Decyzja 1999/454/WE w sprawie procedury zaświadczania zgodności wyrobów budowlanych, na podstawie art. 20 ust. 2 dyrektywy Rady 89/106/EWG, w odniesieniu do wyrobów zatrzymujących ogień, uszczelniających, przeciwogniowych i wyrobów zabezpieczających przed ogniem

DECYZJA KOMISJI
z dnia 22 czerwca 1999 r.
w sprawie procedury zaświadczania zgodności wyrobów budowlanych, na podstawie art. 20 ust. 2 dyrektywy Rady 89/106/EWG, w odniesieniu do wyrobów zatrzymujących ogień, uszczelniających, przeciwogniowych i wyrobów zabezpieczających przed ogniem

(notyfikowana jako dokument nr C (1999) 1481)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(1999/454/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 14 lipca 1999 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 89/106/EWG z dnia 21 grudnia 1988 r. w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich odnoszących się do wyrobów budowlanych(1), zmienioną dyrektywą 93/68/EWG(2), w szczególności jej art. 13 ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Komisja jest zobowiązana wybrać między dwoma procedurami zaświadczania zgodności wyrobu przewidzianymi w art. 13 ust. 3 dyrektywy 89/106/EWG "możliwie najmniej uciążliwą procedurę zgodną z wymaganiami dotyczącymi bezpieczeństwa"; oznacza to, że niezbędne jest podjęcie decyzji dla danego wyrobu lub rodziny wyrobów, czy obecność fabrycznego systemu kontroli produkcji, za który odpowiedzialność ponosi producent, jest niezbędnym i wystarczającym warunkiem do zaświadczania zgodności oraz czy z przyczyn dotyczących zachowania zgodności z kryteriami wspomnianymi w art. 13 ust. 4 wymagana jest interwencja upoważnionej jednostki certyfikującej.

(2) Przepisy art. 13 ust. 4 wymagają, aby określona w ten sposób procedura była wskazana w mandatach i w specyfikacjach technicznych; z tego powodu wymagane jest zdefiniowanie wyrobu lub rodziny wyrobów w sposób wykorzystywany w mandatach i specyfikacjach technicznych.

(3) Obydwie procedury przewidziane w art. 13 ust. 3 są opisane szczegółowo w załączniku III do dyrektywy 89/106/EWG; dlatego też niezbędne jest jasne zdefiniowanie metod, przy pomocy których te dwie procedury mają być wprowadzone w życie dla każdego wyrobu lub rodziny wyrobów, w odniesieniu do załącznika III, z uwagi na fakt, że załącznik III daje preferencje niektórym systemom.

(4) Procedura określona w art. 13 ust. 3 lit. a) odpowiada systemom przedstawionym w pierwszej możliwości, bez stałego nadzoru, oraz w możliwości drugiej i trzeciej przedstawionej w sekcji 2 ppkt ii) załącznika III, a procedura określona w art. 13 ust. 3 lit. b) odpowiada systemom przedstawionym w sekcji 2 ppkt i) załącznika III oraz w pierwszej możliwości, z nadzorem stałym, w sekcji 2 ii) załącznika III.

(5) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Budownictwa,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Zgodność wyrobów wymienionych w załączniku I zaświadcza się w drodze procedury, poprzez którą, oprócz fabrycznego systemu kontroli produkcji przez producenta, w ocenę i nadzór nad kontrolą produkcji lub samym wyrobem zaangażowana jest upoważniona jednostka certyfikująca.

Artykuł  2

Procedura zaświadczania zgodności podana w załączniku II jest wskazana w mandatach do wytycznych dla europejskich zatwierdzeń technicznych.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 22 czerwca 1999 r.

W imieniu Komisji
Martin BANGEMANN
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 40 z 11.2.1989, str. 12.

(2) Dz.U. L 220 z 30.8.1993, str. 1.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Wyroby do zatrzymywania ognia i uszczelniania ognia(1):

Wyroby ochrony ogniowej (włącznie z powłokami)(1)(2):

– do rozdzielania ognia i/lub ochrony ogniowej lub ochrony przeciwpożarowej.

______

(1) Z wyłączeniem wyrobów z gipsu (np. płyt, bloków, tynku), wyrobów z wełny mineralnej, bloków i elementów zbrojonych prefabrykowanych z autoklawizowanego betonu komórkowego i jamistego betonu lekkiego, zaprawy murarskiej, zaprawy do obrzutki/tynkowania, wyrobów z krzemianu wapnia i wyrobów ze szkła piankowego.

(2) Również z wyłączeniem płyt do ochrony ogniowej ścian lub sufitów i zestawów sufitów podwieszanych (jak zawarto w decyzji Komisji 98/437/WE w zakresie wykończeń wewnętrznych i zewnętrznych ścian i sufitów (Dz.U. L 194 z 10.7.1998, str. 39).

ZAŁĄCZNIK  II 1

ZAŚWIADCZANIE ZGODNOŚCI

Uwaga: Dla produktów mających więcej niż jedno zamierzone zastosowanie określone w następujących rodzinach zadania dla upoważnionej jednostki wynikające z odpowiedniego systemu zaświadczania zgodności kumulują się

RODZINA WYROBÓW

WYROBY DO ZATRZYMYWANIA OGNIA, USZCZELNIANIA OGNIA I OCHRONY OGNIOWEJ (1/2)

System zaświadczania zgodności

Dla wyrobu(-ów) i jego (ich) zamierzonych zastosowań wyszczególnionych poniżej wnioskuje się do Europejskiej Organizacji ds. Aprobat Technicznych (EOTA) o sprecyzowanie następujących systemów zaświadczania zgodności w stosownych wytycznych dla europejskich aprobat technicznych:

Wyrób/wyroby Zamierzone zastosowanie(-a) Poziom(-y) lub klasa(-y) (odporność ogniowa) System(-y) zaświadczania zgodności
Wyroby do zatrzymywania ognia i uszczelniania ognia

Wyroby ochrony ogniowej (włącznie z powłokami)

Do rozdzielania ognia i/lub ochrony ogniowej lub ochrony przeciwpożarowej wszystkie 1
System 1: Patrz załącznik III do dyrektywy 89/106/EWG sekcja 2 ppkt i),

bez testów kontrolnych próbek.

Specyfikacja systemu zaświadczania zgodności wyrobu powinna być tak dobrana, aby system ten mógł być wprowadzany w życie nawet wówczas, gdy ustalenie niektórych właściwości użytkowych wyrobu nie jest konieczne, z uwagi na fakt, że co najmniej jedno Państwo Członkowskie w ogóle nie posiada wymogów prawnych dotyczących właściwości wyrobu (patrz dyrektywa 89/106/EWG art. 2.1 oraz, gdy to właściwe, dokumenty interpretacyjne ppkt 1.2.3). W tych przypadkach nie wolno nakładać na producenta obowiązku sprawdzenia charakterystyki wyrobu, jeśli nie życzy on sobie przedkładać deklaracji dotyczących właściwości produktu w tym zakresie.

RODZINA WYROBÓW

WYROBY DO ZATRZYMYWANIA OGNIA, USZCZELNIANIA OGNIA I OCHRONY OGNIOWEJ (1/2)

System zaświadczania zgodności

Dla wyrobu(-ów) i jego (ich) zamierzonych zastosowań wyszczególnionych poniżej wnioskuje się do Europejskiej Organizacji ds. Aprobat Technicznych (EOTA) o sprecyzowanie następujących systemów zaświadczania zgodności w stosownych wytycznych dla europejskich aprobat technicznych:

Wyrób/wyroby Zamierzone zastosowanie(-a) Poziom(-y) lub klasa(-y) (reakcja na ogień) System(-y) zaświadczania zgodności
Wyroby do zatrzymywania ognia i uszczelniania ognia Wyroby ochrony ogniowej (włącznie z powłokami) Do zastosowań podlegających przepisom dotyczącym reakcji na ogień A1(1), A2(1), B(1), C(1) 1
A1(2), A2(2), B(2), C(2), D, E 3
(A1 do E)(3), F 4
(1) Wyroby/materiały, dla których podwyższenie klasyfikacji reakcji na

działanie ognia jest możliwe dzięki wyraźnie rozpoznawalnemu etapowi w

procesie produkcji (np. dla zastosowania dodatków opóźniających

działanie ognia lub ograniczenie materiału organicznego).

(2) Wyroby/materiały nieobjęte przypisem 1.
(3) Wyroby/materiały, które nie wymagają badania na reakcję na działanie

ognia (np. Wyroby/materiały klas A1 zgodnie z decyzją Komisji

96/603/WE).

System 1: Patrz załącznik III do dyrektywy 89/106/EWG sekcja 2 ppkt i), bez

badań kontrolnych próbek.

System 3: Patrz załącznik III do dyrektywy 89/106/EWG sekcja 2 ppkt ii),

druga możliwość.

System 4: Patrz załącznika III do dyrektywy 89/106/EWG sekcja 2 ppkt ii),

trzecia możliwość.

Specyfikacja systemu zaświadczania zgodności wyrobu powinna być tak dobrana, aby system ten mógł być wprowadzany w życie nawet wówczas, gdy ustalenie niektórych właściwości użytkowych wyrobu nie jest konieczne, z uwagi na fakt, że co najmniej jedno Państwo Członkowskie w ogóle nie posiada wymogów prawnych dotyczących właściwości wyrobu (patrz art. 2 ust. 1 dyrektywy DWB oraz, gdy to właściwe, ppkt 1.2.3 dokumentów interpretacyjnych). W tych przypadkach nie wolno nakładać na producenta obowiązku sprawdzenia charakterystyki wyrobu, jeśli nie życzy on sobie przedkładać deklaracji dotyczących właściwości produktu w tym zakresie.

1 Załącznik II zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2001/596/WE z dnia 8 stycznia 2001 r. (Dz.U.UE.L.01.209.33) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

Zmiany w prawie

Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Od dziś ważna zmiana dla niektórych kierowców

Nowe przepisy, które zaczną obowiązywać od wtorku, 10 września, zakładają automatyczny zwrot prawa jazdy, bez konieczności składania wniosku. Zmiana ma zapobiegać sytuacji, w której kierowcy, nieświadomi obowiązku, byli karani za prowadzenie pojazdu, mimo formalnego odzyskania uprawnień.

Robert Horbaczewski 09.09.2024
Będą zmiany w ustawie o działaniach antyterrorystycznych oraz w ustawie o ABW oraz AW

Rząd przyjął we wtorek projekt przepisów, który dostosowuje polskie prawo do przepisów Unii Europejskiej, które dotyczą przeciwdziałania rozpowszechnianiu w Internecie treści o charakterze terrorystycznym. Wprowadzony zostanie mechanizm wydawania i weryfikowania nakazów usunięcia lub uniemożliwienia dostępu do takich treści. Za egzekwowanie nowych przepisów odpowiedzialny będzie szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Od jego decyzji będzie się można odwołać do sądu.

Grażyna J. Leśniak 03.09.2024
Ustawa o rencie wdowiej niekonstytucyjna?

O zawetowanie ustawy o tzw. wdowich emeryturach jako aktu dyskryminującego część obywateli zwróciła się do prezydenta Andrzeja Dudy jedna z emerytek. W jej przekonaniu uchwalona 26 lipca 2024 r. ustawa narusza art. 32 Konstytucji, ponieważ wprowadza zasady dyskryminujące dużą część seniorów. Czy prezydent zdążył się z nią zapoznać – nie wiadomo. Bo petycja wpłynęła do Kancelarii Prezydenta 6 sierpnia, a już 9 sierpnia ustawa została podpisana.

Grażyna J. Leśniak 31.08.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1999.178.52

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 1999/454/WE w sprawie procedury zaświadczania zgodności wyrobów budowlanych, na podstawie art. 20 ust. 2 dyrektywy Rady 89/106/EWG, w odniesieniu do wyrobów zatrzymujących ogień, uszczelniających, przeciwogniowych i wyrobów zabezpieczających przed ogniem
Data aktu: 22/06/1999
Data ogłoszenia: 14/07/1999
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 23/06/1999