PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 156 akapit pierwszy,
uwzględniając wniosek Komisji(1),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),
uwzględniając opinię Komitetu Regionów(3),
stanowiąc zgodnie z procedurą określoną w art. 251 Traktatu(4),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Doświadczenie w zakresie stosowania rozporządzenia (WE) nr 2236/95(5) pokazało, iż konieczne jest wprowadzenie do niego pewnych zmian.
(2) Konieczne jest ułatwienie finansowania niektórych projektów poprzez włączenie, jako jednej z możliwych form pomocy, wkładu w utworzenie kapitału ryzyka; pożądane jest wykorzystanie środków finansowych określonych w rozporządzeniu (WE) nr 2236/95 celem zmaksymalizowania obecności środków prywatnych;
(3) Kapitał ryzyka w pakiecie finansowym projektu może wspomóc uczestnictwo partnerstw publiczno-prywatnych w planowanych projektach sieci transeuropejskiej; możliwości pozyskiwania kapitału ryzyka na rzecz sieci transeuropejskich, w szczególności w ich początkowym stadium, są ograniczone.
(4) Właściwym jest umożliwienie uczestnictwa kapitału ryzyka w funduszach inwestycyjnych skoncentrowanych priorytetowo na dostarczaniu kapitału ryzyka na rzecz projektów sieci transeuropejskiej w wysokości do 1 % kwoty ogółem na okres 2000-2006 r. celem zdobycia doświadczenia w zakresie tej nowej formy finansowania; limit ten może zostać zwiększony do 2 % w konsekwencji przeglądu funkcjonowania tego instrumentu; jest również właściwym przeanalizowanie dalszych możliwości jego zwiększania w przyszłości.
(5) Celem zwiększenia przejrzystości oraz spełnienia oczekiwań wobec projektów lub grup projektów mających istotne długookresowe potrzeby finansowe, pożądane jest sporządzenie wieloletnich programów indykatywnych w poszczególnych sektorach lub dziedzinach; programy takie powinny wskazywać, jakie wsparcie w skali roku oraz ogółem może być przeznaczone w danym okresie na takie projekty lub grupy projektów oraz służyć jako odniesienie na potrzeby corocznych decyzji dotyczących przyznawania pomocy finansowej w ramach rocznych środków budżetowych, jeśli spełniają one wymogi zawarte w odpowiednich wieloletnich programach indykatywnych; jednakże kwoty roczne wskazane w tych programach nie stanowią zobowiązań budżetowych.
(6) Projekty lub grupy projektów powinny mieć możliwość skorzystania z kolejnych decyzji dotyczących pomocy finansowej.
(7) Wnioski o wsparcie finansowe danego projektu muszą zawierać szczegółowo rozpisane dane szacunkowe dotyczące źródeł finansowania przez Wspólnotę oraz organy krajowe, regionalne, lokalne i rządowe, jak też zakresu wkładu finansowego sektora prywatnego.
(8) Przyznana pomoc finansowa powinna zostać cofnięta, poza należycie uzasadnionymi przypadkami, jeśli w danym terminie nie rozpoczęto określonych działań.
(9) Konieczne jest włączenie działań Europejskiego Funduszu Inwestycyjnego do wspólnotowych instrumentów finansowych, z którymi działanie na mocy rozporządzenia (WE) nr 2236/95 musi być koordynowane.
(10) Komisja powinna być w stanie wymagać od beneficjentów dostarczenia oceny projektów, którym udzielono wsparcia na mocy rozporządzenia (WE) nr 2236/95 lub też koniecznych informacji, by Komisja mogła przeprowadzić ich własną ocenę.
(11) Decyzja Rady 87/373/EWG(6) ustanawia warunki wykonywania uprawnień przyznanych Komisji przez Radę w celu wykonania aktów przez nią przyjętych; warunki ustanowione w niniejszym rozporządzeniu powinny uwzględniać możliwe zmiany istniejących ustaleń przewidziane w porozumieniu międzyinstytucjonalnym lub decyzji 87/373/EWG.
(12) Uwzględniając znaczenie sieci transeuropejskich, właściwe jest włączenie do rozporządzenia (WE) 2236/95 ram finansowych w rozumieniu pkt 1 deklaracji Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji z dnia 6 marca 1995 r., w wysokości 4.600 milionów EUR na realizację na okres 2000-2006 r.
(13) Właściwe jest, aby Rada zbadała, czy należy kontynuować czy zmienić środki na podstawie rozporządzenia (WE) nr 2236/95 w świetle wyczerpującego sprawozdania przedłożonego przez Komisję przed końcem 2006 r.
(14) W okresie przejściowym od dnia 1 stycznia 1999 r. do dnia 31 grudnia 2001 r. wszelkie odniesienia do EUR powinny być rozumiane jako odniesienia do EUR jako jednostki monetarnej, określonej w rozporządzeniu Rady (WE) nr 974/98 z dnia 3 maja 1998 r. w sprawie wprowadzenia EUR(7).
(15) W związku z tym rozporządzenie (WE) nr 2236/95 należy odpowiednio zmienić,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.Sporządzono w Brukseli, dnia 19 lipca 1999 r.
W imieniu Parlamentu Europejskiego |
W imieniu Rady |
J.M. GIL-ROBLES |
T. HALONEN |
Przewodniczący |
Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 175 z 9.6.1998, str. 7 oraz Dz.U. C 27 z 2.2.1999, str. 18.
(2) Dz.U. C 407 z 28.12.1998, str. 120.
(3) Dz.U. L 93 z 6.4.1999, str. 29.
(4) Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 19 listopada 1998 r. (Dz.U. C 379 z 7.12.1998, str. 186), wspólne stanowisko Rady z dnia 21 grudnia 1998 r. (Dz.U. C 49 z 22.2.1999, str. 4) oraz decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 6 maja 1999 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym). Decyzja Rady z dnia 7 czerwca 1999 r.
(5) Dz.U. L 228 z 23.9.1995, str. 1.
(6) Dz.U. L 197 z 18.7.1987, str. 33.
(7) Dz.U. L 139 z 11.5.1998, str. 1.