RADA UNII EUROPEJSKIEJ,uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego artykuł 75 ustęp 1,
uwzględniając wniosek Komisji (1),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego (2),
działając zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 189c Traktatu (3),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Zgodnie z przepisami art. 75 ust. 1 lit. a) Traktatu ustanowienie wspólnej polityki transportowej oznacza między innymi ustalenie wspólnych zasad dotyczących międzynarodowego samochodowego przewozu osób.
(2) Zasady takie zostały zawarte w rozporządzeniu Rady (EWG) nr 684/92 z dnia 16 marca 1992 r.w sprawie wspólnych zasad międzynarodowego przewozu osób autokarem i autobusem (4).
(3) Artykuł 20 rozporządzenia (EWG) nr 684/92 stanowi, że przed 1 lipca 1995 r. Komisja przedstawi Radzie raport dotyczący zastosowania rozporządzenia oraz że Rada przyjmie przed1 stycznia 1997 r., na prośbę Komisji, zasady upraszczające procedury, w tym - w świetle wniosków końcowych raportu - zniesienie zezwoleń.
(4) 1 Definicja różnych międzynarodowych usług przewozu pasażerów autokarami i autobusami powinna być uproszczona i ulepszona; gdyż usługi takie mogą być zaklasyfikowane jako usługi regularne, specjalne usługi regularne oraz usługi okazjonalne; dlatego pojęcie przewozów wahadłowych powinno zostać zniesione.
(5) 2 System dostępu do rynku wolny od zezwoleń powinien zostać wprowadzony dla wszystkich usług okazjonalnych, usług regularnych oraz dla działalności transportowej prowadzonej na własny rachunek.
(6) System zezwoleń dla usług regularnych powinien zostać utrzymany, pomimo że stopień elastyczności powinien zostać wprowadzony zgodnie z warunkami funkcjonowania takich usług.
(7) W celu utrzymania konkurencji pomiędzy przewoźnikami koleje nie powinny mieć po pewnym okresie pierwszeństwa w kontekście utworzenia usług autokarowych i autobusowych.
(8) 3 W celu ułatwienia inspekcji działalności transportowej, międzynarodowy drogowy zarobkowy przewóz osób powinien podlegać licencji wspólnotowej ustalonej zgodnie ze zharmonizowanym modelem i wydanej w ramach szybkiej oraz wydajnej procedury administracyjnej.
(9) Pewne limity czasowe związane z procedurą wydania zezwoleń powinny być bardziej elastyczne.
(10) Państwa Członkowskie muszą podjąć niezbędne środki w celu wprowadzenia w życie niniejszego rozporządzenia, w szczególności w związku z skutecznością, proporcjonalnością oraz odstraszającym charakterem kar.
(11) Należy przewidzieć, że Komisja będzie wspomagana przez Komitet doradczy przy stosowaniu środków, w celu wprowadzenia w życie niniejszego rozporządzenia w związku z dokumentami transportowymi.
(12) Należy przewidzieć odpowiedni termin dla wprowadzenia licencji wspólnotowej.
(13) Zastosowanie niniejszego rozporządzenia musi być monitorowane na podstawie raportu przedstawianego przez Komisję,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie obowiązuje w całości i jest stosowane bezpośrednio we wszystkich Państwach Członkowskich.Sporządzono w Brukseli, dnia 11 grudnia 1997 r.
|
W imieniu Rady |
|
M. DELVAUX-STEHRES |
|
Przewodniczący |
________
(1) Dz.U. C 203, z 13.7.1996, str. 11, oraz Dz.U. C 107, z 5.4.1997, str. 3.
(2) Dz.U. C 66, z 3.3.1997, str. 3.
(3)Opinia Parlamentu Europejskiego z 28 listopada 1996 r. (Dz.U. C 380, z 16.12.1996, str. 40), wspólne stanowisko Rady z dnia 14 kwietnia 1997 r. (Dz.U. nr C 164, z 30.5.1997, str. 1) oraz decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 16 lipca 1997 r. (Dz.U. nr C 286, z 22.9.1997, str. 85).
(4) Dz.U. L 74, z 20.3.1992, str. 1.
1 Motyw 4 zmieniony przez pkt 1 sprostowania z dnia 21 sierpnia 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.216.28).
2 Motyw 5 zmieniony przez pkt 1 sprostowania z dnia 21 sierpnia 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.216.28).
3 Motyw 8 zmieniony przez pkt 3 sprostowania z dnia 21 sierpnia 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.216.28).
4 Art. 1 pkt 1 zmieniony przez pkt 4 i 5 sprostowania z dnia 21 sierpnia 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.216.28).
5 Atr. 1 pkt 2 zmieniony przez pkt 1 sprostowania z dnia 21 sierpnia 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.216.28).
6 Art. 1 pkt 3 zmieniony przez pkt 6-9 sprostowania z dnia 21 sierpnia 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.216.28).
7 Art. 1 pkt 4 zmieniony przez pkt 1 sprostowania z dnia 21 sierpnia 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.216.28).
8 Art. 1 pkt 7 zmieniony przez pkt 10 sprostowania z dnia 21 sierpnia 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.216.28).
9 Art. 1 pkt 8 zmieniony przez pkt 11 i 12 sprostowania z dnia 21 sierpnia 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.216.28).
10 Art. 1 pkt 11 zmieniony przez pkt 1 sprostowania z dnia 21 sierpnia 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.216.28).
11 Art. 1 pkt 12 zmieniony przez pkt 1 i 2 sprostowania z dnia 21 sierpnia 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.216.28).
12 Art. 1 pkt 16 zmieniony przez pkt 13 sprostowania z dnia 21 sierpnia 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.216.28).
13 Załącznik zmieniony przez pkt 1, 14-25sprostowania z dnia 21 sierpnia 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.216.28).