Rozporządzenie 2411/98 w sprawie uznawania w ruchu wewnątrzwspólnotowym znaków wyróżniających Państwo Członkowskie, w którym zarejestrowano pojazdy silnikowe i ich przyczepy

ROZPORZĄZENIE RADY (WE) NR 2411/98z dnia 3 listopada 1998 r.w sprawie uznawania w ruchu wewnątrzwspólnotowym znaków wyróżniających Państwo Członkowskie, w którym zarejestrowano pojazdy silnikowe i ich przyczepy

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 75 ust. 1 lit. d),

uwzględniając wniosek Komisji(1),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),

stanowiąc zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 189c Traktatu(3),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Wspólnota przyjęła pewną ilość środków zmierzających do zapewnienia sprawnego funkcjonowania rynku wewnętrznego, który stanowi obszar bez granic, na którym zgodnie z postanowieniami Traktatu zapewniony jest swobodny przepływ towarów, osób, usług i kapitału.

(2) Niektóre z Państw Członkowskich są Umawiającymi się Stronami Konwencji wiedeńskiej z 1968 r. o ruchu drogowym(4), określony dalej "Konwencją", której art. 37 stanowi, że każdy pojazd silnikowy w ruchu międzynarodowym powinien być zaopatrzony z tyłu, oprócz numeru rejestracyjnego, w znak wyróżniający państwa, w którym jest zarejestrowany.

(3) Wspólnota nie jest Umawiającą się Stroną Konwencji, a niektóre z jej Państw Członkowskich będące stronami stosują przepisy art. 37 Konwencji; te Państwa Członkowskie wymagają, aby pojazdy z innych Państw Członkowskich posiadały znak wyróżniający przewidziany w załączniku 3 do Konwencji; niektóre z tych Państw Członkowskich nie uznają innych znaków wyróżniających, takich jak znaki umieszczane na tablicach rejestracyjnych, wskazujące Państwo Członkowskie, w którym pojazd został zarejestrowany, o ile nie są zgodne z wymaganiami załącznika 3 do Konwencji.

(4) Kilka Państw Członkowskich wprowadziło wzorcową tablicę rejestracyjną, która z boku po lewej stronie posiada niebieski obszar zawierający 12 żółtych gwiazd symbolizujący flagę europejską oraz symbol wyróżniający Państwa Członkowskiego rejestracji; do celu transportu wewnętrzwspólnotowego taki znak wyróżniający odpowiada celom ustalania Państwa rejestracji, jak przewidziano w art. 37 Konwencji.

(5) Państwa Członkowskie wymagają, aby pojazdy z innych Państw Członkowskich były opatrzone znakiem wyróżniającym Państwa, w którym pojazd został zarejestrowany, powinny również uznawać znak przewidziany w Załączniku do niniejszego rozporządzenia,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Niniejsze rozporządzenie stosuje się do pojazdów zarejestrowanych w Państwach Członkowskich, prowadzonych we Wspólnocie.

Artykuł  2

Do celów niniejszego rozporządzenia:

1. "znak wyróżniający Państwa Członkowskiego rejestracji" oznacza zestaw składający się z jednej do trzech wielkich liter alfabetu łacińskiego wskazujących na Państwo Członkowskie, w którym pojazd został zarejestrowany;

2. "pojazd" oznacza wszelkie pojazdy silnikowe i ich przyczepy zgodnie z definicją podaną w:

dyrektywie Rady 70/156/EWG z dnia 6 lutego 1970 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep(5),

– dyrektywie Rady 92/61/EWG z dnia 30 czerwca 1992 r. w sprawie homologacji typu dwu- lub trójkołowych pojazdów silnikowych(6).

Artykuł  3

Państwa Członkowskie, które wymagają, aby pojazdy zarejestrowane w innym Państwie Członkowskim, były opatrzone symbolem określającym rejestrację, gdy są prowadzone na ich terytorium, uznają znak wyróżniający Państwa Członkowskiego rejestracji, umieszczony w skrajnej lewej części tablicy rejestracyjnej zgodnie z Załącznikiem do niniejszego rozporządzenia, jako znak równoważny wszelkim innym znakom wyróżniającym, które uznają w celu identyfikacji Państwa, w którym pojazd został zarejestrowany.

Artykuł  4

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 3 listopada 1998 r.

W imieniu Rady
B. PRAMMER
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 290 z 24.9.1997, str. 25 oraz Dz.U. C 159 z 26.5.1998, str. 1.

(2) Dz.U. C 95 z 30.3.1998, str. 32.

(3) Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 19 lutego 1998 r. (Dz.U. C 80 z 16.3.1998, str. 210), wspólne stanowisko Rady z dnia 5 czerwca 1998 r. (Dz.U. C 227 z 20.7.1998, str. 31) i decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 7 października 1968 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).

(4)Konwencja wiedeńska z dnia 8 listopada 1968 r., uchwalona pod auspicjami Europejskiej Komisji Gospodarczej Narodów Zjednoczonych.

(5) Dz.U. L 42 z 23.2.1970, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 97/27/WE (Dz.U. L 233 z 25.8.1997, str. 1).

(6) Dz.U. L 225 z 10.8.1992, str. 72. Dyrektywa ostatnio zmieniona Aktem Przystąpienia z 1994 r.

..................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

ZAŁĄCZNIK 

SPECYFIKACJA ZNAKU WYRÓŻNIAJĄCEGO PAŃSTWA CZŁONKOWSKIEGO REJESTRACJI DO ZAMIESZCZENIA W SKRAJNEJ LEWEJ CZĘŚCI TABLICY REJESTRACYJNEJ

grafika

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1998.299.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 2411/98 w sprawie uznawania w ruchu wewnątrzwspólnotowym znaków wyróżniających Państwo Członkowskie, w którym zarejestrowano pojazdy silnikowe i ich przyczepy
Data aktu: 03/11/1998
Data ogłoszenia: 10/11/1998
Data wejścia w życie: 11/11/1998, 01/05/2004