Decyzja 2000/541/WE w sprawie kryteriów oceny krajowych planów zgodnie z art. 6 dyrektywy Rady 1999/13/WE

DECYZJA KOMISJI
z dnia 6 września 2000 r.
w sprawie kryteriów oceny krajowych planów zgodnie z art. 6 dyrektywy Rady 1999/13/WE

(notyfikowana jako dokument nr C(2000) 2473)

(2000/541/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 12 września 2000 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 1999/13/WE z dnia 11 marca 1999 r. w sprawie ograniczenia emisji lotnych związków organicznych, spowodowanej użyciem organicznych rozpuszczalników podczas niektórych czynności i w niektórych urządzeniach(1), a w szczególności jej art. 6 ust. 5,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Państwa Członkowskie mogą określać i wdrażać krajowe plany redukcji poziomu emisji będącej skutkiem pewnych działań i instalacji objętych dyrektywą.

(2) Ważnym celem zastosowania kryteriów krajowych planów jest zapewnienie, aby efektem krajowych planów była redukcja emisji równoważna z redukcją emisji, którą można osiągnąć poprzez zastosowanie limitów emisji.

(3) Komisja ma zadecydować, w oparciu o wzmiankowane kryteria, czy krajowe plany przedłożone przez Państwa Członkowskie mają być uważane za wystarczające czy niewystarczające.

(4) Komisja poinformuje o kryteriach Komitet Doradczy ustanowiony na mocy art. 13 dyrektywy,

STANOWI:

Artykuł

W celu dokonania oceny krajowych planów zgodnie z art. 6 dyrektywy 1999/13/WE stosuje się kryteria przedstawione w załączniku do niniejszej decyzji.

Sporządzono w Brukseli, dnia 6 września 2000 r.

W imieniu Komisji
Margot WALLSTRÖM
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 85 z 29.3.1999, str. 1.

ZAŁĄCZNIK

Kryteria oceny krajowych planów zgodnie z art. 6 dyrektywy 1999/13/WE

A. KRYTERIA POZWALAJĄCE STWIERDZIĆ, ŻE PAŃSTWO CZŁONKOWSKIE POSIADA SZCZEGÓŁOWĄ WIEDZĘ DOTYCZĄCĄ AKTUALNYCH POZIOMÓW EMISJI

1. Krajowy plan winien pokazać, że Państwo Członkowskie posiada szczegółową wiedzę dotyczącą aktualnych poziomów emisji.

Minimalny akceptowalny dowód

Państwo Członkowskie przedkłada deklarację na piśmie, która: identyfikuje działanie lub działania, do których plan ma zastosowanie; klasyfikuje zgodnie z udokumentowanym systemem; określa liczbę instalacji objętych planem; podaje wielkość całkowitej emisji z instalacji objętych planem; identyfikuje źródło każdego czynnika emisji oraz podaje statystykę działań wykorzystaną do oszacowania poziomu emisji; opisuje metody zastosowane do określenia czynników emisji, na przykład zastosowane metody pomiarowe.

B. KRYTERIA UZASADNIAJĄCE WPROWADZENIE KRAJOWEGO PLANU

2. Krajowy plan uzasadnia przyjęcie odmiennego podejścia do przepisów zawartych w art. 5 ust. 2 i 3 oraz w załączniku II.

Minimalny akceptowalny dowód

Państwo Członkowskie przedkłada deklarację na piśmie, która wyjaśnia korzyści wynikające z zastosowania krajowego planu zamiast zastosowania przepisów zawartych w art. 5 ust. 2 i 3 oraz w załączniku II.

C. KRYTERIA POZWALAJĄCE STWIERDZIĆ, ŻE KRAJOWY PLAN JEST ZGODNY Z PRAWEM I POLITYKĄ UE ORAZ Z AKTUALNYM ZOBOWIĄZANIAMI MIĘDZYNARODOWYMI

3. Krajowy plan potwierdza zgodność z dyrektywami, opublikowanymi politykami UE, traktatami dwustronnymi oraz międzynarodowymi traktatami i umowami.

Minimalny akceptowalny dowód

Państwo Członkowskie przedkłada deklarację na piśmie zawierającą dowody na to, że uwzględniono zgodność krajowego planu z całym stosownym prawodawstwem.

D. SZCZEGÓŁOWE KRYTERIA MAJĄCE ZASTOSOWANIE W PRZYPADKU, JEŻELI KRAJOWY PLAN SPEŁNIA KRYTERIA PRZEDSTAWIONE W PUNKTACH A, B I C

Sugerowany minimalny akceptowalny dowód został szczegółowo przedstawiony poniżej pod częścią zawierającą kryteria 4-26.

Kryteria pozwalające stwierdzić zgodność ze szczegółowymi wymogami zawartymi w art. 6 dyrektywy 1999/13/WE

4. Krajowy plan ma zastosowanie jedynie do istniejących instalacji (art. 6 ust. 1).

5. Krajowy plan nie ma zastosowania do działań 4 i 11 opisanych w załączniku II (A) (art. 6 ust. 1).

6. Krajowy plan nie wyłącza z zakresu zastosowania Dyrektywy 1999/13/WE żadnych działań wymienionych w załączniku I (art. 6 ust. 1).

7. Krajowy plan nie wyłącza istniejących instalacji z zakresu zastosowania przepisów przedstawionych w Dyrektywie 96/61/WE (art. 6 ust. 1).

8. Krajowy plan zawiera listę działań podjętych lub planowanych w celu zapewnienia, że cel określony w art. 6 ust. 1 zostanie osiągnięty (art. 6 ust. 2).

9. Krajowy plan zawiera szczegółowy opis proponowanego mechanizmu monitoringu realizacji planu (art. 6 ust. 2).

10. Krajowy plan ustala obowiązujące cele tymczasowe, w odniesieniu do których można mierzyć postęp prac prowadzących do osiągnięcia celu określonego w art. 6 ust. 1 (art. 6 ust. 2).

11. Krajowy plan identyfikuje działanie lub działania, do których się odnosi (art. 6 ust. 2).

12. Krajowy plan określa poziom redukcji emisji, który ma być osiągnięty poprzez podjęcie tych działań, odpowiadający poziomowi, który zostałby osiągnięty poprzez zastosowanie limitów emisji i/lub wartości emisji nieprzechwyconej zgodnie z art. 5 ust. 2 i 3 oraz załącznikiem II (art. 6 ust. 2).

13. Krajowy plan zawiera listę instalacji objętych planem oraz łączną wielkość pochodzącej z nich emisji oraz łączną wartość emisji pochodzącej z każdego z działań z osobna (art. 6 ust. 2).

14. Krajowy plan zawiera opis zakresu instrumentów, z pomocą których zostaną spełnione jego wymogi, dowody na to, iż opisane instrumenty będą miały moc wykonawczą, oraz szczegóły dotyczące sposobów wykazania zgodności z założeniami planu (art. 6 ust. 2).

Kryteria pozwalające stwierdzić zgodność z innymi stosownymi przepisami dyrektywy 1999/13/WE

15. Krajowy plan identyfikuje konieczne działania podjęte lub planowane w celu zapewnienia, aby instalacje objęte planem spełniały wymogi art. 5 (z wyjątkiem, tam gdzie plan na to zezwala, ustępów 2 i/lub 3), art. 8 i 9 oraz wszelkie wymogi planu nie później niż w dniu 31 października 2007 r. (art. 4 ust. 1).

16. Krajowy plan identyfikuje konieczne działania podjęte lub planowane w celu zapewnienia, aby instalacje objęte planem zostały zarejestrowane lub uzyskały autoryzację nie później niż dnia 31 października 2007 r. (art. 4 ust. 2).

17. Krajowy plan identyfikuje konieczne działania podjęte lub planowane w celu zapewnienia, aby instalacje objęte planem spełniały wymogi monitoringu ustanowione w art. 8.

18. Krajowy plan identyfikuje konieczne działania podjęte lub planowane w celu zapewnienia zgodności instalacji objętych planem z limitami emisji i/lub wartościami emisji nieprzechwyconych ustanowionych w krajowym planie zgodnie z art. 9.

19. Krajowy plan identyfikuje konieczne działania podjęte lub planowane w celu zapewnienia, aby instalacje objęte planem spełniały wymogi art. 10, w przypadku gdy zostanie stwierdzone naruszenie wymogów dyrektywy lub planu.

20. Krajowy plan zawiera wskazówki dotyczące reprezentatywnych danych zawartych w raportach przesyłanych przez Państwa Członkowskie do Komisji zgodnie z art. 11 w zakresie wystarczającym do stwierdzenia, że wymogi zawarte w art. 6 zostały spełnione (art. 11 ust. 2).

21. Krajowy plan opisuje konieczne działania podjęte lub planowane w celu zapewnienia ogólnego dostępu do informacji odnoszących się do instalacji objętych planem zgodnie z art. 12.

Kryteria pozwalające stwierdzić, że realizacja planu przyniesie równoważną redukcję emisji rocznej

22. Krajowy plan podaje wartość aktualnej emisji rocznej pochodzącej z instalacji objętych planem.

23. Krajowy plan podaje poziom redukcji emisji rocznej z instalacji objętych planem, która zostałaby osiągnięta poprzez zastosowanie limitów emisji dla gazów i/lub wartości emisji nieprzechwyconej zgodnie z art. 5 ust. 2 i 3 oraz załącznikiem II.

24. Krajowy plan podaje poziom redukcji emisji rocznej z instalacji objętych planem, która zostanie osiągnięta dzięki jego realizacji.

25. Krajowy plan wykazuje, że poziom redukcji określonej w kryterium 24 jest przynajmniej tak wysoki, jak poziom redukcji określonej w kryterium 23.

Kryteria zatwierdzania instrumentów, z pomocą których zostanie potwierdzona zgodność z planem zgodnie z kryterium 14 i art. 6 ust. 2

26. Krajowy plan pokazuje, że instrumenty, z pomocą których zostanie potwierdzona zgodność z jego wymogami, są wystarczające, aby strona trzecia mogła tę zgodność zweryfikować.

Minimalne akceptowalne dowody dla kryteriów 4 do 26

Istnieją cztery główne obszary, które wymagają przedstawienia dowodów. Ich skrócony opis przedstawia się następująco.

i) Państwo Członkowskie przedkłada listę wyznaczonych instalacji, które mają być objęte krajowym planem, z podziałem przynajmniej na poziomie działań (jak to zostało określone w załączniku II A; pożądane: Corinair/EMEP SNAP poziom 2).

ii) Państwo Członkowskie przedkłada szczegółowe informacje na temat sposobu wdrożenia krajowego planu przez właściwe organy, w tym:

– określenie właściwych organów,

– ustalenie ram czasowych oraz sposobu ich monitoringu przez właściwe organy,

– sposób prowadzenia przez właściwe organy dokumentacji dotyczącej każdej z instalacji objętej krajowym planem,

– określenie, że dokumentacja dotycząca instalacji będzie zawierała: szczegółowe informacje na temat działań, które są objęte planem; podjęte działania; godziny eksploatacji urządzeń; limity emisji i/lub wartości emisji nieprzechwyconej i/lub obowiązujące cele tymczasowe, które należy osiągnąć; instrumenty stosowane do monitoringu i/lub w celu stwierdzenia zgodności z limitami emisji i/lub wartościami emisji nieprzechwyconej,

– metody monitoringu, sprawozdawczości oraz sposoby wykazania zgodności z planem. Państwo Członkowskie stosuje albo metodę bilansu masy zgodnie z załącznikiem III, albo procedury pomiarowe dla stężeń masy i wielkości przepływu zgodnie z uznanymi normami międzynarodowymi lub Europejskimi. Jeśli Państwo Członkowskie zaproponuje alternatywne metody w celu wykazania zgodności, krajowy plan winien przedstawić dowód porównywalnej wartości.

iii) Państwo Członkowskie przedkłada wykaz emisji dla wszystkich instalacji objętych krajowym planem. Państwo Członkowskie dostarcza dowód w formie reprezentatywnych danych oraz udokumentowanych metodologii w celu umożliwienia niezależnej weryfikacji przedmiotowych emisji. Wykaz emisji winien być podstawą do stwierdzenia równoważności z Dyrektywą i Państwo Członkowskie dostarcza reprezentatywne obliczenia dotyczące poziomu redukcji emisji rocznych będących przedmiotem sprawozdania zgodnie z kryterium 23 i 24 w celu umożliwienia niezależnej weryfikacji metod obliczeniowych.

iv) Państwo Członkowskie opisuje, w jaki sposób ogół społeczeństwa zostanie poinformowany o planie, jego celach oraz postępie w realizacji celów poprzez poszczególne instalacje. Niektóre informacje mogą zostać uznane za poufne i z tego względu nie zostaną publicznie udostępnione. Przykładem mogą być:

– dane pozwalające na identyfikację instalacji natury militarnej,

– szczegóły dotyczące niektórych instalacji, gdzie wskaźniki produkcji, takie jak zastosowanie rozpuszczalników, godziny eksploatacji oraz wielkości przepływów, mogą być wrażliwe na informację rynkową.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2000.230.16

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2000/541/WE w sprawie kryteriów oceny krajowych planów zgodnie z art. 6 dyrektywy Rady 1999/13/WE
Data aktu: 06/09/2000
Data ogłoszenia: 12/09/2000
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 06/09/2000