opinii w sprawie każdego aspektu niniejszego Protokołu ustaleń.

W przypadku ubiegania się przez Wspólnotę Europejską o wykonanie prawa określonego w punkcie 4, Wspólnota Europejska dostarczy Sri Lance na piśmie wszelkich szczegółów dotyczących zarzucanych zaniedbań. Konsultacje w celu naprawy zaniedbania odbędą się w ciągu 30 dni od otrzymania takiej prośby na piśmie, o ile Strony nie postanowią inaczej. W przypadku kiedy Strony nie mogą podjąć postanowień w sprawie właściwych działań naprawczych w ciągu 30 dni od rozpoczęcia konsultacji, Wspólnota Europejska ma prawo podjąć działania na mocy punktu 4.

8. Strony postanawiają ściśle współpracować w odniesieniu do wszelkich niezbędnych zgłoszeń do Światowej Organizacji Handlu lub jej organów. Wszelkie takie zgłoszenia będą składane wspólnie przez Strony, o ile nie postanowią one inaczej.

9. Strony postanawiają, że niniejszy Protokół ustaleń nie ogranicza możliwości wzajemnych ustępstw dotyczących dostępu do rynku ze Strony innych partnerów handlowych w sektorze.

10. Strony postanawiają, że niniejszy Protokół ustaleń nie narusza ich prawa do powoływania się na Porozumienie o Rozwiązywaniu Sporów Światowej Organizacji Handlu.

11. Uzgodniony protokół i deklaracje załączone do niniejszego Protokołu ustaleń stanowią jego integralną część.

12. Strony postanawiają, że niniejsze porozumienie w formie Protokołu ustaleń wchodzi w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po dniu, w którym Strony powiadomiły się wzajemnie, że procedury wewnętrzne niezbędne w tym celu zostały zakończone. Do tego czasu będzie ono stosowane tymczasowo na warunkach wzajemności.

ZAŁĄCZNIKI

..................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  1

ZAŁĄCZNIK  2

Produkty podlegające systemowi podwójnej kontroli:

kategorie 4, 5, 6, 7 i 26

UZGODNIONY PROTOKÓŁ

W kontekście umowy w formie Protokołu Ustaleń w sprawie handlu wyrobami włókienniczymi i odzieżowymi między Wspólnotą Europejską i Demokratyczno - Socjalistyczną Republiką Sri Lanki parafowanej w Brukseli dnia 5 grudnia 2000 roku, w szczególności w odniesieniu do jej punktu 6 Strony zapisały, że bariery pozataryfowe odnoszące się do wszelkich form utrudnienia handlu w sektorze stanowią, lecz nie są ograniczone do następujących zagadnień:

– wszelkie dodatkowe opłaty celne za przywóz lub sprzedaż produktów pochodzących z UE przekraczające opłaty celne określone w porozumieniu lub wszelkie inne podatki z równoważnym skutkiem, które są wyższe niż takie opłaty celne lub podatki nałożone na produkcję lub sprzedaż ekwiwalentnych produktów krajowych,

– regulacje i standardy techniczne, ocenę zgodności lub zasady certyfikacji, procedury lub praktyki wychodzące poza cele, dla których są wymagane,

– wszelkie formalne i nieformalne wymagania dotyczące minimalnych cen przywozowych lub innych zasad ustalania wartości celnej, procedur lub praktyk przyczyniających się do powstawania barier w handlu,

– zasady, procedury lub praktyki kontroli przedwysyłkowej, które są dyskryminujące, nieprzejrzyste, zbyt długie lub kierowanie przez władze celne do kontroli celnej towarów przeznaczonych do wysyłki, które przeszły kontrolę przedwysyłkową,

– zbyt uciążliwe, kosztowne lub arbitralne zasady, procedury lub praktyki dotyczące poświadczania pochodzenia towarów lub wymagające bezpośredniej przesyłki towarów z kraju pochodzenia do kraju przeznaczenia,

– wszelkie nie-automatyczne lub uznaniowe wymagania licencyjne lub wszelkie automatyczne zasady licencjonowania, procedury lub praktyki, które są nieproporcjonalnie uciążliwe lub mające restrykcyjny wpływ na towary przywożone,

– wymagania lub praktyki dotyczące oznaczania, etykietowania, opisu lub składu towaru lub opisu wytwarzania towarów, których skład lub zastosowanie mają charakter dyskryminujący w porównaniu z produktami krajowymi,

– nadmiernie długie opóźnienia odprawy celnej lub nazbyt uciążliwe, przesadne i kosztowne procedury celne, w tym wymagania kontrolne mające niepotrzebny restrykcyjny wpływ na towary przywożone,

– subsydia powodujące szkody w przemyśle włókienniczym i odzieżowym WE.

DEKLARACJA

W kontekście porozumienia w formie Protokołu Ustaleń w sprawie handlu wyrobami włókienniczymi i odzieżowymi między Wspólnotą Europejską i Demokratyczno-Socjalistyczną Republiką Sri Lanki, a także uzgodnionego protokołu parafowanego w Brukseli dnia 5 grudnia, w szczególności w nawiązaniu do możliwości ponownego wprowadzenia kwot w przypadku niespełnienia przez Sri Lankę obowiązków określonych w punkcie 6, Strony oświadczają, że zobowiązania dotyczące barier pozataryfowych są obustronne, podjęte przez Strony niezależnie od innych wielostronnych zobowiązań podjętych przez Strony. W konsekwencji Strony postanawiają, że zastosowanie tych przepisów ma charakter wyłącznie dwustronny. Strony postanawiają również, że te dwustronne zobowiązania nie mają szerszego zakresu niż ich zobowiązania wielostronne i nie nałożą na nie wyższych norm lub obowiązków niż te podjęte przez nie w ramach zobowiązań wielostronnych.

Zmiany w prawie

Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2001.80.12

Rodzaj: Umowa międzynarodowa
Tytuł: Sri Lanka-Wspólnota Europejska. Protokół Ustaleń w sprawie uzgodnień w dziedzinie dostępu do rynku wyrobów włókienniczych i odzieżowych parafowany w Brukseli dnia 5 grudnia 2000 roku. Bruksela.2001.03.16.
Data aktu: 16/03/2001
Data ogłoszenia: 20/03/2001
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 01/12/2000