Dyrektywa 1999/81/WE zmieniająca dyrektywę 97/79/EWG w sprawie ujednolicenia podatków od papierosów, dyrektywę 92/80/EWG w sprawie ujednolicenia podatków od wyrobów tytoniowych innych niż papierosy i dyrektywę 95/59/WE w sprawie podatków innych niż podatki obrotowe wpływających na spożycie wyrobów tytoniowych

DYREKTYWA RADY 1999/81/WE
z dnia 29 lipca 1999 r.
zmieniająca dyrektywę 97/79/EWG w sprawie ujednolicenia podatków od papierosów, dyrektywę 92/80/EWG w sprawie ujednolicenia podatków od wyrobów tytoniowych innych niż papierosy i dyrektywę 95/59/WE w sprawie podatków innych niż podatki obrotowe wpływających na spożycie wyrobów tytoniowych

RADA UNII EUROPEJSKIEJ

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 93,

uwzględniając wniosek Komisji (1),

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego (2),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego (3),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W pierwszym sprawozdaniu dotyczącym struktury i stawek podatków akcyzowych, sporządzonym zgodnie z przepisami dyrektywy 92/79/EWG (4) oraz dyrektywy 92/80/EWG (5), Komisja ograniczyła się jedynie do wskazania pewnych trudności w wykonaniu tych dyrektyw i nie proponowała konkretnych rozwiązań.

(2) Od tego czasu rozpoczęły się konsultacje z udziałem władz krajowych, przedstawicieli przemysłu i handlu oraz grup interesów.

(3) Pierwszym etapem tych konsultacji była Konferencja w Lizbonie, której celem była ocena wykonania przepisów wspólnotowych oraz wparcie Komisji w planowaniu przyszłej polityki dotyczącej podatku akcyzowego.

(4) Konsultacje doprowadziły do drugiego sprawozdania Komisji.

(5) Konsultacje ujawniły trudności w stosowaniu zasady 57 % minimalnego rozkładu ciężaru.

(6) Jeżeli rynek wewnętrzny ma funkcjonować sprawnie, zasady należy interpretować i stosować w sposób bardziej ujednolicony w Państwach Członkowskich.

(7) Ponadto, jeżeli rynek wewnętrzny ma funkcjonować sprawnie, należy ustanowić zasady, które mogą być łatwiej stosowane w praktyce.

(8) Należy pozwolić Państwom Członkowskim na dostateczną elastyczność w określaniu i realizacji polityk dopasowanych do sytuacji w kraju.

(9) Z przyczyn praktycznych, Państwa Członkowskie powinno się zapewnić pewną elastyczność w dostosowaniu obciążenia ogólną minimalną stawki podatku akcyzowego zgodnie z pewnymi zmianami, w tym zmian stawek VAT.

(10) Państwa Członkowskie powinny mieć możliwość zneutralizowania wpływu zmian w wysokości stawki VAT na ogólną minimalną stawkę podatku akcyzowego.

(11) Istnienie takiej możliwości taka nie powinno prowadzić do zakłóceń konkurencji lub wadliwego funkcjonowania rynku wewnętrznego.

(12) Możliwości dane Państwom Członkowskim dotyczące stosowania dyrektyw powinny być ograniczone w czasie.

(13) Sytuacja, która uzasadniła odstępstwo od ogólnej minimalnej stawki podatku akcyzowego w wysokości 57 % przyznane Królestwu Szwecji na mocy Aktu Przystąpienia z 1994 r. nadal obowiązuje; zatem konieczność przedłużenia odstępstwa do dnia 31 grudnia 2002 r. włącznie.

(14) Stosowne jest przyznanie Francji dodatkowego okresu do dnia 31 grudnia 2002 r. włącznie w odniesieniu do papierosów i produktów tytoniowych sprzedanych na Korsyce.

(15) Stosowne jest przyznanie Niemcom dodatkowego okresu na dostosowanie krajowych stawek podatku dla tytoniu zrolowanego drobno krojonego zgodnie z legislacją wspólnotową.

(16) Nic nie stanowi przeszkody dla upoważnienia Państw Członkowskich do stosowania minimalnej stawki podatku akcyzowego dla cygar, cygaretek i tytoniu do palenia w przypadku gdy taka możliwość istnieje w przypadku papierosów i tytoniu do ręcznego zwijania.

(17) Istnieje potrzeba ustanowienia procedury regularnego przeglądu.

(18) Obecny okres dwóch lat jest zbyt krótki na właściwą ocenę zmian w legislacji Państw Członkowskich.

(19) Z tej przyczyny przeglądy muszą się odbywać nie częściej, niż co trzy lata a pierwszy przegląd musi być dokonany nie później niż do dnia 31 grudnia 2000 r.

(20) W celu uniknięcia spadku wartości wspólnotowych minimalnych stawek podatku akcyzowego od cygar, cygaretek, tytoniu używanego do ręcznego zwijania papierosów oraz innych produktów tytoniowych konieczny jest plan podwyżek.

(21) Zatem dyrektywy 92/79/EWG, 92/80/EWG i 95/59/WE (6) powinny zostać zmienione,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W dyrektywie 92/79/EWG wprowadza się następujące zmiany:

1) dodaje się art. 2a w brzmieniu:

"Artykuł 2a

1. Jeżeli nastąpi zmiana ceny detalicznej sprzedaży papierosów w najpopularniejszej kategorii cenowej w Państwie Członkowskim, która spowoduje przerzucenie ogólnej minimalnej stawki podatku akcyzowego poniżej poziomu określonego w art. 2 akapicie pierwszym, wówczas Państwo Członkowskie, którego to dotyczy, może powstrzymać się od dostosowania przerzucenia minimalnej stawki podatku akcyzowego do dnia 1 stycznia drugiego roku po roku, w którym zaistniała taka zmiana.

2. Jeżeli Państwo Członkowskie podwyższy stawkę podatku od wartości dodanej dla papierosów, wówczas może obniżyć rozkład ciężaru ogólnego minimalnego podatku akcyzowego do kwoty, która wyrażona w procencie detalicznej ceny sprzedaży jest równa rozkładowi ciężaru wzrostu stawki podatku od wartości dodanej, również wyrażonej w procencie detalicznej ceny sprzedaży, nawet, jeżeli takie dostosowanie powoduje obniżenie rozkładu ciężaru ogólnego minimalnego podatku akcyzowego poniżej poziomu określonego w art. 2.

3. Jeżeli zgodnie z ust. 2, Państwo Członkowskie obniży rozkład ciężaru ogólnego minimalnego podatku akcyzowego do poziomu poniżej określonego w pierwszym akapicie art. 2, wówczas podwyższy ten rozkład ciężaru tak, aby osiągnąć, co najmniej ten poziom nie później niż do dnia 1 stycznia drugiego roku po roku, w którym dokonano takiego obniżenia.";

2) w art. 3 dodaje się następujące ustępy:

"3. Niezależnie od art. 2, Królestwo Szwecji może odroczyć do dnia 31 grudnia 2002 r. włącznie zastosowanie ogólnego minimalnego podatku akcyzowego równego 57 % detalicznej ceny sprzedaży (w tym wszystkie podatki) papierosów w najpopularniejszej kategorii cenowej. Ponadto, Królestwo Szwecji nie może obniżyć ogólnego podatku akcyzowego poniżej poziomu stosowanego dnia 1 sierpnia 1998 r.;

4. Do dnia 31 grudnia 2002 r. włącznie, Republika Francuska może dla papierosów sprzedawanych na Korsyce stosować takie same stawki jak te, obowiązujące w dniu 31 grudnia 1997 r.";

3) artykuł 4 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 4

Nie rzadziej niż raz na trzy lata i po raz pierwszy nie później niż do dnia 31 grudnia 2000 r., Rada działająca na podstawie sprawozdania a tam gdzie to stosowne wniosku Komisji, dokonuje oceny ogólnego minimalnego podatku akcyzowego ustanowionego w art. 2 oraz 3 ust. 2 oraz struktury podatku akcyzowego określonej w art. 16 dyrektywy Rady 95/59/WE z dnia 27 listopada 1995 r. w sprawie podatków innych niż podatki obrotowe, które wpływają na spożycie wyprodukowanego tytoniu (*) i stanowiąc jednomyślnie po konsultacji z Parlamentem Europejskim podejmie niezbędne środki. Sprawozdanie Komisji oraz ocena dokonana przez Radę muszą uwzględniać prawidłowe funkcjonowanie rynku wewnętrznego i szersze cele Traktatu.

______

(*) Dz.U. L 291 z 6.12.1995, str. 40.".

Artykuł  2

W dyrektywie 92/80/EWG wprowadza się następujące zmiany:

1) artykuł 3 otrzymuje brzmienie:

a) ustęp 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Państwa Członkowskie stosują podatek akcyzowy, który może być:

a) podatkiem ad valorem naliczonym na podstawie maksymalnej ceny detalicznej sprzedaży każdego wyrobu, swobodnie określony przez producentów mających siedzibę we Wspólnocie oraz importerów z państw nieczłonkowskich zgodnie z art. 9 dyrektywy Rady 95/59/WE z dnia 27 listopada 1995 r. w sprawie podatków innych niż podatki obrotowe wpływających na spożycie wyprodukowanego tytoniu (*), lub

b) specyficznym podatkiem akcyzowym wyrażonym w kwocie od kilograma lub w przypadku cygar i cygaretek alternatywnie od danej ilości sztuk, lub

c) połączenie obydwu czyli elementu ad valorem ze specyficznym elementem.

W przypadkach, gdy podatek akcyzowy jest albo ad valorem albo połączonym, Państwa Członkowskie mogą ustanowić minimalną kwotę podatku akcyzowego.

Ogólny podatek akcyzowy wyrażony w procencie, w kwocie od kilograma lub od danej liczby sztuk jest co najmniej równowartością stawek lub kwot minimalnych określonych dla:

- cygar i cygaretek: 5 % detalicznej ceny sprzedaży, w tym wszystkie podatki lub 9 EUR od 1.000 sztuk lub od kilograma,

- drobno krojony tytoń przeznaczony do zwijania papierosów: 30 % detalicznej ceny sprzedaży, w tym wszystkie podatki lub 24 EUR od kilograma,

- inny tytoń do palenia: 20 % detalicznej ceny sprzedaży, w tym wszystkie podatki, lub 18 EUR od kilograma.

Od dnia 1 stycznia 2001 r. kwoty 9 EUR, 24 EUR i 18 EUR w trzech powyższych tiret zostaną odpowiednio zastąpione kwotami: 10 EUR, 25 EUR i 19 EUR

______

(*) Dz.U. L 291 z 6.12.1995, str. 40";

b) dodaje się następujący ustęp:

"4. Do dnia 31 grudnia 2002 r. włącznie Republika Francuska może stosować do wyrobów tytoniowych objętych niniejszą dyrektywą i sprzedawanych na Korsyce takie same stawki jakie obowiązywały w dniu 31 grudnia 1997 r.";

2) artykuł 4 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 4

Nie rzadziej niż co trzy lata i po raz pierwszy nie później niż do dnia 31 grudnia 2000 r., Rada działająca na podstawie sprawozdania, a tam gdzie to stosowne, wniosku Komisji, dokona oceny stawki podatku, ustalonej w niniejszej dyrektywie i stanowiąc jednomyślnie po konsultacji z Parlamentem Europejskim przyjmie niezbędne środki. Sprawozdanie Komisji jak oraz ocena dokonana przez Radę muszą uwzględniać prawidłowe funkcjonowanie rynku wewnętrznego, realną wartość stawek podatku i szersze cele Traktatu."

Artykuł  3

W dyrektywie 95/59/WE wprowadza się następujące zmiany:

1) w art. 4 ust. 1 akapicie drugim, słowa "do dnia 31 grudnia 1998 r." otrzymują brzmienie "do dnia 31 grudnia 2001 r. włącznie.";

2) artykuł 16 otrzymuje brzmienie:

a) dodaje się ustęp w brzmieniu:

"2a. Na zasadzie odstępstwa od ust. 2, w przypadku gdy zaistnieje zmiana w detalicznej cenie sprzedaży papierosów w najpopularniejszej kategorii cenowej w Państwie Członkowskim, dając tym samym specyficzny składnik podatku akcyzowego wyrażony jako procent całkowitego ciężaru podatku poniżej 5 % lub powyżej 55 % całkowitego ciężaru podatku, wówczas Państwo Członkowskie, którego to dotyczy, może powstrzymać się od dostosowywania kwoty specyficznego podatku akcyzowego nie później niż do 1 stycznia drugiego roku od roku, w którym zaistniała zmiana.";

b) w ust. 3, wyrazy "Jeżeli podatek akcyzowy lub podatek obrotowy nałożony" zastępuje się wyrazami "Jeżeli podatek akcyzowy nałożony";

c) ustęp 5 otrzymuje brzmienie:

"5. Państwa Członkowskie mogą nałożyć minimalną stawkę podatku akcyzowego dla papierosów pod warunkiem że nie będzie to miało wpływu na podwyższenie całkowitego podatku do więcej niż 90 % całkowitego podatku od papierosów w najpopularniejszej kategorii cenowej."

Artykuł  4
1.
Państwa Członkowskie wprowadzą w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy do dnia 1 stycznia 1999 r. Niezwłocznie powiadamiają o tym Komisję.

Przepisy przyjęte przez Państwa Członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez Państwa Członkowskie.

2.
Państwa Członkowskie przekażą Komisji teksty wszelkich przepisów prawa krajowego, które przyjmą w zakresie objętym niniejszą dyrektywą.
Artykuł  5

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie z dniem jej opublikowania w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejszą dyrektywę stosuje się od dnia 1 stycznia 1999 r.

Artykuł  6

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 29 lipca 1999 r.
W imieniu Rady
S. HASSI
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 203 z 30.6.1998, str. 16.

(2) Dz.U. C 153 z 1.6.1999.

(3) Dz.U. C 410 z 31.12.1998, str. 1.

(4) Dz.U. L 316 z 31.10.1992, str. 8.

(5) Dz.U. L 316 z 31.10.1992, str. 10.

(6) Dz.U. L 291 z 6.12.1995, str. 40.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1999.211.47

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 1999/81/WE zmieniająca dyrektywę 97/79/EWG w sprawie ujednolicenia podatków od papierosów, dyrektywę 92/80/EWG w sprawie ujednolicenia podatków od wyrobów tytoniowych innych niż papierosy i dyrektywę 95/59/WE w sprawie podatków innych niż podatki obrotowe wpływających na spożycie wyrobów tytoniowych
Data aktu: 29/07/1999
Data ogłoszenia: 11/08/1999
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 01/01/1999, 11/08/1999