PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 100a,
uwzględniając wniosek Komisji(1),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),
stanowiąc zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 189b Traktatu(3),
a także mając na uwadze, co następuje:
zakres dyrektywy Rady 74/150/EWG z dnia 4 marca 1974 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do homologacji typu kołowych ciągników rolniczych lub leśnych(4) jest obecnie ograniczony do ciągników, których maksymalna prędkość konstrukcyjna wynosi od 6 do 30 km/godz.;
maksymalna prędkość konstrukcyjna dużej liczby ciągników przekracza obecnie 30 km/godz.; z tego względu stała się konieczna zmiana dyrektywy 74/150/EWG i szczegółowych dyrektyw stanowiących część europejskiego systemu homologacji typu całych pojazdów stosujących się do tych pojazdów, tak aby uniknąć sytuacji, w której procedura stosowałaby się do coraz mniejszej liczby pojazdów;
szczegółowe dyrektywy 74/151/EWG(5), 74/152/EWG(6), 74/346/EWG(7), 74/347/EWG(8), 75/321/EWG(9), 75/322/EWG(10), 76/432/EWG(11), 76/763/EWG(12), 77/311/EWG(13), 77/537/EWG(14), 78/764/EWG(15), 78/933/EWG(16), 79/532/EWG(17), 79/533/EWG(18), 80/720/EWG(19), 86/297/EWG(20), 86/415/EWG(21) i 89/173/EWG(22) zawierają szczególną definicję swojego zakresu w odniesieniu do maksymalnej prędkości konstrukcyjnej; dyrektywy te również wymagają zmiany zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 12 dyrektywy 74/150/EWG, tak aby uniknąć sytuacji, w której procedura stosowałaby się do coraz mniejszej liczby pojazdów;
właściwym wzrostem prędkości konstrukcyjnej jest wzrost od 30 do 40 km/godz.;
wzrost maksymalnej prędkości konstrukcyjnej stosowanej do definiowania zakresu dyrektywy 74/150/EWG i niektórych poszczególnych dyrektyw wymaga również zmiany dyrektywy Rady 76/432/EWG z dnia 6 kwietnia 1976 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do urządzeń hamujących kołowych ciągników rolniczych lub leśnych(23); zmiana ta, która zostanie dokonana przy pomocy odrębnego aktu, musi wejść w życie nie później niż niniejsza dyrektywa;
konieczne jest ulepszenie i zharmonizowanie wszystkich aspektów bezpieczeństwa, takich jak instalacja pasów bezpieczeństwa;
zanieczyszczenie spowodowane pracą ciągników powinno być przedmiotem przyszłego prawodawstwa wspólnotowego,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 23 września 1997 r.
W imieniu Parlamentu Europejskiego |
W imieniu Rady |
J.M. GIL-ROBLES |
F. BODEN |
Przewodniczący |
Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 186 z 26.6.1996, str. 11.
(2) Dz.U. C 56 z 24.2.1997, str. 74.
(3)Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 10 grudnia 1996 r. (Dz.U C 20 z 20.1.1997, str. 25), wspólne stanowisko Rady z dnia 13 marca 1997 r. (Dz.U. C 157 z 24.5.1997, str. 1) i decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 16 lipca 1997 r. (Dz.U. C 286 z 22.9.1997). Decyzja Rady z dnia 29 lipca 1997 r.
(4) Dz.U. L 84 z 28.3.1974, str. 10. Dyrektywa ostatnio zmieniona Aktem Przyłączenia z 1994 r.
(5) Dz.U. L 84 z 28.3.1974, str. 25.
(6) Dz.U. L 84 z 28.3.1974, str. 33.
(7) Dz.U. L 191 z 15.7.1974, str. 1.
(8) Dz.U. L 191 z 15.7.1974, str. 5.
(9) Dz.U. L 147 z 9.6.1975, str. 24.
(10) Dz.U. L 147 z 9.6.1975, str. 28.
(11) Dz.U. L 122 z 8.5.1976, str. 1.
(12) Dz.U. L 262 z 27.9.1976, str. 135.
(13) Dz.U. L 105 z 28.4.1977, str. 1.
(14) Dz.U. L 220 z 29.8.1977, str. 38.
(15) Dz.U. L 255 z 18.9.1978, str. 1.
(16) Dz.U. L 325 z 20.11.1978, str. 16.
(17) Dz.U. L 145 z 13.6.1979, str. 16.
(18) Dz.U. L 145 z 13.6.1979, str. 20.
(19) Dz.U. L 194 z 28.7.1980, str. 1.
(20) Dz.U. L 186 z 8.7.1986, str. 19.
(21) Dz.U. L 240 z 26.8.1986, str. 1.
(22) Dz.U. L 67 z 10.3.1989, str. 1.
(23) Dz.U. L 122 z 8.5.1976, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 96/63/EWG (Dz.U. L 253 z 10.5.1996, str. 13).