uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 105a ust. 2,
uwzględniając wniosek Komisji 1 ,
uwzględniając opinię Europejskiego Instytutu Walutowego 2 ,
stanowiąc zgodnie z procedurą określoną w art. 189c Traktatu 3 ,
(1) Na sesji Rady Europejskiej w Madrycie w dniach 15 i 16 grudnia 1995 r. przyjęto scenariusz przejścia na wspólną walutę, który zakłada wprowadzenie monet euro najpóźniej do dnia 1 stycznia 2002 r.; decyzja dotycząca dokładnej daty emisji monet euro zostanie podjęta wtedy, gdy Rada przyjmie rozporządzenie w sprawie wprowadzenia euro niezwłocznie po podjęciu przez Państwa Członkowskie, możliwie jak najszybciej w 1998 r., decyzji dotyczącej przyjęcia euro jako wspólnej waluty.
(2) Zgodnie z art. 105a ust. 2 Traktatu Państwa Członkowskie mogą emitować monety, gdy Europejski Bank Centralny (ECB) wyrazi zgodę co do wielkości emisji, a Rada może, działając zgodnie z procedurą określoną w art. 189c oraz po konsultacji z ECB, podjąć kroki mające na celu harmonizację nominałów i parametrów technicznych wszystkich monet przeznaczonych do obiegu w stopniu umożliwiającym ich sprawny obieg w obrębie Wspólnoty.
(3) Europejski Instytut Walutowy wskazał, że banknoty euro będą miały nominały od 5 do 500 EUR; nominały banknotów i monet powinny umożliwiać łatwe dokonywanie płatności gotówkowych wyrażonych zarówno w euro, jak i w centach.
(4) Dyrektorzy mennic Wspólnoty otrzymali od Rady pełnomocnictwa, aby przeprowadzić badania i opracować raport odnoszący się do jednolitego europejskiego systemu walutowego; przedłożyli oni raport w listopadzie 1996 r., a w lutym 1997 r. raport przejrzany, wskazujący na nominały i dane techniczne nowych monet euro (średnica, grubość, waga, kolor, skład oraz krawędź).
(5) Nowy europejski jednolity system walutowy powinien budzić zaufanie społeczne i prowadzić do innowacji technicznych, które sprawią, że będzie to system bezpieczny, niezawodny i sprawny.
(6) Przyjęcie nowego systemu przez społeczeństwo jest jednym z głównych celów systemu walutowego Wspólnoty; ufność, jaką społeczeństwo będzie pokładać w nowym systemie, będzie zależeć od cech fizycznych monet euro, które powinny być możliwie najłatwiejsze w użyciu.
(7) Przeprowadzono konsultacje ze stowarzyszeniami konsumenckimi, Europejskim Związkiem Niewidomych i przedstawicielami przemysłu produkującego automaty do sprzedaży towarów, aby wziąć pod uwagę szczególne wymagania liczących się kategorii użytkowników monet; należy zagwarantować łatwość rozróżniania monet wzrokiem i dotykiem, aby zapewnić łagodne przejście na euro i ułatwić akceptację nowego systemu przez użytkowników.
(8) Nowe monety euro można będzie szybciej rozróżniać i łatwiej będzie można się do nich przyzwyczaić, jeśli zaistnieje związek między ich średnicą a nominałem.
(9) Potrzebne są specjalne cechy zabezpieczające celem zmniejszenia możliwości dokonywania oszustw na monetach 1 i 2 EUR, zważywszy na ich wysoką wartość; do najbardziej skutecznych form zabezpieczających zalicza się dziś technikę, dzięki której monety wykonuje się z trzech warstw i połączenia dwóch różnych kolorów.
(10) Jedna strona monety, europejska, i druga, narodowa, stanowią właściwy wyraz idei europejskiej unii walutowej Państw Członkowskich, który może znacznie zwiększyć stopień akceptacji monet przez obywateli Europy.
(11) Dnia 30 czerwca 1994 r. Parlament Europejski i Rada przyjęły dyrektywę 94/27/WE 4 ograniczającą stosowanie niklu w niektórych produktach, uznając, że nikiel może w pewnych warunkach być przyczyną alergii; monety nie są objęte tą dyrektywą; jednak niektóre Państwa Członkowskie, kierując się zdrowiem publicznym, już w swych systemach walutowych stosują stop bezniklowy o nazwie nordyckie złoto; zmniejszenie zawartości niklu w monetach przy przechodzeniu do nowego systemu walutowego wydaje się pożądane.
(12) Dlatego wydaje się właściwe zastosowanie się do wyżej wspomnianych wniosków dyrektorów mennic, dostosowując je jedynie w stopniu umożliwiającym uwzględnienie w szczególności specyficznych wymagań liczących się kategorii użytkowników monet i potrzeby zmniejszenia zawartości niklu w monetach.
(13) Ze wszystkich parametrów technicznych zaleconych do zastosowania w monetach euro jedynie wartość mierzona grubością ma charakter wskaźnika, gdyż rzeczywista grubość monety zależy od zaleconej średnicy i wagi,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 3 maja 1998 r.
| W imieniu Rady | |
| G. BROWN | |
| Przewodniczący |
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1998.139.6 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 975/98 w sprawie nominałów i parametrów technicznych monet euro przeznaczonych do obiegu |
| Data aktu: | 03/05/1998 |
| Data ogłoszenia: | 11/05/1998 |
| Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 01/01/1999 |