PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 156 akapit pierwszy,
uwzględniając wniosek Komisji(1),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),
uwzględniając opinię Komitetu Regionów(3),
stanowiąc zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 251 Traktatu(4), w świetle wspólnego tekstu zatwierdzonego przez Komitet Pojednawczy 13 marca 2001 r.,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Decyzja nr 1692/96/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lipca 1996 r. w sprawie wspólnotowych wytycznych dotyczących rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej(5) ustanawia ogólne ramy odniesienia obejmujące cele, priorytety i zasadnicze kierunki rozważanych działań, jak również projekty stanowiące przedmiot wspólnego zainteresowania w obszarze transeuropejskiej sieci transportowej.
(2) Punkty wzajemnych połączeń, w tym porty morskie, porty śródlądowe oraz terminale intermodalne, stanowią warunek wstępny integracji różnych form transportu w ramach sieci intermodalnej.
(3) W ramach transeuropejskiej sieci transportowej porty morskie są sklasyfikowane i podzielone na kategorie. Kategorie te zostały zdefiniowane na podstawie kryteriów ilościowych lub umiejscowienia portu na wyspie, w regionach zewnętrznych lub peryferyjnych. Jedynie porty należące do najwyższej kategorii pod względem rozmiarów przeładunków powinny być zaznaczane na mapach. Wymogi, jakim powinien odpowiadać projekt dotyczący portu morskiego, aby mógł on być uznany za projekt stanowiący przedmiot wspólnego zainteresowania, powinny zostać określone.
(4) Kryteria odnoszące się do portów śródlądowych powinny zostać uzupełnione kryteriami dotyczącymi, alternatywnie, standardu ich wyposażenia lub wolumenu ruchu towarowego, przy czym porty te powinny być zaznaczane na mapach.
(5) W trakcie posiedzenia Rady Europejskiej w Dublinie w 1996 r. podjęto decyzję, iż projekt nr 8 umieszczony w wykazie zatwierdzonym podczas posiedzenia Rady Europejskiej w Essen w 1994 r. powinien zostać przekształcony w multimodalne połączenie Portugalii i Hiszpanii z resztą Europy.
(6) Postanowienia decyzji nr 1692/96/WE powinny w związku z powyższym zostać dostosowane,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 22 maja 2001 r.
W imieniu Parlamentu Europejskiego |
W imieniu Rady |
N. FONTAINE |
M. WINBERG |
Przewodniczący |
Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 120 z 18.4.1998, str. 14.
(2) Dz.U. C 214 z 10.7.1998, str. 40.
(3) Dz.U. C 373 z 2.12.1998, str. 20.
(4)Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 10 marca 1999 r. (Dz.U. C 175 z 21.6.1999 r., str. 110), wspólne stanowisko Rady z dnia 5 czerwca 2000 r. (Dz.U. C 228 z 9.8.2000, str. 1), decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 3 października 2000 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym), decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 5 kwietnia 2001 r. oraz decyzja Rady z dnia 24 kwietnia 2001 r.
(5) Dz.U. L 228 z 9.9.1996, str. 1.