Decyzja 98/715/WE wyjaśniająca załącznik A do rozporządzenia Rady (WE) nr 2223/96 w sprawie europejskiego systemu rachunków narodowych i regionalnych we Wspólnocie w odniesieniu do zasad pomiaru cen i wolumenów

DECYZJA KOMISJI
z dnia 30 listopada 1998 r.
wyjaśniająca załącznik A do rozporządzenia Rady (WE) nr 2223/96 w sprawie europejskiego systemu rachunków narodowych i regionalnych we Wspólnocie w odniesieniu do zasad pomiaru cen i wolumenów

(notyfikowana jako dokument nr C(1998) 3685)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(98/715/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 16 grudnia 1998 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2223/96 z dnia 25 czerwca 1996 r. w sprawie europejskiego systemu rachunków narodowych i regionalnych we Wspólnocie(1), zmienione rozporządzeniem (WE) nr 448/98(2), w szczególności jego art. 2 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Należy poprawić porównywalność danych dotyczących zmian w realnym produkcie krajowym brutto (PKB) między Państwami Członkowskimi, mając na względzie zarówno zastosowanie art. 2 rozporządzenia Rady (WE) nr 1467/97 z dnia 7 lipca 1997 r. w sprawie przyspieszenia i wyjaśnienia procedury nadmiernego deficytu(3), jak i rezolucję Rady Europejskiej w sprawie Paktu o Stabilności i Wzroście (Amsterdam, dnia 17 czerwca 1997 r.)(4), a także w celu sprawowania wielostronnego nadzoru o bardziej ogólnym charakterze.

(2) Realizacja i nadzór nad unią gospodarczą i walutową wymaga porównywalnych, aktualnych i wiarygodnych informacji na temat struktury i rozwoju sytuacji gospodarczej każdego Państwa Członkowskiego.

(3) Komisja musi ogrywać rolę w zarządzaniu unią gospodarczą i walutową, w szczególności powiadamiać Radę o sytuacji budżetowej oraz o kwocie długu publicznego w Państwach Członkowskich.

(4) Rachunki gospodarcze w wielkościach realnych, tj. korygowane o zmiany cen, są podstawowym narzędziem do dokonania analizy sytuacji gospodarczej i budżetowej państwa, pod warunkiem że są dokonywane w oparciu o jedyne w swoim rodzaju zasady, które nie pozostawiają miejsca na różne interpretacje; w tym celu zalecenia dotyczące obliczania danych w cenach stałych w ramach rozporządzenia (WE) nr 2223/96 są pogłębione i wzmocnione.

(5) W celach związanych z polityką wspólnotową, w szczególności w celu nadzorowania paktu o stabilności i wzroście, Komisja musi posługiwać się agregatami rachunków narodowych według cen stałych.

(6) Aby ocenić jak poważna jest recesja gospodarcza, Państwa Członkowskie muszą w zasadzie traktować jako punkt odniesienia każdy spadek PKB w skali roku według cen stałych o co najmniej 0,75 %; przekroczenie wartości referencyjnej po wystąpieniu poważnej recesji gospodarczej zdarza się wyjątkowo tylko wówczas, gdy PKB według cen stałych spada rocznie o co najmniej 2 %.

(7) Wyniki na rachunkach prowadzonych według cen stałych wszystkich Państw Członkowskich zebrane zgodnie z przepisami wprowadzonymi niniejszą decyzją muszą być udostępniane użytkownikom przez Komisję w określonych terminach, w szczególności w odniesieniu do nadzoru konwergencji gospodarczej i pieniężnej.

(8) Przepisy wprowadzone niniejszą decyzją są pierwszym krokiem w kierunku wspólnych reguł rachunkowości dla rachunków Państw Członkowskich, według cen stałych zgodnie z wymogami wspólnotowymi, umożliwiając tym samym uzyskanie wyników, które są porównywalne między Państwami Członkowskimi i o zadowalającej jakości.

(9) Wyniki na rachunkach według cen stałych w celu spełnienia wymogów wspólnotowych muszą być przedmiotem opracowania statystycznego i tematem komunikatów przedkładanych Komisji w terminach przewidzianych w rozporządzeniu (WE) nr 2223/96 i rozporządzeniu Rady (WE) nr 3605/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie stosowania Protokołu w sprawie procedury dla nadmiernego deficytu(5).

(10) Jednakże w świetle znaczenia wspomnianych rachunków oraz stopnia ich szczegółowości, a także sytuacji odnoszącej się do statystyk w Państwach Członkowskich, należy wyjątkowo i tymczasowo wyznaczyć Państwom Członkowskim dodatkowe terminy na wprowadzenie tych przepisów, ponieważ, z obiektywnego punktu widzenia, Państwa te nie będą w stanie przestrzegać zasad ustanowionych w niniejszej decyzji w momencie wykonania rozporządzenia (WE) nr 2223/96.

(11) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Programu Statystycznego Wspólnoty Europejskiej (SPC) ustanowionego decyzją Rady 89/382/EWG, Euratom(6) oraz Komitetu ds. Statystyki Walutowej, Finansowej i Bilansu Płatniczego (CMFB) ustanowionego decyzją 91/115/EWG(7),

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Cel

Celem niniejszej decyzji jest wyjaśnienie zasad pomiaru cen i wolumenów zawartych w rozdziale 10 załącznika A do rozporządzenia (WE) nr 2223/96, z uwagi na potrzebę dalszej harmonizacji pomiarów cen i wolumenów.

Wyjaśnienia podane w niniejszej decyzji stosuje się do danych przekazywanych Eurostatowi, począwszy od pierwszego przekazania danych zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 2223/96, co najmniej w odniesieniu do danych dotyczących roku 1995 i lat późniejszych.

Artykuł  2

Wyjaśnienia ogólnych zasad pomiaru cen i wolumenów

Wyjaśnienia ogólnych zasad, które stosuje się w pomiarze cen i wolumenów, zawartych w rozdziale 10 załącznika A do rozporządzenia (WE) nr 2223/96, w szczególności w odniesieniu do podstawowego poziomu agregacji, wybór formuły indeksu oraz wybór roku bazowego są ustanowione w części I załącznika I do niniejszej decyzji.

Artykuł  3

Klasyfikacja metod według produktu

W odniesieniu do niektórych rodzajów produktów klasyfikacja metod podzielonych na metody najbardziej właściwe, metody alternatywne, które mogą być wykorzystane, jeżeli nie da się zastosować metod najbardziej właściwych oraz metody, których nie będzie się stosować począwszy od chwili pierwszego przekazania danych Eurostatowi zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 2223/96, ustanowiona jest w częściach II i III załącznika I do niniejszej decyzji.

Artykuł  4

Program badań

W odniesieniu do produktów, dla których klasyfikacja metod określona w art. 3 nie jest zawarta w załączniku I do niniejszej decyzji, określona zostanie klasyfikacja uwzględniająca wyniki programu badań, który ma zostać zakończony do końca roku 2000, po przyjęciu decyzji przez SPC.

Artykuł  5

Okresy przejściowe

Okresy przejściowe związane ze stosowaniem zasad wyjaśnionych w art. 2 ustanowione są dla każdego Państwa Członkowskiego w załączniku II do niniejszej decyzji.

Państwa Członkowskie mogą ponadto prosić o przyznanie okresów przejściowych związanych ze stosowaniem metod określonych w art. 3; decyzja w tej sprawie zostaje podjęta najpóźniej przed końcem 1998 r.

Państwo Członkowskie, któremu wyznacza się okres przejściowy, a które w danym roku wykazuje spadek PKB według cen stałych, obliczony zgodnie z obowiązującymi metodami krajowymi, wspomaga Eurostat w możliwie najpełniejszym zakresie w ocenie skali oddziaływania wszelkich odchyleń od zasad zawartych w niniejszej decyzji.

Artykuł  6

Spis

Państwa Członkowskie przekazują Eurostatowi najpóźniej do końca 2002 r. pełny spis procedur i podstawowych statystyk stosowanych do pomiaru PKB według cen stałych oraz jego składników. Spis ten obejmuje co najmniej metody użyte dla rachunków końcowych.

Artykuł  7

Skierowanie

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 30 listopada 1998 r.

W imieniu Komisji
Yves-Thibault DE SILGUY
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 310 z 30.11.1996, str. 1.

(2) Dz.U. L 58 z 27.2.1998, str. 1.

(3) Dz.U. L 209 z 2.8.1997, str. 6.

(4) Dz.U. L 236 z 2.8.1997, str. 1.

(5) Dz.U. L 332 z 31.12.1993, str. 7.

(6) Dz.U. L 181 z 28.6.1989, str. 47.

(7) Dz.U. L 59 z 6.3.1991, str. 19.

ZAŁĄCZNIKI

..................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  I

ZAŁĄCZNIK  II

OKRESY PRZEJŚCIOWE

Okresy przejściowe związane z zasadą nr 3
Państwo Do roku
Irlandia 2004
Portugalia -
Dania 2000 (w 1999 r. rokiem bazowym będzie rok 1990)
Finlandia 2005
Niderlandy -
Włochy 2003
Niemcy 2005
Belgia -
Zjednoczone Królestwo 2003
Francja -
Hiszpania 2003
Grecja -
Szwecja -
Luksemburg -
Austria 2005

Zmiany w prawie

Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Renta wdowia będzie dużo kosztować

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak obecnie, decydować się na wybór tylko jednego świadczenia. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od początku 2025 roku. Koszt wprowadzenia renty wdowiej dla państwa wyniesie tylko na początku 8-10 mld zł rocznie.

Beata Dązbłaż 18.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1998.340.33

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 98/715/WE wyjaśniająca załącznik A do rozporządzenia Rady (WE) nr 2223/96 w sprawie europejskiego systemu rachunków narodowych i regionalnych we Wspólnocie w odniesieniu do zasad pomiaru cen i wolumenów
Data aktu: 30/11/1998
Data ogłoszenia: 16/12/1998
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 01/12/1998